Riksrevisjonen skal gjennom revisjon, kontroll og
veiledning bidra til at statens inntekter blir innbetalt som forutsatt,
og at statens midler og verdier blir brukt og forvaltet på en økonomisk forsvarlig
måte og i samsvar med Stortingets vedtak og forutsetninger. De overordnede
rammevilkårene går fram av lov og instruks om Riksrevisjonens virksomhet
(riksrevisjonsloven av 7. mai 2004 nr. 21 og instruks om Riksrevisjonens
virksomhet av 11. mars 2004).
Revisjonsaktivitetene er inndelt i regnskapsrevisjon,
forvaltningsrevisjon og selskapskontroll. Revisjonstypene skal utfylle
hverandre slik at den samlede revisjonen blir både helhetlig og mest
mulig målrettet og effektiv. For å sikre at revisjoner prioriteres
ut fra vesentlighet og risiko, gjennomføres det årlig en felles
overordnet risikovurdering for hvert enkelt departement med underliggende
virksomheter.
Når det gjelder Riksrevisjonens egen virksomhetsrisiko,
blir det i den årlige planleggingen vurdert om virksomheten har
tilstrekkelig kompetanse og kapasitet til å gjennomføre de prioriterte
oppgavene. Den samlede kompetansen må til enhver tid utnyttes best
mulig, slik at det kan gjennomføres en mest mulig effektiv revisjon
i samsvar med standarder og retningslinjer.
I Virksomhetsplanen for 2009–2010 er det lagt vekt
på at det i revisjonsarbeidet skal gjennomføres vurderinger av risiko
for misligheter ved alle departementer og virksomheter. I regnskapsrevisjonen
skal i tillegg følgende risikofaktorer fanges opp på alle departementsområdene: Særskilte
prioriteringer i statsbudsjettet 2008 – som regjeringens krisepakker,
brukerorientering, IKT-sikkerhet og departementenes styring, med
vekt på kontroll av disposisjonene og virksomhetsstyring. Resultatet
av disse prioriteringene vil bli synliggjort ved revisjonsrapporteringen
til Stortinget i 2010. For forvaltningsrevisjonen skal følgende
temaer prioriteres: Brukerorientering, kostnadseffektivitet og IKT
i forvaltningen.
Rapporteringen for 2009 viser at planlagte tiltak i
hovedsak er gjennomført. Uforutsette forhold medfører imidlertid
alltid et behov for enkelte omprioriteringer av ressurser. I 2009
har blant annet revisjonen av Nav og enkelte mislighetsrevisjoner
vært svært ressurskrevende.
Årsrapporteringen viser at 66 prosent av ressursene
ble brukt på revisjonsfaglige aktiviteter (64 prosent i 2008), 5
prosent på internasjonale aktiviteter (tilsvarende i 2008), 5 prosent
på kompetanseutvikling (6 prosent i 2008) og 24 prosent på administrasjon
og andre støttefunksjoner.
Det ble i 2009 vedtatt en ny strategisk plan
som skal gjelde for perioden 2010–2014. Visjonen for perioden 2010–2014
er å «bidra effektivt til Stortingets kontroll og fremme god forvaltning». Det
er definert fem strategiske hovedmål for perioden:
Riksrevisjonen har
allmenn tillit, og rollen og oppgavene er godt kjent i Stortinget
og forvaltningen
Revisjonen gjennomføres på en enhetlig
måte og holder høy faglig kvalitet
Riksrevisjonen har kompetanse til å gjennomføre
arbeidsoppgavene på en effektiv og tilfredsstillende måte
Riksrevisjonen er en ledende aktør innenfor
utvikling av offentlig revisjon internasjonalt
Riksrevisjonen er en god arbeidsplass som
tiltrekker seg og beholder kompetente og engasjerte medarbeidere
Riksrevisjonen har i 2009 besluttet å få gjennomført
en fagfellevurdering av egen organisasjon. Dette arbeidet starter
opp i 2010.
Arbeids- og velferdsetaten (Nav) forvalter velferdsordninger
med utgifter på om lag 300 mrd. kroner, nærmere en tredel av statsbudsjettet.
