Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Else-May Botten, Lillian Hansen, Arne L. Haugen, Ingrid Heggø og lederen Terje Aasland, fra Fremskrittspartiet, Per Roar Bredvold, Harald T. Nesvik og Torgeir Trældal, fra Høyre, Svein Flåtten, Frank Bakke Jensen og Elisabeth Røbekk Nørve, fra Sosialistisk Venstreparti, Alf Egil Holmelid, fra Senterpartiet, Irene Lange Nordahl, og fra Kristelig Folkeparti, Rigmor Andersen Eide, viser til representantforslag Dokument 8:107 S. (2009–2010) fra stortingsrepresentantene Ketil Solvik-Olsen, Siri A. Meling, Line Henriette Hjemdal og Borghild Tenden om etablering av et test- og demonstrasjonsprogram «Demo 2020» for havvindteknologi i Norge.

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, viser til at det har vært stor aktivitet innen havvindområdet i Norge de siste årene. Ot.prp. nr. 107 (2008–2009) Om lov om fornybar energiproduksjon inneholder en strategi for produksjon av havenergi.

Som ledd i oppfølgingen av Klimaforliket viser flertallet til at regjeringen har økt forskningsbevilgningen til fornybar energi og karbonfangst og -lagring med 600 mill. kroner i perioden 2008–2009. Flertallet har merket seg at regjeringen også har opprettet to forskningssentre for miljøvennlig energi på havvind.

Et annet flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, viser til at det i klimaforliket var enighet om at det opprettes et demonstrasjonsprogram for utvikling og introduksjon av nye fornybare energiteknologier offshore med en ramme på 150 mill. kroner i statsbudsjettet for 2009. Det var videre enighet om at det skal lages en nasjonal strategi for kraftproduksjon fra havmøller og andre marine fornybare energikilder. Strategien som ble presentert i Ot.prp. nr. 107 (2008–2009) var en oppfølging av dette.

Komiteen viser også til at Enova har opprettet et eget demonstrasjonsprogram for ny teknologi med en ramme på 250 mill. kroner i 2010. Ordningen har bl.a. støttet Statoils Hywind-demonstrasjonsprosjekt utenfor Karmøy og Sways planlagte 10 MW-turbin.

Komiteen har merket seg at havbasert vindkraft er et marked som vil kunne vokse betydelig i årene framover, og som kan åpne nye muligheter for norsk næringsliv. Norge har en unik kompetanse innenfor blant annet offshore og maritim sektor som, etter komiteen sitt syn, kan ha en betydelig overføringsverdi til utbygging av havbasert vindkraft.

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, viser i denne forbindelse til at den maritime næringen har et antatt konkurransefortrinn som bør utnyttes, da verdikjeden i all hovedsak er etablert som en viktig industriell klynge. Et sterkt fokus på effekten av klyngeverdien vil kunne medføre at flere i den maritime næringen vil kunne gå inn i vindkraft offshore.

Komiteen har med tilfredshet registrert at General Electric (GE) vil gjøre Norge til et sentralt land i selskapets satsing på havvind, når det etablerer et forsknings- og teknologisenter for havvind i Oslo, i tillegg til å produsere og vedlikeholde testturbiner i Verdal i Nord-Trøndelag.

Komiteen er videre kjent med at et konsortium bestående av bl.a. Statkraft og Statoil er tildelt rettigheter for å bygge havvindparker på Doggerbank utenfor Storbritannia, noe som åpner muligheter for blant annet norske verft og teknologiselskaper. Komiteen ser tildelingen som en bekreftelse på at norsk kompetanse innenfor offshore og fornybar energi er etterspurt når havvind skal utbygges.

Komiteen er opptatt av at GIEK (Garanti-instituttet for eksportkreditt) aktivt skal kunne følge opp norske verft og teknologiselskaper som går inn i prosjekter innen fornybar energi, også prosjekter til havs, med et godt og tilpasset garantitilbud.

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, har merket seg at regjeringen har lagt til rette for dette.

Komiteen vil legge vekt på at norske kompetansemiljøer gis best mulig forutsetninger for å innta en ledende posisjon i utviklingen av framtidige havvindsprosjekter internasjonalt. Komiteen er derfor opptatt av at regjeringen følger situasjonen nøye og legger til rette for at gode resultater kan oppnås på dette området.

Komiteen peker på at det i Europa, særlig i Tyskland og Storbritannia, foreligger store planer for utbygging av vindkraft til havs. Dette er fulgt opp med økonomiske tilskuddordninger som gjør det attraktivt for bedrifter å investere i slik produksjon. Det er anslått et marked på mellom 700 og 900 mrd. kroner som skal investeres i energiproduksjon fra havvindmøller i Europa. Dette er et marked også norske bedrifter og kompetansemiljøer posisjonerer seg for.

Komiteen peker videre på at sammenlignet med andre land har Norge en spesiell energisituasjon. Norges elektrisitetsproduksjon er basert på fornybar energi, og det er fremdeles god tilgang på fornybare energiressurser på land som kan tas i bruk og som er rimeligere enn havbasert fornybar energi. Med dagens kostnadsnivå for utbygging av havenergi utenfor kysten av Norge, ikke minst flytende produksjon, er det ikke realistisk å se for seg en storstilt utbygging av havenergi i Norge med det første. Det er imidlertid etter komiteens mening likevel viktig at Norge bidrar til å utvikle konkurranseevnen innen havbasert energi og at norske selskaper får anledning til å bygge opp kompetanse gjennom prosjekter ute.

