6. Komiteens tilråding

Komiteens tilråding til rammeområde 4 I–XV fremmes av Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og Kristelig Folkeparti, og XVI fremmes av en samlet komité.

Komiteens tilråding til rammeområde 8 I–X fremmes av Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet. XI, XII og XIII fremmes av komiteens flertall, medlemmene fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti.

Komiteen har ingen øvrig merknader, viser til proposisjonene og rår Stortinget til å gjøre slikt

vedtak:

Rammeområde 4

(Utenriks)

I

På statsbudsjettet for 2011 bevilges under:

Kap.

Post

Formål

Kroner

Kroner

Utgifter

100

Utenriksdepartementet

1

Driftsutgifter

1 691 595 000

21

Spesielle driftsutgifter, kan overføres

7 670 000

45

Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres

15 500 000

70

Erstatning av skader på utenlandske ambassader

852 000

71

Diverse tilskudd

34 861 000

72

Hjelp til norske borgere i utlandet som ikke er sjømenn

145 000

103

Regjeringens fellesbevilgning for representasjon

1

Driftsutgifter

40 418 000

104

Kongefamiliens offisielle reiser til utlandet

1

Driftsutgifter

8 590 000

115

Kultur-, norgesfremme- og informasjonsformål

1

Driftsutgifter, kan nyttes under post 70

29 047 000

70

Tilskudd til kultur-, norgesfremme- og informasjonsformål, kan overføres, kan nyttes under post 1

80 212 000

116

Deltaking i internasjonale organisasjoner

70

Tilskudd til internasjonale organisasjoner

1 316 434 000

117

EØS-finansieringsordningene

72

EØS-finansieringsordningen 2004–2009, kan overføres

1 485 789 000

73

Den norske finansieringsordningen 2004–2009, kan overføres

1 147 538 000

74

Bilaterale samarbeidsprogram med Bulgaria og Romania 2007–2009, kan overføres

118 139 000

75

EØS-finansieringsordningen 2009–2014, kan overføres

100 000 000

76

Den norske finansieringsordningen 2009–2014, kan overføres

100 000 000

118

Nordområdetiltak mv.

70

Nordområdetiltak og prosjektsamarbeid med Russland, kan overføres

348 811 000

71

Støtte til utvikling av samfunn, demokrati og menneskerettigheter mv., kan overføres

34 786 000

76

Tilskudd til internasjonale klima- og miljøtiltak, kan overføres

35 052 000

140

Utenriksdepartementets administrasjon av utviklingshjelpen

1

Driftsutgifter

1 054 200 000

45

Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres

14 300 000

141

Direktoratet for utviklingssamarbeid (Norad)

1

Driftsutgifter

207 400 000

144

Fredskorpset

1

Driftsutgifter

51 700 000

150

Bistand til Afrika

78

Regionbevilgning for Afrika, kan overføres

2 618 500 000

151

Bistand til Asia

72

Bistand til Afganistan og Pakistan, kan overføres

574 500 000

78

Regionbevilgning for Asia, kan overføres

370 000 000

152

Bistand til Midtøsten

78

Regionbevilgning for Midtøsten, kan overføres

500 000 000

153

Bistand til Latin-Amerika

78

Regionbevilgning for Latin-Amerika, kan overføres

190 500 000

160

Sivilt samfunn og demokratiutvikling

1

Driftsutgifter

33 500 000

70

Sivilt samfunn, kan overføres

1 268 000 000

71

Tilskudd til frivillige organisasjoners opplysningsarbeid, kan overføres

91 000 000

72

Demokratistøtte/partier, kan overføres

8 000 000

73

Kultur, kan overføres

106 000 000

75

Internasjonale organisasjoner og nettverk, kan overføres

172 500 000

77

Utvekslingsordninger gjennom Fredskorpset, kan overføres

135 000 000

161

Næringsutvikling

70

Næringsutvikling, kan overføres

309 000 000

75

NORFUND - tapsavsetting

242 750 000

162

Overgangsbistand (gap)

70

Overgangsbistand (gap), kan overføres

390 000 000

163

Nødhjelp, humanitær bistand og menneskerettigheter

70

Naturkatastrofer, kan overføres

458 000 000

71

Humanitær bistand, kan overføres

2 075 600 000

72

Menneskerettigheter, kan overføres

215 600 000

164

Fred, forsoning og demokrati

70

Fred, forsoning og demokratitiltak, kan overføres

647 725 000

71

ODA-godkjente land på Balkan, kan overføres

500 000 000

72

Utvikling og nedrustning, kan overføres

175 000 000

73

Andre ODA-godkjente OSSE-land, kan overføres

340 000 000

165

Forskning, kompetanseheving og evaluering

1

Driftsutgifter

139 000 000

70

Forskning og høyere utdanning, kan overføres

333 000 000

71

Faglig samarbeid, kan overføres

318 600 000

166

Miljø og bærekraftig utvikling mv.

