I proposisjonen ber regjeringen om Stortingets samtykke
til at Norge tiltrer konvensjon om internasjonale sikkerhetsretter
i mobilt løsøre, ferdigstilt 16. november 2001 i Cape Town «Cape
Town-konvensjonen» og protokoll til konvensjonen om internasjonale
sikkerhetsretter i mobilt løsøre, om særlige forhold for luftfartøysløsøre,
også ferdigstilt 16. november 2001 i Cape Town «Protokollen om luftfartøysløsøre».
Det foreslås en egen lov om gjennomføring av konvensjonen og protokollen
i norsk rett, samt enkelte endringer i luftfartsloven og tvangsfullbyrdelsesloven.
I denne innstillingen behandles kun lovforslaget.
Cape Town-konvensjonen etablerer en internasjonal
registreringsordning for panterett og lignende sikkerhetsretter
i mobilt løsøre. Konvensjonen med protokoller åpner for å etablere
internasjonale sikkerhetsretter i visse nærmere bestemte formuesgoder som
kan flyttes over landegrensene.
Cape Town-konvensjonen og protokollen om særlige
forhold for luftfartøysløsøre bryter på enkelte punkter med norsk
panterett og norske tvangsfullbyrdelsesregler. Tiltredelse av konvensjonen
og protokollen om luftfartøysløsøre og gjennomføringen i norsk rett
vil likevel ikke kreve omfattende endringer i norsk lovgivning.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Jan Bøhler, Sigvald Oppebøen Hansen, Stine Renate Håheim, Thor Lillehovde
og Tove-Lise Torve, fra Fremskrittspartiet, Hans Frode Kielland
Asmyhr, Morten Ørsal Johansen, Åse Michaelsen og lederen Per Sandberg,
fra Høyre, André Oktay Dahl og Anders B. Werp, fra Sosialistisk
Venstreparti, Mari Lund Arnem, og fra Senterpartiet, Jenny Klinge,
viser til Innst. 18 S (2010–2011) og har ingen særskilte merknader
til lovforslagene.
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget til å
gjøre slikt
vedtak til lov
om internasjonale sikkerhetsretter i mobilt løsøre
§ 1
Cape Town-konvensjonen 16. november 2001 om internasjonale
sikkerhetsretter i mobilt løsøre og protokoll 16. november 2001
til konvensjonen om særlige forhold for luftfartøysløsøre gjelder
som lov.
§ 2
Loven gjelder fra den tid Kongen bestemmer.
§ 3
Fra den tid loven trer i kraft gjøres følgende endringer
i andre lover:
1. I lov 26. juni 1992 nr. 62 om tvangsfullbyrdelse gjøres
følgende endringer:
§ 11-1 nytt tredje ledd skal lyde:
Den som har registrert en sikkerhetsrett i mobilt løsøre
etter Cape Town-konvensjon 16. november 2001 om internasjonale sikkerhetsretter
i mobilt løsøre og protokoll 16. november 2001 om særlige forhold
for luftfartøysløsøre, kan begjære dekning etter konvensjonens og
protokollens regler eller etter reg-lene i dette kapitlet.
Nåværende tredje, fjerde og femte ledd blir nye fjerde,
femte og sjette ledd.
§ 11-2 første ledd bokstav c, d, og ny bokstav e
skal lyde:
(c) lovbestemt panterett for skatt eller avgifter
til stat eller kommune, for sameiets krav etter sameieforholdet
i seksjonssameier, lovbestemt pant etter akvakulturloven § 20,
og for borettslagets krav etter andelslagsforholdet i borettslag,
(d) registrert lovbestemt panterett,
(e) registrert internasjonal sikkerhetsrett i mobilt løsøre,
jf. lov om internasjonale sikkerhetsretter.
2. I lov 11. juni 1993 nr. 101 om luftfart (luft-farts-loven)
tilføyes det et nytt avsnitt G i lovens kapittel III som skal lyde:
G. Internasjonale sikkerhetsretter
i luftfartøysløsøre
§ 3-53. Internasjonale sikkerhetsretter
For panterett eller tilsvarende sikkerhetsretter som faller
inn under Cape Town-konvensjonen 16. november 2001 om internasjonale
sikkerhetsrettigheter i mobilt løsøre og protokoll 16. november
2001 om særlige forhold for luftfartøysløsøre, har konvensjonens
og protokollens regler forrang så langt de gjelder foran bestemmelsene
i denne lovens kapittel III.
Oslo, i justiskomiteen, den 5. oktober 2010
Per Sandberg |
Åse Michaelsen |
leder |
ordfører |