Det politiske samarbeidet i Nordisk Råd bygger på
felles vurderinger og en vilje til å oppnå resultater som øker Nordens
kompetanse og konkurransekraft. Nordisk Råd er en aktiv aktør i
regionalt samarbeid i Nordens nærområder som Vestnorden, Barentsregionen,
Arktis og Østersjøregionen samt i partnerskapet Den nordlige dimensjon.
Nordisk Råd utøver parlamentarisk kontroll med Nordisk
ministerråd og behandler og uttaler seg om de forslag som ministerrådet
fremlegger for rådet. Nordisk ministerråd og regjeringene må ta stilling
til og rapportere til Nordisk Råd om de forslag som rådet fremmer.
Delegasjonen til Nordisk Råd har prioritert
arbeidet i de regionale parlamentariske organer og nettverk i nord.
Fra norsk side er det viktig å inkludere russiske parlamentarikere
i dette arbeidet, for å skape god basis for økonomisk og sosial
utvikling i vår region. Delegasjonen har i 2010 arrangert en rundebordskonferanse
i Bergen mellom nordiske og russiske parlamentarikere om miljøvennlig
og sikker energiproduksjon, samt et forum i Kirkenes for unge politikere
fra Nordvest-Russland og nordiske land om de unges muligheter til
å reise og kommunisere i en globalisert verden. Stortinget skal
i februar 2011 i Tromsø arrangere parlamentarisk forum for Den nordlige
dimensjon.
Nordisk Råd har i 2010 fortsatt dialogen som startet
i 2007 med parlamentet i Hviterussland og med politiske partier
som ikke er representert i parlamentet.
Arbeidet med å fjerne grensehindringer mellom de
nordiske land og hindre at nye oppstår er høyt prioritert i Nordisk
Råd og av delegasjonen. Delegasjonen vil nøye følge det arbeidet
som regjeringen og Grensehinderforumet gjør på dette området. Et
viktig arbeid i Nordisk Råd er å styrke språk- og kultursamarbeidet
i Norden.
Delegasjonen anser det er viktig å se over arbeidsformene
slik at arbeidet ikke stivner i et fast mønster. I Nordisk Råd vil
det bli gjort en gjennomgang av rådets arbeidsordning for å effektivisere
arbeidet.
Et eksempel på en enkel forbedring nasjonalt,
er de jevnlige kontakter som delegasjonen og nordisk samarbeidsminister
har hatt gjennom året. Dette har bidratt til å effektivisere arbeidet
og bringe resultater. Delegasjonen vil legge stor vekt på denne
samarbeidsform.
Arbeidet med å fjerne unødige grensehindre har høy
politisk prioritet. De nordiske statsministrene har gitt ministerrådet
i oppdrag å utrede og fjerne grensehindre. I den skriftlige rapporten
fra ministerrådet som ble framlagt til sesjonen i 2009 ble det fastslått
at i perioden 1. januar 2009–1. september 2009 har 10 konkrete grensehindre
på ulike områder som sosial- og helse, næring, miljø og arbeidsmarked
mv. blitt avskaffet. Det er gledelige resultater av det nordiske
samarbeidet.
Nordisk Råd har aktivt forsøkt å påvirke ministerrådets
globaliseringsprosjekter og gitt disse konkret innhold gjennom satsing
på utdanning, forsk-ning, utvikling og innovasjon. Fra Nordisk Råds
side er det fremmet kritikk for at ministerrådet ikke i tilstrekkelig
grad har forankret globaliseringsarbeidet i rådet, og derav manglende informasjon
for parlamentarikerne om ministerrådets arbeid. Rådet deltok i statsministrenes globaliseringsforum,
og var en aktiv pådriver for en felles nordisk innsats under klimakonferansen i
København.
Stoltenbergrapporten ga nye impulser til diskusjonen
om et fordypet nordisk utenriks- og forsvarspolitisk samarbeid.
Nordisk Råds seminar om Nordens rolle innen den internasjonale krisehåndteringen
i samband med høstmøtene høsten 2009, knyttet an til det utenriks-
og sikkerhetspolitiske samarbeidet, og hovedinnleggene ble holdt
av Thorvald Stoltenberg og tidligere president Martti Ahtisaari.
Med utgangspunkt i Nordisk Råds langsiktige rammeprogram
har det islandske formannskapet for 2010 løftet fram (i) sikkerhet
(ii) velferd og (iii) kultur som prioriterte emner i sin periode. Dessuten
har man lagt vekt på spørsmål knyttet til hav, klima og energi,
samt internasjonale forbindelser. Delegasjonen har fulgt opp disse programmene
i det løpende arbeid i rådets fagkomiteer og presidium. Utover dette
vil delegasjonen vektlegge enkelte særskilte saker og områder i
tiden framover: Språk- og kultursamarbeidet i Norden og arbeidet
med å fjerne grensehindringer og hindre at nye oppstår. Delegasjonen
vil nøye følge med i det arbeidet som regjeringen og Grensehinderforumet
gjør på dette området.
