Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
lederen Gunn Karin Gjul, Gunn Olsen, Kåre Simensen og Arild Stokkan-Grande,
fra Fremskrittspartiet, Solveig Horne, Øyvind Korsberg og Ib Thomsen,
fra Høyre, Linda C. Hofstad Helleland og Olemic Thommessen, fra Sosialistisk
Venstreparti, Gina Knutson Barstad, fra Senterpartiet, Christina Nilsson
Ramsøy, og fra Kristelig Folkeparti, Øyvind Håbrekke, viser
til at det de siste årene har vært en jevn stigning i antall meldinger
til barnevernet. I 2008 fikk mer enn 44 000 barn og unge barnevernstiltak,
noe som utgjør 4,1 prosent av alle barn under 18 år. Komiteen vil
understreke at barnevernet skal sikre at barn og unge som lever
under forhold som kan skade deres helse og utvikling, må få nødvendig hjelp
og omsorg til rett tid. Barnevernet skal i praksis gi utsatte barn
den rettssikkerheten som barnevernloven gir dem i teorien.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
vil vise til at det i løpet av de siste fire årene har vært en kraftig opptrapping
av bevilgningene til det statlige barnevernet. Fra 2005 til 2009
ble bevilgningene til det statlige barnevernet økt med over 1,5
mrd. kroner. Samtidig ser vi at presset på det kommunale barnevernet
har økt kraftig. De mottar stadig flere meldinger og det er flere
og flere barn som får tiltak. Derimot har ikke andelen ansatte økt
tilsvarende. Flertallet er enig i at det har vært
nødvendig å sikre det statlige barnevern tilstrekkelige ressurser.
Det er viktig at barn som får tiltak i statlig barnevern får riktig
hjelp. Samtidig er det viktig at kommunene prioriterer barnevernet.
I årets budsjett sies det at økningen i kommunenes frie inntekter
gir rom for at barnevernet prioriteres med 400 nye stillinger i
2010. Flertallet vil følge nøye med på utviklingen. Flertallet ser
det som svært viktig at barnevernet har de ressurser og den kompetanse
som er nødvendig for å sikre de aller svakeste i vårt samfunn, og flertallet er
derfor tilfreds med at regjeringen vil ha fortsatt fokus på å ruste
opp barnevernet og videreføre opptrappingen av støtten til det kommunale
barnevernet.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti mener det nå er på høy tid
at vi får på plass en statlig opptrappingsplan for barnevernet som
inneholder både garanti for tilstrekkelig bemanning, kompetanse
og økonomiske ressurser til flere, og bedre tiltak enn dagens situasjon. Disse
medlemmer er kjent med at hver dag er det barn som ikke
får den hjelpen de trenger og har krav på, og det haster med å komme
disse barna i møte. Alle barn har rett til en trygg oppvekst.
Disse medlemmer viser til at
forslagsstillerne fremmer konkrete tiltak om en opptrappingsplan for
å sikre full barnevernsdekning innen 2017, og målet for denne opptrappingen
må være at det ikke skal være kapasiteten i noe ledd i det offentlige
apparat som begrenser barnevernsbarnas muligheter til en trygg oppvekst. Disse medlemmer er
enig med forslagsstillerne i at en kan ikke vedta trygg oppvekst
for alle barn, men en kan sørge for at barnevernet har nok ressurser
til å hjelpe dem som trenger det. Disse medlemmer vil
også vise til at FNs barnekomité i en rekke punkter anbefalte en
styrking av kapasitet og kompetanse i barnevernet da de leverte
sine merknader til Norge den 29. januar 2010.
Disse medlemmer vil også vise
til at parallelt med en opptrappingsplan må organiseringen av barnevernet
videreutvikles for å sikre at ressursene brukes så effektivt som
mulig.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet vil
understreke viktigheten av at det settes inn tiltak for å få bedre
kontroll på bruken av ressurser i det statlige barnevern.
