Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Jorodd Asphjell, Are Helseth, Espen Granberg Johnsen, Tove Karoline Knutsen,
Stein Erik Lauvås og Sonja Mandt fra Fremskrittspartiet, Jon Jæger Gåsvatn,
Kari Kjønaas Kjos og Morten Stordalen, fra Høyre, lederen Bent Høie,
Sonja Irene Sjøli og Erna Solberg, fra Sosialistisk Venstreparti, Geir-Ketil
Hansen, fra Senterpartiet, Kjersti Toppe, og fra Kristelig Folkeparti,
Laila Dåvøy, slutter seg til intensjonene i representantforslaget,
som er å videreutvikle og forbedre behandlingstilbudet for kreftrammede
i Norge. Kreftsykdom er, slik komiteen ser det, en
av de største utfordringene Helse-Norge står overfor. Det er derfor
viktig at man har en kontinuerlig utviklingsprosess som sørger for
at helsevesenet til enhver tid er oppdatert faglig, strukturmessig
og kvalitetsmessig i alle ledd av en helhetlig kreftomsorg i Norge.
Komiteen viser til vedlagte brev
av 21. mai 2010 fra helse- og omsorgsministeren til helse- og omsorgskomiteen.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
slutter seg til de vurderinger og svar som gis i brevet.
Komiteen vil vise
til at om lag hver tredje nordmann får diagnosen kreft en eller
annen gang i løpet av livsforløpet. Det er imidlertid gledelig at stadig
flere overlever, og blir friske, etter en kreftdiagnose. Det er,
slik komiteen ser det, en viktig målsetting at kreftsykdom
til enhver tid bekjempes med alle virkemidler man har tilgjengelig,
sett i lys av den medisinske utviklingen.
Komiteen er enig med forslagsstillerne
knyttet til viktigheten av forebyggende helsearbeid, også i sammenheng
med kreftsykdom, og er derfor glad for den tverrpolitiske enigheten
knyttet til viktigheten av forebygging som ble synliggjort gjennom
samhandlingsreformen. Komiteen er av den oppfatning
at øremerkede midler til forebyggende helsearbeid i kommunene er
et fornuftig tiltak, som ivaretar behovet for en styrking av dette
feltet.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti er bekymret over en utvikling
av ventetider for diagnostikk og behandling generelt i helsevesenet, og
på kreftområdet spesielt. Det er derfor viktig at det iverksettes
tiltak som sørger for en reduksjon i ventetidene, fremfor at ventetidene
stadig øker. Disse medlemmer støtter derfor forslagsstillerne
i deres syn på dette feltet.
Komiteen er svært
opptatt av at kvaliteten i behandlingstilbudet er av en god og adekvat
standard. Det må derfor, slik komiteen ser det, stadig
rettes et sterkt fokus mot faglig og kvalitativ utvikling i helsetjenesten
og i kreftomsorgen. Komiteen er av den oppfatning
at nivået på kvaliteten må gjøres offentlig og lett tilgjengelig
for pasientene, slik at det utvikles en sunn konkurranse mellom
ulike sykehus og helsetilbydere i Norge. Komiteen mener
det er en forutsetning at det utvikles flere kvalitetsindikatorer
og måleparametre som ivaretar pasientenes behov for adekvat og god
informasjon om helsetilbudet de mottar.
Komiteen er av den oppfatning
at utviklingen knyttet til nye behandlingsmetoder, diagnostikk og
medikamenter på kreftområdet er inne i en spennende og rask prosess.
Dette medfører derfor, slik komiteen ser det, et
behov for systemer som sørger for at nye metoder og medisiner vurderes
og eventuelt implementeres, og gjøres mer tilgjengelig for kreftpasienter.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti vil også understreke at det
norske helsevesenet må være underlagt systemer som sørger for at nye
legemidler raskt adopteres inn og benyttes for denne pasientgruppen.
Komiteen vil påpeke
viktigheten av å styrke rehabiliterings- og habiliteringsfeltet,
herunder også rehabilitering og habilitering for kreftrammede. Komiteen viser
i den sammenheng til at det i Nasjonal strategi for habilitering og
rehabilitering 2008–2011 er et mål å sette fokus på og styrke rehabiliteringsfeltet. Komiteen viser
videre til at det i Nasjonal strategi for kreftområdet 2006–2009
er et mål at rehabiliteringstilbudet skal styrkes, også for kreftpasienter.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti støtter forslagsstillernes
syn knyttet til en egen opptrappingsplan for dette feltet.
