Samferdselsdepartementet hadde i 2009 et utgiftsbudsjett
på 33,1 mrd. kroner. Departementet har ansvar for seks virksomheter
og seks selskaper,
Riksrevisjonen har avgitt fire avsluttende revisjonsbrev
uten merknad og to revisjonsbrev med merknad til Statens vegvesen
og Jernbaneverket.
Riksrevisjonen konstaterer at mellomværende med
fylkeskommuner når det gjelder investering, drift og vedlikehold
av fylkesveier ikke blir rapportert som en del av statens kapitalregnskap. Samferdselsdepartementet
vil følge dette opp.
Riksrevisjonen har avdekket mangler i Samferdselsdepartementets
etatsstyring av informasjonssikkerheten i underliggende virksomheter. Departementet
har i liten grad stilt krav til eller gitt føringer i tilstrekkelig
grad til underliggende virksomheter om en felles tilnærming til
hvordan de skal klassifisere informasjon. Departementet har heller
ikke gitt føringer for hvordan samfunns- og virksomhetskritisk infrastruktur skal
beskyttes. Riksrevisjonen finner det kritikkverdig at departementet
ikke stiller konkrete krav til sektorene vei og jernbane når det
gjelder informasjonssikkerhet.
Riksrevisjonen ser alvorlig på at Statens vegvesen
ikke har rutiner som sikrer dokumentasjon og likebehandling ved
fastsettelse og utbetaling av grunnerstatning ved veiprosjekter.
Riksrevisjonen registrerer at nye supplerende rutiner for grunnerverv
som skal ivareta internkontroll og dokumentasjonskrav, først vil
være på plass per 1. november 2010. Riksrevisjonen forutsetter at Samferdselsdepartementet
følger opp at innføring av nye rutiner iverksettes som forutsatt og
at departementet vurderer om rutinene gir den forventede forbedringen.
Riksrevisjonen ser alvorlig på at Statens vegvesen
fortsatt har mangelfulle rutiner for kvalitetssikring og etterkontroll
av faste og variable lønnsdata. Tilsvarende forhold på lønnsområdet
ble tatt opp av Riksrevisjonen allerede i 2006-regnskapet, jf. Dokument
nr. 1 (2007–2008). Riksrevisjonen registrerer at Statens vegvesen
nå har prioritert arbeid med nye rutiner for lønnsdata i 2010, og
at Vegdirektoratet vil gjennomføre revisjoner på lønnsområdet for
å sikre at de nye rutinene blir fulgt. Riksrevisjonen forutsetter
at Samferdselsdepartementet følger opp Statens vegvesens arbeid
på dette området.
Riksrevisjonen er kritisk til at Statens vegvesen har
nedprioritert arbeidet med å sikre gode rutiner for innkreving av
midler fra bompengeselskap og andre eksterne aktører. Riksrevisjonen
vil peke på at mangelfulle rutiner kan føre til at staten taper
renteinntekter. Riksrevisjonen forutsetter at Samferdselsdepartementet
følger opp forholdene og at Statens vegvesen utvikler rutiner som
sikrer statens interesser ved riktig rekvirering av eksterne midler.
Riksrevisjonen hadde også i 2007 og 2008 merknader
til anleggsdriften og stilte da spørsmål blant annet om planleggingen
og prosjekt- og kontraktsstyringen var god nok. Riksrevisjonen ser
alvorlig på at kvalitetssikring av kostnadsoverslag og konkurransegrunnlag ved
vegprosjekter ikke gjennomføres og dokumenteres i samsvar med kravene
i Statens vegvesens håndbok 151. Riksrevisjonen har merket seg at
det er vedtatt nye rutiner og prosedyrer for kvalitetssikring av
kostnadsoverslag og konkurransegrunnlag på regionsnivå, og at disse er
eller vil bli iverksatt i tre regioner fra 1. juli 2010, og i to
regioner fra 1. desember 2010. Riksrevisjonen registrerer også at
Statens vegvesen nå er i gang med å ta i bruk systemet Porteføljesys
som grunnlag for kontroll av kvalitetssikring av konkurransegrunnlag,
og at dette forventes fullt operativt fra 2011. Riksrevisjonen forutsetter
at Samferdselsdepartementet følger opp de tiltak som er iverksatt.
Riksrevisjonen finner det kritikkverdig at Statens
vegvesen ikke har tilfredsstillende rutiner for å følge opp og dokumentere
at statlige interesser ivaretas ved inngåtte kontrakter i tilknytning
til offentlig og privat samarbeid (OPS). Riksrevisjonen har merket
seg at Samferdselsdepartementet har varslet at det i 2010 vil bli
iverksatt rutiner for å dokumentere hvilke kontroller som gjennomføres,
samt beskrivelse av omfang og resultat av disse.