1

Driftsutgifter

50 400 000

70

Ymse tilskudd, kan overføres

7 595 000

71

Internasjonale prosesser og konvensjoner mv., kan overføres

33 000 000

72

Internasjonale miljøprosesser og bærekraftig utvikling, kan overføres

235 000 000

73

Klima- og skogsatsingen, kan overføres

2 163 000 000

167

Flyktningtiltak i Norge, godkjent som utviklingshjelp (ODA)

21

Spesielle driftsutgifter

1 803 615 000

168

Kvinner og likestilling

70

Kvinner og likestilling, kan overføres

300 000 000

169

Globale helse- og vaksineinitiativ

70

Vaksine og helse, kan overføres

1 040 000 000

71

Andre helse- og aidstiltak, kan overføres

145 000 000

72

Det globale fond for bekjempelse av aids, tuberkulose og malaria (GFATM), kan overføres

450 000 000

170

FN-organisasjoner mv.

70

FNs utviklingsprogram (UNDP)

855 000 000

71

FNs befolkningsfond (UNFPA)

347 000 000

72

FNs barnefond (UNICEF)

1 020 000 000

73

Verdens matvareprogram (WFP), kan overføres

145 000 000

74

FNs Høykommissær for flyktninger (UNHCR)

290 000 000

75

FNs organisasjon for palestinske flyktninger (UNRWA)

150 000 000

76

Tilleggsmidler via FN-systemet mv., kan overføres

864 200 000

77

FNs aidsprogram (UNAIDS), kan overføres

165 000 000

78

Bidrag andre FN-organisasjoner mv., kan overføres

291 420 000

79

Eksperter, junioreksperter og FNs fredskorps, kan overføres

67 000 000

81

Tilskudd til internasjonal landbruksforskning, kan overføres

120 000 000

171

Multilaterale finansinstitusjoner

70

Verdensbanken, kan overføres

814 000 000

71

Regionale banker og fond, kan overføres

762 500 000

72

Samfinansiering via finansinstitusjoner, kan overføres

394 500 000

172

Gjeldslette og gjeldsrelaterte tiltak

70

Gjeldsslette, betalingsbalansestøtte og kapasitetsbygging, kan overføres

240 000 000

480

Svalbardbudsjettet

50

Tilskudd

91 086 000

Totale utgifter

32 979 130 000

Inntekter

3100

Utenriksdepartementet

1

Diverse gebyrer ved utenriksstasjonene

13 989 000

2

Gebyrer for utlendingssaker ved utenriksstasjonene

62 400 000

5

Refusjon spesialutsendinger mv.

7 068 000

Totale inntekter

83 457 000

II

Merinntektsfullmakter

Stortinget samtykker i at Utenriksdepartementet i 2011 kan:

1.

overskride bevilgningen under

mot tilsvarende merinntekter under

kap. 100 post 1

kap. 3100 postene 2 og 5

kap. 100 post 71

kap. 3100 post 6

kap. 140 post 1

kap. 3140 post 5

2. overskride bevilgningen under kap. 166 Miljø og bærekraftig utvikling mv., post 70 Ymse tilskudd mot tilsvarende inntekter under kap. 3166 Miljø og bærekraftig utvikling mv., post 1 Salgsinntekter fra salg av bistandseiendommer som er finansiert over bistandsbudsjettet, og som ikke er avskrevet i forhold til innlemmelse i husleieordningen. Ubenyttede inntekter fra slikt salg kan tas med ved beregning av overførbart beløp under kap. 166 Miljø og bærekraftig utvikling mv., post 70 Ymse tilskudd.