Etaten har om lag 2,8 mill. brukere. Den løpende driften i etaten
består av komplekse arbeidsoppgaver av stort omfang og volum og
som skal utføres parallelt med tre krevende reformprosesser i årene
framover: Nav-reformen, pensjonsreformen og helserefusjonsreformen. Riksrevisjonens
tidligere revisjoner av Arbeids- og velferdsetaten har vist store
utfordringer når det gjelder oppfølging av brukere, utbetaling av rett
ytelse til rett tid, internkontroll og regnskapskvalitet.
Helse- og omsorgstilbudet har stor betydning
for den enkeltes levekår og livsutfoldelse, og er en hovedforutsetning
for et godt samfunn. Det er derfor et offentlig ansvar å sikre nødvendige helse-
og omsorgstjenester til hele befolkningen. Målet er i henhold til
statsbudsjettet for 2010 et helhetlig og sammenhengende helse- og
omsorgstilbud, som er tilpasset den enkelte bruker. Tjenestene skal
være likeverdig tilgjengelige og av god kvalitet. Regjeringens mål
er å prioritere de pasientgruppene som trenger det mest, både i spesialisthelsetjenesten,
i den kommunale helse- og omsorgstjenesten og i tannhelsetjenesten. Regjeringen
vil gjennom samhandlingsreformen søke å sikre en framtidig helse-
og omsorgstjeneste som svarer både på pasientenes behov for sammenhengende
tjenester og på utfordringene som er knyttet til demografiske og
epidemiologiske endringer. Riksrevisjonen har gjennom en rekke tidligere
revisjoner avdekket at fastsatte mål på helse- og omsorgsområdet
ikke nås, og at det er svak eierstyring av og mangelfull økonomistyring
i helseforetakene.
Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT)
er en forutsetning for velferdssamfunnet. IKT effektiviserer offentlige
tjenester og øker produktiviteten. Riksrevisjonen har over flere
år påpekt svakheter på dette området, blant annet at IKT-systemer
og registre som skal gjelde flere sektorer, får en utforming som
er preget av den etaten der de er utviklet, og at de derfor i liten grad
er tilpasset andre etaters behov. Det er også påvist svakheter i
de dataene som legges inn i ulike systemer, og manglende rutiner
for å ivareta informasjonssikkerheten. Det går fram av statsbudsjettet
for 2010 at blant annet følgende tiltak skal bidra til digital fornyelse:
eID, Altinn, eResept, Elektronisk faktura, Åpne standarder, Automatisk
frikort for helsetjenester og Fri programvare. Det vektlegges at
regjeringen vil arbeide med å bedre metodene for å sikre uttak av
gevinster ved IKT-investeringene.
Mål og strategier for transportpolitikken i
årene framover er fastsatt gjennom St.meld. nr. 16 (2008–2009) Nasjonal
transportplan 2010–2019 og behandlingen av denne i Stortinget. Det
overordnede målet for transportpolitikken er å tilby et effektivt,
tilgjengelig, sikkert og miljøvennlig transportsystem som dekker
behovet for transport i samfunnet og fremmer regional utvikling. Ifølge
Nasjonal transportplan er det planlagte investeringsprogrammet det
største løftet for utbygging av transportinfrastruktur i moderne
tid, og det legges opp til en vesentlig økning i vedlikeholdet.
Regjeringen legger opp til en gradvis opptrapping av de økonomiske
planrammene i perioden 2010–2013, og i statsbudsjettet for 2010
er det lagt opp til en samlet vekst i utgiftene på om lag 4,7 mrd.
kroner (21,2 prosent) sammenlignet med saldert budsjett for 2009.
Riksrevisjonen har gjennom tidligere revisjoner dokumentert svakheter
i styringssystemer og vesentlige mangler ved drift og vedlikehold
av veier.
Regjeringens mål er at Statens pensjonsfond
skal være verdens best forvaltede fond. Dette krever at det siktes
mot beste praksis internasjonalt i alle deler av forvaltningen,
jf. St.meld. nr. 20 (2008–2009) Om forvaltningen av Statens pensjonsfond
i 2008.
Finansdepartementet har ansvaret for å utarbeide et
overordnet rammeverk for forvaltningen av SPU, fastsette den overordnede
investeringsstrategien, fastsette etiske retningslinjer og for å
følge opp den operative forvaltningen av fondet. Finansdepartementet
sendte nye regler om forvaltningen av Statens pensjonsfond utland ut
på høring høsten 2009. Riksrevisjonen var blant høringsinstansene.
