I dokumentet fremmes følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen legge frem forslag om
endringer i arbeidsmiljøloven, hvor all endring av arbeidstiden
utover ti timer skal godkjennes av Arbeidstilsynet etter formelle drøftinger
mellom arbeidsgiver og fagforeningene lokalt.»
Det vises til dokumentet for nærmere redegjørelse.
Komiteen ba i brev av 4. mai 2010 om statsrådens
vurdering av forslaget. Statsrådens svarbrev av 21. mai 2010 følger
vedlagt.
Som ledd i komiteens behandling ble det 15. oktober
2010 avholdt åpen høring i saken. Følgende deltok på høringen:
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Tove Linnea Brandvik, Thor Erik Forsberg, Steinar Gullvåg, Kari Henriksen
og Anette Trettebergstuen, fra Fremskrittspartiet, lederen Robert Eriksson,
Vigdis Giltun og Laila Marie Reiertsen, fra Høyre, Sylvi Graham
og Torbjørn Røe Isaksen, fra Sosialistisk Venstreparti, Karin Andersen,
fra Senterpartiet, Geir Pollestad, og fra Kristelig Folkeparti,
Marion Gunstveit Bojanowski, viser til Representantforslag
124 S (2009–2010) fra stortingsrepresentantene Torbjørn Røe Isaksen,
Sylvi Graham, Bent Høie, Sonja Irene Sjøli og Elisabeth Røbekk Nørve
om alternativ turnus.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Høyre, mener bestemmelsene
og håndhevingen av arbeidsmiljølovens bestemmelser om arbeidstid
er viktig for å sikre et inkluderende arbeidsliv som innebærer at
arbeidstakere skal kunne stå lenge i arbeid. Det er i dagens bestemmelser
en stor grad av fleksibilitet for å ivareta hensynet til både brukere
og ansatte. Bestemmelsene om store avvik fra normalarbeidstid ved
turnusarbeid blir i dag håndtert gjennom avtaler mellom arbeidsgiver
og de ansattes organisasjoner sentralt.
Flertallet viser til statsrådens
svarbrev av 21. mai 2010 hvor det blir varslet en gjennomgang av
problemstillingen som reises om alternativ turnus i en stortingsmelding
om arbeidsforhold og arbeidsmiljø som vil bli lagt frem våren 2011.
I en slik gjennomgang er det viktig å kartlegge omfanget av problemstillingen som
reises i representantforslaget. Samfunnets mål om et inkluderende
arbeidsliv hvor flere kan stå lenger i arbeid, forhold knyttet til
helse, miljø og sikkerhet, samt hensynet til stabilitet for brukere,
må stå sentralt i arbeidet med en slik gjennomgang. Videre trenger
man å få klarlagt hvilken kompetanse som kreves for en fornuftig håndheving
av dagens bestemmelser.
Flertallet ber statsråden komme
tilbake til Stortinget med en gjennomgang av regelverket og praktiseringen
av dagens bestemmelser om alternativ turnus i arbeidsmiljøloven.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre mener det er viktig å følge samfunnsutviklingen
også innen et felt som sårt trenger alle de ansatte en har. En vet
at rekrutteringen til ulike helseinstanser er dårlig. Søkere til sykepleierutdanningen
i år er gått ned med nesten 5 pst. De som har fullført utdanningen
som helsefagarbeider og som kan søke lærlingeplasser er halvert.
Dette er urovekkende signaler i et samfunn som roper etter arbeidskraft
de nærmeste årene. Disse medlemmer mener at en må gå
inn på ulike områder for å gjøre alt for å beholde den arbeidskraften
man har og ikke minst klare å rekruttere nye arbeidstakere inn.
Forslaget som er fremsatt er derfor viktig i en slik sammenheng. Disse
medlemmer ser at loven i dag begrenser en del virksomheter
i nytenking for nettopp å få til gode løsninger innen turnus som
både arbeidstaker og arbeidsgiver er fornøyd med. Disse medlemmer ser
at en da må inn å gjøre noen grep slik at dette løses. Disse
medlemmer er enige om at alternative arbeidstidsordninger
må utformes i tråd med arbeidsmiljølovens § 10-2 første ledd slik
at arbeidstakerne ikke utsettes for uheldige fysiske eller psykiske
belastninger, og slik at det er mulig å ivareta sikkerhetshensyn.
I den forbindelse bør det også være en selvfølge at myndighetenes egne
tilsynsorganer, Arbeidstilsynet og Petroleumstilsynet, har like
fullmakter til å godkjenne alternative skift, turnus og rotasjonsordninger, som
begge partene i arbeidslivet har etter § 12-10 fjerde ledd. Tilsynenes
vurderinger og godkjenninger bør bygge på tilgjengelig forsk-ningsbasert
kunnskap om helse- og miljøfaktorer som spiller inn ved lange dager
og nattarbeid. Disse medlemmer mener at arbeidstilsynet bør
ha generell adgang til å godkjenne all endring av arbeidstiden utover
ti timer etter formelle drøftinger mellom arbeidsgiver og fagforeninger
lokalt.