Komiteen er opptatt
av at kreftrammede får et adekvat og godt tilbud knyttet til lindrende
behandling. Det bør derfor, slik komiteen ser det, legges
til rette for gode systemer og en videreutvikling av tilbud som
gir god omsorg og lindrende behandling.
Komiteen er av den oppfatning
at en satsing på palliative enheter, hospice, ambulante team, og et
generelt kompetanseløft, er påkrevd i årene som kommer.
Komiteen er svært opptatt av
at vilkårene for forskning og utvikling for kreftområdet er av en slik
art at man stimulerer til en god prosess i årene som kommer. Komiteen vil
i denne sammenheng understreke betydning av Radiumhospitalet, Kreftregistret,
Oslo Cancer Cluster og stamcellesenteret. Dette er, slik komiteen ser det,
lokomotivet i den norske kampen mot kreft, og må derfor gis gode
rammevilkår som sørger for at kompetansemiljøet utvikles på en
god måte.
Komiteen er videre opptatt av
at rammevilkårene for bioteknologisk industri er gode, sett i lys
av den interessante og raske utviklingen dette feltet innehar knyttet
opp mot medisinsk utvikling.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti er av den oppfatning at kreftomsorgen
i Norge må styrkes betydelig på flere områder. Forskning og utvikling
må stå i høysete, samt at behandling og legemiddelbruk må tåle sammenligning
med de beste land i verden. Disse medlemmer er av den
oppfatning at Radiumhospitalet, Kreftregistret og Oslo Cancer Cluster
må utgjøre pilarene i det norske kreftmiljøet. Dette bør skje gjennom en
storstilt satsing på disse kompetansemiljøene i form av merkevarebygging
og rammevilkår som sikrer den videre fremdriften på forskning, utvikling
og behandling av kreft i Norge.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet vil
vise til MD Anderson Cancer Center i Houston som har om lag 18 000
mennesker som er ansatt til å forske, utvikle og behandle kreft.
Fremskrittspartiet er svært tilfreds med de tilbakemeldinger disse
medlemmer fikk, på en studiereise til Houston, fra ledende personligheter
ved dette kreftmiljøet, knyttet til det gode samarbeidet de hadde
med Radiumhospitalet. Disse medlemmer mener det er
viktig at Radiumhospitalet gis mulighet til å videreføre det internasjonale
samarbeidet på kreftområdet.
Disse medlemmer vil videre understreke
viktigheten av å gi flere pasienter tilgang til utprøvende behandlingsmetoder
og medisin. Det vises i denne sammenheng til MD Anderson Cancer Center
i Houston, som har en tydelig profil knyttet til å «aldri gi opp»-pasienter
som er rammet av kreft. Disse medlemmer mener det
er viktig at norsk kreftomsorg også baserer seg på samme prinsipp,
og at tilbud om utprøvende behandling må gis til langt flere pasienter
enn hva som gjøres i dag.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet
og Kristelig Folkeparti, mener at forebygging av kreft er
et av de viktigste tiltak for å hindre at flere får kreft. Flertallet viser
til de mange tiltak som er satt i gang for å bedre folkehelsen. Flertallet vil
understreke at røyking er en av de absolutt hyppigste årsakene til
kreft, og at forebygging av røyk vil gi store resultater i forhold
til nedgang av kreftforekomst i befolkningen. Flertallet støtter
derfor opp om regjeringens strategier for å hindre at folk og særlig
ungdom begynne å røyke, samt tiltak for å bidra til at folk kan
slutte å røyke.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til at det nå tilbys vaksine neste skoleår for jenter i 7. klasse
som ikke har fått tilbudet inneværende skoleår. Dette mener flertallet er
fornuftig, slik at flest mulig får benyttet tilbudet. Flertallet viser
til at denne vaksinen på sikt vil spare mange liv og hindre komplikasjoner.
