Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Tor Bremer, Svein Gjelseth, Anna Ljunggren, Hadia Tajik, Truls Wickholm
og lederen Marianne Aasen, fra Fremskrittspartiet, Mette Hanekamhaug, Tord
Lien og Bente Thorsen, fra Høyre, Elisabeth Aspaker, Svein Harberg
og Henning Warloe, fra Sosialistisk Venstreparti, Aksel Hagen, fra
Senterpartiet, Johannes Rindal, fra Kristelig Folkeparti, Dagrun
Eriksen, og fra Venstre, Trine Skei Grande, viser til dokumentet.
Komiteen framhever at mye forskning
understreker viktigheten av faglig dyktige og engasjerte lærere,
og betydningen dette har for elevenes læring.
Komiteen viser til at lærerens
rolle, inkludert muligheter for etter- og videreutdanning, er utførlig
drøftet i St.meld. nr. 11 (2008–2009) og Innst. S. nr. 185 (2008–2009).
Samtidig er det nødvendig å følge lærerrollen tett videre også, for
å sikre at lærerne opplever at de har de verktøy de trenger. Lærere
har et kontinuerlig behov for faglig oppdatering og utvikling. Et
system for systematisk kompetanseheving er avgjørende, både med
hensyn til den faglige kvaliteten hos lærerne og ikke minst i et
rekrutteringsperspektiv.
Komiteen har ved en rekke anledninger
uttrykt bekymring for at enkelte elever ikke utvikler gode nok grunnleggende
ferdigheter på skolen, med de konsekvenser dette har for videre
utdanning og deltakelse for arbeidslivet.
Komiteen er ikke tilfreds med
den «vente og se»-holdningen som har preget norsk skole, og vil
erstatte den med aktive tiltak og strategier for hvordan elever
tidligere skal få bistand om de strever med å lære.
Komiteen er glad for at søkertallene
til lærerutdanningen har utviklet seg positivt, men understreker
samtidig at det er like viktig med høyt faglig nivå blant lærerne
som er under utdanning, er nyutdanna eller som har vært i arbeid lenge.
Komiteen merker seg at det er
særlige utfordringer knyttet til realfagslærere. Komiteen viser
til regjeringens strategi «Kompetanse for kvalitet – strategi for
videreutdanning av lærere 2009–2012» og understreker viktigheten
av at kommunene prioriterer å benytte seg av dette.
Komiteen er spesielt bekymret
for konsekvensene det kan få for mindre skoler og distrikts-Norge
om ikke kommunene følger opp behovet for etter- og videreutdanning.
Komiteen mener at skoleledelse
stiller betydelige krav til kompetanse, og framhever viktigheten
av at også dagens og framtidens skoleledere har tilgang på det etter-
og videreutdanningstilbudet de trenger for å fylle oppgaven med
å bidra til at lærerne fungerer godt i sine roller og elevene lærer
mest mulig.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
vil prioritere satsing på flere og bedre lærere, og viser til at
lærerutdanningen er lagt om fra høsten 2010, med vekt på mer spesialisering
inn mot fag og trinn og med et nytt pedagogikk- og elevkunnskapsfag. Flertallet har
også merket seg at regjeringen har som mål å etablere tilbud om praksisveiledning
for alle av nye lærere. Kompetansekravene i ungdomsskolen ble skjerpet
i 2008 slik at alle som skal tilsettes for undervisning i matematikk,
norsk og engelsk, må ha minimum 60 studiepoeng i disse fagene. Flertallet viser
til St.meld. nr. 11 (2008–2009) hvor det varsles at kunnskapsministeren
vil sende på høring et forslag om ytterligere skjerping av kompetanseforskriften
i ungdomsskolen slik at lærerne skal ha minimum 30 studiepoeng ved tilsetting
for undervisning i øvrige fag. Videre er det etablert et varig system
for videreutdanning som skal bidra til at flere lærere har fordypning
i de fagene de underviser i. Flertallet ser det som svært
positivt at søkningen til lærerutdanningen har økt markert de siste
åra og at det har vært gjennomført rekrutteringskampanjer for å
sikre dette.
