Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til at hovedmålet med regjeringens politikk er arbeid til
alle, noe som er avgjørende både for å nå målet om sosial rettferdighet,
og for å nå målet om høy verdiskaping.
Flertallet viser videre til at
regjeringen satte seg som mål at vi skulle komme oss gjennom finanskrisen
med den laveste ledigheten i Europa. Dette målet har vi nådd, og
Norge har i dag den laveste ledigheten i Europa. Regjeringens næringspolitikk
gir gode resultater og Norge er et godt land å drive næringsvirksomhet
i. Fra 2004–2009 ble det skapt 253 900 nye arbeidsplasser i Norge
samtidig som sysselsettingen steg fra 75pst. i 2005 til 76,4 pst.
i 2009. Flertallet viser til at budsjettet er godt
tilpasset den økonomiske situasjonen vi nå har, og mener det gir
grunnlag for fortsatt høy sysselsetting og lav ledighet.
Flertallet viser til at en sikring
av grunnlaget for Norges gode velferdsordninger henger sammen med
en stor konkurranseutsatt sektor som bidrar til store eksportinntekter. Flertallet vil peke
på betydningen av at det også på lengre sikt vil være behov for
en tilstrekkelig stor konkurranseutsatt sektor i vår økonomi og
at næringspolitikken ivaretar dette behovet. Det er derfor viktig
å opprettholde vår konkurranseevne, først og fremst ved å føre en ansvarlig
økonomisk politikk.
Flertallet er fornøyd med at
noen av tiltakene som ble iverksatt for å dempe virkningene av finanskrisen,
blir skalert ned i budsjettet for 2011. Samtidig er det viktig med
økt satsing på gode og målrettede virkemidler som bidrar til et
nyskapende, kunnskapsbasert og miljøvennlig næringsliv.
Flertallet er tilfreds med at
næringsrettet forenkling prioriteres høyt av regjeringen i arbeidet
med å bedre næringslivets konkurranseevne. Utvikling av gode og
brukervennlige offentlige elektroniske tjenester til næringslivet
vil være et viktig bidrag til kostnadsreduksjoner hos bedriftene. Flertallet viser
til at regjeringen har varslet at man vil sette et kvantifiserbart
mål for forenkling samtidig som det utarbeides en strategi for å
oppnå et slikt mål.
Flertallet viser til at regjeringen
over neste års budsjett vil øremerke hele 307 mill. kroner på miljøteknologi,
blant annet til et nytt treårig program for miljøteknologi. Flertallet viser
til at gjennom satsing på miljøteknologi bidrar vi til å løse miljøutfordringene
samtidig som vi skaper nye gode arbeidsplasser. Flertallet viser
til at regjeringen om kort tid vil legge fram en nasjonal strategi
for miljøteknologi, og at satsingen på programmet er et ledd i denne
strategien.
Flertallet viser til at Nordområdene
er regjeringens viktigste strategiske satsingsområde, og har merket
seg at innenfor Nærings- og handelsdepartementets budsjett prioriteres
marin bioprospektering, reiseliv, maritim virksomhet, romrelatert
infrastruktur og mineralnæringen. Det foreslås blant annet å øke
satsingen på marin bioprospektering til 29 mill. kroner. Flertallet er
også fornøyd med at bevilgningen til Norges geologiske undersøkelse
(NGU) økes med 25 mill. kroner, noe som bidrar til at man kan innhente
geofysiske og geologiske grunnlagsdata i de tre nordligste fylkene. Flertallet viser
til at bergverks- og mineralnæringen kan bli en ny vekstnæring og
ber derfor regjeringen om å følge utviklingen i dette arbeidet særskilt
nøye med sikte på å utforme en samlet politikk for å utvikle disse
naturressursene på en god måte for fellesskapet.
Flertallet vil peke på betydningen
av at norske industribedrifter som baserer sin produksjon på vannkraft
samlet sett har lave CO2-utslipp pr. produsert enhet i forhold til
mange sammenlignbare industribedrifter hvor produksjonen baseres på
fossile energikilder. Kraftforedlende industribedrifter er viktige
bedrifter og viser seg gode innen omstilling, miljø og teknologiutvikling. Flertallet vil
derfor be regjeringen legge til rette for at disse virksomhetene,
som er ledende innen kompetanse, arbeidsmiljø, innovasjon, klima
og energieffektiv produksjon, kan videreutvikles med gode og konkurransedyktige rammebetingelser
i Norge.
Flertallet viser til at regjeringen
allerede høsten 2008 iverksatte en rekke viktig og målrettede tiltak
for å dempe virkningene av den internasjonale finanskrisen på norsk
økonomi. Flertallet viser til at man under behandlingen
av fjorårets budsjett så en svært lav ordreinngang i maritim sektor. Flertallet er
derfor svært tilfreds med de tiltakene som ble lagt fram fra regjeringens
side vinteren 2009, og for at situasjonen nå ser ut til å ha bedret
seg.
Flertallet viser til at regjeringens
satsing på maritime næringer videreføres i neste års budsjett. Det
satses bl.a. på maritim forskning og utvikling, og tilskuddsordningen
for sysselsetting av sjøfolk, noe flertallet ser
på som svært viktig.