Disse medlemmer viser til den
urovekkende store økningen av barn som trenger hjelp fra barnevernet. Disse
medlemmer mener en nå må gå aktivt inn for å finne årsaker
til at flere og flere barn og ungdommer trenger hjelp fra barnevernet. Disse
medlemmer vil derfor foreslå at barnevernet i større grad
forsøker å finne tiltak som hjelper barnet i familien. Slike tiltak
har, i de aller fleste tilfeller, vist seg å være mer effektive
og mindre belastende enn tiltak som tar barnet ut av familien. Det
er viktig at tiltak skjer i samråd med og i forståelse med foreldre
og slekt i så mange tilfeller som mulig. På den måten unngås eller
minskes konflikter, noe som er til beste for barnet.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti viser til at statsråden, i
likhet med forslagsstillerne, har pekt på behov for økte ressurser
i barnevernet. Blant annet uttalte han nylig (ifølge manus til innledningsforedrag
på fylkesmannsmøte 23. februar 2010):
«… Men vi må være ærlige på at utfordringene er store,
og at det er behov for et løft – ikke minst innenfor det kommunale
barnevernet, i tillegg til at det trengs en forbedring av samarbeidet
mellom ulike aktører innenfor barnevern.»
Disse medlemmer vil videre vise
til at forslagsstillerne langt på vei har foreslått en måte å operasjonalisere
begrepet «full barnevernsdekning» på, men at de også ber regjeringen legge
fram en drøfting av begrepet og operasjonalisere det i klare mål
som skal nås innen 2017.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen fremme forslag for Stortinget
om en opptrappingsplan for barnevernet som sikrer full barnevernsdekning
innen 2017. Full barnevernsdekning innebærer blant annet:
Nok behandlingskapasitet
i det kommunale barnevernet.
Nok fosterhjemsplasser og institusjonsplasser
til å gi alle barn et tilbud tilpasset den enkeltes behov.
Nok kapasitet i fylkesnemndene til å sikre
rask saksbehandling.
Tilstrekkelig antall tilsynsførere.»
«Stortinget ber regjeringen legge fram forslag for
Stortinget om rett til ettervern fram til 23 år for unge med tiltak
etter barnevernloven.»
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen om nødvendig å innføre
øremerking av midler og bemanningsnorm i det kommunale barnevernet,
for å nå målet om full barnevernsdekning.»
Komiteen er i likhet
med forslagsstillerne bekymret for det kommunale barnevernet og
viser til at det kommunale barnevernet er barnevernets førstelinjetjeneste. Komiteen viser
til at fylkesmennene fører tilsyn men barnevernstjenesten i kommunene,
og er bekymret over at tilsynsrapporter viser at mange saker som
burde blitt undersøkt, isteden blir lagt til side på grunn av manglende
oppfølging og kapasitet. Komiteen mener også at mange
mindre kommuner har for små og sårbare fagmiljøer og for liten lokal
kompetanse i forhold til de vanskelige oppgavene barnevernet har. Komiteen er
derfor av den oppfatning at for å styrke rettssikkerheten for barna,
er det viktig at interkommunalt samarbeid utvikles i langt større
grad enn i dag. Komiteen mener også det er nødvendig
med økt tverretatlig samarbeid og viser til at taushetsplikten ofte
ikke blir håndtert på en måte som gagner barnet. Komiteen mener
at en av forutsetningene for at barnevernstjenesten og andre skal lykkes
i sine oppgaver i forhold til barn og unge, er tverretatlig samarbeid.
Derfor er komiteens oppfatning at lover og forskrifter
må gi klare instrukser om lokalt tverretatlig samarbeid.
Komiteen viser også til at samspillet
mellom kommunalt og statlig barnevern er preget av store utfordringer.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti er også bekymret over kompetansesituasjonen
i barnevernet og viser til at mange barn ikke får den hjelpen de
har behov for og rett til. Regjeringen må slik disse medlemmer ser
det, sikre tilstrekkelige økonomiske midler til den kommunale barnevernstjenesten.
