Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Else-May Botten, Lillian Hansen, Arne L. Haugen, Ingrid Heggø og lederen
Terje Aasland, fra Fremskrittspartiet, Per Roar Bredvold, Harald
T. Nesvik og Torgeir Trældal, fra Høyre, Svein Flåtten, Frank Bakke
Jensen og Elisabeth Røbekk Nørve, fra Sosialistisk Venstreparti,
Alf Egil Holmelid, fra Senterpartiet, Irene Lange Nordahl, og fra
Kristelig Folkeparti, Rigmor Andersen Eide, viser til Representantforslag 133
S (2009–2010) fra stortingsrepresentantene Frank Bakke Jensen og
Elisabeth Røbekk Nørve om eier- og maktforholdene i fiskerinæringen.
Komiteen er tilfreds med at Norge
rår over et av verdens mest produktive havområder, og har en posisjon
som en fremtidsrettet og ledende aktør i det globale sjømatmarkedet.
Fiskerinæringen er viktig for sysselsettingen og verdiskapingen
langs kysten, og norsk sjømateksport var i 2009 på 44,7 mrd. kroner. Komiteen mener
det er viktig å sikre videre utvikling i denne næringen, og viser
for øvrig til brevet fra fiskeri- og kystministeren av 14. juni
2010 (vedlagt).
Komiteen viser til at Fiskeri-
og kystdepartementet har besluttet å opprette en arbeidsgruppe som
skal se på følgende områder: Erfaringene fra prøveordningen med
meklingsinstans ved uenighet om fastsettelse av minstepris på omsetning
av fisk i første hånd og den evalueringen som er gjort av prøveordningen,
og eventuelt foreslå tiltak, samt oppdatering av råfiskloven i forhold
til utviklingen av salgslagssystemet etter at loven ble vedtatt
i 1951. Mandatet for arbeidsgruppen er begrenset av at hovedtrekkene
i salgslagssystemet og omsetningsmonopolet skal ligge fast, herunder
at det fortsatt skal fastsettes en minstepris for fisk i første
hånd, og at dette således er en gjennomgang av tekniske forhold
i råfiskloven.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Høyre, viser til
at hovedregelen om at bare aktive fiskere kan gis ervervstillatelse
for fiskefartøy, har gitt grunnlag for at norsk fiskeflåte i dag
i det alt vesentlige består av selvstendige fiskere som eier egne
fartøy og selv styrer sin virksomhet som andre selvstendig næringsdrivende. Flertallet viser
til at regelen således ivaretar deltakerlovens formål om å legge
til rette for at høstingen av de marine ressurser fortsatt skal
komme kystbefolkningen til gode.
Et annet flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, viser videre til
at deltakerloven gir hjemmel til å gi dispensasjon fra aktivitetskravet,
en hjemmel som er nyttet til fordel for fiskeforedlingsindustri
som til en viss grad er gitt anledning til å eie egne torsketrålere
for å sikre råstofftilførsel til egen bedrift. En stor andel av
fartøyene i trålgruppen er på grunnlag av slik dispensasjon i dag
eid av slike industribedrifter. Fiskeindustrivirksomhet kan på den
annen side etableres fritt, og det er ingen lovmessige hindringer
for at fiskere, som alle andre, kan gå inn på eiersiden av foredlingsanlegg.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Høyre, mener at
det ikke er noen tvil om at deltakerlovens bestemmelser her har
bidratt til at lovens formål ivaretas, og kan ikke se argumenter
for å endre dette.
Komiteen viser til
at det er et fiskeripolitisk ønske å opprettholde et havfiskemiljø
i Nord-Norge ut over de industrieide torsketrålerne, gjennom nord-norske
eierskap, for å bidra til råstofftilførsel til foredlingsanlegg
i landsdelen og aktivitet for ulike grupper av leverandører, samt
bidra til lokal rekruttering.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Høyre, vil understreke
viktigheten av at fylkesbindingene blir overholdt for å opprettholde
en geografisk spredning av både den konvensjonelle kyst- og havfiskeflåten,
og den relative fordelingen mellom fylkene av slike fartøy, slik at
målsettingene og intensjonene i dagens regelverk blir overholdt.
Komiteen viser videre
til at dersom aktivitetskravet ikke er oppfylt på tidspunktet for
generasjonsskiftet, vil det likevel kunne gis en tidsbegrenset ervervstillatelse
for fem år i medhold av særregelen for blant annet generasjonsskifter
i deltakerloven § 7 annet ledd. Denne regelen innebærer i realiteten
en tidsbegrenset lempning i aktivitetskravet ved arv eller generasjonsskifte.
Komiteen understreker at deltakerlovens
§ 7 også i praktisk utøvelse skal gjennomføres i tråd med målsettingene
og intensjonene i disse unntaksreg-lene, og de tilpasninger som
er gjort i annet regelverk for samme formål.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til at alle eierendringer i fiskefartøy skal godkjennes av fiskerimyndighetene,
blant annet for å sikre at hovedregelen om at fiskefartøy skal eies
av aktive fiskere blir etterlevd, og for at myndighetene skal ha
oversikt over eierskapet. Dersom den eller de som skal overta et
fiskefartøy etter generasjonsskifte oppfyller de alminnelige kravene som
stilles til eiere, vil en søknad kunne innvilges uten verken mer
eller mindre «byråkratiske hindringer» enn alle andre søknader.
