Hvem som kan drive fiske som yrke er regulert ved
lov om retten til å delta i fiske og fangst (deltakerloven). Deltakerlovens
formål er å tilpasse fiskeflåtens kapasitet til ressursgrunnlaget,
øke lønnsomheten og verdiskapingen i næringen og å legge til rette
for at høstingen fortsatt skal komme kystbefolkningen til gode.
Et fartøy kan ikke nyttes til ervervsmessig fiske eller fangst uten
at det er gitt ervervstillatelse av Fiskeri- og kystdepartementet.
Ervervstillatelse kan gis til den som er norsk statsborger.
Det er også et krav for ervervstillatelse at man har drevet ervervsmessig
fiske eller fangst på eller med norsk fartøy i minst tre av de siste
fem årene og fortsatt er knyttet til fiske- og fangstyrket. Dette
omtales som et aktivitetskrav. Fiskeri- og kystdepartementet kan
i særlige tilfeller gjøre unntak fra aktivitetskravet.
Det har til tider vært mye debatt rundt dispensasjonsadgangen,
noe som har resultert i at mange har tatt til orde for at deltakerloven
er moden for revisjon.
Høyres stortingsgruppe ba Stortingets utredningsseksjon
undersøke fordelingen av henholdsvis verdier, ressurser og eiere
mellom «nord» og «sør», samt å ta rede på hvor eierne bak selskapene
som er registrert i henholdsvis nord og sør, faktisk bor. Ved kontakt
med Fiskeridirektoratet fikk Stortingets utredningsseksjon opplyst
at det vil bli «en unøyaktig statistikk» hvis man baserer seg på
Fiskeridirektoratets eierregister for å forklare hvordan fangstverdien
fordeles i forhold til eier. Forslagsstillerne mener det er uheldig dersom
ansvarlig direktorat har et system der deres egne statistikker er
unøyaktige, og at det også er uheldig at det offentlige ikke har
oversikt over de reelle eier- og maktforholdene i næringen, når
regelverket nettopp har slik regulering som formål.
Det er viktig at et normalt generasjonsskifte
kan foregå uten myndighetenes «velsignelse», og forslagsstillerne
mener regelverket bør endres slik at dispensasjon gis ved overtakelse
i generasjonsskifter. I tråd med samfunnsutviklingen for øvrig,
vet forslagsstillerne at mange fiskere har sin arbeidsdag på kontoret.
Det er en premiss forslagsstillerne mener samfunnsdebatten må være
åpen på.
Følgende forslag fremmes i dokumentet:
«I
Stortinget ber regjeringen legge frem en sak
som redegjør for de reelle og underliggende eier- og maktforholdene
i fiskerinæringen.
II
Stortinget ber regjeringen legge frem en sak
om begrensningene i deltakerloven, hvor det redegjøres for om disse
bidrar til at lovens mål faktisk nås, hvilke positive og negative konsekvenser
eierbegrensningene har hatt og har, samt å vurdere et skille basert
på båtenes størrelse.
III
Stortinget ber regjeringen endre regelverket
slik at generasjonsskifter kan skje på en mer ubyråkratisk måte,
samt legge frem en sak for Stortinget som gjør rede for problemstillinger
knyttet til generasjonsskifter i familieeide selskaper.»