Disse medlemmer vil i den forbindelse
vise til at bare en av tre kommuner har fulgt opp regjeringens intensjon
i statsbudsjettet for 2010, om å opprette flere stillinger i det
kommunale barnevernet.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre mener det er et økende gap mellom etterspørsel
og tilbud i barnevernet. Disse medlemmer mener det
er viktig å fokusere på at flere profesjoner må dra lasset sammen,
og viser til at de aller fleste brukere av barnevernet har forskjellige
behov for støtte til å komme seg gjennom kriser og vanskelige faser
i livet. Disse medlemmer vil påpeke at kommunene
har en viktig oppgave i å tilby støtte og kvalitetssikre slike tilbud.
Komiteens medlemmer fra Høyre mener at
et totalansvar for barnevernet på kommunalt nivå i en rekke kommuner
vil kunne gi et bedre barnevern. Disse medlemmer viser
til at Trondheim kommune fikk innvilget et oppgavedifferensieringsforsøk
i forbindelse med den statlige overtagelsen av de tidligere fylkeskommunale
oppgavene innen barnevernsområdet. Dette fordi kommunen i lengre
tid hadde jobbet med samarbeid på tvers av ulike tjenester for barn
og unge og hadde høy kompetanse på barnevern. Trondheim kommune
kunne gjennom fire år som forsøkskommune vise til meget gode resultater.
I forsøksperioden ble det barnevernsfaglige kompetansenivået i kommunen
styrket, og det ble høy grad av både politisk engasjement for og
vilje til å satse økonomisk på barnevernet. Tilbudet til barn og
unge utviklet seg til å bli meget mangfoldig i perioden. Kjøp av
tiltaksplasser ble ikke styrt av økonomiske og ideologiske styringssignaler
fra Barne- og likestillingsdepartementet, nå Barne-, likestillings-
og inkluderingsdepartementet, og Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet,
men mer ut fra barnas behov.
Disse medlemmer mener at ordninger
med kommunale forsøk skal ha som mål å tilføre kunnskap og empiri
som grunnlag for nyorganiseringer og endringer i offentlig sektor.
Når resultatene av en forsøksordning har vist seg så positive slik
vi har sett i trondheimsforsøket, mener disse medlemmer at
manglende videreføring av prosjektet var det samme som å undergrave
selve motivet bak ordningen. Det er rimelig å legge til grunn at
de erfaringer vi har fra Trondheim ikke er tilstrekkelige til å
innføre en ny reform, men resultatene tilsier at man her var på
rett vei. Disse burde derfor ha ført til en beslutning om å videreføre
forsøket i Trondheim, samt utvide forsøksordningen til også å gjelde
andre kommuner. Da ville man på sikt kunne sett om denne innretningen
også burde gjennomføres i hele landet.
Disse medlemmer er positive til
mange av forslagene fra forslagsstillerne, men vil understreke at
forslagene allerede ligger innenfor dagens lovverk. Disse
medlemmer tror ingen vil kunne si seg uenig i det som foreslås,
men mener problemet heller ligger i hvordan målene kan nås. Både
med hensyn til målopplevelse og målbarhet vil disse forslagene kunne
være utydelig. Disse medlemmer ønsker en nærmere vurdering
av om de ulike forslagene får den ønskede effekt for å sikre at
barneloven ivaretas slik at barn og unge som trenger det, får nødvendig
hjelp og omsorg til rett til.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen komme tilbake til Stortinget
med en gjennomgang av en forpliktende økonomisk opptrappingsplan
og bemanningsnorm som er foreslått i Dokument 8:21 S (2009–2010).»
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti viser til at forslagsstillerne mener at antall årsverk
i det kommunale barnevernet bør økes gjennom en opptrappingsplan
slik forslagsstillerne foreslår, og at bemanningsnormer, om nødvendig,
bør innføres.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og
Kristelig Folkeparti, vil vise til at Statens helsetilsyn
fra 1. januar 2010 har tatt over tilsynet av barnevernet.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre erkjenner at for enkelte barn kan situasjonen være
så vanskelig at det blir nødvendig å fjerne dem fra hjemmet, og
erkjenner derfor nødvendigheten av et barnevern. Disse medlemmer er
likevel bekymret over at mange barn som er under barnevernet ikke
får det individrettede tilsynet som de har krav på.
