Komiteen viser til
Riksrevisjonens kontroll av Justisdepartementet og dets underliggende
virksomheter og har merket seg at det er avgitt 17 avsluttende revisjonsbrev
uten merknader og to med merknader til henholdsvis Politidirektoratet og
Direktoratet for nødkommunikasjon. Komiteen finner
det lite tilfredsstillende at begge disse virksomheter også fikk
merknader for regnskapsåret 2008.
Komiteen mener det er kritikkverdig
at mange av de forhold som Riksrevisjonen tar opp for 2009 er gjengangere
som har vært påpekt fra Riksrevisjonens side tidligere år. Dette
gjelder både informasjonssikkerhet, anskaffelser, beslag i straffesaker
i Politidirektoratet og styringen og gjennomføringen av nødnettprosjektet.
Komiteen har merket seg at arbeidet
med utarbeidelse av en IKT-strategi for justissektoren er påbegynt
og vil tre i kraft i 2011. Det er også etablert tiltak for å styrke
informasjonssikkerheten. Fornying og oppgradering av IKT-infrastrukturen
er imidlertid omfattende og vil måtte gjennomføres over en lengre
periode. Komiteen vil igjen understreke at dette
arbeidet nå må prioriteres. I denne sammenhengen er også nye og
bedre IKT-løsninger i politiet av stor betydning.
Komiteen mener det urovekkende
at det i 2009 var en nedgang i oppklaringsprosenten for alle kriminalitetstyper
med unntak for seksuallovbrudd. Det er positivt at utviklingen er
snudd i 1. halvår 2010, men det er viktig at departementet og Politidirektoratet
fortsatt har fokus på dette.
Komiteen har merket seg at Justisdepartementet
i perioden 2010–2013 vil gjennomføre en bredt anlagt resultatreform
i politiet. Komiteen forventer at reformen slik departementet
skriver, vil bidra til redusert kriminalitet, økt oppklaring og
et mer nært og sterkt politi.
Komiteen har videre merket seg
både Riksrevisjonens og departementets uttalelser vedrørende de
øvrige forhold som gjelder måloppnåelse.
Komiteen vil peke på at tolketjenesten
innenfor justisforvaltningen var et tema også ved behandlingen av
Riksrevisjonens rapport om organisert kriminalitet. Det er urovekkende
at det virker som en stor del av tolkeoppdragene utføres av tolker
som ikke har gode nok kvalifikasjoner. Korrekt tolking er viktig
for rettssikkerheten. Komiteen mener det er nødvendig
at departementet ser nærmere på dette og setter i verk tiltak som
kan bedre situasjonen. Det vises til Innst. 79 S (2010–2011), jf.
Dokument 3:10 (2009–2010) Riksrevisjonens undersøkelse av politiets
innsats mot organisert kriminalitet, der en enstemmig komite skriver:
«Komiteen vil vise til at det under høringen kom fram
at det var et problem at utgiftene til tolking er økende og en belastning
på det enkelte politidistrikt eller særorgan. Komiteen vil videre
vise til at dette kan hemme etterforskningen av organisert kriminalitet.
Komiteen mener på denne bakgrunn Justisdepartementet nøye bør vurdere hvordan
utgiftene til tolketjenesten kan organiseres og finansieres.»
Komiteen viser til at nødnettprosjektet
blir ytterligere forsinket. Dette viser kompleksiteten ved denne
type prosjekter, men også at departementet ikke har hatt god nok
styring og kontroll med prosjektet og fremdriften av det.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Fremskrittspartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig
Folkeparti og Venstre, har merket seg Riksrevisjonens bekymring
for rettssikkerheten til enslige mindreårige asylsøkere mellom 15
og 18 år som bor i statlige mottak. Dette må tas på alvor. En overføring
til barnevernet også av barna mellom 15 og 18 år, ville styrket
deres rettigheter.
Komiteen mener det
er alvorlig når Riksrevisjonen også stiller spørsmål ved om Justis-
og politidepartementet, som forvalter av vergemålsloven, i stor
nok grad ivaretar sitt nasjonale ansvar på området. Kompetente hjelpeverger
er en forutsetning for å ivareta rettssikkerheten til enslige mindreårige
asylsøkere. Komiteen ser behovet for at regjeringen foretar
en samlet gjennomgang av forholdene for denne gruppen slik at deres
rettigheter til tilpasset skolegang blir ivaretatt og at innhold
og kvalitet i mottakene blir vurdert. Det må også vurderes om tilsyn
ved statlige mottak for enslige mindreårige asylsøkere bør utføres
av et uavhengig tilsynsorgan i stedet for av Utlendingsdirektoratet
selv.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti viser til følgende merknad
i Innst. 104 S (2009–2010) hvor medlemmene fra Fremskrittspartiet og
Høyre skrev følgende:
«Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet og Høyre
viser til spørsmål fra komiteen og statsrådens svar. Disse medlemmer
viser til at statsråden har det overordnede ansvar for å påse at
offentlige midler ikke blir misbrukt. Disse medlemmer viser til
at statsråden har vært kjent med den bemerkelsesverdige håndteringen
Oslo politidistrikt og Politidirektoratet har hatt av politiets
leiligheter i Rådyrveien i Oslo. Den manglende oppfølgingen er blitt
en rådyr erfaring for staten og tapet vil materialisere seg ved
realisasjon av eiendommene.»
Disse medlemmer viser videre
til spørsmål fra komiteen til justisministeren datert 4. november
2010, samt statsrådens svar datert 22. november 2010. Disse
medlemmer er fornøyd med at leilighetene nå er solgt.
Disse medlemmer viser videre
til Riksrevisjonens påpekninger også for regnskapsåret 2009 hvor
Nødnettsprosjektet får sterk kritikk for forsinkelser, dårlig økonomistyring
og dårlig oppfølging. Disse medlemmer mener det er svært
uheldig at Nødnettsprosjektet fremstår som et prosjekt uten nødvendig
styring og kontroll og at det fremstår som klart at regjeringen ikke
har hatt tilstrekkelig fokus og kompetanse til å løse utfordringene. Disse
medlemmer registrerer at statsråden skyver mye av ansvaret for
manglene i prosjektet over på leverandøren. Disse medlemmer legger
til grunn at Riksrevisjonen fortsatt vil følge prosjektet svært
nøye.