De nye reglene vil trolig tre i kraft etter at departementet våren
2010 har lagt fram stortingsmeldingen om forvaltningen av Statens
pensjonsfond i 2009. Reglene omfatter blant annet operasjonalisering
av arbeids- og ansvarsfordelingen mellom departementet og Norges
Bank. Det legges opp til at Norges Bank innenfor de overordnede
reglene skal fastsette mer detaljerte regler for kapitalforvaltningen.
I tråd med forutsetningene i St.meld. nr. 20 (2008–2009) vil departementet
komme tilbake til Stortinget våren 2010 med en vurdering av hvorvidt
eller i hvilket omfang aktiv forvaltning i Statens pensjonsfond
utland skal videreføres. Denne gjennomgangen kan medføre behov for
ytterligere regelendringer.
Skatte- og avgiftsforvaltningen preges av en
stadig mer komplisert økonomi hos mange skatte- og avgiftspliktige,
internasjonalisering av næringslivet og en betydelig økning i antallet virksomheter
og arbeidstakere med midlertidig opphold i Norge. Den økte arbeidsinnvandringen
har aktualisert behovet for god samhandling mellom ulike offentlige
myndigheter.
Reorganiseringen av skatteetaten fra 1. januar 2008
har ført til store strukturelle og funksjonelle endringer. Mange
medarbeidere har fått nye oppgaver og behovet for kompetanseheving har
vært stort. Revisjonen viser at omstillingen så langt har vært krevende
og at den på flere områder har påvirket resultatoppnåelsen negativt. Mangelfull
kontroll av næringsdrivende og selskaper øker risikoen for provenytap
ved skatteunndragelser og svindel med merverdiavgift.
Klimaendringer, tap av naturmangfold og spredning
av miljøgifter er de tre største globale truslene mot en miljømessig
bærekraftig utvikling. Det er vedtatt en ytterligere vekst i bevilgningene
til miljøtiltak i statsbudsjettet for 2010. De samlede miljøpolitiske
løyvingene er økt med ca. 17 prosent fra 2009 til 2010 – i alt 37,5
mrd. kroner. Sentralt står klimatiltak mot ødelegging av skog i
utviklingsland, investeringer i kollektivtrafikk og jernbaneutbygging,
fornybar energi, energieffektivisering og miljøteknologi.
Det er et prioritert område for Riksrevisjonen
at det i revisjonen fokuseres på nasjonale klimatiltak, og at Riksrevisjonen
også for sin del kan bidra til en bedre global miljøforvaltning.
Dette gjør Riksrevisjonen blant annet ved å lede og være sekretariat
for arbeidsgruppen for miljørevisjon i den europeiske paraplyinstitusjonen
for riksrevisjoner, EUROSAI. Sekretariatet er pådriver og tilrettelegger
for miljørevisjoner og informasjonsutveksling, bistår i metodeutvikling og
kompetansebygging innen miljørevisjon og bidrar dessuten til formidling
og nettverksbygging mellom landene og med eksterne fagmiljøer.
Resultatet av regnskapsrevisjonen for regnskapsåret
2008 ble rapport til Stortinget i Dokument 1 (2009–2010). To revisjoner
ble rapportert særskilt som tillegg til Dokument 1. Dette gjaldt
revisjonen av henholdsvis Arbeids- og velferdsetaten (Nav) og Statens
pensjonsfond.
I 2009 ble resultatet av Riksrevisjonens kontroll med
forvaltningen av statlige selskaper for 2008 lagt fram separat i
Dokument 3:2 (2009–2010).
I 2009 oversendte Riksrevisjonen 12 forvaltningsrevisjoner
og én rapport om oppfølgingen av tidligere rapporterte forvaltningsrevisjoner
til Stortinget.
Riksrevisjonen skal gjennom revisjonen bidra
til å forebygge og avdekke misligheter og feil. Riksrevisjonen kontrollerer
også virksomheter og gir råd om den enkelte virksomhets eget ansvar for
å forebygge og avdekke misligheter.
Det er utarbeidet egne retningslinjer om forebygging
og avdekking av misligheter. I 2009 ble det lagt betydelige ressurser
i denne oppgaven, blant annet gjennom utarbeidelse av risikovurderinger
rundt virksomhetenes eksponering for misligheter og oppfølging av
identifisert risiko i revisjoner. I den utvidede revisjonen av Norsk Tipping
AS (Dokument nr. 3:14 (2008–2009)) har Riksrevisjonen blant annet
stilt spørsmål om noen har beriket seg urettmessig på disposisjoner
som er foretatt.