Komiteen viser til
at tykk- og endetarmskreft er den nest hyppigste krefttypen i Norge,
og at forekomsten er økende både for kvinner og menn. Det er viktig
med tidlig diagnostisering, og denne type kreft kan være særlig
egnet for screening.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet
og Kristelig Folkeparti, viser til at flere land har igangsatt screeningprogram
for denne kreftformen, mens andre land avventer resultatene fra
pågående og planlagte studier før de vil starte opp. Flertallet viser
til at Helsedirektoratet anbefaler å igangsette pilotforsøk med
screening av tykk- og endetarmskreft for å få erfaringer før dette
eventuelt blir gjeldende for hele landet. Dette arbeidet skal vurderes
i Nasjonalt Råd for kvalitet og prioritering i helsetjenesten innen
juni 2010.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, ser
fram til at departementet etter dette tar en avgjørelse om et eventuelt
pilotprosjekt for screening skal igangsettes.
Komiteen er opptatt
av at fagkompetanse samles og utnyttes best mulig. Komiteen mener
det er viktig at det finnes sterke fagmiljøer med stort volum og
høy faglig kompetanse på kreftfeltet. Komiteen ser
av svarbrevet at dette arbeidet er i gang, og at det der tas hensyn
til at det allerede fins eksisterende miljøer med gode resultater rundt
om i landet. Komiteen er opptatt av at dette følges
nøye opp, og at det i styringsdialogen med de regionale helseforetakene
fortsatt stilles krav om et kvalitativt best mulig behandlingstilbud,
samtidig som volum opprettholdes.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti vil bemerke at eksternt krypterte
og pseudonyme helseregistre ikke er til hinder for klinisk forskning,
da det vil være mulig å ta kontakt med pasienten via krypteringsinstansen
og sykehuset eller helsetjenesten som vedkommende i utgangspunktet
har gitt helseopplysninger til. Dette innebærer også at pasienten
må gi sitt samtykke til utlevering av supplerende opplysninger eller deltakelse
i et forskningsprosjekt, i tråd med hovedregelen i helseforskningsloven.
Det vises for øvrig til at systemet med pseudonyme registre med
ekstern kryptering praktiseres av det islandske selskapet De Code
Genetics, som kan vise til betydelig vitenskapelige fremskritt innenfor
bioteknologisk forskning, herunder kreftdiagnostikk.
Komiteen vil understreke
at tiltak for å sikre at dataene innhentet i mammografi- og cervixscreeningen
tas vare på og brukes i framtiden, bør prioriteres høyt. Det er
etter komiteens mening viktige data som kan benyttes
i forskning og for en bedre kreftomsorg.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti mener at Helse- og omsorgsdepartementet
må ta et ansvar for å avklare de mulige juridiske holdbare handlingsalternativene
for å sikre mest mulig av dataene for fremtidig forskning.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
er fornøyd med at det nå gjøres en gjennomgang av reglene, slik
at vi for framtiden unngår denne type konflikter. Flertallet har
ingen merknader utover dette, og med bakgrunn i svarbrevet fra statsråden foreslås
det at forslaget vedlegges protokollen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti merker seg at helsetjenesten
bestreber seg på rask diagnostikk og behandling av kreftpasienter,
men påpeker at det faktisk er ventetider for enkelte former for
kreftbehandling og diagnostikk. Dette fremkommer av en rekke henvendelser
fra pasienter. Videre vises det til Helsetilsynets rapport 4/2010
om Risikobildet av norsk kreftbehandling, der det heter at det er stor
risiko for svikt i utredningsfasen, som kan føre til sen diagnostikk.
Dette er den største risikoen for svikt innenfor kreftbehandling,
som svært sannsynlig fører til tap av liv og helse for pasientene.
Helsetilsynet mener man må vurdere myndighetskravene i ventetidsgarantien.
Det vises til helse- og omsorgsministerens brev til
helse- og omsorgskomiteen av 21. mai 2010, der det uttales at:
«Helsedirektoratet har i samarbeid med de regionale
helseforetakene foreløpig vurdert at det er lite hensiktsmessig
å ha med ventetider til kreftbehandling på nettstedet»
Slik disse medlemmer ser det,
er det svært uheldig å holde tilbake informasjon om den faktiske
situasjonen i helsetjenesten, herunder ventetider. Dette forhindrer
en åpenhet som er nødvendig for forbedring av tilbudet, og fratar pasientene
viktig informasjon som også undergraver deres rett til fritt sykehusvalg. Disse medlemmer kan
ikke se noen begrunnelse for at pasienter som har kreft skal ha
mindre rett til informasjon om ventetider enn andre pasienter. Disse
medlemmer forventer at statsråden sørger for at informasjon
om faktiske ventetider for kreftbehandling og diagnostikk gjøres tilgjengelig
for pasientene. Samtidig må denne informasjonen danne grunnlag for
forbedringer i tilbudet.