Flertallet ser det som viktig
at staten er en stor eier i norsk næringsliv og at staten gjennom
sitt eierskap skal være en aktiv, langsiktig, profesjonell og forutsigbar
eier, som også legger vekt på samfunnsansvar, etikk, miljø og ledernes
betingelser. Flertallet har merket seg at regjeringen
vil ha et statlig eierskap for å sikre at viktige bedrifters kompetanse
beholdes og videreutvikles i Norge, blant annet gjennom videreforedling
av norske naturressurser. Flertallet vil peke på
mulighetene for økt verdiskaping som ligger i en videreforedling
av naturressursene og mener dette må vies stor oppmerksomhet i tiden
framover. Flertallet mener at det statlige eierskapet
skal utøves aktivt. Flertallet er kjent med at regjeringen
arbeider med en ny eierskapsmelding, og ser fram til at den legges
fram for Stortinget på nyåret.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet mener at konkurranse
skal være et virkemiddel der dette virker effektivt, men konkurranse
er ikke et mål i seg selv. Flertallet ønsker å bygge
på fellesskapsløsninger og offentlig styring framfor kommersialisering
og privatisering innen viktige områder som helse, omsorg og utdanning. Flertallet er
også opptatt av at det må føres en politikk som fremmer konkurranse,
og viser til at konkurranse er et viktig virkemiddel for å nå målet
om god og rimelig vare- og tjenesteproduksjon, samtidig som det stimulerer
til innovasjon og forbrukerrettet produktutvikling. Det gjør næringsliv
mer konkurransedyktig. Det skal også være konkurranse om tradisjonelle
leveranser til offentlig sektor, og innkjøpsregelverket er et viktig virkemiddel
i den forbindelse.
Flertallet viser til at offentlig
sektor kjøper inn for til sammen 307 mrd. kroner i året, og det
er viktig at disse pengene brukes på en så effektiv og god måte
som mulig. Da er det viktig at det offentlige opptrer som en profesjonell
og ryddig innkjøper, som følger relevante lover og regler. Offentlig
sektor skal sørge for at alle potensielle leverandører har like
muligheter til å få kontrakter med det offentlige. Etterlevelse
av regelverket skal også sikre at innkjøpene ivaretar viktige samfunnshensyn,
som krav til universell utforming, at det tas hensyn til miljømessige
konsekvenser av anskaffelsen, og klausuler mot sosial dumping. Regelverket
skal bidra til å forebygge korrupsjon.
Flertallet vil også peke på at
man ved offentlige innkjøp kan stimulere til innovasjon i næringslivet
gjennom samarbeid med leverandører, for eksempel i form av offentlige forsknings-
og utviklingskontrakter (OFU-kontrakter).
Flertallet legger til grunn at
samhandlingen mellom offentlig sektor og ideelle organisasjoner
forbedres for å bedre tjenestetilbudet til befolkningen. Ideelle
organisasjoner er et godt supplement til de offentlige tjenestene
og viktige samarbeidspartnere med spesialkompetanse. Med et økende
behov for pleie- og omsorgstjenester – og økende krav til kvalitet
og innhold – vil behovet for en samhandling med ideelle og frivillige
organisasjoner være økende i årene som kommer. Flertallet vil
i den forbindelse understreke at for å oppnå dette målet, må også ideelle
og frivillige organisasjoner som bidrar til velferdsproduksjonen
underlegges stabile og forutsigbare avtalevilkår.
Flertallet legger derfor til
grunn at regjeringen vil videreføre arbeidet med å legge til rette
for samhandling mellom offentlig sektor og frivillige aktører og
ideelle organisasjoner, samt at lov om offentlige anskaffelser gir
grunnlag for å oppnå en god kombinasjon mellom velferdsproduksjonen
i offentlig og frivillig sektor. Flertallet forutsetter
at handlingsrommet i loven benyttes for å oppnå offentlige innkjøp
i tråd med politiske føringer.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at Norge har en åpen økonomi med stor utenrikshandel som har
bidratt til det velstandsnivået vi har i dag. Skal det sikres videre
vekst for norsk næringsvirksomhet må det skapes rammebetingelser
som er minst like gode som våre konkurrentland. Særnorske reguleringer
og avgifter må avvikles for å trygge rammevilkår og investeringer
i virksomhet.
Disse medlemmer viser
til at Fremskrittspartiets næringspolitikk bygger på at alle bransjer skal
drive næringsvirksomhet basert på prinsippet om fri konkurranse,
der en betydelig reduksjon av skatte- og avgiftstrykket, offentlig byråkrati
og statlig eierskap vil ha en dynamisk effekt på økonomien.
Disse medlemmer vil fremheve
viktigheten av å legge til rette for en virksom konkurranse i markedet
gjennom en klar konkurranselovgivning og at Konkurransetilsynet
må ha mulighet til effektiv håndheving av regelverket.
Disse medlemmer legger
i dette næringsbudsjettet opp til en aktiv og målrettet næringspolitikk
for å møte utfordringene i en global økonomi der både etablerte
bedrifter og næringsvirksomhet i oppstartsfasen opplever kapitaltørke.
Norge er en kapitalrik stat og det er viktig at det nå stilles kapital
til disposisjon i form av flere fondskonstruksjoner som på en profesjonell
måte kan stimulere til fortsatt risikokapitaltilgang.
En ser med bekymring på den manglende risikokapitaltilgangen
til norsk næringsliv på grunn av det høye skattenivået.
Det vises til de gode erfaringene med Argentum fondsinvesteringer
AS og fond-i-fondinvesteringer og en ser viktigheten av at disse
videreutvikles gjennom flere nye fond. For å styrke risikokapitaltilgangen
til norsk næringsliv fremmer disse medlemmer følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen fremme forslag om en
utvidelse av Argentum-modellen med fond-i-fond-investeringer til
tre nye fond.»
Fremskrittspartiets aktive næringspolitikk innebærer
en sterkere satsing på ulike innovasjonsordninger, eksportrettet
virksomhet, turistmarkedsføring samt forsknings- og utviklingskontrakter.