Flertallet viser til at departementet
har satt i gang og utreder flere tiltak for å øke rekrutteringen
til videregående opplæring av lærere med høy kompetanse i realfag. Flertallet viser
også til at det vurderes om institusjonene har rom for å utvide
kapasiteten i lektorutdanningen i realfag, og om det kan avsettes
midler til flere studieplasser. Det vurderes å sette i gang et forsøk
med «lektoringeniører» for ingeniører med masterutdanning. Flertallet påpeker
at fylkeskommunene oppfordres til å gjøre en særskilt innsats for
å fylle opp plassene i fysikk og kjemi under strategien «Kompetanse
for kvalitet». Videre mener flertallet at departementet
må følge utfordringene knyttet til realfagslærerne tett fremover,
og utvikle særlige seniortiltak eller ytterligere målrettede tiltak,
om nødvendig.
Flertallet registrerer forslagsstillerne
fra Høyres formening om regjeringens ambisjonsnivå for kompetanseheving
for lærere, og påpeker at strategien for å sikre videreutdanning
for lærere er utarbeidet som et partnerskap i et forpliktende samarbeid
med skoleleder- og lærerorganisasjonene, KS og Nasjonalt råd for
lærerutdanning. Flertallet mener at nettopp det faktum
at ordningen er et forpliktende samarbeid utarbeidet i partnerskap
med de relevante parter, gjør at ordningen vil ha en viss levedyktighet,
selv om det også er på det rene at departementet må fortsette å
følge effekten av det fremover. Flertallet viser til
forslagsstillerne fra Høyres bekymring for at mange etter- og videreutdanningstilbud
oppleves som sentraliserte og lite nettbaserte, og deler denne bekymringen. Flertallet understreker viktigheten
av å ha gode desentraliserte og nettbaserte tilbud.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til Dokument 8:154 S (2009–2010) der Fremskrittspartiet fremmer
forslag om å be regjeringen «utrede hvordan en kan utforme en nasjonal
kompetanseutviklingsplan for programfagslærere i videregående skole
gjennom en hospiteringsordning». Disse medlemmer viser
videre til Dokument 8:167 S (2009–2010), forslag IV, der Fremskrittspartiet
foreslår å be regjeringen utrede hvordan det kan gjøres enklere
for teknologer og andre realfagsutdannede å få undervise i skolen.
Disse medlemmer mener at tiltakene
som er foreslått i disse representantforslagene vil styrke lærerne
både i grunnskole og videregående.
Komiteens medlemmer fra Kristelig
Folkeparti og Venstre viser til at spørsmålet om rett og
plikt knyttet til læreres kompetanseheving har vært løftet gjentatte
ganger i forrige stortingsperiode, jf. bl.a. behandlingen av Dokument
nr. 8:81 (2005–2006) om innføringen av et kompetanseår for lærere
og Dokument nr. 8:47 (2007–2008) om et lærerløft for lærere i grunn-
og videregående skole. I tillegg viser disse medlemmer til
behandlingen av Dokument 8:145 S (2009–2010) om å øke den statlige
finansieringen knyttet til videreutdanning av lærere, og merknader
som fremkommer i denne forbindelse.
Komiteens medlem fra Venstre vil
understreke at Venstre har programfestet følgende i inneværende
stortingsperiode: «Lærere må hele tiden ha rett og plikt til å fornye
og videreutvikle sin fag- og yrkeskompetanse». Dette medlem støtter
således hovedtrekkene i representantforslaget.
I
Komiteen viser til
at forslag om å utarbeide en opptrappingsplan er fremmet av mindretallet Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre i forbindelse med behandlingen
av St.meld. nr. 11 (2008–2009). Det er å finne i Innst. S. nr. 185
(2008–2009), omtalt som forslag 5 fra mindretallet.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
mener at samarbeidet med partene om å utvikle og utvide tilbudet
om videreutdanning av høy kvalitet skal fortsette, og målsettingen
er å få opp deltakertallet ytterligere. Tilbudet skal utvides, men
økningen må tilpasses behov, etterspørsel fra skoleeiere og utvikling
av kvalitetssikrede studietilbud fra universitet og høyskoler. Derfor
er det viktig at vi ikke bare bevilger midler, men finner forsvarlige
og gode virkemidler for å øke deltakelse.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre mener det må etableres en
forpliktende opptrappingsplan for etter- og videreutdanning av lærere som
sikrer at alle lærere i grunnskolen og videregående opplæring innen
rimelig tid får tilbud om relevant kompetanseheving. Disse medlemmer fremmer
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen i forbindelse med 2012-budsjettet
fremme en forpliktende opptrappingsplan for etter- og videreutdanning
som omfatter alle lærere i norsk grunnskole og videregående opplæring.»
Komiteens medlemmer fra Kristelig
Folkeparti og Venstre mener det er behov å øke den statlige finansieringen
knyttet til videreutdanning av lærere, jf. Dokument 8:145 S (2009–2010).