Det er opprettet en elektronisk tipskanal på
Riksrevisjonens nettside, der informasjon om mulige misligheter
i statsforvaltningen mottas på en sikker måte. Nye interne rutiner
for behandling av tips om misligheter eller mistanker om misligheter
fra eksterne ble implementert i 2009.
Riksrevisjonen har i 2009 hatt større fokus
på IKT-revisjon, og da særlig revisjon av IKT-sikkerheten i statsforvaltningen.
Den interne kompetansegruppen for IKT-revisjon, med deltakere fra
alle revisjonstypene, har blant annet et særlig ansvar for å drive
langsiktig kompetanseoppbygging og gjennomføre IKT-revisjoner. Ved
å utveksle erfaringer skal gruppen også bidra til å videreutvikle
metodikk og kompetanse på IKT-revisjon. For regnskapsåret 2009 har
kompetansegruppen ledet arbeidet med IKT-revisjoner rettet mot alle
departementsområder.
Riksrevisjonen legger vekt på at kommunikasjonen
med reviderte virksomheter skal være god gjennom hele revisjonsprosessen.
Det gjennomføres kontaktmøter mellom Riksrevisjonen og departementene/virksomhetene
der blant annet revisjonsfunn, risikovurderinger og planer for kommende
revisjonsår gjennomgås. Dette gir ledelsen i de ulike virksomhetene
bedre forståelse for revisors arbeid, og ledelsens ansvar for styring
og kontroll blir understreket. Møtene gir også Riksrevisjonen nyttige
innspill til revisjonsarbeidet og revisorene bedre kunnskap om virksomhetenes
oppgaver og hvordan de løses.
Riksrevisjonen veileder reviderte virksomheter både
i den løpende revisjonen og ved å delta som observatør i aktuelle
utviklingsprosjekter i forvaltningen.
I 2009 ble det innført et opplegg for brukerundersøkelser
som er rettet mot reviderte virksomheter i forbindelse med gjennomførte forvaltningsrevisjoner.
Dette innebærer at den reviderte virksomheten får anledning til
å gi sin vurdering av revisjonsprosessen og nytten av den aktuelle
rapporten så snart den aktuelle rapporten er overlevert Stortinget.
Fra 2010 vil det også bli gjennomført brukerundersøkelser knyttet
til den årlige regnskapsrevisjonen. Innspill fra forvaltningen er
nyttige for å forbedre revisjonsprosessen og kvaliteten på rapportene.
Det har i lengre tid vært arbeidet med en klargjøring
av Riksrevisjonens rett til dokumentinnsyn i forvaltningen. Riksrevisjonen
har nå utarbeidet en veiledning for praktisering av dokumentinnsyn
i samsvar med lov og instruks for Riksrevisjonen. Denne er trykt
opp og publisert til forvaltningen.
Riksrevisjonens utviklingssamarbeid startet
i 2007, og fokus de første årene var på oppbygging av kompetanse,
rutiner og metodikk innenfor området. I 2009 har Riksrevisjonen
arbeidet for ytterligere å sikre kvalitet, forutsigbarhet og etterrettelighet
i sine bistandsprosjekter.
Riksrevisjonen har et institusjonelt samarbeid med
riksrevisjonene i Malawi, Zambia, Mongolia, Serbia og Nepal. I tillegg
har Riksrevisjonen hatt et samarbeid med den palestinske riksrevisjonen
om opplæring innenfor regnskapsrevisjon og den slovakiske riksrevisjonen
innenfor forvaltningsrevisjon.
I Malawi har Riksrevisjonen siden august 2008 hatt
stasjonert en norsk langtidsrådgiver som skal bistå den malawiske
riksrevisjonen i dens institusjonelle utvikling. I Zambia er en
norsk langtidsrådgiver på plass siden januar 2009 for å bistå den
zambiske riksrevisjonen med utvikling av forvaltningsrevisjon.
