Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Thomas Breen, Gunvor Eldegard, Irene Johansen, Gerd Janne Kristoffersen,
lederen Torgeir Micaelsen, Torfinn Opheim og Dag Ole Teigen, fra
Fremskrittspartiet, Ulf Leirstein, Jørund Rytman, Kenneth Svendsen
og Christian Tybring-Gjedde, fra Høyre, Gunnar Gundersen, Arve Kambe
og Jan Tore Sanner, fra Sosialistisk Venstreparti, Lars Egeland,
fra Senterpartiet, Per Olaf Lundteigen, fra Kristelig Folkeparti,
Hans Olav Syversen, og fra Venstre, Borghild Tenden, viser
til at finansministeren har avgitt uttalelse om forslaget i brev
av 29. januar 2010. Brevet følger som vedlegg til denne innstillingen.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
vil påpeke den åpenbare samfunnsnytten av fysisk trening. Den gir den
enkelte bedre helse og er således positiv både for privatlivet og
yrkeslivet. Flertallet vil understreke at det ligger
store gevinster også for det offentlige ved at folk holder seg i
god form gjennom regelmessig fysisk aktivitet. Gjennom slik aktivitet
kan den enkelte forebygge sykdommer og slitasjeskader, samtidig
som samfunnet spares for store kostnader knyttet til behandling av
sykdommer og skader som følger av for liten fysisk aktivitet. Flertallet vil
påpeke at det derfor av flere grunner er særs ønskelig at folk holder
seg i god form, og at det kan ligge store økonomiske besparelser
for staten på sikt gjennom økt vektlegging av forebygging i dag.
Dette er også årsaken til at man stimulerer til aktivitet gjennom
en rekke tiltak over statsbudsjettet som penger til idretten, forebyggende
helsearbeid, aktivitet i skolen og opplysningsarbeid, for å nevne
noe. Gjennom disse bevilgningene blir det lagt til rette for tiltak
for alle aldersgrupper med ulike forutsetninger for fysisk aktivitet.
Det er en viktig debatt ved hvert statsbudsjett om disse virkemidlene
treffer godt nok eller om man skal forbedre dem.
Flertallet mener at på tross
av alle positive ringvirkninger som økt fysisk aktivitet medfører –
både for den enkelte og for samfunnet generelt – at det er momenter
som taler imot å innføre skattefritak for arbeidsgiverbetalte behandlingsforsikringer
og treningskort.
For det første er det sentrale i et effektivt
skattesystem at skattepliktig inntekt samsvarer best mulig med faktisk
inntekt. Alle økonomiske fordeler fra arbeidsgiver til arbeidstaker
bør derfor i utgangspunktet skattlegges som arbeidsinntekt. Dette
var også målet med skattereformen i 1991 ved siden av å få et bredere
skattegrunnlag i bytte mot en lavere marginalskatt på lønn.
For det andre kan en gjennomføring av en slik ordning
også gi incentiver til skattemessig tilpasning i valg av avlønningsform.
Dette kan gjøres ved at arbeidstakeren gjennom å akseptere en reell
lønnsreduksjon selv finansierer ytelsen, men da med en privatøkonomisk
skattebesparelse til følge. Dette er en uthuling av skattegrunnlaget
som vil stride mot målsettingen om et bredt skattegrunnlag og moderate
skattesatser. Det har også vært bred enighet om at naturalytelser
til privat individuell bruk skal skattlegges til markedsverdi på
vanlig måte.
For det tredje vil forslaget også ha en uheldig fordelingsvirkning
fordi man vet at forekomsten av naturalytelser øker med stigende
inntekt. Dette kan føre til at de som har høye og midlere inntekter
får dekket helseforsikring, behandling av sykdom og trening, mens
de med lave inntekter må dekke dette selv av allerede beskattete midler.
Forskjellen blir enda større for dem som står utenfor arbeidslivet
og hvor man kan anta at ekstra økonomisk stimuli til aktivitet vil
ha størst helsemessig effekt.
Flertallet ser det som viktig
å ha stort fokus på å få sykmeldte raskt tilbake i arbeid. Dette
er også målsettingen med ordningen «raskere tilbake» hvor helseforetakene
og Nav tilbyr ulike arbeidsrettete tiltak for den enkelte sykmeldte. Dette
er en ordning som er målrettet og hvor utvelgelsen av hvem som får
den, ikke er overlatt til arbeidsgiver eller den enkeltes private økonomi.
Disse midlene over statsbudsjettet er derfor også mer målrettet
for å gi tilpasset effekt for den enkelte som trenger den. Det er
etter flertallets syn viktigere å se på denne type ordninger enn
å gi generelle skattefritak som ikke er målrettet, men som kan gi
uheldige fordelingsvirkninger.