Disse medlemmer fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen legge frem forslag om
endringer i arbeidsmiljøloven, hvor all endring av arbeidstiden
utover ti timer skal godkjennes av Arbeidstilsynet etter formelle drøftinger
mellom arbeidsgiver og fagforeningene lokalt.»
Forslag fra Fremskrittspartiet og Høyre:
Forslag 1
Stortinget ber regjeringen legge frem forslag
om endringer i arbeidsmiljøloven, hvor all endring av arbeidstiden
utover ti timer skal godkjennes av Arbeidstilsynet etter formelle
drøftinger mellom arbeidsgiver og fagforeningene lokalt.
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til representantforslaget og rår Stortinget
til å gjøre slikt
vedtak:
Dokument 8:124 S (2009–2010) – representantforslag
fra stortingsrepresentantene Torbjørn Røe Isaksen, Sylvi Graham,
Bent Høie, Sonja Irene Sjøli og Elisabeth Røbekk Nørve om alternativ
turnus – vedlegges protokollen.
Jeg viser til brev fra arbeids- og sosialkomiteen av
4. mai 2010 der det bes om en vurdering av forslag fra representantene
Torbjørn Rød Isaksen, Sylvia Graham, Bent Høie, Sonja Irene Sjøli og
Elisabeth Røbekk Nørve. I forslaget bes det om at regjeringen legger
frem forslag om endringer i arbeidsmiljøloven, hvor all endring
av arbeidstiden utover ti timer skal godkjennes av Arbeidstilsynet
etter formelle drøftinger mellom arbeidsgiver og fagforeningene
lokalt.
I bakgrunnen for forslaget pekes det på flere
positive erfaringer for de ansatte med mer fleksible arbeidstidsordninger,
og at det i tillegg vil føre til at brukerne får en lettere hverdag.
Videre pekes det på at lovens ordning hvor det tilligger partene sentralt
å inngå avtale om unntak i teorien kan føre til situasjoner hvor
partene kommer frem til enighet lokalt, men at fagforeningen sentralt
hindrer gjennomføring eller videreføring av alternativ turnus. På
denne bakgrunn mener forslagstillerne at godkjenning av avvik bør
legges til Arbeidstilsynet.
Spørsmål om arbeidstid berører mange hensyn. Virksomhetene
skal kunne drive godt og lønnsomt, og institusjoner skal kunne ta
vare på sine brukere. Samtidig skal arbeidstakere ha gode arbeidstidsordninger
som gjør det mulig å kombinere arbeid og familieliv, og som gjør
det mulig å stå i arbeid i mange år. Dessuten er arbeidstid tett
knyttet til lønn.
Lange vakter og mange lange vakter etter hverandre,
herunder nattevakter, kan ha negative helseeffekter, både på kort
og lang sikt. De kan også øke faren for feil og arbeidsulykker.
Statens arbeidsmiljøinstitutt har f eks i en litteraturgjennomgang
vist til at risiko for forskjellig typer av ulykker øker med 100
prosent med en arbeidstid på 12 timer sammenlignet med 8 timer.
Dagens lovverk hvor store avvik fra arbeidsmiljølovens
regler om normalarbeidstid må avtales mellom arbeidsgiver og de
ansattes organisasjoner sentralt, er ment å ivareta og balansere
disse hensynene.
Det er likevel slik at vi ikke en gang for alle
og på varig basis kan sies å ha løst de krevende avveiningene som
ligger bak bestemmelsene om avvik fra normalarbeidstid ved turnusarbeid
i arbeidsmiljøloven. Den debatten som har vært i den senere tid
omkring saken (bl a gjennom flere artikler i Dagens Næringsliv)
har vist at det kan være fornuftig å ta en helhetlig gjennomgang
av regelverket og praktiseringen av dette. Jeg vil komme tilbake
til Stortinget med en slik gjennomgang i en planlagt stortingsmelding
om arbeidsforhold og arbeidsmiljø mv.
I den sammenheng er det er viktig å kartlegge omfanget
av problemstillingen. Dernest mener jeg at det er viktig å tenke
seg nøye om mht hva som er en fornuftig løsning. Til representantens konkrete
forslag om at all endring av arbeidstid utover
10 timer skal godkjennes av Arbeidstilsynet, vil
jeg nå nøye meg med å peke på at Arbeidsmiljøloven i dag åpner for
avtale mellom partene om arbeidstidsordninger utover dette. Forslaget
fremstår på den måten som en innsnevring. Jeg antar at dette ikke
har vært representantenes mening. Det dette viser, er imidlertid
at arbeidstid er et kompleks tema og at det ikke finnes enkle og
raske løsninger.
Oslo, i arbeids- og sosialkomiteen, den 11. november 2010
Robert Eriksson |
Thor Erik Forsberg |
leder |
ordfører |