Det vises til henvendelse fra Justiskomiteen
22. mars 2010, hvor det anmodes om Justisdepartementets uttalelse
i forbindelse med behandlingen av representantforslag dokument 8:
92 S (2009-10).
Stortinget ber regjeringen
legge frem oversikt over hvilke økonomiske og sosiale ytelser utenlandske
kriminelle har i norske fengsler, samt forslag til begrensninger
eller stopp i disse ytelsene slik at fengselsstraff virker preventivt.
Jeg har innhentet uttalelse fra arbeidsministeren som
ansvarlig myndighet for temaene i forslag I.
Innsattes trygderettigheter vil være avhengig
av deres trygdemessige posisjon før frihetsberøvelsen tok til. Det
er to hovedgrupper som bør holdes klart atskilt:
A. Utenlandske statsborgere som var medlemmer i
folketrygden før frihetsberøvelsen tok til, fordi de var i arbeid
i riket eller var bosatt her.
B. Utenlandske statsborgere
som ikke har annen tilknytning til Norge enn den kriminelle aktiviteten
og soningen her.
Personer i gruppe A opprettholder
sitt medlemskap i folketrygden under fengselsopphold mv. Dette innebærer
at de i prinsippet har de samme rettighetene som før soningen tok
til.
Det er imidlertid gitt en lang rekke bestemmelser om
bortfall eller reduksjon av ytelser under opphold i fengselsvesenets
anstalter. Mulighetene for at disse innsatte skal få egne ytelser
under soning er dermed sterkt begrenset, men soningen vil telle
som pensjonsopptjening.
Ytelser som gis på grunn av forsørgingsansvar for
barn eller ektefelle som er bosatt i Norge, vil generelt fortsette
å løpe, for eksempel barnetrygd. Bosatte familiemedlemmer av personer
i denne gruppen vil for øvrig normalt være medlemmer i folketrygden
i egen rett og ha krav på de ytelser som er aktuelle for dem.
EØS-avtalen – med det omfang den har i dag – vil
sikre rettigheter for innsatte som er EØS-borgere og omfattet av
norsk lovgivning på grunnlag av arbeidstakerforhold eller selvstendig
næringsvirksomhet i Norge. EØS-avtalen vil også – i motsetning til
intern rett – sikre ytelser til den innsattes forsørgede familiemedlemmer som
er bosatt i utlandet. Dette gjelder blant annet helsetjenester og
barnetrygd. Ved overgangen til ny trygdeforordning i løpet av 2011,
vil EØS-rettigheter også kunne bli utløst for ikke-yrkesaktive EØS-borgere
som er bosatt her.
Når det gjelder personer
i gruppe B anses denne gruppen ikke som ordinære medlemmer
i folketrygden. Medlemskap som bosatt forutsetter at man har til
hensikt å oppholde seg her i ett år, eller faktisk har oppholdt
seg i riket i ett år. Bestemmelsen tar åpenbart sikte på andre opphold i
Norge enn soning av straff. Soningen har en så spesiell karakter
at det ikke er naturlig å likestille dette med vanlig bosetting/opphold.
Tvert om fører en slik likestilling til resultater som oppleves
som stridende mot den allmenne rettsfølelse.
Gruppen er imidlertid ved en utvidende tolkning av
folketrygdloven § 2-1 ansett som medlemmer med rett til dekning
av utgifter til helsehjelp, slik at de vanlige betalingsordningene
for helsehjelp kan nyttes. Løsningen må avgrenses ut fra sin bakgrunn
og formål og innebærer ikke at det samtidig må gis pensjonsopptjening.
Arbeids- og velferdsdirektoratet har opplyst
at den aktuelle gruppen i praksis er blitt regnet som ordinære medlemmer
i trygden. Det er likevel uklart i hvilken utstrekning dette har
ført til tilståelse av andre ytelser enn helsetjenestene. Gruppen
tas imidlertid inn i folkeregisteret, og det kan være tilstått ytelser
som for bosatte uten at etaten har vært klar over bakgrunnen for
folkeregisterføringen.
Departementet har bedt Arbeids- og velferdsdirektoratet
om å innrette praksis i samsvar med den forståelse av reglene som
det er gjort rede for her. Dette innebærer at det ikke skal gis
andre ytelser enn dekning av helsetjenester. Eventuelle vedtak der
det oppdages at det er tilstått pensjon utelukkende på grunnlag
av soning, vil bli å omgjøre. Det antas imidlertid ikke tilstrekkelig grunn
til å foreta en gjennomgang for å finne slike saker, hvilket i tilfelle
må skje manuelt.
EØS-borgere uten annen tilknytning til Norge enn
kriminalitet og soning, vil ikke ha krav etter EØS-avtalen, verken
etter gjeldende trygdeforordning 1408/71 eller avløseren 883/2004
(i kraft i løpet av 2011).