Disse medlemmer viser til at
i tillegg er det hele 10 prosent av barna som er under det kommunale
barnevernets ansvar, som ikke har fått oppnevnt tilsynsfører. Dette
er altfor store tall. Tross alt dreier dette seg om barn som er
i en meget utsatt og ofte svært sårbar posisjon. Når barnets nærmeste
har sviktet, er det ingenting som ville være verre enn at også samfunnet
sviktet.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
det bør opprettes et fritt og uavhengig barnevernstilsyn, som kan
sørge at det føres tilsyn både med det lokale barnevern og det statlige
barnevern. Et slikt tilsyn bør etableres etter mønster av andre
uavhengige kontrolltilsyn. Barnevernstilsynet bør både behandle
klager på barnevernets arbeidsutførelse, fremme forslag om gode
og sikre arbeidsmetoder basert på den innsikt som fremkommer fra
klagebehandlingen og bør også kontrollere alle barnevernsinstitusjoner.
Disse medlemmer vil derfor foreslå:
«Stortinget ber regjeringen utrede og fremme forslag
om etablering av et statlig barnevernstilsyn.»
Komiteen viser til
at det har vært stor vekst i antall saker de siste årene. Komiteen viser
til at i en del tilfeller overholdes ikke saksbehandlingstiden i
fylkesnemndene. Komiteen mener saksbehandlingstiden
må bli så kort som mulig for å sikre at barn får rett tiltak raskt,
og en må sørge for god kvalitetssikring av saksbehandlingstiden.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
vil vise til at regjeringen i statsbudsjettet for 2010 styrker fylkesnemndenes
administrative styring gjennom å opprette en egen sentraladministrasjon. Formålet
er å gi bedre og raskere avgjørelser i fylkesnemndene som følge
av bedre ressursutveksling, kompetanseutveksling og sterkere ledelse. Flertallet vil
samtidig vise til statsrådens vedlagte svar av 17. desember 2009 til
komiteen hvor det understrekes at regjeringen vil følge nøye med
i utviklingen og vurdere eventuelle nye tiltak dersom det er behov.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
i utgangspunktet at fylkesnemndene bør legges ned, og oppgavene
overføres til det ordinære rettssystemet. Samtidig mener disse
medlemmer at administrasjonen av fylkesnemndene er altfor
kostnadskrevende og mener at det må effektiviseres. Disse
medlemmer merker seg også at enkelte fylkesnemnder har lang
saksbehandlingstid, som igjen går ut over barn og familier i en
sårbar situasjon.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti viser til at fylkesnemndene behandler
tvangssaker etter barnevernloven og sosialtjenesteloven. Det er
altså snakk om saker som involverer barn og voksne i vanskelige
situasjoner. Det er, etter disse medlemmers mening,
uholdbart at kapasitetsmangel eller andre problemer gjør at vanskelige
situasjoner forlenges, og at det dermed skapes ytterligere utfordringer
for sårbare mennesker.
Komiteen viser til
at det statlige tilbudet må ha tilstrekkelig bredde til å dekke
alle formål som er nevnt i loven, og at tiltakene må være geografisk spredt
med sikte på god tilgjengelighet i alle deler av landet. Komiteen registrerer
at det har vært flere saker om barn som har blitt tvunget til å
flytte fordi institusjonen de bor på blir lagt ned. Komiteen mener
det er viktig at staten tilbyr gode og langsiktige rammebetingelser
for både private og offentlige institusjoner, samt fosterhjem slik
at barna får tett oppfølging og en stabil hverdag.
