4.1.1 Innledning

Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet hadde i 2009 et utgiftsbudsjett på 37,8 mrd. kroner. Departementet har ansvar for syv virksomheter.

4.1.2 Riksrevisjonens uttalelse

Riksrevisjonen har avgitt seks avsluttende revisjonsbrev uten merknad og ett avsluttende revisjonsbrev med merknad til Barne-, ungdoms- og familie-etaten (Bufetat).

4.1.2.1 Barne,- likestillings- og inkluderings-departementets styring, måloppnåelse og resultatrapportering til Stortinget

Feilbudsjettering og feil regnskapsføring av utgifter knyttet til enslige mindreårige asylsøkere bosatt i kommunene

Riksrevisjonen er kritisk til at departementet har feilbudsjettert driftsutgifter til enslige mindreårige asylsøkere. Praksisen har ført til feil i Bufetats regnskap på 110 mill. kroner og er i strid med bevilgningsreglementets krav. Riksrevisjonen har merket seg at departementet vil endre rutinene i forbindelse med budsjettet for 2011.

Svakheter i departementets styring av multi-funksjonell behandling i institusjon og nærmiljø

Multifunksjonell behandling i institusjon og nærmiljø (MultifunC) er et spesialisert og kostbart institusjonstilbud som ble etablert i 2005 for å styrke tilbudet for ungdom i aldersgruppen 14–18 år med alvorlige atferdsvansker. Behandlingstiltaket består av et tidsbegrenset opphold på institusjon, fulgt av oppfølgingsarbeid i ungdommens hjem og nærmiljø.

Kapasitetsutnyttelsen i MultifunC har vært lav i flere år og vesentlig under resultatmålet på 92 prosent. Riksrevisjonen merker seg at det har vært informasjonsutveksling om MultifunC mellom departement og direktorat. Riksrevisjonen er kritisk til at departementet gjennom sin styring av Bufetat ikke har etterlyst tiltak for å utnytte kapasiteten bedre, og at dette ikke har vært tema i etatsstyringsmøtene. Riksrevisjonen understreker at styringsdialogen skal dokumenteres. Riksrevisjonen har merket seg at Barne,- ungdoms- og familiedirektoratet (Bufdir) vil konkretisere nødvendige tiltak med tidsplan for å heve kapasitetsutnyttelsen.

Mangelfull oppfølging av kommunalt barnevern når det gjelder enslige mindreårige asylsøkere mellom 15 og 18 år

Riksrevisjonen ser alvorlig på at kommunal barneverntjeneste ikke følger opp bekymringsmeldinger fra mottak for mindreårige asylsøkere og vegrer seg for å gripe inn når omsorgssituasjonen er uavklart. Riksrevisjonen merker seg at departementet vil informere om og presisere overfor kommunene barneverntjenestens ansvar og plikter for enslige mindre-årige asylsøkere i mottak.

Svakheter i tilsynet med enslige mindreårige asylsøkere

Riksrevisjonen finner det kritikkverdig at fylkesmennenes embetsoppdrag fra departementet knyttet til tilsyn for enslige mindreårige asylsøkere, er mangelfullt. Tilsynene er verken tilstrekkelige eller i samsvar med forskriftene og barna får dermed ikke den oppfølgingen de har krav på.

Riksrevisjonen ser positivt på at departementet vil følge opp merknadene i styringsdialogen med Statens helsetilsyn og blant annet presisere krav til antall tilsyn og bruk av tolk i fylkesmennenes embetsoppdrag for 2011.

4.1.2.2 Barne-, ungdoms- og familieetaten

Lav kapasitetsutnyttelse i multifunksjonell behandling i institusjon og nærmiljø

Riksrevisjonen er kritisk til at Bufetat ikke klarer å utnytte kapasiteten i det spesialiserte tilbudet MultifunC for ungdom i aldersgruppen 14–18 år med alvorlige atferdsvansker. Kapasitetsutnyttelsen har i flere år variert mellom 44 og 67 prosent og ligget langt under målkravet på 92 prosent. Riksrevisjonen ser alvorlig på at tilbudet ikke blir bedre utnyttet slik at ungdom med alvorlige atferdsvansker og deres familier, uavhengig av geografisk tilhørighet, kan motta tilbudet.

Med dagens kapasitetsutnyttelse koster multifunksjonell behandling mellom 12 000 og 18 000 kroner per døgn. Riksrevisjonen er kritisk til at et så kostbart tilbud ikke blir bedre utnyttet for å sikre en mer kostnadseffektiv drift.

Riksrevisjonen merker seg at Bufetat i 2010 har iverksatt et forbedringsprogram der målet er økonomisk balanse og økt faglig måloppnåelse. Riksrevisjonen merker seg videre at direktoratet skal konkretisere tiltak for å øke kapasitetsutnyttelsen. Riksrevisjonen merker seg at departementet vil følge utviklingen tett.

Riksrevisjonen ser alvorlig på de store forskjellene mellom fagteamene når det gjelder antall plasseringer i MultifunC. Fagteamenes samarbeid med kommunene er avgjørende for å øke kapasitetsutnyttelsen, og Riksrevisjonen understreker betydningen av et mer systematisk samarbeid med kommunene.

Stabil drift er viktig for å få opp kapasitetsutnyttelsen i MultifunC-institusjonene. Riksrevisjonen finner det uheldig at utilstrekkelig bemanning og kompetanse periodevis har ført til inntaksstopp. Riksrevisjonen merker seg at departementet vil vurdere eventuelle tiltak når rapporten om utvikling og implementering av MultifunC foreligger. Riksrevisjonen mener det er nødvendig at departementet vurderer og igangsetter tiltak så snart som mulig.