Riksrevisjonen har som en del av sitt utviklingsengasjement
også ønsket å styrke parlamentenes kompetanse på å behandle riksrevisjonenes
rapporter og på viktigheten av å ha en uavhengig og faglig kompetent
revisjon av offentlige midler. Det er derfor etablert et samarbeid
med Stortingets kontroll- og konstitusjonskomité, der komiteen i
2009 har bidratt med kompetansebygging overfor det serbiske parlamentet
på dette området. Det er også initiert et tilsvarende samarbeid
med det mongolske parlamentet som ledd i Stortingets samarbeidsavtale med
parlamentet i Mongolia. Det er et ønske fra Riksrevisjonens side
om fortsatt å ha dette fokuset i flere av samarbeidslandene.
I tråd med samarbeidserklæringen som er inngått mellom
Riksrevisjonen og Utenriksdepartementet, er det blitt avholdt to
samarbeidsmøter i 2009. Målet med møtene er å utveksle informasjon
om aktiviteter innenfor Riksrevisjonens utviklingssamarbeid.
Riksrevisjonens utviklingssamarbeid skal være tett
koblet til arbeidet som gjøres av IDI (INTOSAI Development Initiative
som er samlokalisert med Riksrevisjonen) når det gjelder å bygge kapasitet
i riksrevisjoner på regional basis. Det er blitt utviklet gode samarbeidsrelasjoner
med IDI i 2010. Dette samarbeidet skal ytterligere styrkes framover.
IDI skal være sekretariat for det nye globale partnerskapet mellom
INTOSAI og det internasjonale donorsamfunnet som er utviklet og
formalisert i 2009. Partnerskapet har som målsetting å bygge kapasitet
og styrke riksrevisjoner i utviklingsland gjennom økte midler som
donorsamfunnet stiller til rådighet, kombinert med økt giverkoordinering.
I forbindelse med utviklingsarbeidet har Riksrevisjonen
i 2009 innrapportert 9 963 000 kroner som bistandsmidler (DAC-midler)
til OECD via NORAD. I 2008 var dette tallet 6 536 600 kroner.
Riksrevisjonen var i 2009 involvert i revisjonen av
fem internasjonale organisasjoner. Revisjonen har vært utført i
tråd med etablerte retningslinjer for Riksrevisjonens oppdrag som ekstern
revisor. Revisor har utarbeidet en årsrapport om ressursbruk, erfaringer
og funn til Riksrevisjonens ledelse.
Riksrevisjonen hadde følgende revisjonsoppdrag
i 2009:
International Organization
for Migration, 2001–2009
EFTA Surveillance Authority, EFTA Court
og EFTA-sekretariatet og EØS-overføringene til nye EU-medlemmer
Interparlamentarisk union, 2006–2011
Organisasjonen for sikkerhet og samarbeid
i Europa, 2006–2008
European Molecular Biology Laboratory,
European Molecular Biology Conference og European Molecular Biology
Organization, 2007–2012
Riksevisjonen har som intensjon å søke flere
oppdrag som ekstern revisor i internasjonale organisasjoner framover,
da flere av de nåværende oppdragene er i ferd med å avsluttes.
I 2009 startet Riksrevisjonen, som en del av
et internasjonalt team, en fagfellevurdering av den kanadiske riksrevisjonen.
Fagfellevurderingen skal sluttføres i 2010. En representant fra
Riksrevisjonen har også deltatt i en fagfellevurdering av riksrevisjonen
i Tanzania.
Riksrevisjonen er medlem av INTOSAI (International
Organisation of Supreme Audit Institutions) og dens regionale organisasjon
for Europa, EUROSAI (European Organisation of Supreme Audit Institutions).
INTOSAI er etablert for å være en møteplass for utveksling av ideer
og erfaringer mellom riksrevisjoner. Organisasjonen skal bidra til
å fremme den faglige utviklingen av revisjonsfaget innen offentlig
revisjon. Riksrevisjonen er medlem av INTOSAI Governing Board og
av INTOSAI Finance and Administration Committee og møter som observatør
til EUROSAI Governing Board.
Av årsmeldingen fremgår at Riksrevisjonen deltar
i følgende komiteer og grupper:
INTOSAIs standardkomité
INTOSAIs komité for IT-revisjon
INTOSAIs arbeidsgruppe for miljørevisjon
INTOSAIs arbeidsgruppe for privatisering, økonomiske
reguleringer og offentlig privat partnerskap
INTOSAIs arbeidsgruppe for kapasitetsbygging av
riksrevisjoner
INTOSAIs arbeidsgruppe for revisjon av
katastrofehjelp
INTOSAIs sekretariat: En ekspedisjonssjef
i Riksrevisjonen har siden 2007 tjenestegjort som Director of Stategic
Planning i INTOSAI-sekretariatet i Wien
EUROSAIs arbeidsgruppe for miljørevisjon
EUROSAIs arbeidsgruppe for IT-revisjon
Riksrevisjonen er også deltaker i henholdsvis EUROSAIs
og INTOSAIs arbeidsgrupper for utvikling av strategiske planer for
begge organisasjonene.