Flertallet mener det ikke er
grunnlag for en påstand om at regelverket medfører unødvendig byråkrati
i forbindelse med generasjonsskifter.
Flertallet mener på dette grunnlag
at forslaget bør avvises.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti viser til at mange står overfor
generasjonsskifter i årene som kommer. I tråd med samfunnsutviklingen
for øvrig er også fiskeryrket i endring. Båter blir større, med
mange interessenter, og mange fiskere har sin arbeidsdag på kontoret. Det
er en premiss disse medlemmer mener samfunnsdebatten
må være åpen på. Disse medlemmer mener generasjonsskifter
bør kunne gjennomføres på en ubyråkratisk måte.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
at forslagsstillerne setter fokus på et svært viktig område innen
norsk fiskeripolitikk, og da særlig en del av de begrensninger som
blir næringen til del gjennom deltakerloven og de begrensninger
som kommer av politisk vedtatte fartøybegrensninger og bindinger
til spesielle distrikt hva gjelder landing av fisk. Disse medlemmer er
av den oppfatning at dagens deltakerlov bare i liten grad er tilpasset
det behov en vil møte i fremtiden hva gjelder både strukturering
av flåtestrukturen og ikke minst hva det innebærer å drive et fiskebåtrederi. Disse medlemmer vil
i den forbindelse vise til at flere fiskebåtrederier i dag også
disponerer og eier flere båter og gjerne i forskjellige størrelser og
som opererer i forskjellig type fiske. Noen av disse rederiene har
sågar også enkelte offshorefartøyer i sin eie. Dette innebærer at
det å eie og drive fiskebåtrederier i dag er relativt komplisert og
krever betydelig kompetanse på mange områder. Det er selvfølgelig
også en fordel i mange sammenhenger dersom en også selv har drevet aktivt
fiske over flere år, men dette bør ikke lenger være et krav for
å kunne for eksempel ta over et familierederi eller at noen ønsker
å kjøpe seg inn i et rederi uten selv å ha vært aktiv fisker. Videre
ser en også at industrien i dag eier inntil 49 prosent i en del
fartøyer, men får ikke lov til å ta over majoriteten eller det å
kunne inngå langsiktige leveringsavtaler til egne anlegg fra egne
båter. Disse medlemmer er av den mening at tiden
nå er inne for å modernisere både råfiskloven og deltakerloven slik
at disse blir mer i tråd med de ønsker og problemstillinger som
næringen nå står oppe i både når det gjelder prisfastsettelse og
ikke minst kravet om å være aktiv fisker for å kunne eie fiskefartøy. Disse medlemmer fremmer
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen nedsette et bredt fiskeripolitisk
utvalg som skal gjennomgå deltakerloven og råfiskloven med tanke
på modernisering, oppmykning og forenkling av lovverket og fremme
forslag i tråd med dette innen utgangen av 2011.»
Disse medlemmer mener det er
viktig at en har en variert flåtestruktur innenfor fiskerinæringen
slik at en er i stand til å utnytte fiskebestandene på en mest mulig
optimal måte. Dette gjør en best ved å gi næringen så gode rammevilkår
som mulig slik at de kan skape gode og trygge arbeidsplasser både
til sjøs og på land i industrien. Disse medlemmer vil
vise til at det fins svært mange fiskeriavhengige kommuner i landet
og disse er plassert langs hele norskekysten. Fiskerinæringen er
også en næring som ofte ikke bare utnytter ressursene i sitt eget
nærområde, men drar dit det beste og mest lønnsomme fisket til enhver
tid er. Dette gjør at man også selvfølgelig konkurrerer seg imellom
om ressursene. Disse medlemmer mener at det er viktig
å legge forholdene til rette slik at en har stor lønnsomhet i næringen
slik at man evner å tenke langsiktig og ikke minst være i stand
til å stå på egne bein. Det er derfor av mindre betydning hva som
er eiernes bostedsadresse. Disse medlemmer mener
videre at det er på tide å se fiskerinæringen som en samlet næring
der alle aktørene har gode rammevilkår uavhengig av hvilket fylke
man har sin bopel i.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre er enige med flertallet i at det er behov for reguleringer. Disse
medlemmer mener imidlertid at det er helt avgjørende at reguleringene
virker etter sin hensikt. Dessverre er det god grunn til å tro at
dette ikke er tilfellet her.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til at intensjonen med Høyres forslag er å skaffe mer kunnskap om
eier- og maktforholdene i fiskerinæringen. Disse medlemmer mener det
er beklagelig at regjeringen Stoltenberg ikke ønsker mer åpenhet
om dette. Disse medlemmer viser til at en gjennomgang
Fiskeri- og kystdepartementet foretok om avslag gitt på bakgrunn
av at tillatelse ikke er ønskelig ut fra lovens formål, viste at
det fra 1985 til 2006 var 27 søknader hvorav 12 ble innvilget. En
del av de innvilgede sakene gjaldt minoritetsaksjonærer fra Sør-Norge
som kjøpte seg opp i selskap til de hadde aksjemajoritet, og slik
at fartøyets eierskap ble sørnorsk. Noen av tilfellene gjaldt eierskifter
i fiskeindustribedrifter hvor anlegg og virksomhet blir værende
i nord sammen med trålerne som sørger for råstofftilførselen, men hvor
eierskifte har medført endring fra nord til sør. En del tillatelser
gjaldt salg av såkalte småtrålere fra fiskeindustrien til aktive
fiskere.