Arbeidsdepartementet har sendt på høring et forslag
til egen lovbestemmelse om medlemskap i folketrygden under frihetsberøvelse,
slik at mulighetene for ulike tolkninger så langt som mulig fjernes.
Dette vil blant annet innebære en presisering av at vilkårene for
medlemskap i trygden ikke anses oppfylt under soning, men personer
som var medlemmer fram til soningen opprettholder sitt medlemskap.
Mulighetene for begrensninger i tilfelle der det treffes utvisningsvedtak
vil bli vurdert med utgangspunkt i kravene etter EØS-avtalen. I
høringsnotatet antas foreløpig at slike begrensninger vil kunne gjennomføres
for så vidt gjelder retten til pensjonsopptjening. Innsatte vil
etter forslaget sikres nødvendig helsehjelp under soningen.
Kriminalomsorgen skal være varsom med å forskjellsbehandle
utenlandske og norske innsatte og må ikke lage systemer som er diskriminerende.
Som beskrevet over innebærer dette at alle innsatte, uansett lovlig
eller ulovlig opphold i landet, har rett til nødvendig helsehjelp.
Innsatte uten lovlig opphold i landet har også de samme pliktene
som andre innsatte. Dette gjelder blant annet arbeidsplikten som
utløser en rett til dagpenger. Satsen er for tiden 56 kroner per
arbeidsdag 5 dager per uke.
Stortinget ber regjeringen
umiddelbart starte arbeidet med å kjøpe soningsplasser til utenlandske
straffedømte i deres hjemland.
Pr. 6. april 2010 var det 2430 domsinnsatte
i norske fengsler. Av de domsinnsatte hadde 503 utenlandsk statsborgerskap.
Varetektsfengslede er ikke tatt med i beregningen da de ikke er
aktuelle for overføring til utlandet.
Overføring til de nordiske land skjer uavhengig av
domfeltes samtykke. Det er relativt mange som blir overført innen
Norden. De fleste sakene gjelder korte fengselsstraffer og straff
der soning ennå ikke er påbegynt.
Når det gjelder overføring til land utenfor
Norden, har norske myndigheter i dag hjemmel i lov om overføring
av domfelte av 20. juli 1991 til å overføre utenlandske statsborgere
som kommer fra land som er tilsluttet den europeiske overføringskonvensjonen
av 21. mars 1983. Etter overføringskonvensjonens tilleggsprotokoll
av 18. desember 1997 er det også mulig å overføre ved tvang til
de land som har ratifisert denne. Som hovedregel må det være minst
seks måneder gjenstående soningstid for at anmodning om soningsoverføring
kan sendes fullbyrdingsstaten.
Fullbyrdelse av frihetsstraff stiller klare
krav til hjemmelsgrunnlaget, og de fleste land vil derfor av internrettslige
grunner ikke kunne fullbyrde utenlandske straffedommer med mindre vilkårene
for soningsoverføring er oppfylt. Kjøp av soningsplasser i utlandet
vil derfor være problematisk.
Selv om vi har grunn til å tro at fengselskapasiteten
i enkelte land har betydning for hvor lang tid det tar å få overført
en utenlandsk domfelt, er det i hovedsak ikke mangel på fengselsplasser
i mottakerlandet som fører til lang saksbehandlingstid i overføringssakene.
De aller fleste land Norge overfører til, godtar soningsoverføring
av sine borgere og gjør plass til disse så lenge vilkårene for overføring
er oppfylt. Av langt større betydning er det å øke effektiviteten i
hele prosedyren for soningsoverføring, slik at de innsatte kan overføres
raskt etter rettskraftig dom. Jeg har igangsatt et omfattende arbeid
for å effektivisere det enkelte ledd i prosessen etter dagens regelverk.
Selv om vi allerede har grunnlag for å soningsoverføre
til de fleste europeiske land, ønsker regjeringen å inngå bilaterale
avtaler med en del av disse landene, nettopp for å effektivisere
arbeidet med soningsoverføring, og sørge for at flere utenlandske
innsatte blir overført raskere. EUs rammebeslutning om soningsoverføring, som
trer i kraft i desember 2011, legger opp til en raskere og mer effektiv
prosess hvor statene i større grad forpliktes til å anerkjenne hverandres dommer.
Det vil dessuten ikke stilles krav om utvisningsvedtak for å overføre
ved tvang, så lenge den innsatte er borger av det landet han overføres
til. Norge ønsker en tilslutningsavtale til EUs rammebeslutning,
men i mellomtiden er det viktig å få på plass bilaterale avtaler
som bygger på rammebeslutningens prinsipper. I slutten av april
er det planlagt forhandlinger med Romania om en slik avtale, og
det ble i bilaterale møter med de baltiske land den 23. mars 2010 fremlagt
utkast til lignende overføringsavtaler.