Den norske og den russiske riksrevisjonen sluttførte
i 2007 en parallell revisjon av forvaltningen av fiskeressursene
i Barentshavet og Norskehavet, jf. Dokument nr. 3:2 (2007–2008) Riksrevisjonens
undersøkelse av forvaltningen og kontrollen av fiskeressursene i
Barentshavet og Norskehavet – en parallell revisjon mellom norsk
og russisk riksrevisjon. Samarbeidet er fulgt opp ved inngåelse
av en strategisk plan for treårsperioden 2008–2010, som igjen er
konkretisert i operative planer for det enkelte år. Avtalene forutsetter
felles revisjonshandlinger i de to landene og årlig rapportering
til de respektive nasjonalforsamlingene.
Den norske og den russiske riksrevisjonen har
i 2008–2009 gjennomført en parallell revisjon av atomsikkerhetsarbeidet
i nordområdene. Hovedtemaene i parallellrevisjonen har vært status
for sikkerheten ved Kola kjernekraftverk, håndtering og lagring
av brukt kjernebrensel og radioaktivt avfall, kontroll med statlige
midler, beredskapssamarbeidet mellom Norge og Russland og samarbeidet
mellom Norge og Russland om overvåking av radioaktive kilder.
Den norske og den russiske riksrevisjonen vil
på selvstendig grunnlag utarbeide og legge fram hver sin rapport
hvor resultatene fra undersøkelsene presenteres. Det er videre under
utarbeiding et omforent memorandum med felles vurderinger for hvert
av temaene. Rapporteringen til Stortinget vil være et ordinært Dokument 3
med den norske rapporten, der den russiske rapporten og det felles
memorandumet vil være vedlegg.
Dette er et samarbeid mellom riksrevisjonene
i en rekke giverland om rapportering og revisjon av støtte til bistandsprosjekter.
HOAP har som mål å finne en felles tilnærming til revisjon av bistandsmidler.
Samarbeidet om revisjon av Joint Strike Fighter fortsatte
i 2009. Årets konferanse, den femte i rekken, ble avholdt i London
i september. Den nederlandske og den amerikanske riksrevisjonen presenterte
rapporter for revisjonen av F 35-programmet. Det britiske forsvarsdepartementet foredro
om den britiske prosessen for anskaffelse av flyene, og den engelske
riksrevisjonen holdt et foredrag om mulige framtidige revisjonstilnærminger
for store anskaffelsesprosjekter i forsvarssektoren.
Riksrevisjonens øverste ledelse er et kollegium som
består av fem riksrevisorer. De er valgt av Stortinget for en periode
på fire år fra 1. januar 2006 til 31. desember 2009.
Kollegiet hadde i 2009 følgende sammensetning:
Leder: | Jørgen Kosmo |
Varamedlem: | Brit Hoel |
Nestleder: | Jan L. Stub |
Varamedlem: | Arve Lønnum |
| |
Medlem: | Annelise Høegh |
Varamedlem: | Finn Kristian Marthinsen |
| |
Medlem: | Geir-Ketil Hansen |
| (Kjellbjørg Lunde fra juni
2009) |
Varamedlem: | Morten Lund |
| |
Medlem: | Ranveig Frøiland |
Varamedlem: | Nils Totland |
Det ble avholdt ti kollegiemøter i 2009. I mai
besøkte kollegiet INTOSAIs generalsekretariat og Organisasjonen
for sikkerhet og samarbeid i Europa (OSSE) i Wien.
Nye riksrevisorer er valgt for perioden 1. januar 2010
til 31. desember 2013. Kollegiet har nå følgende sammensetning:
Leder: | Jørgen Kosmo |
Varamedlem: | Eirin Faldet |
Nestleder: | Arve Lønnum |
Varamedlem: | Liv Zazzera |
| |
Medlem: | Annelise Høegh |
Varamedlem: | Martin Engeset |
| |
Medlem: | Per J. Jordal |
Varamedlem: | Heidi Grande Røys |
| |
Medlem: | Synnøve Brenden |
Varamedlem: | Asmund Kristoffersen |
Riksrevisjonen er organisert med en administrasjonsavdeling,
fire regnskapsrevisjonsavdelinger og to forvaltningsrevisjonsavdelinger.