III

Omdisponeringsfullmakt

Stortinget samtykker i at Utenriksdepartementet i 2011 kan omdisponere inntil 2 mill. kroner per tiltak fra kap. 166 Miljø og bærekraftig utvikling mv., post 70 Ymse tilskudd til øvrige ODA-godkjente bevilgninger. Beslutning om bruk av midler utover dette og inntil 6 mill. kroner treffes av Kongen.

IV

Agio/Disagio

Stortinget samtykker i at Utenriksdepartementet i 2011 gis fullmakt til å utgiftsføre/inntektsføre uten bevilgning kursgevinst og -tap som følge av justering av midlene ved utenriksstasjonene under kap. 100/3100 Utenriksdepartementet og kap. 140/3140 Utenriksdepartementets administrasjon av utviklingshjelpen, post 89 Agio/Disagio.

V

Bruk av opptjente rentemidler

Stortinget samtykker i at opptjente renter på tilskudd som er utbetalt fra Norge til multi-bi-prosjekter, samarbeidsprosjekter, stat-til-stat-bistand, støtte til internasjonale og lokale ikke-statlige aktører, kan benyttes til tiltak som avtales mellom Utenriksdepartementet og den enkelte mottaker.

VI

Tilsagnsfullmakter

Stortinget samtykker i at Utenriksdepartementet i 2011 kan gi tilsagn om:

1. støtte utover gitte bevilgninger, men slik at samlet ramme for nye tilsagn og gammelt ansvar ikke overstiger følgende beløp:

Kap.

Post

Betegnelse

Samlet ramme

117

EØS-finansieringsordningene

72

EØS-finansieringsordningen 2004–2009

156 mill. kroner

73

Den norske finansieringsordningen 2004–2009

151 mill. kroner

75

EØS-finansieringsordningen 2009–2014

1 000 mill. kroner

76

Den norske finansieringsordningen 2009–2014

1 000 mill. kroner

118

Nordområdetiltak mv.

70

Nordområdetiltak og prosjektsamarbeid med Russland

188 mill. kroner

161

Næringsutvikling

70

Næringsutvikling

550 mill. kroner

166

Miljø og bærekraftig utvikling mv.

73

Klima- og skogsatsingen

3 463 mill. kroner

2. tilskudd til utvikling av en vaksine mot pneumokokkbakterien innenfor initiativet Advance Market Commitments for Vaccines (AMC) med inntil USD 57 mill. i perioden 2009–2017 over kap. 169 Globale helse- og vaksineinitiativ.

3. tilskudd til Det globale fondet for bekjempelse av aids, tuberkulose og malaria (GFATM) med inntil 1 350 mill. kroner over tre år i perioden 2011–2013 over kap. 169 Globale helse- og vaksineinitiativ.

4. tilskudd til International Finance Facility for Immunisation II (IFFlm II) med inntil 1 500 mill. kroner i perioden 2010–2020 over kap. 169 Globale helse- og vaksineinitiativ, samt fravike stortingsvedtak av 8. november 1984 om utbetaling av tilskudd før det er behov for å dekke de aktuelle utgiftene og bruke tilskudd som sikkerhet for lån.

VII

Garantifullmakt

Stortinget samtykker i at Utenriksdepartementet i 2011 kan gi garantier innenfor en ramme for nye tilsagn og gammelt ansvar for inntil 50 mill. kroner for å minske norske importørers risiko ved direkte import fra utviklingsland, jf. omtale under kap. 161 Næringsutvikling i Prop. 1 S (2010–2011).

VIII

Dekning av forsikringstilfelle

Stortinget samtykker i at Kongen i 2011 kan inngå avtaler om forsikringsansvar for utstillinger ved visningsinstitusjoner i utlandet innenfor en totalramme på inntil 3 300 mill. kroner. Forsikringsansvaret omfatter tap og skade under transport, lagring og i visningsperioden.

IX

Toårige budsjettvedtak

Stortinget samtykker i at Norge kan slutte seg til toårige budsjettvedtak i FAO, WHO, ILO, UNIDO, OECD, WTO, IAEA, IEA, Havbunnsmyndigheten, Den internasjonale havrettsdomstolen, Rwandadomstolen, Jugoslaviadomstolen og for regulært bidrag til FN.