Komiteen viser til
at Helsetilsynets rapport 4/2010 understreker behovet for å sikre
raskere og bedre diagnostikk, for å forhindre at forsinkelser fører
til dødsfall og helseproblemer som kan unngås. Videre mener Helsetilsynet
at mangler i kvaliteten i helsetilbudet, herunder at for mange sykehus
opererer for få pasienter, representerer en svært alvorlig risiko
for svikt. Komiteen mener det er nødvendig at dette
følges særskilt opp overfor RHF’ene, slik at det kan treffes tiltak
for å redusere risikoen for svikt i tråd med Helsedirektoratets
anbefalinger.
Komiteen viser til
at lindrende behandling tar sikte på å gi pasienten og de pårørende
best mulig livskvalitet i pasientens siste levetid. Det er viktig
at det gis et helhetlig tilbud til pasientene og deres pårørende,
der både fysiske, psykiske, sosiale og åndelige behov ivaretas. Mer
enn 50 prosent av kreftpasienter som dør, avslutter livet på sykehus.
Det er imidlertid bare om lag 82 senger i palliative enheter i sykehus. Når
det gjelder senger i palliative enheter i kommunene, viser statistikk
fra nyttår 2010 29 enheter med 179 senger og 41 sykehjem med 65 palliative
enkeltsenger. Det er behov for å styrke tilbudet om lindrende behandling
både kapasitetsmessig og kvalitativt, slik at flere får et tilbud
om pleie og omsorg ved livets slutt. Den demografiske utviklingen
med et økende antall eldre, samt økt forekomst av kreft, kols og
andre sykdommer tilsier at tilbudet må styrkes betydelig. Det må
legges til rette for at pasienter som ønsker det kan avslutte livet
hjemme, gjennom gode ambulante tjenester, pleie og omsorg.
For de som har behov for døgnkontinuerlig omsorg,
kan hospice være et svært godt alternativ som gir en trygg avslutning
på livet i rolige omgivelser.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti mener at det bør etableres
flere hospice, som ivaretar pasientenes og de pårørendes behov for helhetlig
omsorg og et mangfoldig tilbud.
Komiteen viser til
at det i snitt dør 349 barn av alvorlig sykdom hvert år, ifølge
SSB. Blant disse har om lag 35 ondartede svulster som kreft. Barn som
lider av en uhelbredelig sykdom, har ofte et komplekst og sammensatt
sykdomsbilde. Foreningen JA til lindrende enhet og omsorg for barn
er etablert for å rette fokus mot at lindrende behandling også trengs
for barn og deres familier. Det påpekes at mange av de behandlingstilbudene
og hjelpetilbudene som finnes, er beregnet for voksne og ikke tar
inn over seg den spesielle situasjonen som oppstår når et barn er døende.
Det vises til at det i USA og Storbritannia er etablert egne hospiceavdelinger
og andre egnede tilbud for barn som er uhelbredelig syke og døende.
Slik komiteen ser det, er det svært viktig at helsetjenesten
både har kompetanse og egnede tilbud til gi barn og deres familier
et helhetlig tilbud om omsorg og lindrende behandling. Det bør utvikles
nasjonale retningslinjer som sikrer et godt tilbud om en verdig
omsorg ved livets slutt for barn og deres familier. Dette krever
en helhetlig omsorg der barnets og familiens fysiske, sosiale og
åndelige behov ivaretas. Komiteen mener at kompetansen
om lindrende behandling generelt, og spesielt rettet mot barn, må
bedres. Om lag 46 prosent av barn som dør, avslutter livet hjemme.