Høyres stortingsgruppe ba Stortingets utredningsseksjon
undersøke fordelingen av henholdsvis verdier, ressurser og eiere
mellom «nord» og «sør», samt å ta rede på hvor eierne bak selskapene
som er registrert i henholdsvis nord og sør, faktisk bor. Ved kontakt
med Fiskeridirektoratet fikk Stortingets utredningsseksjon vite
at direktoratet har et eierregister der de skal ha en oversikt over
eiere på 1. ledd, men at eierskapet innen fiskerinæringen er spredt
bakover i mange ledd, med flere forgreninger, slik at de ikke har
en fullstendig oversikt over hvem som er eiere. Videre fikk utredningsseksjonen
opplyst at det er blitt mer vanlig å opprette aksjeselskaper innen næringen.
Stortingets utredningsseksjon fikk på bakgrunn av dette opplyst
at det vil bli «en unøyaktig statistikk» hvis man baserer seg på Fiskeridirektoratets
eierregister for å forklare hvordan fangstverdien fordeles i forhold
til eier.
Disse medlemmer mener det er
uheldig at det offentlige ikke har oversikt over de reelle eier- og
maktforholdene i næringen, når regelverket nettopp har slik regulering
som formål.
Disse medlemmer finner i denne
forbindelse også følgende svar fra Fiskeri- og kystministeren av
14. juni 2010 til Stortinget underlig:
«All informasjon om eiere fra merkeregisteret er imidlertid
ikke alltid like lett å presentere som statistikk. Antall eierledd
er forskjellig fra fartøy til fartøy. Noen fartøy eies 100 prosent
av en eier, mens andre fartøy eies av mange ulike eiere, som oftest
ulike eierledd. Det vil derfor være behov for bearbeiding av informasjon
for å sikre korrekt statistikk, noe som også vil være ressurskrevende.
Fiskerdirektoratet vil imidlertid i de aller fleste tilfeller kunne
fremskaffe nødvendig statistikk for å svare på spørsmål om eierkonsentrasjon
eller nord/sør problematikk.»
Disse medlemmer mener statsrådens
svar må forstås slik at korrekt statistikk ikke foreligger, fordi
en slik fremskaffelse vil være ressurskrevende. Disse medlemmer mener
statsrådens bruk av formuleringen «de fleste tilfeller» automatisk
utløser følgende spørsmål: i hvilke tilfeller kan man ikke fremskaffe
nødvendig statistikk? Disse medlemmer finner behov for
å gjenta at intensjonen med Høyres forslag er å fremskaffe mer kunnskap
om eier- og maktforholdene.
Både gjennom kontakt med aktører i fiskerinæringa
og gjennom medieoppslag har vi blitt presentert for eksempler på
at alt ikke er like tilforlatelig som regjeringen ønsker å fremstille det.
Advokat Ståle Hellesø fra Norges Fiskarlag uttaler
i Fiskeribladet Fiskaren den 10. mars 2010 at deltakerloven i flere
tilfeller ser ut til å virke mot sin hensikt. Fra samme avis kan
man den 27. september 2010 sakse artikkelen om en lege som har kjøpt
rettigheter kun for å hente ut den finansielle gevinsten.
Fra Finnmark og Troms meldes det nå om flere eksempler
på at rederi ser seg nødt til å selge unna rettigheter da forskjellen
i strukturmodeller fører til at man ikke får lønnsomhet i pelagisk fiskeri. Disse
medlemmer mener at de begrensningene som ble innført i strukturordningene under
Helga Pedersens tid som fiskeri- og kystminister også fører til
forskyvning i antall rettigheter fra nord til sør, noe som ifølge statsrådens
brev til Stortinget ikke er tilsiktet.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen endre regelverket slik
at generasjonsskifter kan skje på en mer ubyråkratisk måte, samt
legge frem en sak for Stortinget som gjør rede for problemstillinger knyttet
til generasjonsskifter i familieeide selskaper.»
Komiteens medlemmer fra Høyre mener derfor
å ha god dekning for at man her behøver mer kunnskap og fremmer
derfor følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen legge frem en sak som
redegjør for de reelle og underliggende eier- og maktforholdene
i fiskerinæringen.»
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen legge frem en sak
om begrensningene i deltakerloven, hvor det redegjøres for om disse
bidrar til at lovens mål faktisk nås, hvilke positive og negative konsekvenser
eierbegrensningene har hatt og har, samt å vurdere et skille basert
på båtenes størrelse.»