X

Ettergivelse av fordringer

Stortinget samtykker i at Kongen i 2011 kan ettergi statlige fordringer på utviklingsland i samsvar med kriteriene i handlingsplanen av 2004 Om gjeldslette for utvikling for inntil 500 mill. kroner under Garantiinstituttet for Eksportkreditts gamle portefølje (gammel alminnelig ordning og den gamle særordningen for utviklingsland). Fordringene verdsettes til faktisk utestående beløp på ettergivelsestidspunktet.

XI

Utbetaling av tilskudd

Stortinget samtykker i at Utenriksdepartementet i 2011 gis unntak fra bestemmelsene i stortingsvedtak av 8. november 1984 om utbetaling av gitte bevilgninger på følgende måte:

1. Utbetalinger av norske medlemskapskontingenter, pliktige bidrag og andre tilskudd til internasjonale organisasjoner Norge er medlem av, kan foretas i henhold til regelverket til den enkelte organisasjon.

2. Utbetalinger innenfor ett budsjettår av tilskudd til utviklingsformål kan foretas én gang i året dersom avtaler om samfinansiering med andre givere, inklusive private og halvstatlige aktører, innenfor utvik-lingssamarbeidet tilsier det.

XII

Bruk av gjeldsbrev og raskere trekk på gjeldsbrev

Stortinget samtykker i at Utenriksdepartementet i 2011 kan:

1. fravike bevilgningsreglementet § 3 annet ledd ved utstedelse av gjeldsbrev i forbindelse med kapitalpåfyllinger under Det internasjonale utvik-lingsfondet, Det asiatiske utviklingsfondet, Det afrikanske utviklingsfondet, Den globale miljøfasiliteten og Det felles fond for råvarer.

2. fravike stortingsvedtak av 8. november 1984 for å inngå avtale med mottakere om raskere trekk på gjeldsbrev enn utbetalingsbehovet tilsier ved kapitalpåfyllinger under Det internasjonale utvik-lingsfondet, Det afrikanske utviklingsfondet og Det asiatiske utviklingsfondet.

XIII

Deltakelse i IMFs låneordning til lavinntektsland som utsettes for økonomiske sjokk og kortsiktige betalingsbalanseproblemer

Stortinget samtykker i at Norge fra 2010 til 2012 kan delta i eksisterende og nye låneordninger under IMF rettet mot lavinntektsland med kortsiktige betalingsbalanseproblemer innenfor en totalramme på 14,1 mill. SDR.

XIV

Deltakelse i kapitaløkninger i internasjonale utviklingsbanker

Stortinget samtykker i at:

1. Norge i forbindelse med den femte kapitaløkningen i Den asiatiske utviklingsbanken bidrar med en innbetalt andel tilsvarende motverdien i norske kroner på innbetalingstidspunktet av til sammen USD 11 617 150. Innbetalingen foretas i løpet av årene 2010–2014, og belastes kap. 171 Multilaterale finansinstitusjoner, post 71 Regionale banker og fond.

2. Norge deltar i den sjette generelle kapitaløkningen i Den afrikanske utviklingsbanken med en innbetalt andel tilsvarende motverdien i norske kroner på innbetalingstidspunktet av til sammen SDR 30 340 000. Innbetalingen foretas i løpet av årene 2011–2018, og belastes kap. 171 Multilaterale finansinstitusjoner, post 71 Regionale banker og fond.

3. Den norske garantikapitalen i Den afrikanske utviklingsbanken økes med SDR 475 260 000.

4. Norge deltar i den niende kapitaløkningen i Den interamerikanske utviklingsbanken med en innbetalt andel tilsvarende motverdien i norske kroner på innbetalingstidspunktet av til sammen USD 2 907 287. Innbetalingen foretas i løpet av årene 2011–2015, og belastes kap. 171 Multilaterale finansinstitusjoner, post 71 Regionale banker og fond.

5. Den norske garantikapitalen i Den interamerikanske utviklingsbanken økes med USD 116 568 947.

6. Norge deltar i den fjerde kapitaløkningen i Den internasjonale bank for rekonstruksjon og utvikling (IBRD) med en innbetalt andel tilsvarende motverdien i norske kroner på innbetalingstidspunktet av til sammen USD 20 476 585. Innbetalingen foretas i løpet av årene 2011–2015, og belastes kap. 171 Multilaterale finansinstitusjoner, post 70 Verdensbanken.

7. Den norske garantikapitalen i Den internasjonale bank for rekonstruksjon og utvikling (IBRD) økes med USD 320 800 000.