Selskapskontrollen er organisert sammen med forvaltningsrevisjonen.
To revisjonsstøtteenheter arbeider med metodeutvikling og kvalitetskontroll
for henholdsvis regnskapsrevisjon og forvaltningsrevisjon/selskapskontroll.
Riksrevisjonen har regionkontorer i Kristiansand,
Stavanger, Bergen, Trondheim, Bodø, Tromsø og Hamar. Regionkontorene
skal være bemannet slik at medarbeiderne har et godt faglig miljø
og det skal legges til rette for faglig utvikling og teamarbeid
på tvers av organisasjonen. Øvrige kontorer utenfor Oslo skal over
tid avvikles ved naturlig avgang.
Per 31. desember 2009 var det ansatt 544 personer
i Riksrevisjonen. Dette utgjorde 501,5 årsverk. 103 personer var
lokalisert utenfor Oslo.
Statistikken viser at kjønnsfordelingen i Riksrevisjonen
fortsatt tilfredsstiller kravene til likestillingsloven og Hovedavtalen. Kjønnsfordelingen
viste i 2009 en kvinneandel på 56,8 prosent. Fordelt på aldersgrupper
er kvinneandelen noe høyere i de yngre gruppene.
Det er liten lønnsforskjell mellom kvinner og menn.
I saksbehandlergruppene har kvinner en noe høyere gjennomsnittslønn
enn menn i stillingskodene førstekonsulent/seniorkonsulent og rådgiver,
mens menn har høyere gjennomsnittslønn enn kvinner i stillingskoden
underdirektør. Det er en relativt større andel kvinner enn menn
som har redusert stilling (10,3 prosent kvinner og 3,8 prosent menn).
Det er kun noen få medarbeidere som har varig redusert stillingsandel.
Det utlyses kun heltidsstillinger, men det legges til rette for
deltidsarbeid når en medarbeider har behov for det.
Godt kvalifiserte medarbeidere som har variert utdanningsbakgrunn,
er det viktigste fundamentet for Riksrevisjonens virksomhet. Det
satses derfor bevisst på å rekruttere medarbeidere med god kompetanse,
og det satses mye på å legge til rette for opplæring og utvikling
slik at oppgavene kan løses på en god måte. Den faglige bakgrunnen
og kompetansen varierer, blant annet mellom revisjon, økonomi, jus
og ulike samfunnsvitenskaper.
Intern kompetansebygging er viktig, blant annet fordi
tilbudet om formell utdanning i offentlig revisjon er begrenset.
Ved tiltredelsen starter alle nye revisjonsmedarbeidere på et toårig
opplæringsprogram innen den revisjonsformen de jobber med.
I 2009 har alle ledere gjennomført opplæring
i Løsningsfokusert tilnæring (LØFT) til typiske lederutfordringer.
Gjennom dette har lederne fått trening i hvordan de kan bruke løsningsfokuserte prinsipper
i generelt utviklings- og endringsarbeid, for eksempel teamutvikling,
medarbeidersamtaler og strategiutvikling. Hensikten med opplæringen
har også vært å bidra til et godt arbeidsmiljø, økt energi og arbeidsglede.
Riksrevisjonens regnskap er revidert av statsautorisert
revisor Vidar Haugen, som Stortingets presidentskap har oppnevnt
som revisor. Regnskapet for 2009 med noter og revisjonsberetning blir
sendt Stortingets presidentskap.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Bendiks H. Arnesen, Martin Kolberg og Marit Nybakk, fra Fremskrittspartiet,
lederen Anders Anundsen, Ulf Erik Knudsen og Øyvind Vaksdal, fra
Høyre, Per-Kristian Foss, fra Sosialistisk Venstreparti, Hallgeir H.
Langeland, fra Senterpartiet, Ola Borten Moe, fra Kristelig Folkeparti, Hans
Olav Syversen, og fra Venstre, Trine Skei Grande, viser
til at Riksrevisjonen er Stortingets viktigste kontrollorgan utenfor Stortinget.
