Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Lise Christoffersen, Roald Aga Haug, Håkon Haugli, Ingalill Olsen
og Eirik Sivertsen, fra Fremskrittspartiet, Per-Willy Amundsen,
Gjermund Hagesæter og Åge Starheim, fra Høyre, Trond Helleland og
Michael Tetzschner, fra Sosialistisk Venstreparti, lederen Heikki
Holmås, fra Senterpartiet, Ola Borten Moe, og fra Kristelig Folkeparti,
Geir Jørgen Bekkevold, registrerer med tilfredshet at personvern
har vært et hyppig tema i den offentlige debatt i meldingsåret.
Ny teknologi gjør det mulig å lagre mer, lagre lenger, og enkelt
søke i store mengder data. Denne utviklingen krever økt bevissthet
om personvern som en grunnleggende rettighet som beskytter den enkelte.
Ut fra en rekke gode samfunnsformål er det behov for å lagre personopplysninger.
Det må imidlertid legges til grunn at ethvert nytt inngrep i personvernet
må være forholdsmessig og baseres på en god, helhetlig konsekvensvurdering. Komiteen deler
departementets og Datatilsynets bekymring for at rene effektiviseringshensyn eller
mindre presserende problemer forsøkes løst ved å sette personvernet
til side.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og
Kristelig Folkeparti, vil understreke at det ved slike konsekvensvurderinger
må legges til grunn at det er summen av inngrep som har betydning
for den enkelte, og at personvernet har en kjerne som under ingen
omstendighet kan avveies bort.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre har merket seg at departementet vektlegger forsvarlig
avveining før det gjøres inngrep i personvernet, der Datatilsynet ser
ut til å vektlegge at personvernet må inneholde en kjerne som ikke
kan avveies bort, selv der sterke praktiske og styringsmessige interesser tilsier
det. Disse medlemmer vil understreke betydningen av at personvernet
ikke svekkes gjennom en relativisering ut fra nyttehensyn.
Komiteen er tilfreds
med at departementet som ledd i oppfølgingen av Personvernkommisjonens
rapport i meldingsåret bevilget midler til etablering av veiledningstjenesten
og nettstedet Slettmeg.no. Formålet med tjenesten er å gi råd og
veiledning til personer som føler seg krenket på nett, eller som
av andre grunner ønsker å få slettet eller rettet personopplysninger
publisert på Internett.
Komiteen viser til at formålet
med Datatilsynets virksomhet er å bidra til at personopplysningslovgivningen
etterleves. Tilsynets kontrollvirksomhet er et viktig bidrag i denne sammenheng. Komiteen har
merket seg at Datatilsynet i 2009 gjennomførte 168 kontroller, en
økning på 27 fra 2008. Det er viktig og gledelig at tilsynet i økende
grad gjennomfører kontroller. Komiteen er opptatt
av at Datatilsynet prioriterer kontrollvirksomheten, slik at omfanget
gjenspeiler de mange beslutningene som tas hver eneste dag om lagring
av personopplysninger. Komiteen bemerker likevel
at kontrollvirksomhet er ett av flere virkemidler som står til Datatilsynets
disposisjon i tilsynets arbeid. Andre virkemidler for å fremme personvernet
kan for eksempel være ulike typer kommunikasjonstiltak eller deltakelse
i utarbeidelse av bransjeregelverk. Tilsynet må til enhver tid velge
det virkemiddelet som antas best egnet til å nå målene overfor de
ulike målgruppene.
Komiteen har merket seg at kontrollene
som er gjennomført har avdekket omfattende brudd på regelverket
på områder som krav til ryddig behandling av personopplysninger,
informasjonssikkerhet og sletting. Komiteen deler Datatilsynets
uro over manglende kunnskap om og etterlevelse av regelverket i
mindre kommuner og småbedrifter.
Komiteen tar til etterretning
at Datatilsynet har som mål for sin informasjonsvirksomhet at standpunkter
kommuniseres på en tydelig måte, uten at dette går på bekostning
av tilsynets seriøsitet og etterrettelighet.
Komiteen er tilfreds med at Datatilsynet
retter mye av sin virksomhet inn mot barn og unge. I tilsynets årsmelding
for 2009 har komiteen særlig merket seg én problemstilling
på dette området: Foreldres publisering av opplysninger om barna
sine på Internett, ofte for å skape sympati for egen barneverns-
eller barnefordelingssak. Komiteen mener det er behov
for tiltak på dette området.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti,
Senterpartiet og Kristelig Folkeparti, har merket seg at
Datatilsynet vil arbeide for at samtykkebetingelser skal settes
ved utvidet innhenting og bruk av personopplysninger i markedsføring
og andre kommersielle sammenhenger, og vil uttrykke støtte til arbeidet
med dette.
Komiteen har merket
seg at regjeringen siden 2005 har styrket Datatilsynets driftsbudsjett
med ca. 45 pst., i tillegg til at det i samme periode er avsatt
betydelige midler til ulike prosjekter.
Komiteen vil understreke betydningen
av at Datatilsynet inngår som høringsinstans når det fremmes lovgivning
som kan tenkes å utfordre personvernet.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti viser til at et ferskt eksempel
på det siste er en presisering i trygdeloven som gir Nav større
umiddelbar innsynsmulighet enn politiet når det gjelder sosialhjelpmottageres
mobilabonnementer. Loven ble vedtatt mot stemmene fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet
og Kristelig Folkeparti, vil understreke betydningen av
Datatilsynets brede internasjonale arbeid. Siden EU er en viktig
premissleverandør for fremtidige personvernrettslige normer og regler, er flertallet særlig
tilfreds med at Datatilsynet har valgt og fått mulighet til å delta
som observatør i arbeidsgruppen som er opprettet etter artikkel
29 i EU-direktivet om personvern (Artikkel 29-gruppen). Flertallet er
opptatt av at Datatilsynet også deltar på andre relevante internasjonale
arenaer for erfaringsutveksling, både i nordisk og europeisk regi,
slik at tilsynet er oppdatert på den teknologiske utviklingen og internasjonal
tenkning på personvernområdet.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre er svært opptatt av at Datatilsynet skal holde
tritt med utviklingen som skjer internasjonalt. Mange av standardene
for den informasjonsteknologiske utviklingen og personverntenkningen
skjer blant annet i EU, Europarådet, OECD og i de store internasjonale kornsernene.
Det er derfor svært viktig at Datatilsynet har ressurser til å følge
utviklingen og delta i ulike fora for internasjonalt samarbeid.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet vil
vise til at Fremskrittspartiet i sitt alternative budsjett for 2011
har øket bevilgningene til Datatilsynet med 2 mill. kroner.
Komiteen tar til etterretning
at Personvernnemnda i meldingsåret mottok et vesentlig høyere antall
klagesaker enn tidligere år og at nemnda omgjorde Datatilsynets
vedtak i 2 av 15 behandlede saker. Komiteen legger
til grunn at økningen i antall klagesaker ikke er et resultat av dårligere
saksbehandling hos Datatilsynet, men heller et uttrykk for at flere
saker er sammensatte og prinsipielle. Det totale antall klagesaker
er likevel lavt tatt i betraktning Datatilsynets betydelige saksmengde,
og Personvernnemndas omgjøring av to av tilsynets vedtak må anses
for å være en lav omgjøringsprosent.