Disse medlemmer mener at privat
næringsliv har for dårlige kår i Norge. Rammebetingelsene er preget
av skjemavelde, byråkrati og et skatte- og avgiftsnivå som er økende.
For at bedrifter skal kunne etableres, utvikle seg og skape arbeidsplasser
i større omfang over hele landet forutsettes det at det gjøres betydelige
investeringer i infrastruktur (vei, jernbane, IKT etc).
Disse medlemmer vil
vise til at det er en uttalt målsetting at en ønsker at Norge fortsatt
skal være en stor sjøfartsnasjon i internasjonal sammenheng med
en stor norskregistrert flåte i våre skipsregistre. Dette gjelder
både innenfor NIS og NOR. Dersom det skal være mulig å opprettholde
vår posisjon som en betydelig skipsfartsnasjon er vi helt avhengige
av å kunne tilby gode, langsiktige og internasjonalt konkurransedyktige
rammevilkår for rederier og ikke minst for sjøfolkene som skal arbeide
der.
Nettolønnsordningen, som i realiteten er en
refusjonsordning, er svært viktig i den sammenheng. Det er derfor
viktig at denne ordningen ikke svekkes i forhold til det som tilbys
i de land det er naturlig å sammenlikne oss med. Dagens ordning
med et tak pr. ansatt innenfor ordningen på 198 000 kroner har ikke
vært regulert siden ordningen ble innført i forbindelse med behandlingen
av St.prp. nr. 59 (2007–2008) Tilleggsbevilgninger og omprioriteringer
i statsbudsjettet. Dette gjør at den norske ordningen blir svekket
mot de som har innført en ren nettolønnsordning der hele skattebeløpet
blir refundert. Disse medlemmer mener at det er viktig
for skipsfartsnasjonen Norge at våre ordninger for sjøfolkene er
konkurransedyktige på lang sikt, slik at en ikke risikerer at flere
rederier og båter flagges ut av landet grunnet at andre land har
bedre og mer forutsigbare rammebetingelser enn det vi tilbyr. Disse
medlemmer mener at tiden nå er inne til å utarbeide et forslag om
en lovfestet fullverdig nettolønnsordning for norske sjøfolk slik
at vi kan få flere rederier til å flagge sine skip hjem til Norge
og at vi igjen kan få se en økning av norske sjøfolk på norskregistrerte
skip. Det er viktig at en setter i gang et slikt arbeid så raskt
som mulig slik at Stortinget kan få seg forelagt et slikt forslag
senest i forbindelse med statsbudsjettet for 2012. Disse
medlemmer er videre bekymret over den signaleffekten en
sender til norske redere og sjøfolk gjennom det faktum at refusjonsbeløpet
ikke har vært regulert siden taket ble innført på 198 000 kroner
til tross for at inntektene til sjøfolkene har hatt en positiv utvikling
på linje med det en har hatt på land. Dette medfører selvfølgelig
også økte utgifter knyttet til skattekostnader, og dermed blir også
ordningens konkurransedyktighet redusert i forhold til de land som
har en reell nettolønnsordning. Disse medlemmer mener
derfor at regjeringen, i forbindelse med fremleggelsen av revidert
budsjett for 2011, må legge frem forslag om at refusjonsbeløpet
minimum blir justert for lønns- og prisveksten i den perioden som
er gått siden ordningen ble innført.
Disse medlemmer mener
at norsk industri er avhengig av rammebetingelser som ikke setter bedriftene
i en dårligere posisjon enn de viktigste konkurrentlandene. Rammebetingelsene
må være forutsigbare for at norsk industri skal kunne utvikle seg
for å møte morgendagens konkurranse. Disse medlemmer registrerer
at prosessindustrien står for rundt 30 pst. av industriens verdiskaping.
Sentrale bransjer er metallindustrien, oljeraffinering, kjemisk
og mineralsk industri, kjemiske råvarer samt trefor-edling. Prosessindustriens
særskilte utfordringer knytter seg i hovedsak til dens kraftintensive natur.
Industribedriftene innen prosessindustrien har stor betydning for
sysselsetting og verdiskaping i de områdene hvor bedriftene er lokalisert,
og i mange fylker er disse bedriftene blant de største private arbeidsgivere.
Det pågår i dag en konsentrasjon i industrien mot færre og større produksjonssteder.
Bedriftene innenfor prosessindustrien står for om lag halvparten
av all eksport fra Fastlands-Norge.
Disse medlemmer viser til at
en annen viktig industribransje er næringsmiddelindustrien. Produksjon
av nærings- og nytelsesmidler er en av de største industrinæringene
og står for om lag 20 pst. av sysselsettingen og verdiskapingen i
industrien. Næringen kan deles i tre hoveddeler etter råstoff og
produkter: Jordbruksbasert næringsmiddelindustri, fiskeforedlingsindustri og
drikkevare- og tobakksindustri.
Disse medlemmer registrerer som
et fellestrekk at produksjonen gjennomgående er relativt arbeidsintensiv,
til tross for at bedriftene i stor grad har tatt i bruk markedets
mest moderne teknologi. Jordbruksbasert næringsmiddelindustri produserer
nesten bare for hjemmemarkedet og deler av næringen er skjermet
fra utenlandsk konkurranse gjennom bl.a. tollvern.
Disse medlemmer vil
understreke betydningen av å sikre et fragmentert eierskap i norsk næringsliv
generelt og spesielt i strategisk viktige selskaper i Norge. Det
er av stor viktighet at det gjennomføres en profesjonalisering av
det statlige eierskapet, slik at det kan sikres et formelt skille
mellom den politiske myndighetsrollen og den forretningsmessige
eierskapsrollen.