Flertallet har ingen ytterligere
merknader og rår Stortinget til at forslaget vedlegges protokollen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til representantforslaget
og til at finansministeren har kommentert forslagene i brev til
komiteen. Sykefravær og ventetid for behandling ved sykehus er store
og økende utfordringer. Å finne løsninger er helt sentralt når det
gjelder den enkeltes livskvalitet og samfunnets produktivitet og
velferdsutvikling. Effektiv utnyttelse av kapasiteten i offentlige
og private institusjoner, bedre folkehelse og mer fysisk aktivitet,
er alle viktige deler av løsningen. Nye undersøkelser viser at kun
20 prosent av voksne tilfredsstiller norske myndigheters anbefalinger for
fysisk aktivitet, som er 30 minutter med daglig moderat aktivitet.
Inaktivitet er en av velferdssamfunnets største utfordringer. Dette skaper
nye og forsterker gamle skiller i det norske samfunn. Aktivitet
og helseutfordringer følger mange tradisjonelle sosioøkonomiske faktorer,
men det er også klare skiller mellom kjønn. Det vil være viktig
å mobilisere et bredt spekter av samfunnsaktører for å møte utfordringene.
Disse medlemmer merker seg at
det allerede i dag åpnes for at utgifter til trening og aktivitet er
fradragsberettiget så lenge det kan anses å være et rimelig velferdstiltak
og øker fellesskapsfølelsen blant de ansatte. Dette har skapt store
skiller mellom ansatte når det gjelder hva slags tilbud arbeidsgiver
kan gi. Ansatte i store bedrifter nyter ofte godt av gratis tilgang
til egne trimrom med full utrustning, mens ansatte i små bedrifter
ikke kan motta støtte til treningskort på et treningssenter uten
at det utløser skatteplikt. Disse medlemmer har også
merket seg at det er klare skiller mellom menn og kvinner med hensyn
til ønsket aktivitet. Menn foretrekker ofte ballidrett i haller,
mens kvinner benytter treningssenter. Det første er fradragsberettiget,
det andre ikke. Disse medlemmer mener derfor at forslaget
om treningskort betalt av arbeidsgiver er interessant. Det er viktig
at en har et regelverk som behandler ansatte i alle typer bedrifter
likt, og at en gir samme mulighet for menn og kvinner til å få trening
og aktivitet dekket av arbeidsgiver. Disse medlemmer ber
departementet vurdere om det er hensiktsmessig å fastsette et maksimumsbeløp
som hver enkelt ansatt kan få i støtte, og tror at forebyggings-
og helsegevinsten ved å gi en bredere og mer generell tilgang til trening
og aktivitet vil være langt større enn provenytapet knyttet til
en slik ordning.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Venstre ser det som viktig at næringslivet selv
kan påvirke sitt sykefravær og bidra til raskere løsninger for den enkelte
ved å tegne helseforsikring eller å betale behandlingsutgifter for
sine ansatte. Raskere behandling bedrer den enkeltes livskvalitet
og reduserer sykefravær og kostnader i arbeidslivet. Med lange og
økende sykehuskøer er det viktig å stimulere til at kapasiteten
både i det offentlige og private helsevesen utnyttes effektivt og
optimalt. Disse medlemmer er derfor av den oppfatning
at utgifter til private helseforsikringer og behandling skal unntas
fra arbeidsgiveravgift og skatteplikt, og ber departementet fremme
lovforslag om dette på egnet måte før sommeren 2010.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen i forbindelse med
revidert nasjonalbudsjett for 2010 fremme forslag om å unnta private
helseforsikringer fra arbeidsgiveravgift og personbeskatning med
virkning fra senest 1. juli 2010.»
«Stortinget ber regjeringen i forbindelse med
revidert nasjonalbudsjett for 2010 fremme forslag om å unnta behandling
av sykdom, betalt av arbeidsgiver, fra arbeidsgiveravgift og personbeskatning,
med virkning fra 1. juli 2010.»
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkeparti fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen i forbindelse med
revidert nasjonalbudsjett for 2010 fremme forslag om å unnta arbeidsgiverbetalte
treningskort fra arbeidsgiveravgift og personbeskatning med virkning
fra senest 1. juli 2010.»
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen komme tilbake til Stortinget
med en egen sak der en setter helse- og aktivitetsutfordringen i
et helhetlig perspektiv, og at det utvikles et regelverk som gir
likebehandling av alle ansatte og av begge kjønn.»