Siden vi ikke har et norsk hjemmemarked for denne industrien, er det etter komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig Folkepartis mening nødvendig å etablere et nasjonalt test- og demonstrasjonsprogram for å gi industrien nødvendige referanser slik at man kan bli kvalifisert for å levere til de europeiske markedene. Samtidig vil et slikt program være nødvendig for å kommersialisere og industrialisere FoU-resultatene fra forskningssentrene.

Et slikt program bør etter disse medlemmers mening iverksettes senest i løpet av 2011.

Komiteen viser til at norsk næringsliv og norske forskningsmiljøer er verdensledende innen en rekke disipliner som er relevante for den storstilte utbyggingen av vindkraft på britisk og tysk sektor av Nordsjøen– for eksempel innen marine operasjoner, marine strukturer, marin logistikk, marine kraftsystemer, og drift og veldikehold offshore.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti peker på at det imidlertid ikke er fullkommen konkurranse. Selv om norsk næringsliv har et godt utgangspunkt, er det ikke sannsynlig at man vil komme i posisjon til å levere uten et samordnet test- og demoprogram, med unntak for enkelte store aktører som har erfaring med å operere på eksportmarkedet.

Disse medlemmer vil peke på følgende faktorer som hindrer en inntreden i markedet:

  • Referanser på havvindprosjekter er sentralt for å bli kvalifisert tilbyder. Mens selskaper i andre land har etablert referanser gjennom nasjonale demoprogram og kommersielle prosjekter de siste 20 årene, har man ikke hatt liknende prosjekter i Norge. Dette er spesielt problematisk ettersom hvert enkelt prosjekt nå er veldig stort. Det setter enda større krav til referanser.

  • Havvind er fortsatt en ung bransje, der de teknologiske løsningene ikke fullt ut er industrielt modne. Det er vanskelig å tenke seg at markedet kan håndtere den store risikoen med å kvalifisere ny teknologi uten at myndighetene bidrar.

  • Det mangler i de fleste sammenhenger etablerte relasjoner mellom kunder og leverandører.

  • Bransjen er umoden i forhold til kontraktsstandarder, sertifisering og lignende. Dette er et betydelig handicap for norsk leverandørindustri som ikke har fått anledning til å trene seg opp på mindre prosjekter.

  • Erfaring viser at myndigheter prøver å tilrettelegge sine rammebetingelser slik at utstyrsleveranser kommer fra egen industri. Skal norsk industri være konkurransedyktige i andres hjemmemarkedet, stiller dette ekstra store krav til gode referanseprosjekt i Norge.

Disse medlemmer vil derfor understreke at for norsk industri og norske kompetansemiljøer haster det med å kunne komme i posisjon i forhold til utbyggingene i Europa. For disse hjelper det ikke å sitte og vente på et hjemmemarked. Derfor haster det også med å få på plass et norsk test- og demonstrasjonsprogram, Demo 2020, som gjør at norske miljøer har mulighet til å prøve ut nye teknologiske løsninger samt skaffe seg referanseprosjekt i kampen om oppdrag i utlandet.

Disse medlemmer peker på at Demo 2020, som en arena for test- og demonstrasjonsprosjekter, skal sikre følgende:

  • Være et utstillingsvindu for relevant norsk teknologi og tjenester, og samtidig sikre relevante referanser for å komme inn i internasjonale markeder.

  • Sikre en helhetlig tilnærming til utstyrs-, komponent- og tjenesteutvikling slik at disse lett kan integreres i større vindkraftprosjekt.

  • Skape grunnlag for utbyggingsprosjekter nasjonalt og internasjonalt gjennom utvikling og kvalifisering av mer konkurransedyktig og kostnadseffektiv teknologi og tjenester.

  • Skape nye produkter og tjenester for et globalt marked, og dermed konsolidere og etablere arbeidsplasser i Norge.

  • Sikre forskningsmiljøene muligheter for uttesting av komponenter og utstyr under reelle betingelser, samt tilgang på data for å verifisere modeller og teorier.

  • Overføre forskningsresultater til industriell realisering.

  • Utvikle havvindspesifikk utbyggings- og driftserfaring hos norske energiselskap.

  • Sikre Norges ledende posisjon innen flytende havvindenergi.

Disse medlemmer peker på at et helhetlig og integrert demonstrasjonsprogram vil gi et tett samarbeid mellom leverandørindustrien, forsknings- og utdanningsinstitusjoner og utviklere av vindparker. Demo 2020 bør sikte seg inn på å kvalifisere norsk teknologi og tjenester til de store markedene i Tyskland og Storbritannia, hvor leverandørkvalifisering og anskaffelser kommer for fullt i 2013 og utover.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti fremmer følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen bidra til at et statlig støttet test- og demonstrasjonsprogram, 'Demo 2020', for havvindteknologi i Norge, der også næringslivet deltar i finansieringen slik at det kan sette en øvre grense for det statlige bidraget, etableres i løpet av 2011 for å bidra til at norske kompetansemiljøer og norsk industri i større grad kvalifiseres til å kunne delta i leveranser i forbindelse med utbyggingen av havenergi i Europa.»