Familier som ønsker at barnet skal avslutte livet hjemme må gis mulighet
for dette gjennom gode ambulante tjenester, veiledning, støtte og
nødvendig bistand. Det er også viktig at det gis et godt tilbud om
ettervern for foreldre og familier som mister barn.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti vil vise til forslag om plan
for livshjelp, Dokument 8:11 S (2009–2010), jf. Innst. 150 S (2009–2010),
der det ble fremmet forslag om en systematisk oppbygging av tilbud
om lindrende behandling.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti understreker at bevilgningene
til helseforskning, herunder kreftforskning, må styrkes som en
investering i fremtidige behandlingsmuligheter og bedre helse for
pasientene. Disse medlemmer mener at det bør legges
bedre til rette for å kombinere klinisk arbeid med forskning, uten
at de ansatte må bruke sin fritid til sistnevnte oppgave. Disse
medlemmer viser til at EU har store helseforskningsprogram,
som kan være finansieringskilde for forskningsarbeid også i Norge. Dette
krever imidlertid omfattende administrativt arbeid, og disse
medlemmer ber regjeringen vurdere om det kan etableres en veiledningstjeneste
som bistår norske miljøer med å søke slik finansiering.
Videre viser disse medlemmer til
at helgenomanalyser og bruk av høykapasitets DNA-sekvensering
gir nye og bedre kunnskap om årsaken til sykdom og behandling av
sykdom, blant annet for kreft. Dette gir positive muligheter for
å forbedre behandlingstilbudet til pasientene, men krever både nye
kompetanse og tilstrekkelige ressurser. Disse medlemmer ber
regjeringen vurdere hvordan de positive mulighetene i den bioteknologiske
utviklingen på dette området kan utnyttes best mulig for å forbedre
behandlingstilbudet til pasientene, innenfor rammen av et godt personvern
og etisk forsvarlig bruk av bioteknologien.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen:
Bevilge øremerkede
midler til forebyggende folkehelsetiltak i regi av kommuner og frivillige organisasjoner.
Etablere et pilotprosjekt for screening
av tarmkreft.
Sørge for å redusere ventetidene for diagnostikk og
behandling.
Instruere helseforetakene om umiddelbart
å sørge for at behandlingstilbudet til kreftpasienter har høy kvalitet
og er i tråd med oppdatert kunnskap, blant annet om sammenhengen
mellom volum og kvalitet.
Fremme forslag om bevilgninger til utvikling
av flere kvalitetsregistre for kreftsykdom. Registrene skal være
pseudonyme, eksternt kryptert og basert på krav om samtykke eller
reservasjonsrett.
Sikre at arbeidet med å innhente samtykke
fra deltakere i mammografiprogrammet gjennomføres så effektivt som
mulig, slik at dataene kan benyttes til forskning og kvalitetsutvikling.
Utvikle flere kvalitetsindikatorer for
helsetjenesten, herunder for kreftbehandling.
Sikre åpenhet om resultater av kvalitetsmåling, herunder
sammenlikning mellom sykehus og enheter.
Publisere informasjon om ventetider for
kreftbehandling.
Innføre et system for informasjon og veiledning om
utprøvende behandlingstilbud i Norge og utlandet, for pasienter
som ikke har effekt av etablert behandling i Norge, bl.a. kreftrammede.
Fremme forslag om å styrke enhetene for
utprøvende behandling ved Oslo Universitetssykehus Radiumhospitalet,
og ved Helse Bergen.
Innføre et nytt beslutningssystem som sikrer
at ny behandling som er trygg og kostnadseffektiv tas i bruk i helsetjenesten
raskere enn i dag, og at helsetilbudet blir mer likeverdig. Det
skal være klare retningslinjer for vurderingene.
Foreslå forbedringer i finansieringssystemet som
bidrar til at nye medisner og behandlingsformer raskere blir tilgjengelige
for pasientene.
Legge frem en opptrappingsplan for habilitering og
rehabilitering med konkrete mål og tiltak som sikrer bedre kapasitet
og kvalitet i tilbudet, også for kreftpasienter.
Styrke tilbudet om lindrende behandling
gjennom kompetansehevende tiltak, samt etablering av flere ambulante
team, hospice og enheter for lindrende behandling.
Gjennomgå og foreslå forbedringer i tilbudet
om lindrende behandling til barn.
Fremme forslag om en forsterket innsats
for utdanning og forskning, herunder helseforskning blant annet
innenfor bioteknologi.
Gjennomgå og foreslå forbedringer av de næringspolitiske
virkemidler for å fremme bioteknologisk industri i Norge. »