8. I forbindelse med endring av stemmefordelingen i Den internasjonale bank for rekonstruksjon og utvikling (IBRD) foretas det en justering av aksjeandelene til medlemslandene gjennom en selektiv kapitaløkning. Norge deltar i den åttende selektive kapitaløkningen i forbindelse med endring av stemmevekten i Den internasjonale bank for rekonstruksjon og utvikling (IBRD) med en innbetalt andel tilsvarende motverdien i norske kroner på innbetalingstidspunktet av til sammen USD 4 393 527. Innbetalingen foretas i løpet av årene 2011–2014, og belastes kap. 171 Multilaterale finansinstitusjoner, post 70 Verdensbanken.

9. Den norske garantikapitalen i Den internasjonale bank for rekonstruksjon og utvikling (IBRD) økes med USD 69 000 000

XV

Deltakelse i kapitalfyllinger i Den globale miljøfasiliteten (GEF)

Stortinget samtykker i at Norge deltar i kapitalpåfyllingen i Den globale miljøfasiliteten (GEF) med en innbetalt andel på 376 mill. kroner over perioden 2011–2013. Innbetalingene belastes kap. 170 FN-organisasjoner mv., post 78 Bidrag andre FN-organisasjoner mv.

XVI

Stortinget ber regjeringen vurdere å ta initiativ til en gjennomgang av organiseringen av Nordisk Ministerråd med sikte på en forenkling, effektivisering og fokusering av arbeidet.

Rammeområde 8

(Forsvar)

I

På statsbudsjettet for 2011 bevilges under:

Kap.

Post

Formål

Kroner

Kroner

Utgifter

1700

Forsvarsdepartementet

1

Driftsutgifter

324 472 000

73

Forskning og utvikling, kan overføres

17 446 000

1710

Forsvarsbygg og nybygg og nyanlegg

1

Driftsutgifter, kan overføres

2 608 550 000

46

Ekstraordinært vedlikehold, kan overføres

60 239 000

47

Nybygg og nyanlegg, kan overføres

1 512 049 000

1716

Forsvarets forskningsinstitutt

51

Tilskudd til Forsvarets forskningsinstitutt

163 794 000

1719

Fellesutgifter og tilskudd til foretak under Forsvarsdepartementet

1

Driftsutgifter

229 483 000

43

Til disposisjon for Forsvarsdepartementet, kan overføres

18 000 000

71

Overføringer til andre, kan overføres

66 267 000

78

Norges tilskudd til NATOs driftsbudsjett, kan overføres

265 000 000

1720

Felles ledelse og kommandoapparat

1

Driftsutgifter

2 592 246 000

1723

Nasjonal sikkerhetsmyndighet

1

Driftsutgifter

141 985 000

1725

Fellesinstitusjoner og -utgifter under Forsvarsstaben

1

Driftsutgifter

1 913 817 000

50

Overføring Statens Pensjonskasse, kan overføres

73 984 000

70

Renter låneordning, kan overføres

6 096 000

1731

Hæren

1

Driftsutgifter

5 288 514 000

1732

Sjøforsvaret

1

Driftsutgifter

3 282 481 000

1733

Luftforsvaret

1

Driftsutgifter

3 968 358 000

1734

Heimevernet

1

Driftsutgifter

1 048 559 000

1735

Etterretningstjenesten

21

Spesielle driftsutgifter

966 010 000

1740

Forsvarets logistikkorganisasjon

1

Driftsutgifter

2 377 209 000

1760

Nyanskaffelser av materiell og nybygg og nyanlegg

1

Driftsutgifter, kan nyttes under kap. 1760, post 45

1 006 530 000

44

Fellesfinansierte bygge- og anleggsarbeider, nasjonalfinansiert andel, kan overføres

51 680 000

45

Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres

8 131 884 000

48

Fellesfinansierte bygge- og anleggsarbeider, fellesfinansiert andel, kan overføres

134 000 000

75

Fellesfinansierte bygge- og anleggsarbeider, Norges tilskudd til NATOs investeringsprogram for sikkerhet, kan overføres, kan nyttes under kap. 1760 post 44

99 790 000

1790

Kystvakten

1

Driftsutgifter

977 565 000

1791

Redningshelikoptertjenesten

1

Driftsutgifter

491 502 000

1792

Norske styrker i utlandet

1

Driftsutgifter

1 187 463 000

1795

Kulturelle og allmennyttige formål

1

Driftsutgifter

239 877 000

60

Tilskudd til kommuner, kan overføres

1 647 000

72

Overføringer til andre

2 055 000

Totale utgifter

39 248 552 000

Kap.

