I Gul bok orienteres det årlig om Finansdepartementets
tiltak for å fremme resultatorientert styring, effektiv ressursutnyttelse
og god økonomistyring i staten. Departementet vil i 2010 og 2011
prioritere å videreutvikle rammeverket for statlig styring med utgangspunkt
i økonomiregelverket, og å videreut-vik-le tilbudet av økonomitjenester
til statlige virksomheter. Det vises til proposisjonen for nærmere
omtale.
Komiteen tar omtalen
til orientering.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
tar omtalen til orientering og merker seg at arbeidet med å videreutvikle
regnskapsfunksjonen i statsforvaltningen i 2011 føres videre under
de forutsetninger som ble presentert for Stortinget i Gul bok 2010.
Flertallet påpeker at dette innebærer
at de grunnleggende forutsetningene om at Stortingets bevilgninger
fortsatt skal vedtas etter kontantprinsippet, og at statlige virksomheter
fortsatt skal rapportere etter kontantprinsippet til statsregnskapet,
ligger fast. Det innebærer også at kontantprinsippet, ettårsprinsippet,
fullstendighetsprinsippet og bruttoprinsippet beholdes i statsbudsjettet
uten endringer, samt at periodiserte virksomhetsregnskaper brukes
som et supplement til kontantregnskapene. Flertallet merker
seg at regjeringen understreker at det med dette ikke åpnes for
å endre rammene for den politiske styringen av statlige virksomheter eller
virksomhetenes økonomiske fullmakter.
Flertallet merker seg videre
at det arbeides med innføring av en felles, standard kontoplan for
statlige virksomheter i tråd med omtalen i Gul bok 2010, som en
frivillig ordning fra 1. januar 2011, og at det tas sikte på obligatorisk innføring
i 2014 etter en nærmere vurdering av erfaringer. Flertallet legger
til grunn at den standard kontoplan som utarbeides sikrer fortsatt rapportering
etter kontantprinsippet til statsregnskapet på statsbudsjettets
inndeling i kapitler og poster, og at en felles, standard kontoplan
kan gi grunnlag for mer spesifisert kontantbasert informasjon om
utgiftene i staten. Dette vil bidra til å gi stortinget og offentligheten
bedre og mer detaljert oversikt over ulike anvendelser av statlige bevilgninger.
Flertallet har merket seg at det arbeides videre med vurderinger
av behov og muligheter for å aggregere regnskapsinformasjon for
statsforvaltningen samlet, og legger vekt på at dette vil gjelde
mer spesifisert oversikt over utgiftene i staten etter kontantprinsippet,
når den nye kontoplanen er tatt i bruk. Det framgår imidlertid ikke
av Gul Bok 2010 hva som skal omfattes av et ev. aggregert regnskap. Flertallet ber
om at dette blir klargjort for Stortinget.
Flertallet merker seg også at
de statlige regnskapsstandardene (SRS) er fastsatt som anbefalte,
men ikke obligatoriske regnskapsstandarder fra 1. januar 2010 for
statlige virksomheter, som i samråd med overordnet departement,
benytter andre føringsprinsipper i virksomhetsregnskapet i tillegg
til kontantregnskapet. Flertallet viser til at supplerende
virksomhetsregnskaper basert på disse standardene kan bidra til
informasjon om virksomhetenes kostnader, eiendeler og betalingsforpliktelser,
som kan være nyttig for virksomhetsledelsen. Bruk av de statlige
regnskapsstandardene i virksomhetsregnskapene vil imidlertid ikke
ha konsekvenser for politiske myndigheters styring av statlige virksomheter, selv
om beløpsstørrelsene kan være usikre da de vil inneholde elementer
av skjønn. Flertallet vil bemerke at det er viktig
at virksomhetsregnskapene ikke forringer de særprega som folkevalgte
styringskrav krever.