I tillegg til en større økonomisk satsing mener disse medlemmer at
det er behov for en forpliktende opptrappingsplan for hvordan man
kan øke antallet lærere som omfattes av systemet for videreutdanning
utover dagens ambisjonsnivå på 2 500 lærere pr. år.
Det er etter disse medlemmers mening
naturlig at man i utarbeidelsen av en slik plan – i tillegg til
å øke den statlige finansieringsandelen – kontinuerlig vurderer
hvilke øvrige tiltak man kan igangsette for å øke deltakelsen i
ordningen. Disse medlemmer vil fremheve at viktige
stikkord i denne forbindelse er å gjøre systemet mest mulig fleksibelt
for både lærere og skoleeiere, samt at systemet må imøtekomme lokale
behov på en langt bedre måte enn hva som er tilfelle i dag.
II
Komiteen mener at
det er viktig at etter- og videreutdanningstilbudet er fleksibelt
nok til at det kommer til nytte over hele landet, og at kommunene
prioriterer dette.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
deler forslagsstillerne fra Høyres engasjement for at modellene
for etter- og videreutdanning skal være fleksible, slik at flere lærere
raskere kan få hevet sin kompetanse, og viser til at systemet kan
endres underveis av partene i fellesskap. Flertallet vil
oppmuntre til fortsatt god kontakt mellom partene på dette punkt,
og imøteser departementets engasjement for nødvendig fleksibilitet
for lærerne som vil benytte seg av etter- og videreutdanningstilbudet.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre vil påpeke at et stort flertall
av lærerne oppgir behov for faglig påfyll samtidig som dagens kapasitet innenfor
etter- og videreutdanningstilbud ikke blir utnyttet fordi organiseringen
har bidratt til mindre tilgjengelige tilbud både økonomisk og geografisk.
For å sikre høy deltagelse må det legges til rette for mer fleksible
etter- og videreutdanningsmodeller der kommunene gis en mer sentral
rolle i utforming og organisering av tilbudene. Disse medlemmer fremmer
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen legge til rette
for mer fleksible modeller for etter- og videreutdanning, der kommunene
gis større innflytelse over utformingen av studietilbudene slik
at flere lærere raskere kan få hevet sin kompetanse.»
III
Komiteen mener det
er viktig å rekruttere flere realfagslærere i videregående opplæring
og vil følge regjeringens arbeid på området nøye fremover.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti,
Kristelig Folkeparti og Senterpartiet, viser til ordningen
med delvis ettergivelse av studielån for masterstudenter i realfag
som tar pedagogisk utdanning, og at det er i gang en gjennomgåelse
av ordningen for å gjøre ordningen mer kjent og brukt.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre er bekymret over at mer
enn hver femte realfagslærer i videregående opplæring vil nå pensjonsalder
i løpet av de neste fem årene uten at det foreligger en konkret
strategi for hvordan dette kompetansetapet skal dekkes opp.
Disse medlemmer viser til forslag
III og mener det er nødvendig med ytterligere stimuleringstiltak
for at samfunnet skal makte å erstatte den realfagskompetansen som
er i ferd med å gå tapt fordi mange lektorer i videregående skole
når pensjonsalder.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre
og Venstre fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen iverksette et særskilt stipendprogram
for rekruttering og videreutdanning av realfagslærere i videregående
opplæring for å tette det kompetansegapet som ellers vil oppstå.»
Komiteens medlemmer fra Kristelig
Folkeparti og Venstre viser i denne forbindelse også til
behovet for nasjonale rekrutteringsplaner for å sikre tilstrekkelig
mange lærere i grunn- og videregående skole, jf. Dokument nr. 8:68
(2006–2007) og Innst. S. nr. 239 (2006–2007).
Disse medlemmer vil understreke
at et sentralt element i slike planer er behovet for å beholde verdifull
kompetanse i skolen lenger enn hva man gjør i dag. Pensjonsalderen
til lærere er i gjennomsnitt 60 år. Ifølge tall fra Utdanningsforbundets
medlemspanel ønsker så mange som tre av fire lærere å arbeide etter
fylte 60 år, men mange opplever at det i liten grad legges til rette for
dette. Disse medlemmer vil understreke at flere virkemidler
bør vurderes i denne sammenheng, herunder hvorvidt man i større
grad kan tilrettelegge for redusert arbeidsbyrde for eldre arbeidstakere.