Komiteen vil likevel påpeke at
ved valg av fosterhjem eller institusjoner må det legges vekt på hensynet
til hva som er best for det enkelte barn, og først og fremst vurdere
plassering hos biologisk familie der dette er mulig. Komiteen mener
også at barnets behov må være styrende for hvilke tiltak barnevernet
iverksetter, og understreker betydningen av tilstrekkelig kapasitet
i både institusjoner og fosterhjem innenfor alle barnevernsregionene.
Komiteen viser til at det skal
føres tilsyn med hvert enkelt barn som har blitt utsatt for omsorgsovertakelse.
Formålet med tilsyn er å føre kontroll med at barnet får tilfredsstillende
omsorg og at den forutsetningen som ble lagt til grunn for plassering
blir fulgt opp. Komiteen er bekymret når rapporteringer
viser at kommunene mangler tilsynsførere til mange barn, og at 30
prosent av barna som hadde tilsynsfører ikke fikk tilsyn i samsvar
med lovens krav, og viser til at når ikke barn får det tilsynet
de har krav på, så svekkes barns rettssikkerhet. Komiteen viser til
at det er tilfeller av omsorgssvikt i fosterhjem og institusjoner
både med og uten tilsyn, noe som viser at en har mangler på tilsyn
i dag, og i flere tilfeller er tilsynet uten reell funksjon. Komiteen viser
også til at tilsynsfører skal ha tilgang til fosterhjem så ofte
som nødvendig, og at tilsynet legges opp slik at barnet kan ta opp
eventuelle problemer med tilsynsfører uten at fosterforeldrene er
til stede.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti støtter forslagsstillerne
i at en må få plass en opptrapping av ressursene til det statlige
barnevern, slik at alle barn som har behov for hjelp får et best
mulig tilbud.
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti mener det er viktig at de som har det daglige
ansvaret for barn innenfor barnevernet, kan basere seg på langsiktige
og trygge rammevilkår. Det gjelder offentlige og private institusjoner, fosterforeldre
og andre. Det er barn på institusjon som lever i frykt for at hjemmet
deres skal måtte legges ned i neste anbudsrunde, som savner flere
voksne rundt seg på institusjonen, eller står i kø for å få fosterhjem
eller institusjonsplass. Dette medlem er bekymret
for om barna får det tilbudet som er best tilpasset dem, eller om
økonomiske prioriteringer styrer hvilket tilbud barna får. Dette
medlem mener at konkurranse ikke alltid er et formålstjenlig
virkemiddel og at barnevernet passer dårlig for tradisjonelle anbudskonkurranser. Dette
medlem viser til at det ofte tar lang tid å bygge opp en
relasjon mellom ansatte og barn på en barnevernsinstitusjon. Korte
kontrakter kan derfor føre til at kvaliteten på tilbudet blir dårligere
på grunn av ustabile rammevilkår. Dette medlem viser
til at når priser blir presset, vil etablerte virksomheter kunne
bli lagt ned, selv om de leverer barnevernstjenester av svært høy
kvalitet og med tilfredse brukere. Dette medfører at fagmiljø det
har tatt flere tiår å bygge opp, blir lagt ned, samtidig som en
har bruk for denne kompetansen. Dette medlem mener
ideelle virksomheter som yter helse, omsorgs- eller barnevernstjenester,
må unntas fra kravet om anbud, enten det er staten eller kommunen
som skal skaffe tjenester. Dette medlem vil oppfordre
til bruk av unntakshjemmelen som ligger i lov om offentlige anskaffelser
for institusjoner innenfor barnevernet.
Komiteen er enig i
at familievernet bør samarbeide med barnevernet, og at taushetsplikt
ikke må være til hinder for samarbeid til barns beste.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre viser til at Stortinget de senere årene har bevilget
midler til tiltak for at barn som vokser opp med rusbelastning i
hjemmet skal kunne sees og hjelpes. Disse medlemmer registrerer
at arbeidet likevel ikke har kommet langt nok, og at mange barn
og unge fremdeles lever i en hverdag fylt av usikkerhet på grunn
av foreldrenes forhold til alkohol, narkotika og medikamenter.