Post

Formål

Kroner

Kroner

Inntekter

4700

Forsvarsdepartementet

1

Driftsinntekter

223 000

4710

Forsvarsbygg og nybygg og nyanlegg

1

Driftsinntekter

3 448 250 000

47

Salg av eiendom

153 150 000

4720

Felles ledelse og kommandoapparat

1

Driftsinntekter

53 011 000

4723

Nasjonal sikkerhetsmyndighet

1

Driftsinntekter

2 601 000

4725

Fellesinstitusjoner og -inntekter under Forsvarsstaben

1

Driftsinntekter

49 451 000

70

Renter låneordning

36 000

4731

Hæren

1

Driftsinntekter

45 605 000

4732

Sjøforsvaret

1

Driftsinntekter

37 229 000

4733

Luftforsvaret

1

Driftsinntekter

161 552 000

4734

Heimevernet

1

Driftsinntekter

8 381 000

4740

Forsvarets logistikkorganisasjon

1

Driftsinntekter

108 046 000

4760

Nyanskaffelser av materiell og nybygg og nyanlegg

48

Fellesfinansierte bygge- og anleggsinntekter

134 000 000

4790

Kystvakten

1

Driftsinntekter

400 000

4791

Redningshelikoptertjenesten

1

Driftsinntekter

449 001 000

4792

Norske styrker i utlandet

1

Driftsinntekter

10 368 000

4795

Kulturelle og allmennyttige formål

1

Driftsinntekter

2 413 000

4799

Militære bøter

86

Militære bøter

500 000

Totale inntekter

4 664 217 000

II

Merinntektsfullmakter

Stortinget samtykker i at Forsvarsdepartementet i 2011 kan:

1. benytte alle merinntekter til å overskride enhver utgiftsbevilgning under Forsvarsdepartementet, med følgende unntak:

a. inntekter fra militære bøter kan ikke benyttes som grunnlag for overskridelse.

b. inntekter ved salg av større materiell kan benyttes med inntil 75 pst. til overskridelse av bevilgningen under kap. 1760 Nyanskaffelser av materiell og nybygg og nyanlegg, post 45 Større utstyrsanskaffelser og ved-likehold.

2. ta med ubrukte merinntekter ved utregning av overførbart beløp.

III

Bestillingsfullmakter

Stortinget samtykker i at Forsvarsdepartementet i 2011 kan:

1. foreta bestillinger ut over gitte bevilgninger, men slik at samlet ramme for nye bestillinger og gammelt ansvar ikke overstiger følgende beløp:

Kap.

Post

Betegnelse

Samlet ramme

1720

Felles ledelse og kommandoapparat

1

Driftsutgifter

25 mill. kroner

1725

Fellesinstitusjoner og -utgifter under Forsvarsstaben

1

Driftsutgifter

32 mill. kroner

1731

Hæren

1

Driftsutgifter

600 mill. kroner

1732

Sjøforsvaret

1

Driftsutgifter

100 mill. kroner

1733

Luftforsvaret

1

Driftsutgifter

600 mill. kroner

1734

Heimevernet

1

Driftsutgifter

825 mill. kroner

1740

Forsvarets logistikkorganisasjon

1

Driftsutgifter

300 mill. kroner

1760

Nyanskaffelser av materiell og nybygg og nyanlegg

1

Driftsutgifter

125 mill. kroner

44

Fellesfinansierte bygge- og anleggsarbeider, nasjonalfinansiert andel

115 mill. kroner

45

Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold

18 500 mill. kroner

48

Fellesfinansierte bygge- og anleggsarbeider, fellesfinansiert andel

165 mill. kroner

1790

Kystvakten

1

Driftsutgifter

2 900 mill. kroner

1791

Redningshelikoptertjenesten

1

Driftsutgifter

75 mill. kroner

1792

Norske styrker i utlandet

1

Driftsutgifter

55 mill. kroner

1795

Kulturelle og allmennyttige formål

1

Driftsutgifter

2 mill. kroner

2. gi Forsvarets forskningsinstitutt fullmakt til å ha økonomiske forpliktelser på inntil 60 mill. kroner ut over det som dekkes av egne avsetninger.