Disse medlemmer er av den formening
at statlig myndighetsutøvelse normalt må skje gjennom utforming
av lovverk, konsesjoner, bevilgninger, avtaler og vedtak i enkeltsaker.
Disse medlemmer vil understreke
at det må være størst mulig åpenhet rundt bruken av offentlige virkemidler,
og at staten må være åpen om eierstyringen siden staten er både
regulator og myndighet. Det er nødvendig at det utarbeides en strategi
for å styrke det private eierskapet på en slik måte at det over
tid bidrar til å rette opp den ubalansen vi har mellom en av verdens
mest kapitalsterke stater og et svakt privat eierskap i Norge.
Disse medlemmer mener at statlig
eierskap i næringslivet må ha et nærmere definert formål og vurderes
kontinuerlig. Ved vurderingen bør en legge vekt på om den kapitalen
staten binder opp i eierposter, kan benyttes på en mer aktiv måte
for å legge grunnlag for videre verdiskaping og økonomisk vekst
i Norge.
Disse medlemmers viktigste kritikk
mot dagens statlige eierskap er at dette er et direkte statlig eierskap
med betydelig mulighet for politisk påvirkning og at dette svekker
selskapenes omdømme i aksjemarkedet. Det offentlige beslutningssystemet
hindrer rasjonell og forretningsmessig opptreden, hvilket gjør departement
og regjering dårlig egnet til å utøve et profesjonelt eierskap.
Disse medlemmer viser til at
regjeringens formuleringer i eierskapsmeldingen av 2007 ikke samsvarer
helt med en del enkeltutspill fra regjeringens medlemmer og deler
av regjeringens parlamentariske grunnlag. Dobbeltkommunikasjon i
eierskapspolitikken er uheldig fordi det skaper tvil om håndteringen
av eierskapet i bedrifter hvor staten er eneeier eller deleier,
har mange ansatte og betydelig virksomhet nasjonalt og internasjonalt.
Dette gjelder særlig en del utspill i media med krav om inngrep
fra regjeringen overfor ledelse eller styre i tilknytning til strategiske
beslutninger hvor ansvarsfordelingen er åpenbar og beslutningsmyndighet
ligger hos ledelse og styre.
Disse medlemmer mener at et profesjonelt statlig
eierskap ikke kan sette selskaper med statlig eierandel i en konkurransemessig
vanskelig situasjon gjennom helt andre og skiftende rammebetingelser
enn sine viktigste konkurrenter.
Stadig skiftende politiske signaler vil få direkte konsekvenser
for den daglige driften.
Disse medlemmer forutsetter at
nedsalg/salg av statens eierinteresser skjer over tid og at hensynet
til selskapene ivaretas, og at nedsalg/salg gjøres på en slik måte
at markedet ikke påvirkes negativt.
Disse medlemmer viser for øvrig
til Fremskrittspartiets merknader i Innst S. nr. 163 (2006–2007)
om et aktivt og langsiktig eierskap.
Disse medlemmer vil i forbindelse
med eierskapsmeldingen som regjeringen har varslet fremlagt våren
2011, fremme Fremskrittspartiets forslag til strategier om en fremtidig
statlig eierskapspolitikk.
Disse medlemmer vil
vise til at de fleste bedrifter i Norge er små og mellomstore bedrifter
i privat eie. Dette er bedrifter som lever i en åpen internasjonal
konkurranse som er helt avhengig av forutsigbare og langsiktige
rammevilkår på lik linje med utenlandske konkurrenter dersom de
skal kunne utvik-le seg og overleve i et internasjonalt marked.
Disse medlemmer vil sikre rammebetingelser
for små og mellomstore bedrifter som legger grunnlag for videre
vekst og forutsigbarhet gjennom lavere skatter og avgifter samt
et enklere regelverk.
Disse medlemmer viser i denne
forbindelse til forslag fremmet for å bedre rammevilkårene for små
og mellomstore bedrifter gjennom representantforslag 8:13 (2008–2009)
om en strategi for å styrke det aktive private eierskapet i norsk næringsliv,
representantforslag 8:74 (2008–2009) om bedre regler for næringsdrivende
og gründere, representantforslag 8:15 S (2009–2010) om forenklinger
i rapportering, skjemaer og regelverk for næringslivet, samt representantforslag
8:50 S (2009–2010) om en stortingsmelding om rammevilkår for små
og mellomstore bedrifter.
Disse medlemmer mener
Fremskrittspartiets alternative statsbudsjett for 2011 synliggjør
en politikk hvor enkeltmennesker og bedrifter gis frihet og oppmuntring
til arbeid og innsats.
Disse medlemmer vil ikke fremme
forslag om å gå utenfor budsjettrammen, grunnet uenighet om fordeling
av totalrammene i statsbudsjettet.
Disse medlemmer viser for øvrig
til Fremskrittspartiets alternative statsbudsjett for 2011 slik
det fremkommer i Innst. 2 S (2010–2011).
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til at fundamentet for vårt velferdssamfunn er den daglige verdiskapingen
i alle landets små og større bedrifter. Derfor er det avgjørende
med en næringspolitikk som kan skape bærekraftig vekst og legge
grunnlaget ikke bare for dagens men også for fremtidens velferd. Disse
medlemmer viser til at næringspolitikken må gjøre det enklere
å drive og etablere bedrifter og arbeidsplasser og at rammevilkårene
må legges bedre til rette for at det investeres i nye arbeidsplasser
gjennom forbedringer særlig på skattesiden. Både den jobbfiendtlige,
særnorske formuesskatten og arveavgiften er en ekstra belastning
som bedrifter i de fleste land ikke har, og det er en konkurransemessig
ulempe for norske investorer at utenlandsk kapital investert i norske
arbeidsplasser har rimeligere skattevilkår enn våre egne investorer.
