Komiteen viser til
Riksrevisjonens kontroll av Samferdselsdepartementet og dets underliggende
virksomheter. Komiteen merker seg at Riksrevisjonen
har avgitt fire avsluttende revisjonsbrev uten merknad og avsluttende
revisjonsbrev med merknad til Statens vegvesen og Jernbaneverket.
Komiteen viser til at den i brev
av 4. november 2010 til samferdselsministeren stilte flere spørsmål
i tilknytning til Riksrevisjonens rapportering. Statsråden svarte
i brev av 22. november 2010. Brevet følger som vedlegg til denne
innstillingen.
Komiteen har merket seg at Riksrevisjonen
har avdekket mangler i Samferdselsdepartementets etatsstyring av
informasjonssikkerheten i underliggende etater. Departementet har
blant annet ikke gitt føringer for hvordan samfunns- og virksomhetskritisk
infrastruktur skal sikres. Blant annet gjelder dette Statens vegvesen
og Jernbaneverket. Komiteen viser til statsrådens tilbakemelding
vedrørende dette og forutsetter at det stilles klare krav til forbedringer
til underliggende etater når det gjelder informasjonssikkerhet.
Komiteen har merket
seg at Riksrevisjonen har påpekt at Statens vegvesen ikke har hatt tilfredsstillende
rutiner på flere områder som rutiner for grunnerverv, rutiner for
kvalitetssikring av kostnadsoverslag og konkurransegrunnlag ved
veiprosjekter, rutiner for oppfølgning av OPS-kontrakter, rutiner
for innkreving av midler fra bompengeselskaper mv.
Komiteen viser til at Statens
vegvesen har iverksatt tiltak på en rekke områder for å sikre at tilfredsstillende
rutiner kommer på plass. Komiteen forutsetter at
Statens vegvesen prioriterer manglene og utvikler rutiner som forutsatt. Komiteen forventer
at Samferdselsdepartementet følger opp Statens vegvesens arbeid
på dette området.
Komiteen har merket seg at Samferdselsdepartementet
begrunner tregheten med å få på plass tilfredsstillende rutiner
bl.a. med gjennomføringen av forvaltningsreformen og viser til brev
fra komiteen der man spør om denne reformen har medført at også
andre reformer eller forbedringer er satt på vent. Komiteen viser
til statsrådens svar som vedlegges innstillingen, der det fremgår
at reformen medfører at det nå tar lengre tid både å få bindende
standard for øvrig riksveg på plass, samt endre slike standarder. Komiteen har
merket seg at dette skyldes at slike standarder nå i større grad
må fastsettes ved forskrift.
Komiteen har videre merket seg
at Riksrevisjonen siden 2006 har anmerket manglende rutiner for
kvalitetssikring og etterkontroll av lønnsdata i Statens vegvesen
og viser til statsrådens svar der hun forsikrer om at arbeidet med
lønnsprosessene skal være ferdig i november 2010. Komiteen forventer
at nye og forbedrede rutiner implementeres i etaten umiddelbart etter
dette.
Komiteen har videre merket seg
at Statens vegvesen hadde et mindreforbruk på 941 millioner kroner
knyttet til endringer i statsbudsjettet med tiltak for arbeid, noe
som skyldes at arbeidene er blitt noe forskjøvet i tid.
Komiteen har merket
seg at Jernbaneverket gjennom flere år ikke har hatt tilstrekkelig
fremdrift i rassikringsprosjekter og at kun mindre deler av budsjettet
er brukt. Tilsvarende gjelder på andre områder. Samlet hadde Jernbaneverket
et mindreforbruk på 929 mill. kroner hvorav 260 mill. kroner var
knyttet til endringer i statsbudsjettet med tiltak for arbeid.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre,
viser til at Statens vegvesen hadde et mindreforbruk på 941 millioner
kroner, og Jernbaneverket hadde et mindreforbruk på 929 millioner
kroner. Flertallet har merket seg at dette bl.a.
skyldes at arbeid er skjøvet ut i tid og at prosjekter har hatt
dårlig fremdrift. Flertallet vil understreke at man
innenfor disse viktige områder må ha organisering og rutiner som
sikrer nødvendig fremdrift i de planlagte prosjekter, slik at midlene
faktisk blir brukt til forbedring av vei- og jernbanenettet.