Delegasjonen vil videre særlig følge saker som innbefatter
EU og som derigjennom gir delegasjonen kunnskap og kontakter mot
EU-systemet.
Delegasjonen vil følge opp forslagene i Stoltenbergrapporten
og i den nordisk-baltiske rapport om nærmere samarbeid på det sikkerhetspolitiske
og utenrikspolitiske område.
Delegasjonen vil prioritere arbeidet i de regionale
parlamentariske organer og nettverk i nord. Det er spesielt viktig
å inkludere russiske parlamentarikere i dette arbeidet, for å skape
god basis for økonomisk og menneskelig utvikling i vår region. Delegasjonen
vil opprettholde de gode kontakter delegasjonen har til parlamentarikere
i Statsdumaen og Føderasjonsrådet.
Stortinget er i februar 2011 vertskap for Andre parlamentariske
forum for Den nordlige dimensjon og delegasjonen har ansvaret for
program og opplegg.
Gjennom Nordisk Råd har også delegasjonen i lengre
tid engasjert seg i dialogen med Hviterussland. Delegasjonen vil
fortsette dette arbeidet. Gjennom Nordisk Råd vil ventelig delegasjonen være
vertskap for et besøk av en gruppe politikere, både fra parlamentet
og fra partier som ikke er representert i parlamentet.
Norden og Europa, klimaspørsmål og finanskrisen
var hovedtemaene for Nordisk Råds toppmøte med deltakelse av de
nordiske lands statsministre og opposisjonsledere. Fra Norge deltok
statsminister Jens Stoltenberg og leder av Fremskrittspartiet Siv
Jensen med innlegg.
Under generaldebatten ble det redegjort for
de viktigste arbeidsområdene og resultatene til det islandske formannskapet
i Nordisk ministerråd for 2009. Det ble opplyst at samarbeidsministrene
vil sette arbeidet med grensehindringer på dagsorden i samtlige
ministerråd.
Den norske samarbeidsministeren Rigmor Aasrud
tok i sitt innlegg opp viktigheten av å ta vare på den felles nordiske
identiteten som utgangspunkt for å fremme nordiske verdier både
nasjonalt og internasjonalt. Til dette understreket hun globaliseringsarbeidets
fremtredende plass i det nordiske samarbeidet siden 2007. Hun nevnte
at toppforskningsinitiativet går inn i de mest aktuelle utfordringer
innen klima, energi og miljø og minnet om for Norges del, det viktige prosjektet
om CO2-lagring.
Den danske statsministeren Lars Løkke Rasmussen
presenterte Danmarks formannskapsprogram for 2010. Programmet hadde
fått overskriften Norden i Fremdrift og påpekte at hovedsiktet er
å støtte, styrke og utbygge den allerede igangsatte nordiske globaliseringsinnsatsen.
I Danmarks formannskapsperiode vil det fokuseres spesielt på fire
emner: globalisering, den økonomiske krisen, bærekraft og likestilling.
I en særskilt debatt om Arktiske forhold ble
det minnet om viktigheten av arktisk forskning, det internasjonale
polaråret og linken til det nordiske toppforskningsinitiativet.
Også økt samarbeid omkring sjøfartssikkerhet og redningstjenesten
i Arktis ble framhevet.
I debatten om fjerning av grensehindre ble det påpekt
at samordningen mellom de nordiske land må bli bedre når EU-direktiv
implementeres eller når ett av de nordiske land innfører ny lovgivning
som kan berøre ett eller flere av de andre nordiske land.
I utenriksministrenes redegjørelse under sesjonen
ble det opplyst at fokuset vært rettet mot Stoltenbergrapporten
og de 13 forslag om utvikling av det nordiske samarbeidet innenfor forsvar
og sikkerhet de neste 10–15 år. Utenriksministrene understreket
viktigheten av å involvere andre nasjoner i det nordiske samarbeidet
og ikke minst de baltiske landene. Et viktig element i nordisk samarbeid,
er økt samarbeid i forbindelse med luftovervåkning. De nordiske
land har besluttet å ha et tett samarbeid om søk og redning innenfor
Arktisk Råd og internasjonale organisasjoner som den Internationale
Maritime Organization.