Når vi i tillegg vet at vårt kostnadsnivå ligger nær 50 pst. over
våre handelspartneres og har blitt svekket hvert år under den rød-grønne
regjeringen, gir det et bilde av hvilken krevende oppgave norske
bedrifter og norsk verdiskaping står overfor i årene som kommer. Disse
medlemmer viser til at Norge nå er et av de få land i verden
ifølge Verdensbankens rapport hvor det er blitt vanskeligere å drive næringsvirksomhet
de siste 5 årene. Det er kortsiktig å neglisjere en slik utvikling
med henvisninger til at Norge er verdens beste land å bo i. Disse
medlemmer mener at regjeringen i budsjettet for 2011 ikke
i tilstrekkelig grad evner å se de fremtidige utfordringene for
norsk næringsliv. Disse medlemmer fremmer derfor
i denne innstilling en rekke forslag både til system- og strukturendringer
og til rammevilkår som ville gjøre norske bedrifter sterkere og
mer konkurransedyktige i den fremtidige konkurransen. Disse
medlemmer mener økt lønnsomhet og redusert skattebelastning
er viktig for norsk næringsliv for å gjenvinne internasjonal konkurransekraft.
Det gir økt investeringsevne og skaperlyst og kan på den måten sikre
eksisterende og nye arbeidsplasser som er grunnlaget for vårt fortsatte
velferdssamfunn. Samtidig må skatten på arbeid reduseres slik at
det blir mer lønnsomt å være i arbeid. Disse medlemmer viser
til Høyres samlede opplegg for den økonomiske politikken i Innst.
2 S (2010–2011).
Disse medlemmer mener
at vårt lands fremtid i den globale konkurransen hovedsakelig ligger
i de kreative, teknologiske og kunnskapsintensive næringer og at
også norsk tradisjonell industri langt på vei kan lykkes godt ved
høy effektivitet og utvikling av ny teknologi. Derfor må det offentlige
utvikle gode ordninger som stimulerer gründerskap og innovasjon
og som honorerer forskning og utvikling også i det private næringsliv. Disse
medlemmer viser til at SSBs innovasjonsundersøkelse fra
2008 viser at innovasjonen i norsk næringsliv synker og at det er
en reell nedgang i forsknings- og utviklingsaktiviteten både i næringslivet
og i bevilgningene fra staten. Disse medlemmer viser til
at forskning og innovasjon er et satsingsområde i Høyres budsjettforslag
for 2011 hvor bl.a. Forskningsfondet ble foreslått økt med 10 mrd. kroner,
og det ble foreslått et fond på 5 mrd. kroner til vitenskapelig
utstyr. Det ble nok en gang foreslått å reversere de tidligere kuttene
i Skattefunn-ordningen for bl.a. egeninnsats, og det ble foreslått
et regionalt fond på 200 mill. kroner i forbindelse med petroleumsutviklingen
i Nord-områdene. Disse medlemmer viser også til sine
forslag om direkte fradragsføring av FoU-kostnader for næringslivet,
økt satsing på innovasjon innen møbelindustrien og miljøteknologi, økte
rammer for den landsdekkende innovasjonslåneordningen i Innovasjon
Norge, samt økte bevilgninger til Ungt Entreprenørskap og næringsrettet
brukerstyrt forskning innen BIA- ordningen.
Disse medlemmer viser til at
Høyre foreslår direkte fradragsføring for kostnader knyttet til forsk-ning
og utvikling.
Disse medlemmer viser til at
IFU, Industrielle forsknings- og utviklingskontrakter, innebærer
et forpliktende og målrettet samarbeid mellom to eller flere parter
innen næringslivet.
Disse medlemmer viser
til at staten er en stor eier i norsk næringsliv og at det krever
en ryddig og profesjonell håndtering av det statlige eierskapet.
Dette har ikke alltid vært tilfellet under den rød-grønne regjeringen,
hvor det har vært en rekke større og mindre enkeltepisoder under
skiftende næringsministre som klart har gitt et inntrykk av at profesjonalitet
i eierskapet har måttet vike for mer tilfeldige politiske avgjørelser. Disse
medlemmer har derfor i lang tid etterlyst en ny eierskapsmelding
som regjeringen omsider har sagt at skal fremlegges i løpet av vinteren. Disse
medlemmer forventer at en slik melding vil inneholde strategier
for en reduksjon av det statlige eierskapet i norsk næringsliv og
at reglene for sterk profesjonalisering og avstand mellom politikk
og de styrende organer i selskapene vil bli opprettholdt. Disse
medlemmer mener det er svært positivt at ansatte kan få
mulighet til medeierskap i egen bedrift og mener at skattestimulansen
til dette må bli sterkere. Det er gode eksempler på slikt eierskap
i norsk næringsliv og det er positivt at regjeringen i sin reviderte
Soria Moria-erklæring har målsettinger og forbedringer, men negativt
at de ikke synes å ville gjøre noe med det. Disse medlemmer foreslo
i sitt alternative budsjett å øke fribeløpet ved kjøp av aksjer
i egen bedrift.
Disse medlemmer er
opptatt av at det skal være et sterkt og selvstendig tilsyn med konkurransen
i norsk næringsliv og norsk økonomi. Med store, tunge aktører både
innen samvirkeforetakene og flere andre områder av næringslivet
er det en nødvendighet, og politisk overstyring av konkurransemyndighetene
bør unngås.