IV
Komiteen viser til
at skoleeier i henhold til opplæringsloven «har ansvar for å ha
riktig og god kompetanse i virksomheten, med et system som sikrer
nødvendig kompetanseutvikling for skoleledere og lærere».
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti
og Senterpartiet, viser til at skoleeiere benytter ulike
modeller og ordninger for å sikre at alle lærere får ta del i ulike
EVU-tilbud. Hvorvidt det er behov for spesielle ordninger, som individuelle
EVU-kontoer, må vurderes og eventuelt utvikles lokalt, som grunnlag
for samarbeid mellom arbeidsgiver og arbeidstaker om formålstjenlig
kompetanseutvikling for den enkelte lærer.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre viser til sine respektive merknader nedenfor og
fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen utrede en ordning med
individuell EVU-konto for lærere, som disponeres i samarbeid med
arbeidsgiver.»
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Venstre viser til at en ordning med EVU-konto, som skissert
i representantforslaget, kan være en mulig variant for å sikre større
systematikk og forutsigbarhet i forhold til lærerens videreutdanning. Disse
medlemmer vil imidlertid ikke låse seg til ordningen som
er skissert i representantforslaget. Under alle omstendigheter er
det viktig at skoleeiers ansvar for lærernes kompetanseheving tydeliggjøres.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til forslag IV om utredning av en individuell EVU-konto for den
enkelte lærer som skal disponeres i samarbeid med arbeidsgiver.
En slik ordning vil gi forutsigbarhet, og på en helt ny måte kunne stimulere
norske lærere til aktiv karriereplanlegging. Disse medlemmer mener
dette er et viktig tiltak for å gjøre læreryrket mer attraktivt
og heve lærernes status.
V
Komiteen har i forbindelse
med behandlingen av St.meld. nr. 11 (2008–2009), jf. Innst. S. nr.
185 (2008–2009), omtalt sertifiseringsordninger for lærerne og uttrykt
støtte til at dette utredes nærmere. Komiteen viser
til at det finnes ulike måter å organisere en sertifiseringsordning
på.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til at å innføre en godkjenningsordning for norske lærere
er en omfattende og kostnadskrevende prosess som departementet kommer tilbake
til på et seinere tidspunkt, og mener at dette er riktig. Flertallet viser
samtidig til det arbeidet som allerede er gjort for å løfte lærernes kompetanse
og å knytte kompetansekrav til å undervise i bestemte fag, blant
annet i St.meld. nr. 11 (2008–2009).
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til sine merknader innledningsvis om Dokument 8:154 S (2009–2010)
der Fremskrittspartiet fremmer forslag om å be regjeringen «utrede
hvordan en kan utforme en nasjonal kompetanseutviklingsplan for
programfagslærere i videregående skole gjennom en hospiteringsordning»,
og til Dokument 8:167 S (2009–2010) der Fremskrittspartiet foreslår
å be regjeringen utrede hvordan det kan gjøres enklere for teknologer
og andre realfagsutdannede å få undervise i skolen. Disse
medlemmer mener at disse tiltakene vil styrke lærerne både
i grunnskole og videregående skole.
Komiteens medlemmer fra Høyre ser
en sertifiseringsordning som et viktig ledd i kvalitetssikringen
av lærernes kompetanse. Disse medlemmer mener dette
arbeidet bør gis høy prioritet slik at en sertifiseringsordning
kan fases inn parallelt med ny lærerutdanning og utvikling av et
system med rett og plikt til etter- og videreutdanning for norske
lærere for å stimulere den enkelte til mer aktiv karriereplanlegging og
kompetansebygging. Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen innføre en godkjenningsordning
for norske lærere for å stimulere til mer aktiv karriereplanlegging
og kompetansebygging basert på rett og plikt til etter- og videreutdanning
gjennom yrkesløpet.»
Komiteens medlem fra Venstre viser
i denne forbindelse til følgende merknad fra Innst. S. nr. 185 (2008–2009):
«Komiteens medlem fra Venstre er for en ordning
med sertifisering av lærere, men ønsker ikke å ta endelig stilling
til hvordan ordningen konkret skal innrettes før dette er utredet
nærmere. Dette medlem vil understreke at flere ulike modeller bør
utredes, og at dette arbeidet må skje i nært samarbeid med berørte
parter i skolen. På denne bakgrunn fremmes følgende forslag:
'Stortinget
ber Regjeringen om å legge til rette for innføring av en ordning
med sertifisering av lærere. I forbindelse med dette bør ulike modeller
for sertifisering av lærere utredes nærmere, og arbeidet må skje
i nært samarbeid med berørte parter i skolen.'»