IV

Tilsagnsfullmakt

Stortinget samtykker i at Forsvarsdepartementet i 2011 kan gi tilsagn om økonomisk støtte ut over bevilgningen, men slik at samlet ramme for nye tilsagn og gammelt ansvar ikke overstiger følgende beløp:

Kap.

Post

Betegnelse

Samlet ramme

1700

Forsvarsdepartementet

73

Forskning og utvikling

22 mill. kroner

V

Nettobudsjettering av salgsomkostninger

Stortinget samtykker i at Forsvarsdepartementet i 2011 kan trekke salgsomkostninger ved salg av materiell og fast eiendom fra salgsinntekter før det overskytende inntektsføres under kap. 4760 Nyanskaffelser av materiell og nybygg og nyanlegg post 45 Store nyanskaffelser og vedlikehold og kap. 4710 Forsvarsbygg og nybygg og nyanlegg post 47 Salg av eiendom.

VI

Personell

Stortinget samtykker i at:

1. Forsvarsdepartementet i 2011 kan fastsette lengden på førstegangstjenesten, repetisjonstjenesten og heimevernstjenesten slik det går fram av Prop. 1 S (2010–2011).

2. enheter oppsatt med frivillig heimevernspersonell kan overføres til forsvarsgrener og fellesinstitusjoner, og benyttes i operasjoner i utlandet.

VII

Investeringsfullmakter

Stortinget samtykker i at Forsvarsdepartementet i 2011 kan:

1. starte opp nye investeringsprosjekter, herunder større bygg- og eiendomsprosjekter, som er presentert som nye prosjekter i Prop. 1 S (2010–2011), innenfor de kostnadsrammer som der er omtalt.

2. endre tidligere godkjente prosjekter som anført i Prop. 1 S (2010–2011), herunder endrede kostnadsrammer.

3. starte opp og gjennomføre materiellinvesteringer og byggeprosjekter av lavere kategori.

4. nytte bevilgningen på den enkelte investeringspost, hhv. post 44, 45, 47 og 48 fritt mellom formål, bygg- og eiendomskategorier, anskaffelser og prosjekter som presentert i Prop. 1 S (2010–2011).

5. gjennomføre konsept- og definisjonsfasen av planlagte materiellanskaffelser.

6. igangsette prosjektering av byggeprosjekter med en samlet utgift tilsvarende 5 pst. av bevilgningen på de respektive poster.

7. inkludere gjennomføringskostnader i investeringsprosjektene for eiendom, bygg og anlegg på post 46 og 47.

VIII

Fullmakter vedrørende fast eiendom

Stortinget samtykker i at Forsvarsdepartementet i 2011 kan:

1. avhende fast eiendom uansett verdi til markedspris når det ikke foreligger annet statlig behov for eiendommen. Eiendommene skal normalt legges ut for salg i markedet, men kan selges direkte til fylkeskommuner eller kommuner til markedspris, innenfor EØS-avtalens bestemmelser. Dersom eiendommene er aktuelle for frilufts- eller kulturformål kan de selges på samme vilkår til Statskog SF hvis ikke fylkeskommuner eller kommuner ønsker å kjøpe eiendommene.

2. avhende fast eiendom til en verdi av inntil 100 000 kroner vederlagsfritt eller til underpris når særlige grunner foreligger.

IX

Tidspunkt for belastning av utgiftsbevilgninger

Stortinget samtykker i at Forsvarsdepartementet i 2011 kan belaste utgiftsbevilgninger for bestillinger gjennom NAMSA, andre internasjonale organisasjoner eller andre lands myndigheter fra det tidspunkt materiell blir bestilt, selv om levering først skjer senere i budsjettåret eller i et etterfølgende budsjettår.

X

Organisasjon

Stortinget samtykker i at rekruttutdanningen for Sjøforsvaret videreføres på Madla.

XI

Stortinget ber regjeringen gjennomføre en fullstendig ekstern evaluering av dagens integrerte strategiske ledelse i forsvarssektoren.

XII

Stortinget ber regjeringen påse at HVs innsatsstyrke Varg består med en lokal ledelse.

XIII

Stortinget ber regjeringen legge fram en melding om Heimevernets utvikling.