Disse medlemmer mener det er
viktig også med et effektivt tilsyn for offentlige anskaffelser og
har derfor foreslått økte bevilgninger både til Konkurransetilsynet
og til KOFA i budsjettet for 2011.
Disse medlemmer viser til at
konkurranse, der de gode kreftene hos ideelle og andre private aktører
tas i bruk, gir mangfold, kvalitet og bedre ressursbruk i de offentlige
tjenestene. Dette gjelder også i helse- og omsorgstjenesten. Slik disse
medlemmer ser det, bør kapasiteten i private institusjoner
med god kvalitet utnyttes bedre, slik at pasientene kan få raskere
helsehjelp og flere valgmuligheter. Det er derfor ønskelig å sikre
et mangfold av private helse- og omsorgstilbud, slik at flere kan
benytte disse for statens regning. Det er svært uheldig dersom en rekke
gode tilbud nedlegges samtidig som helsekøene og ventetidene øker. Disse
medlemmer viser til Høyres merknader og forslag for øvrig
i forbindelse med behandlingen av Representantforslag 136 S (2010–2011).
Disse medlemmer viser
til at forenklingsarbeidet og arbeidet med å redusere bedriftenes
administrative kostnader i forbindelse med rapporteringer og regelverk
fra det offentlige, i beste fall har stått stille. De årlige kostnadene
på omtrent 54 mrd. kroner er en betydelig belastning for næringslivet
og det er skuffende at man ikke engang har greid å fjerne revisjonsplikten for
små virksomheter, en avgjørelse som næringsministeren har varslet
lenge. Disse medlemmer viser til at arbeidet i det
strategiske råd for SMB-bedrifter synes å gå svært langsomt, uten
påviselige resultater. «Den næringspolitiske strategi og det brede
perspektiv» på hvordan en kan legge til rette for vekst og utvikling
i disse bedrifter, som ble omtalt av regjeringspartienes medlemmer
i næringskomiteens innstilling for ett år siden, glimrer fortsatt fullstendig
med sitt fravær, til skuffelse for tusenvis av norske bedriftsledere
og ansatte i SMB- bedriftene.
Disse medlemmer merker
seg at regjeringen legger stor vekt på at den har et ansvar for
å bidra til at EØS-avtalens målsetting om et velfungerende indre
marked kan nås og er enige i og vil understreke denne vektleggingen
fra regjeringen. Disse medlemmer støtter nedbygging
av tollbarrierer, frihandel og lettest mulig internasjonal handel
over landegrensene og forutsetter særlig at tempoet i arbeidet med
frihandelsavtalen med Kina holdes høyest mulig.
Disse medlemmer viser
til evalueringene av Innovasjon Norge og SIVA og vil understreke viktigheten
av at disse evalueringer blir lagt frem for Stortinget.
Disse medlemmer viser
til at den sittende regjerings politikk for norsk industri er preget
av løftebrudd. Disse medlemmer mener det er kritikkverdig
at regjeringen har avvist forslag fra Høyre, og viser særlig til
forslag om å legge forholdene til rette for økt kraftproduksjon,
å utvide industriens muligheter til å leie kraftverk fra 15 til
30 år og til forbedrede avskrivningsregler.
Disse medlemmer viser
til at de små og mellomstore bedriftene utgjør ryggraden i norsk næringsliv.
Til tross for dette ignoreres disse bedriftene av Stoltenbergs regjering. Disse medlemmer mener
det er kritikkverdig at regjeringen avviser forslag fra Høyre som
kan forbedre hverdagen til disse bedriftene, og viser til forslag
om å fjerne revisjonsplikten for små selskaper, om å forenkle bokføringsreglene
for små bedrifter, om å fjerne formuesskatten osv.
Høyres næringslivspakke | kroner |
Veiinvesteringer (midtdelere), Fylkesveier, planleggingsmidler
til offentlig-privat-samarbeid (en raskere måte å bygge vei på) | 1 mrd. |
Innføre investeringsfondsordning for enkeltpersonforetak,
begrenset til 10 pst. av årets overskudd og begrenset til 100 000
kroner | 250 mill. |
Redusere formuesskatten. (Satsen reduseres med 0,1 prosentpoeng,
i kombinasjon med økning av bunnfradraget fra 700 000 til 1 mill,
og en reduksjon av takstgrunnlaget for boligskatt fra 25 til 20
prosent). | 3, 28 mrd. |
Innføre 30 pst. startavskrivingssats for investeringer
i maskiner og utstyr mv i saldogruppe d | 1,1 mrd. |
Lokal næringsutvikling, forvaltes av kommunene | 400 mill. |
Forskning og utvikling. Vi styrker BIA med 25 mill, vi
styrker SkatteFunn-ordningen med 380 mill, vi bevilger 15 mill.
