Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Thomas Breen, Gunvor Eldegard, Irene Johansen, Gerd Janne Kristoffersen,
lederen Torgeir Micaelsen, Torfinn Opheim og Dag Ole Teigen, fra
Fremskrittspartiet, Ulf Leirstein, Jørund Rytman, Kenneth Svendsen
og Christian Tybring-Gjedde, fra Høyre, Gunnar Gundersen, Arve Kambe
og Jan Tore Sanner, fra Sosialistisk Venstreparti, Inga Marte Thorkildsen,
fra Senterpartiet, Per Olaf Lundteigen, fra Kristelig Folkeparti, Hans
Olav Syversen, og fra Venstre, Borghild Tenden, viser til
at finansministeren har avgitt uttalelse om forslaget i brev av
26. mai 2010 til finanskomiteen. Brevet følger som vedlegg til denne
innstillingen.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til at gjeldende avskrivningsregler er grundig vurdert og
utredet tidligere, blant annet i NOU 1989:14 og Ot.prp. nr. 1 (2001–2002). Flertallet viser
til de grunnleggende prinsipper for fastsettelse av avskrivningssatser
som er etablert etter dette, og slutter seg til departementets vurdering
om at det ikke er skjedd vesentlige endringer etter disse utredningene
som tilsier at det nå er nødvendig med en ny, større samlet gjennomgang
av regelverket.
Flertallet påpeker videre at
avskrivningssatsene i størst mulig grad skal gjenspeile driftsmidlenes
faktiske økonomiske verdifall. Dette er en forutsetning for at skattesystemet
skal virke nøytralt på investeringsbeslutningene og ikke favorisere
investeringer i enkelte driftsmidler. Dette sikrer bl.a. en høyere
verdiskaping samlet sett. Det er videre generell oppslutning om
dette prinsippet, både i fagmiljøene og fra næringslivet. Flertallet frykter
at en særskilt høy avskrivningssats på enkelte driftsmidler vil
favorisere investeringer i disse driftsmidlene, og resultere i at
kapital trekkes bort fra andre og mer samfunnsøkonomisk lønnsomme
investeringer. Blant annet vil høye avskrivningssatser på for eksempel
maskiner favorisere kapitalintensive næringer, på bekostning av
mer kunnskapsintensive næringer. Dette er en lite ønsket utvikling. Flertallet er
således av den oppfatning at det viktigste for norsk næringsliv
og Norge er en ansvarlig økonomisk politikk og stabile rammevilkår
som fremmer investeringer hvor de kaster mest av seg, ikke der hvor
skattereglene er gunstigst. Dette tilsier at alle investeringer
bør behandles mest mulig likt.
Flertallet viser videre til at
kostnader knyttet til egenutviklet forretningsverdi (goodwill) i hovedsak
blir fradragsført direkte, mens ervervet forretningsverdi skal aktiveres
og kan avskrives med 20 pst. årlig. I den grad kostnader bidrar
til økt egenutviklet forretningsverdi, kan det argumenteres med
at dette er investeringer som bør aktiveres og avskrives. Siden
det er vanskelig å forutse om og i hvilken grad kostnader resulterer i
økt forretningsverdi, er direkte utgiftsføring av slike kostnader
likevel den praktiske løsningen. Flertallet vil følgelig
fraråde at egenutviklet forretningsverdi som ikke har grunnlag i
kostnader, skal aktiveres og avskrives, da dette vil bryte med grunnleggende
skatteprinsipper.
Flertallet ønsker på denne bakgrunn
ikke å gå inn for representantforslaget.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til tidligere
forslag fra Fremskrittspartiet ved stortingsrepresentantene Ulf Leirstein,
Gjermund Hagesæter og Ketil Solvik-Olsen, Innst. S. nr. 44 (2008–2009).
Under behandlingen av nevnte forslag avviste det rød-grønne stortingsflertallet
å be regjeringen om å foreta gjennomgang av skattemessige avskrivningssatser.
Flertallet sa videre nei til å utrede likebehandling av oppkjøpt
og egenutviklet forretningsverdi når det gjelder skattemessige saldoavskrivninger,
flertallet ønsket heller ikke å presisere regelverket slik at produksjonsmessig utstyr
avskrives i samme saldogruppe som maskiner, det sa nei til gå igjennom
regelverket for skattemessige avskrivninger av tekniske installasjoner
i bygg med formål om å fremme regelendringer som stimulerer til
fornuftige og energisparende investeringer, og det avviste å gå gjennom
avskrivningsreglene i skatteloven med sikte på å lage enklere og
mer konkurransedyktige regler i forhold til våre konkurrentland.
Da behovet for å se nærmere på avskrivningsreglenes
konsekvenser og ulike virkninger fremdeles er til stede, slutter disse
medlemmer seg til forslaget i Dokument 8:126 S (2009–2010)
om å styrke avskrivningsreglene som næringspolitisk virkemiddel.
Disse medlemmer fremmer derfor
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen legge frem en sak som
drøfter alle sider av regelverket, herunder avskrivningens formål,
avskrivningsgruppens avgrensning, selve avskrivningssatsene og avskrivningsmodellene,
bruken av avskrivning til å fremme miljøvennlig drift, samt å fremme konkrete
forslag som kan styrke avskrivningsreglene som næringspolitisk virkemiddel.»
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Venstre viser til dokumentet der man både omtaler
hvor viktig det er å ha avskrivningsregler som gjenspeiler den reelle kapitalslitasjen
og regler som er på linje med det vi finner hos våre viktigste konkurrenter.
I dokumentet omtales eksempler på de norske avskrivningsreglene
som ikke er på linje med det som gjelder i våre naboland, og handelspartnere og
områder der reglene er uklare. Disse medlemmer finner
det underlig at flertallet f.eks. ikke ser at eksemplet med produksjonsinnretninger
som ikke er maskiner, har en avskrivningssats på 4 pst., burde være
en god nok dokumentasjon på at en gjennomgang er nødvendig. I en
tid da næringslivet opplever stor usikkerhet rundt utvikling og
framtidig vekst og muligheter i viktige eksportmarkeder, er det
en klar ulempe for norsk næringsliv når avskrivningssatsene er lavere
i Norge. Disse medlemmer viser til at departementet
tidligere har innrømmet at det empiriske datagrunnlaget for dagens
regler er gammelt.
Disse medlemmer mener det er
viktig at avskrivningsreglene er enkle å håndtere. Dette gjelder
f.eks. goodwill, men også immaterielle verdier som programvare.
Kunnskapsindustrien blir stadig mer sentral i norsk verdiskaping.
Det har vært framført sterke argumenter for at mangel på enkle og
sjablonmessige regler for avskriving av programvare kan bli et
hinder for utvikling av norske arbeidsplasser innen programvareutvikling.
En gjennomgang av avskrivningsreglene som næringspolitisk virkemiddel
ville ha hatt stor betydning både for å skape klarhet og forutsigbarhet,
forenkling av behandlingen og konkurransedyktige betingelser for
kunnskapsindustrien.
Avskrivningsregler er viktige elementer for
å fremme innovasjon og nyskaping. Disse medlemmer vil
peke på at Norge er ett av få land i Europa som krever aktivering
av FOU-innsats. Konkurranseutsatte innovasjonsbedrifter peker på
dette som et viktig element for å styrke Norges konkurransedyktighet
framover. Disse medlemmer mener derfor at det er
mye som tyder på at vi har et behov for en samlet gjennomgang av
avskrivninger som et næringspolitisk virkemiddel.