Disse medlemmer mener at det
er uholdbart at barn i enkelte tilfeller opplever å sitte hjemme og
vente på at en forelder skal komme hjem, uten å vite at forelderen
er innlagt på sykehus. Disse medlemmer mener at ved
innleggelse eller akuttmottagelse av pasient, der rusmidler er en hovedfaktor
i sykehusoppholdet, bør pasientens nærmeste familie informeres.
På denne måten vil man med en gang få informasjon om det er barn involvert
i situasjonen, slik at en kan sette i gang strakstiltak med sikte
på et hjelpetilbud for både barna og familien i sin helhet.
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti vil også understreke behovet for økte ressurser
til familievernet. Dette medlem vil videre peke på
den viktige effekten av familievernets forebyggende arbeid.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
vil vise til at mange ungdommer møter vanskeligheter ved overgangen
mellom det å være under det offentliges omsorg og det å få seg et
selvstendig liv. Flertallet er kjent med at det i
noen kommuner har vært gitt avslag på konkrete ettervernstiltak fordi
kommunen har en trang økonomi. Flertallet viser til
at en enstemmig familie- og kulturkomité fastslo i Innst. O. nr.
121 (2008–2009) at et avslag på dette grunnlaget er uakseptabelt og
ga sin tilslutning til å innføre kommunal plikt til å begrunne hvorfor
ungdom som har hatt hjelp av barnevernet, ikke lenger skal motta
hjelp etter fylte 18 år. Fra og med 1. juli 2009 har barnevernstjenesten
plikt til å begrunne hvorfor ungdom som fyller 18 år og som har
tiltak i barnevernet, ikke lenger skal ha hjelp etter fylte 18 år.
Opphør av tiltak må begrunnes i barnets beste. Flertallet vil
presisere at på dette grunnlaget er hovedregelen at alle som har
tiltak i barnevernet før fylte 18 år, også skal få et tilbud om
oppfølging. Flertallet mener denne lovendringen vil
bidra til å heve kvaliteten i ettervernsarbeidet og gjøre kommunenes
arbeid mer ensartet.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti mener ettervernet må styrkes
og viser til at mange unge ikke får tilstrekkelig tilbud om ettervern.
Kvaliteten på tilbudet de får er ofte dårlig og mangelfullt. Disse
medlemmer mener et utvidet ettervern øker sannsynligheten
for et godt voksenliv, da en vet at barnevernsbarn ofte har et større
behov for en trygg base enn de som har hatt en stabil oppvekst med
trygge og nære relasjoner og omgivelser.
Disse medlemmer vil også spesielt
peke på den manglende kapasitet i barnevernet i forhold til enslige
mindreårige asylsøkere mellom 15 og 18 år. Disse medlemmer viser
til at regjeringens begrunnelse for ikke å følge opp disse barna,
er manglende kapasitet i barnevernet. Disse medlemmer mener
dette fører til at disse ungdommene da får et mangelfullt omsorgstilbud
og manglende rettssikkerhet. Disse medlemmer vil
påpeke viktigheten av at barnevernet får en kapasitetsøkning som
sikrer alle barn rett til omsorg etter lov og barnevernstjenester,
når de har behov for det.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkeparti mener det er viktig at staten tar
ansvaret for de enslige, mindreårige asylsøkerne under 15 år. Likevel
ser vi et grovt løftebrudd fra de rød-grønne partiene når de i Soria-Moria
II-erklæringen skriver:
«Regjeringen har som mål å gjennomføre overføring
av omsorgsansvaret for enslige mindreårige asylsøkere mellom 15
og 18 år til barnevernet, men anser at ressurssituasjonen i barnevernet
tilsier at dette ikke blir mulig i kommende fireårsperiode.»
Disse medlemmer vil sterkt advare
mot at foreldreløse barn under 18 år skal bli sittende på vanlig
asylmottak og vil derfor foreslå:
«Stortinget ber regjeringen følge opp Stortingets vedtak
om en statlig overtagelse av ansvaret for enslige, mindreårige asylsøkere
opp til 18 år.»