til satsing på miljøteknologi i maritim næring, 250 mill i økte
frie midler til Forskningsrådet, 25 mill til FoU-kontrakter, 90
mill. til petroleumsforskning (PETROMAKS) og 10 mill. øremerket
til forskning på kvalitet i barnehagen. | 605 mill. |
Det skal lønne seg å jobbe! Vi øker innslagspunktet for
toppskattens trinn 1 fra 471 000 til
480 000 kr, vi øker den øvre grensen for minstefradraget med 5 000
kr for lønnsinntekt, og vi øker satsen for minstefradrag til 37
pst. | 3,69 mrd. |
Arveavgiften fjernes helt | 1,23 mrd. |
Petroleum i Nord, en satsing som også vil styrke det nasjonale
miljøet i olje og gass-næringen | 200 mill. |
Ungt entreprenørskap | 10 mill. |
Øke rammene for den landsdekkende innovasjonslåneordningen
til Innovasjon Norge
med 100 mill. | 33 mill. |
Innovasjon møbel | 10 mill. |
Satsing på miljøteknologi, maritim næring | 15 mill. |
Reiseliv | 10 mill. |
Konkurransetilsynet og Klagenemnda for offentlige innkjøp
(KOFA) | 6 mill. |
Tilskudd til markedsføring av fisk i Norge | 10 mill. |
Likestilling av snøscooter og traktor | 16 mill. |
Fond for miljøvennlig teknologi (fondskapital) | 5 mrd. |
Økning i forskningsfondet | 10 mrd. |
Infrastrukturfond, hvor avkastningen løpende brukes til
veiinvesteringer | 50 mrd. |
Fond for vitenskapelig utstyr | 5 mrd. |
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti understreker at verdiskaping er grunnlaget for
velferden. Kristelig Folkeparti mener at næringslivet må bygges
nedenfra, og at politikernes viktigste rolle er å legge til rette
for gode og forutsigbare rammevilkår for verdiskaping. På denne
måten kan næringslivet gi trygge arbeidsplasser og overskudd til
fordeling til viktige fellesskapsgoder. Dette medlem viser
i den forbindelse til forslag fra Kristelig Folkeparti i Dokument
8:10 (2010–2011) om å bedre vilkår for mindre bedrifter gjennom
tiltak for et enklere arbeidsliv, bedre vilkår for verdiskaping,
enklere hverdag og bedre samhandling mellom offentlig sektor og
privat næringsliv.
Dette medlem viser til at Kristelig
Folkeparti derfor ønsker et skattesystem og et byråkrati som ikke
ødelegger for entreprenørskap, innovasjon og vekst i næringslivet.
Vi trenger et velfungerende arbeidsmarked som balanserer hensynet
til fleksibilitet i næringslivet med sentrale rettigheter for arbeidstakerne. Dette
medlem mener det er nødvendig med virksom konkurranse i
næringslivet for å få en god utnyttelse av ressursene i samfunnet
og for å unngå at monopolmakt blir samlet på få hender. Ikke minst
er vi avhengige av å ha en kunnskapsbasert skole, og best mulig
høyere utdanning og forskning, for å ta vare på vår viktigste ressurs,
menneskene.
Dette medlem er av den oppfatning
at regjeringens forslag ikke gir den nødvendige styrkingen av den
langsiktige vekstevnen i norsk økonomi som vi trenger for å finansiere
fremtidig velferd. Kristelig Folkeparti foreslo i Innst. 2 S (2010–2011)
å fjerne arveavgiften ved generasjonsskifte i familiebedrifter,
fordi dette medlem vet at gode eierskifter trygger
arbeidsplasser og verdiskaping. Samtidig vet dette medlem at
mange unge faller utenfor arbeidslivet, derfor foreslo Kristelig
Folkeparti i Innst. 2 S (2010–2011) å halvere arbeidsgiveravgiften
for nye lærlinger slik at flere kan få en læreplass og et innpass
i arbeidslivet.
Dette medlem mener at økt satsing
på forsk-ning, innovasjon og god offentlig infrastruktur er sentrale
suksesskriterier for et verdiskapende næringsliv som skal bære kostnader
for kommende generasjoner. Kristelig Folkeparti foreslo derfor i
Innst. 2 S (2010–2011) å styrke Skattefunn-ordningen og Brukerstyrt
Innovasjonsarena (BIA) for å stimulere bedriftenes forskning og innovasjonsevne,
og å øke bevilgningene til samferdsel med til sammen nesten 700
mill. kroner utover regjeringens forslag. Dette medlem viser
til at Kristelig Folkeparti videre foreslo å øke tilskuddet til
innovasjon og næringsutvikling i regi av SIVA med 25 mill. kroner,
samt å bevilge 25 mill. kroner utover regjeringens forslag til såkornfond
for kapital til nyinvesteringer.
Kristelig Folkepartis alternative statsbudsjett
innebærer en styrking av oppfølgingsarbeidet av sykefraværet, en
økning i frikortgrensen og skattefradraget for personer i alderen
62 til 67 år som er i full jobb, og rett til sykepenger, omsorgspenger
og pleie- og opplæringspenger for selvstendig næringsdrivende ved
graviditet og fødsel. Dette medlem viser til at Kristelig
Folkeparti i Innst. 2 S (2010–2011) også foreslo en tiltakspakke
mot svart økonomi på 50 mill. kroner. Når det gjelder nettolønnsordningen
for sjøfolk, innebærer Kristelig Folkepartis opplegg en overgang
til kompetansemodellen, og å sette tak for utbetaling lik innslagspunktet
for toppskatt. Dette vil sikre sysselsetting av maritimt utdannet mannskap
i NIS- og NOR-registrene.
Dette medlem viser til at Kristelig
Folkeparti i Innst. 2 S (2010–2011) foreslo at nettorammen for rammeområde
9 ble satt til kr 4 693 695 000 under rammeområde 9, noe som er
en reduksjon på 504,7 mill. kroner i forhold til regjeringens forslag.
I tabellen nedenfor er de ulike fraksjonenes primærstandpunkter
under rammeområde 9 presentert.
Tabellen viser budsjettforslaget
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet
innenfor vedtatt ramme, jf. Innst. 2 S (2010–2011) og primærbudsjettene
til Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti, slik de framkommer
i finansinnstillingen. Bare kapitler/poster med avvikende forslag
til bevilgning er tatt med. Avvik i forhold til regjeringens forslag i
parentes.
