2.19 Kap. 858 Barne-, ungdoms- og familie-direktoratet

Komiteen viser til at hovedoppgaven til etaten er å gi barn, unge og familier som trenger hjelp og støtte, tiltak med høy og riktig kvalitet i hele landet. Komiteen registrerer at det har vært en sterk økning i utgiftene til det statlige barnevernet på grunn av en vekst i tallet på barn med tiltak.

Komiteen merker seg at det er variasjoner mellom regionene. Komiteen vil understreke viktigheten av likhet i tiltaksapparatet for barn og unge som mottar tiltak i de ulike regionene.

Komiteen merker seg at Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet har etablert Program 2010 der målet med programmet er todelt: Budsjettbalanse i 2010 og i årene framover, samt økt faglig måloppnåelse gjennom et likeverdig og kunnskapsbasert barnevern med enhetlig praksis. Et styrket samarbeid med kommunene er et sentralt arbeidsområde i programmet.

Komiteen ser positivt på at direktoratet og etaten legger ned en stor innsats for å realisere målene i programmet og at dette igjen fører til en positiv økonomisk utvikling. Komiteen mener det er av stor betydning at Program 2010 fortsetter også etter årsskiftet.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet og Høyre vil likevel også i år vise til at variasjonene mellom regionene der barn og unge mottar tiltak er for store, og forventer at regjeringen nå på alvor tar tak i denne problemstillingen. Selv om en har hatt fokus på å få ned kostnadsnivået i etaten, forventer disse medlemmer at en får kostnadsutviklingen under kontroll og viser til direktoratets egne delmål om å ha gode faglige og økonomiske resultater.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener at et moderne direktorat bør både være mer produktivt og billigere i drift enn eksisterende direktorat. Derfor forutsetter disse medlemmer at post 1 kan reduseres, og viser for øvrig til Fremskrittspartiets alternative statsbudsjett.

Post 1 Driftsutgifter

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, viser til regjeringens budsjettfremlegg og støtter dette.

Komiteens medlemmer fra Høyre viser til Høyres alternative budsjett og reduserer post 1 Driftsutgifter med 8 mill. kroner.

Komiteens medlemmer fra Høyre og Kristelig Folkeparti viser til at post 1 er foreslått redusert med 5,869 mill. kroner angivelig som følge av redusert aktivitet i tiltakene «Hva med oss?» og «Godt samliv!». Disse medlemmer viser til at tilbakemeldinger fra en rekke instanser over hele landet peker på en motsatt utvikling når det gjelder «Hva med oss?»-kursene. Disse medlemmer viser til at mye tyder på en økning i deltakelsen på «Hva med oss?»-kurs. Disse medlemmer vil videre vise til at det er bred oppslutning om kursene, og at det er påvist god effekt blant kursdeltakere. Disse medlemmer viser til stor uro rundt forslaget til reduserte bevilgninger og bekymringer for de konsekvensene for kurstilbudet som en slik reduksjon vil medføre. Disse medlemmer stiller seg uforstående til at tilbudet til foreldre med barn med nedsatt funksjonsevne skal reduseres.

Disse medlemmer viser videre til at etter at «Godt Samliv!»-kursene er lagt inn i rammeoverføringene til kommunene, er det færre kommuner som prioriterer kurset, og nedgangen i aktivitet er derfor vesentlig. Disse medlemmer vil påpeke at det derfor er riktig at det er en redusert aktivitet når det gjelder «Godt Samliv!»-kursene, men at årsaken ikke skyldes manglende interesse fra publikum, men er et resultat av omleggingen i finansieringen. Disse medlemmer viser videre til at den nedadgående trenden nå ser ut til å ha flatet ut, og at det nå meldes om at det daglig kommer henvendelser fra publikum som etterlyser kurs. Disse medlemmer viser til at «Godt Samliv!»-kursene retter seg mot en gruppe mennesker og parforhold som er i en sårbar fase. Disse medlemmer viser til at regjeringens forslag til budsjett for 2011 innebærer en reduksjon som vil radere ut «Godt Samliv!»-kursene. Disse medlemmer mener det er nødvendig å rette opp regjeringens kutt og øke støtten til samlivskurs.

Komiteens medlem fra Kristelig Folkeparti viser til Kristelig Folkepartis alternative statsbudsjett der det foreslås å styrke bevilgningen til «Hva med oss?» og «Godt Samliv!» med 10 mill. kroner, samt å øremerke midlene til samlivskurset «Godt Samliv!» for å opprettholde og videreutvikle et likeverdig tilbud om samlivskurs i hele landet. Dette medlem viser til at det er stor etterspørsel etter lokale samlivskurs i regi av frivillige organisasjoner og menigheter. Dette medlem viser til Kristelig Folkepartis alternative statsbudsjett der det foreslås å styrke de lokale samlivskursene og andre samlivstiltak med ytterligere 6 mill. kroner utover regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti viser til at det pr. 31. januar 2009 var 115 barn og unge med vedtak om plassering i fosterhjem som ventet på et fosterhjem, og ytterligere 619 barn og unge var meldt til fosterhjemstjenestene som aktuelle for fosterhjemsplassering. Pr. 31. januar 2010 var det offisielle tallet for antall barn som venter på fosterhjem økt til 180. Det er altså blitt 65 flere barn på ett år. Disse medlemmer mener at dette er en dramatisk utvikling som må tas på alvor. Det er uakseptabelt at sårbare barn i en vanskelig situasjon utsettes for den belastningen en uavklart omsorgssituasjon medfører.

Komiteens medlem fra Kristelig Folkeparti viser til Kristelig Folkepartis alternative statsbudsjett der det foreslås ytterligere 20 mill. kroner til rekruttering av fosterhjem.