I den etterfølgende debatt ble fokus rettet
mot det arktiske samarbeidet og ønsket om et utvidet samarbeid mellom
de nordiske landene på områdene utenriks, sikkerhet og forsvar. Klimaendringer
vil gjøre havene isfrie og det vil bli økt skipstrafikk. Dette krever
sterkere fokus på beredskap, redning og miljø og et utvidet forsvarsarbeid.
Til tross for at de nordiske land har ulike
forsvarsløsninger, har samarbeidet utvidet og fordypet seg i større
utstrekning i de siste årene. Forsvarsmateriellsamarbeidet, internasjonal krisehåndtering
og felles fredsbevarende innsatser, felles innsatser i sikkerhetssektorreformen,
det nordiske samarbeidet innenfor ISAF i Afghanistan for bl.a. for
å utdanne den afghanske armeen er noen stikkord. De nordiske landene
har også gjort en stor innsats for å støtte oppbyggingen av afrikansk
evne til å forebygge og håndtere kriser.
Stortingets delegasjon til Nordisk Råd var vertskap
for det andre forum for unge politikere fra Nordvest-Russland og
Norden. Forumet fant sted i Kirkenes 22.–24. mars 2010, og samlet rundt
50 unge politikere og ungdomsledere. Hovedtemaer som ble diskutert
var unges muligheter til å reise og kommunisere i en globalisert
verden, herunder visumspørsmål og utvekslingsordninger. I tillegg
var regionale utfordringer i forhold til infrastruktur, klima og miljø
på dagsorden. Det ble vedtatt en egen resolusjon fra forumet som
ble lagt fram på Nordisk Råds rundebordskonferanse mellom russiske
og nordiske politikere i Bergen 25.–27. mai samme år.
Den 19. Parlamentariske Østersjøkonferansen ble
avholdt i Mariehamn på Åland 29.–31. august 2010. Stortinget var
representert med fire deltakere. I tillegg deltok en representant
fra delegasjonen på vegne av Nordisk Råd.
Hovedtema for konferansen var effekter av klimaendringer
og Østersjøen som et område for fred og sikkerhet. I tillegg redegjorde
det norske formannskapet i Østersjørådet om regjeringenes samarbeid.
Til konferansen ble det også gitt foreløpige rapporter fra to arbeidsgrupper
om henholdsvis maritim politikk og sivil sikkerhet, særlig med vekt
på trafficking. Stortinget er representert i de to arbeidsgruppene
ved medlemmer fra relevante fagkomiteer.
Stortingets delegasjon til Nordisk Råd har fordelt
og oversendt vedtakene fra Nordisk Råds sesjon i 2009 til relevante
fagkomiteer i Stortinget. Likeledes har delegasjonen gått gjennom det
danske formannskapsprogrammet i Nordisk Ministerråd og delt opp
hovedprioriteringer og initiativ som omtales i programmet, slik
at de passer til komitéstrukturen i Stortinget. I brev av 9. desember
2009 ba stortingspresidenten komiteene gjenomgå de av Nordisk Råds
vedtak og de deler formannskapsprogrammet som er relevant for komiteen
og tar dette i betraktning i komiteens løpende arbeid. Komiteene
har rapportert tilbake til delegasjonen om hvordan man har fulgt
opp denne henvendelsen.
Delegasjonen var 7.–10. februar 2010 vertskap for
en gruppe parlamentarikere på 23 deltakere fra Russland. Besøket
skjedde innen rammen for Nordisk Råds utvekslingsprogram for politikere fra
Baltikum og Russland. Delegasjonen tok imot en gruppe russiske tjenestemenn
fra Arkhangelsk-regionen 10. mai og tok imot en gruppe russiske
lokalpolitikere fra samme region i juni.
Medlemmer av delegasjonen deltok i utvekslingsprogram
arrangert av Parliamentary Association of North West Russia til
St. Petersburg og Kaliningrad i mai.
Delegasjonens sekretariat hadde i en uke i september
2009 gjennom «Presidentprogrammet» en russisk hospitant fra Komis
regionale parlament. I en uke i august 2010 hadde delegasjonens
sekretariat en hospitant fra Europaparlamentet.
Nordisk Råd har i 2010 fortsatt dialogen fra 2007–2009
med parlamentet i Hviterussland og med politiske partier som ikke
er representert i parlamentet
Nordisk Råds eget budsjett er på om lag 30 MDKK.
I budsjettet inngår også overføringer til partistøtte, Ungdommens
nordiske råd og journaliststipendier. De nordiske land bidrar til finansieringen
av samarbeidet etter en fordelingsnøkkel som gjør bidragene proporsjonalt
med hvert lands bruttonasjonalinntekt. Norges andel for 2010 er
28, opp fra 27,4 prosent i 2009.