Kap. | Post | Formål | Prop. 1 S | A, SV, Sp | FrP | H | KrF |
Utgifter rammeområde 9 (i hele tusen
kroner) |
900 | | Nærings- og handelsdepartementet | 266 170 | 266 170 (0) | 250 170 (-16
000) | 266 170 (0) | 266 170 (0) |
| 1 | Driftsutgifter | 177 070 | 177 070 (0) | 152 070 (-25 000) | 167 070 (-10 000) | 177 070 (0) |
| 21 | Spesielle driftsutgifter | 54 900 | 54 900 (0) | 44 900 (-10 000) | 54 900 (0) | 54 900 (0) |
| 23 | Forenklingstiltak, kan overføres | 0 | 0 (0) | 10 000 (+10 000) | 0 (0) | 0 (0) |
| 73 | Tilskudd til Ungt Entreprenørskap | 11 000 | 11 000 (0) | 20 000 (+9 000) | 21 000 (+10 000) | 11 000 (0) |
901 | | Styret for det industrielle rettsvern | 207 500 | 207 500 (0) | 197 500 (-10
000) | 207 500 (0) | 207 500 (0) |
| 1 | Driftsutgifter | 207 500 | 207 500 (0) | 197 500 (-10 000) | 207 500 (0) | 207 500 (0) |
902 | | Justervesenet | 102 200 | 102 200 (0) | 92 200 (-10
000) | 102 200 (0) | 102 200 (0) |
| 1 | Driftsutgifter | 100 100 | 100 100 (0) | 90 100 (-10 000) | 100 100 (0) | 100 100 (0) |
903 | | Norsk Akkreditering | 32 900 | 32 900 (0) | 31 900 (-1
000) | 32 900 (0) | 32 900 (0) |
| 1 | Driftsutgifter | 32 900 | 32 900 (0) | 31 900 (-1 000) | 32 900 (0) | 32 900 (0) |
904 | | Brønnøysundregistrene | 496 000 | 496 000 (0) | 481 000 (-15
000) | 496 000 (0) | 496 000 (0) |
| 1 | Driftsutgifter | 308 300 | 308 300 (0) | 293 300 (-15 000) | 308 300 (0) | 308 300 (0) |
909 | | Tiltak for sysselsetting av sjøfolk | 1 646 600 | 1 646 600 (0) | 1 646 600 (0) | 1 150 600 (-496
000) | 1 096 600 (-550
000) |
| 73 | Tilskudd til sysselsetting av sjøfolk | 1 646 600 | 1 646 600 (0) | 1 646 600 (0) | 1 150 600 (-496 000) | 1 096 600 (-550 000) |
929 | | Norsk Designråd | 36 000 | 36 000 (0) | 0 (-36
000) | 36 000 (0) | 36 000 (0) |
| 70 | Tilskudd | 36 000 | 36 000 (0) | 0 (-36 000) | 36 000 (0) | 36 000 (0) |
937 | | Svalbard Reiseliv AS | 2 100 | 2 100 (0) | 4 100 (+2
000) | 2 100 (0) | 2 100 (0) |
| 71 | Tilskudd | 2 100 | 2 100 (0) | 4 100 (+2 000) | 2 100 (0) | 2 100 (0) |
1550 | | Konkurransetilsynet | 89 261 | 89 261 (0) | 97 261 (+8
000) | 95 261 (+6
000) | 89 261 (0) |
| 1 | Driftsutgifter | 83 707 | 83 707 (0) | 88 707 (+5 000) | 86 707 (+3 000) | 83 707 (0) |
| 23 | Klagenemnda for offentlige
anskaffelser | 5 554 | 5 554 (0) | 8 554 (+3 000) | 8 554 (+3 000) | 5 554 (0) |
2421 | | Innovasjon Norge | 1 474 200 | 1 474 200 (0) | 1 384 200 (-90
000) | 1 546 200 (+72
000) | 1 519 500 (+45
300) |
| 50 | Innovasjon - prosjekter, fond | 480 000 | 480 000 (0) | 405 000 (-75 000) | 538 000 (+58 000) | 500 000 (+20 000) |
| 51 | Tapsfond, såkornkapitalfond | 10 000 | 10 000 (0) | 10 000 (0) | 10 000 (0) | 35 000 (+25 000) |
| 70 | Bedriftsutvikling og administrasjon | 292 600 | 292 600 (0) | 257 600 (-35 000) | 271 600 (-21 000) | 292 600 (0) |
| 71 | Nettverk, profilering og reiseliv -
programmer | 372 800 | 372 800 (0) | 372 800 (0) | 382 800 (+10 000) | 373 100 (+300) |
| 72 | Forsknings- og utviklingskontrakter | 285 000 | 285 000 (0) | 255 000 (-30 000) | 310 000 (+25 000) | 285 000 (0) |
| 74 | Økt reiselivssatsing (NY) | 0 | 0 (0) | 50 000 (+50 000) | 0 (0) | 0 (0) |
| | Sum utgifter rammeområde 9 | 6 172 101 | 6 172 101 (0) | 6 004 101 (-168
000) | 5 754 101 (-418
000) | 5 667 401 (-504
700) |
| | | | | | | |
Inntekter rammeområde 9 (i hele
tusen kroner) |
| | Sum inntekter rammeområde 9 | 973 706 | 973 706 (0) | 973 706 (0) | 973 706 (0) | 973 706 (0) |
| | Sum netto rammeområde 9 | 5 198 395 | 5 198 395 (0) | 5 030 395 (-168
000) | 4 780 395 (-418
000) | 4 693 695 (-504
700) |