Riksrevisjonens årsmelding gir et godt innblikk i
virksomheten for 2009. Riksrevisjonen leverer rapporter av høy faglig
kvalitet som gir et godt grunnlag for Stortingets kontrollvirksomhet.
Komiteen har merket seg at Riksrevisjonen
arbeider etter en fireårig strategisk plan i tillegg til de årlige
virksomhetsplaner. Komiteen deler Riksrevisjonens
syn på betydningen av at den samlede kompetanse til enhver tid blir
utnyttet på best mulig måte og vil understreke nødvendigheten av
at kompetansen på de områdene de reviderer, er høy. Risikovurdering
og behov for oppfølging og ikke mer eller mindre tilfeldig kompetanse
blant medarbeidere, må være avgjørende for valg av revisjonsobjekter.
Komiteen har merket seg at revisjonsinnsatsen fordelt
på regnskapsrevisjon, forvaltningsrevisjon og selskapskontroll er
relativt stabil over tid. Komiteen forutsetter at
dette skyldes antatt behov basert på vesentlighets- og risikovurderinger og
ikke en fastlagt fordeling. Fleksibilitet og evne til å fange opp
nye problemområder er viktig for å sikre en effektiv kontroll.
Komiteen registrerer at Riksrevisjonen
vil prioritere oppfølgingen av viktige områder som Nav, helse og
omsorg, IKT, transportsektoren, Statens pensjonsfond utland, og
miljø- og klimautfordringen, i sitt videre arbeid.
Komiteen vil spesielt peke på
at den teknologiske utvikling stiller Riksrevisjonen overfor store
utfordringer. For å sikre tilfredsstillende kunnskap om datasikkerhet,
om muligheter for krysskobling av informasjon mv., kreves det ekspertise
på høyt nivå. Komiteen vil understreke viktigheten
av at Riksrevisjonen til enhver tid innehar høy kompetanse på IKT-feltet.
Komiteen er tilfreds med at
spørsmålet om Riksrevisjonens rett til dokumentinnsyn i forvaltningen
nå er avklart.
Komiteen har merket seg at Riksrevisjonen driver
en utstrakt internasjonal virksomhet. Det er inngått institusjonelt
samarbeid med riksrevisjonene i Malawi, Zambia, Mongolia, Serbia
og Nepal. Videre var man i 2009 involvert i revisjonen av fem internasjonale
organisasjoner.
Komiteen registrerer videre at
Riksrevisjonen gjennom INTOSAI deltar i seks komiteer i tillegg
til å ivareta sekretariatsfunksjonen for INTOSAI Development Initiative.
Videre spiller Riksrevisjonen en ledende rolle i den europeiske grenen
av organisasjonen, EUROSAI.
Komiteen vil spesielt peke på
det positive samarbeidet mellom riksrevisjonene i Norge og Russland.
Parallellrevisjonene av henholdsvis forvaltningen av fiskeressursene
i Barentshavet og Norskehavet, og om strålingssikkerhet og beskyttelse
av miljøet mot radioaktiv forurensning, er viktige bidrag i arbeidet
for en bærekraftig og tryggere utvikling i nordområdene. Likeledes bidrar
samarbeidet mellom de nordiske riksrevisjonene til å sette fellesnordiske
problemstillinger på dagsorden.
Komiteen har merket seg at tre
av dokumentene som Stortinget fikk oversendt i 2009, var på nynorsk.
Videre at en del av Dokument nr. 3:9 (2008–2009) var oversatt til
samisk. Komiteen forutsetter at Riksrevisjonen veksler
mellom nynorsk og bokmål i fremtiden også. Komiteen presiserer
at fritak fra målloven ikke betyr at begge målformer ikke kan benyttes.
Komiteen vil understreke viktigheten
av at Riksrevisjonen til enhver tid er seg bevisst hvor grensen
går for hva som er politiske anbefalinger, og at denne bevisstheten
gjenspeiles i de anbefalingene som Riksrevisjonen kommer med.
Komiteen har ellers ingen merknader,
viser til dokumentet og rår Stortinget til å gjøre følgende
vedtak:
Dokument 2 (2009–2010) – Riksrevisjonens melding
om virksomheten i 2009 – vedlegges protokollen.
Oslo, i kontroll- og konstitusjonskomiteen, den 25. mai 2010
Anders Anundsen |
Martin Kolberg |
leder |
ordfører |