Riksrevisjonen forutsetter at Bufetat i tillegg til rapportering på institusjonsdelen, for framtiden også vil rapportere belegg for oppfølgingsdelen. Dette gir departementet bedre mulighet til å følge opp kvaliteten og effekten av MultifunC.

Mangelfull tjenestekvalitet for enslige mindreårige asylsøkere under 15 år

Riksrevisjonen er kritisk til at Bufetat ikke i tilstrekkelig grad har klargjort overfor omsorgssentrene hvilke plikter og ansvar de har for å ivareta enslige mindreårige asylsøkeres rettigheter i henhold til opplæringslova. Riksrevisjonen konstaterer at det blant annet mangler sentrale retningslinjer på området. Riksrevisjonen merker seg at departementet vil iverksette tiltak for å sikre barna et tilbud i tråd med opplæringslova.

Riksrevisjonen ser med bekymring på at det er uavklart hva omsorgssentrene skal tilby av omsorg og behandling generelt, og psykisk helsetilbud i statlige og private omsorgssentre spesielt. Riksrevisjonen merker seg at departementet vil følge opp dette i styringsdialogen for blant annet å sikre målsettingen om et likeverdig tilbud.

Riksrevisjonen er kritisk til at Bufetat ikke har etablert rutiner for samarbeid med kommunene som sikrer et likeverdig tilbud uavhengig av hvor omsorgssentrene ligger. Riksrevisjonen merker seg at departementet beskriver et opplegg for samarbeid med kommunene som i praksis skal følges. Riksrevisjonen understreker betydningen av at departementet sikrer at omsorgssentrene følger denne praksisen.

Det er uheldig at to av sentrene ikke har tilfredsstillende kompetanse og bemanning. Riksrevisjonen forventer at det iverksettes tiltak for å fjerne usikkerhet om hvilke kompetansekrav som gjelder for ansatte ved omsorgssentrene.

Riksrevisjonen ser alvorlig på at det er uklar ansvarsfordeling mellom omsorgssentre og hjelpeverge, noe som fører til at hjelpevergene i varierende grad blir involvert og informert om barnas skolegang og helse. Riksrevisjonen konstaterer at det arbeides med et nytt lovforslag om en representantordning for enslige mindreårige asylsøkere og med ny vergemålslov. Riksrevisjonen understreker viktigheten av at departementet sikrer at barnas rettigheter blir tilstrekkelig ivaretatt i påvente av det nye lovverket.

Riksrevisjonen ser alvorlig på at rapporteringen i Bufetat har dårlig kvalitet, og forutsetter at departementet iverksetter tiltak for å sikre at det foreligger gyldige og fullstendige styringsdata.

Riksrevisjonen har konstatert at departementet i styringsdialogen har lagt stor vekt på belegg, kapasitet og økonomi. Riksrevisjonen er kritisk til at det med unntak av årsrapporten er lite fokus på kvaliteten ved tjenestene i styringsdialogen. Riksrevisjonen ser positivt på at Bufdir høsten 2010 setter ned en arbeidsgruppe for å gjennomgå regelverk og styringsdokumenter for å følge opp de påpekte svakhetene, og at spørsmålet om forbedret rapportering vil inngå i arbeidsgruppens mandat.

Riksrevisjonen viser for øvrig til omtale av tjenestekvalitet for enslige mindreårige asylsøkere mellom 15 og 18 år under Justis- og politidepartementet.

Uhjemlet kjøp av eiendommer

Riksrevisjonen ser alvorlig på at Bufetat har foretatt anskaffelser i strid med Stortingets vedtak og forutsetninger. Riksrevisjonen merker seg at departementet vil følge opp saken i styringsdialogen med Bufdir.

4.1.2.3 Oppfølging av tidligere rapporterte forhold

Av tidligere rapporterte forhold er følgende saker avsluttet:

  • Enkeltkjøp utover faste plasser

  • Saksbehandlingstid på adopsjon

Følgende forhold vil bli fulgt opp i den løpende revisjonen:

  • Svakheter i forvaltningen av tilskudd til tiltak mot fattigdom blant barn og unge i 23 bykommuner

  • Manglende innføring av risikostyring

  • Svakheter i styringen av forvaltningsorganer med særskilte fullmakter

  • Brudd på anskaffelsesregelverket ved enkeltkjøp utover faste plasser

  • Svakheter i forvaltningen av tilskudd til opplæring i norsk og samfunnskunnskap for voksne innvandrere

Videre oppfølging av følgende saker vil bli rapportert særskilt neste år:

Manglende varslingsrutiner i underliggende virksomheter

Riksrevisjonen har siden 2007 hatt merknader til at Barne,- likestillings- og inkluderingsdepartementet overfor underliggende virksomheter ikke har fulgt opp arbeidsmiljølovens krav om utarbeidelse av varslingsrutiner.

Riksrevisjonen har merket seg at departementet vil følge opp at alle virksomheter har utarbeidet skriftlige varslingsrutiner innen utgangen av 2010.

Lang saksbehandlingstid i fylkesnemndene for barnevern og sosiale saker

Riksrevisjonen finner det kritikkverdig at saksbehandlingstiden i 88 prosent av barnevernssakene i Fylkesnemndene for barnevern og sosiale saker fortsatt er på mer enn fire uker.

Riksrevisjonen merker seg at departementet ikke er fornøyd med at fristen overholdes i kun 12 prosent av barnevernssakene.

Den nye organisasjonsmodellen for Fylkesnemndene for barnevern og sosiale saker skal etter departementets oppfatning sikre bedre styring og bidra til en bedre utveksling av ressurser. Riksrevisjonen forventer at de organisatoriske tiltakene faktisk medfører kortere saksbehandlingstid.