Riksrevisjonen ser alvorlig på at det ennå ikke foreligger
en ny avtalemal for bompengeselskapene tre år etter at Riksrevisjonen
første gang tok opp saken med departementet, jf. Dokument nr. 1
(2007–2008). Riksrevisjonen vil peke på at Vegdirektoratet arbeidet
med en ny avtalemal i 2007 og at et forslag skulle behandles våren 2008.
Riksrevisjonen har merket seg at Vegdirektoratet vil oversende departementet
en utredning om regionale/fylkeskommunale selskaper, og at arbeidet
med en ny avtalemal skal sluttføres først når det foreligger en
avklaring om denne utredningen.
Riksrevisjonen er kritisk til Vegdirektoratets
oppfølging av bompengeselskapenes forvaltning av låneavtalene. Riksrevisjonen
registrerer at innrapportert rente fra bompengeselskapene for 2009
er lavere enn for 2008, men legger til grunn at dette skyldes et
generelt lavere rentenivå.
Riksrevisjonen ser alvorlig på at Statens vegvesen
har mangler og avvik innenfor ikt-området når det gjelder risikoanalyser,
ikt-infrastruktur og informasjonssikkerhetsbrudd. Vesentlige mangler
og hendelser blir i dag ikke loggført og rapport til departementet.
Samferdselsdepartementet opplyser at Statens vegvesen vil innføre et
system for loggføring som vil sikre rapportering til departementet.
Riksrevisjonen forutsetter at de foreslåtte tiltak følges opp.
Riksrevisjonen mener det er uheldig at Statens vegvesen
ved årsskiftet hadde et samlet mindreforbruk på 941 mill. kroner,
hvor omtrent 500 mill. kroner av mindreforbruket var knyttet til endringer
i statsbudsjettet med tiltak for arbeid. Samtidig merker Riksrevisjonen
seg at Samferdselsdepartementet mener at tiltakspakken har gitt den
tilsiktede sysselsettingseffekten, men at den ble forskjøvet mer
over i 2010 enn forventet ved oppstart.
Riksrevisjonen er kritisk til at Jernbaneverket ikke
har en samlet kontinuitetsplan for ikt-området. Jernbaneverket har
en katastrofeplan og en beredskapshåndbok for flere ikt-områder,
men disse planene inneholder ikke nødprosedyrer for manuell/redusert
drift og gjenopprettingsprosedyrer. Riksrevisjonen vil understreke
faren for at en slik oppdeling vil føre til en undervurdering av
truslene på ikt-området i forhold til Jernbaneverkets avhengighet
av ikt. Riksrevisjonen har merket seg at Samferdselsdepartementet
vil følge dette opp.
Riksrevisjonen ser alvorlig på at Jernbaneverket gjennom
flere år ikke har hatt tilstrekkelig framdrift i rassikringsprosjekter.
Av et budsjett på 84 mill. kroner er det kun brukt 27 mill. kroner
i 2009. Riksrevisjonen vil peke på at rassikringstiltak ifølge St.prp
nr. 1 (2008–2009) skal prioriteres høyt innenfor sikkerhetsområdet.
Riksrevisjonen mener det er uheldig at Jernbaneverket
ved årsskiftet hadde et samlet mindreforbruk på 929 mill. kroner,
hvor ca. 260 mill. kroner av mindreforbruket var knyttet til endringer
i statsbudsjettet med tiltak for arbeid. Riksrevisjonen har merket
seg at Samferdselsdepartementet mener at estimerte sysselsettingseffekter
og dokumenterbare positive effekter på jernbaneinfrastrukturen likevel
tyder på at bruken av midlene har vært rimelig hensiktsmessig og
hatt tilsiktede effekter.
Av tidligere rapporterte forhold vil følgende
saker bli fulgt opp i den løpende revisjon:
Kostnadsøkninger
og tilleggsarbeid ved Statens vegvesen
Overtakelsesforretning – dagmulkt ved Statens vegvesen
Mellomværende med fylkene – rekvirering
av fylkesmidler
Mindreforbruk – fylkenes investeringsmidler
Utvikling og drift av ikt-systemer ved
Statens vegvesen
Kontrollvirksomheten ved Statens vegvesen
Inntekter ved Jernbaneverket
Merkur
Punktlighet i togtrafikken