Departementet foreslår i proposisjonen ulike endringer i opplæringsloven
og privatskoleloven. Endringene følger opp St.meld. nr. 31 (2007–2008) Kvalitet
i skolen, bl.a. forslaget om leksehjelp og om bortvisning. For språknorm
vises til meldingen om språkpolitikk, St.meld. nr. 35 (2007–2008),
for grunnkompetanse vises til St.meld. nr. 16 (2006–2007) og NOU
2008:18, for foreldresamarbeid til stortingsbehandlingen av Ot.prp.
nr. 40 (2007–2008). For forslag om skyss for funksjonshemmede til
og fra SFO vises til behandlingen av St.meld. nr. 25 (2005–2006)
i Innst. S. nr. 150 (2006–2007) fra helse- og omsorgskomiteen.
Departementet foreslår å lovfeste en plikt for kommuner og private
skoler til å tilby gratis leksehjelp for elever på 1.–4.årstrinn.
Elevene skal ha rett til å delta, men tilbudet skal være valgfritt.
Gratis hjelp til skolearbeidet skal ikke være en del av den obligatoriske
opplæringen. Hjelpen skal tilbys uavhengig av om skolen bruker tradisjonelle
lekser eller ikke. Bestemmelsen endrer ikke skolens myndighet til
å avgjøre om det skal gis lekser eller i hvilket omfang. Kravet
om politiattest for grunnskolen skal gjelde leksehjelpere, enten
de er ansatt eller ikke.
Departementet foreslår videre å endre begge lover tilsvarende
når det gjelder muligheten til å bortvise elever. Hensikten er å
styrke lærernes autoritet og forutsetninger for å skape et godt
læringsmiljø. En lærer skal få mulighet til å bortvise en elev fra
undervisningen i inntil to timer, uten å måtte gå via rektor og
uten at dette regnes som enkeltvedtak etter forvaltningsloven. Av
hensyn til elevens rettssikkerhet kan læreren bare bortvise eleven
fra egen undervisning, ikke andre læreres, og ikke for lengre tid
enn to timer. Læreren kan heller ikke sende eleven hjem; det kan bare
rektor.
I privatskoleloven foreslås en presisering av at private skoler
har plikt til å sørge for samarbeid med foreldrene. Plikten gjelder
både grunnskoler og videregående skoler, på samme måte som i opplæringsloven.
Når det gjelder det nærmere innholdet i foreldresamarbeidet, foreslår
departementet en bestemmelse om at organiseringen av foreldresamarbeidet
skal ta hensyn til lokale forhold. Ellers er organiseringen opp
til de involverte, bl.a. hvordan samarbeidet skal innrettes på videregående
skoler der en ikke har foreldreråd som noe brukerorgan. Departementet
har forskriftshjemmel.
Privatskoleloven er i proposisjonen foreslått endret på de tre
punktene som er nevnt over; lovfestet leksehjelp, adgang til bortvisning
og foreldresamarbeid, alle med sikte på ikrafttredelse 1. august
2010. For øvrig gjelder forslagene opplæringsloven:
Departementet viser til at mangel på transport kan være et hinder
for at funksjonshemmede deltar i skolefritidsordningen (SFO) eller
andre aktiviteter. Departementet foreslår derfor å utvide retten
til skyss til og fra skole til også å gjelde skyss til og fra SFO, skoleferier
unntatt. Retten gjelder barn med fysisk eller psykisk funksjonshemming,
midlertidig skade eller sykdom, i den grad disse forholdene gjør
det nødvendig med skyss. Retten gjelder uavhengig av hvor lang vei
det er til SFO. Forslaget innebærer videre rett til reisefølge når
barnet ikke kan reise alene, samt nødvendig tilsyn om det blir ventetid.
Når det gjelder språknorm, foreslår departementet at rettskrivningskravene
for lærebøker skal gjelde tilsvarende for digitale læremidler produsert
til bruk i opplæringen i skolen. Videre er det lagt inn presiseringer
for samiske læremidler. Disse antas å være i tråd med dagens praksis
og har Sametingets støtte.
Betegnelsen «kompetanse på lavere nivå» foreslås endret til «grunnkompetanse»,
uten at dette innebærer noen realitetsendring. Departementets hensikt er
å tydeliggjøre at kompetanse både kan være sluttkompetanse og grunnlag
for videre påbygging til studiekompetanse og yrkeskompetanse.
I proposisjonen foreslås en oppdatering av bestemmelsen om stillingsutlysning.
Det er ikke formålstjenlig å opprettholde et lovkrav om utlysning
i tilfeller der en deltidsansatt er kvalifisert for stillingen og
har fortrinnsrett etter arbeidsmiljøloven § 14-3.
Departementet går inn for krav om politiattest ved nyansettelse
i musikk- og kulturskolen, på samme måte som ved nyansettelser i
grunnskolen (fra høsten 1997 i forbindelse med innføring av skolestart ved
seks år) og i skolefritidsordningen. Loven er videre teknisk endret
slik at kommunen kan kreve politiattest også for andre personer
som regelmessig oppholder seg i skolefritidsordningen, slik dagens regler
er for skolen.
De økonomiske og administrative konsekvensene av forslagene gjelder
vesentlig leksehjelp. For budsjettåret 2010 er det vedtatt åtte
timer gratis tilbud om leksehjelp på 1.–4. trinn, jf. Prop. 1 S
(2009–2010). Dette tilsvarer 173,7 mill. kroner i rammetilskudd
til kommunene og 3,8 mill. kroner til private skoler. Fagarbeiderlønn
er lagt til grunn for å sikre kvaliteten i tilbudet, samt 25 pst.
til administrasjon. Helårsvirkningen av dette beregnes til 424 mill.
kroner. Departementet legger til grunn at kommunene og fylkeskommunene
finner praktiske løsninger på skyssbehovet i forbindelse med leksehjelp,
og at merkostnader til skyss dekkes innenfor gjeldende rammer. Når
det gjelder skyss for funksjonshemmede i SFO, legger departementet
opp til at kommunene og fylkeskommunene vil bli kompensert for merutgiftene.
Departementet tar sikte på at de foreslåtte lovendringene kan
tre i kraft 1. august 2010. Unntatt er forslaget om rett til skyss
for funksjonshemmede til og fra SFO, som senest vil bli satt i kraft
1. januar 2011.