Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet
hadde i 2009 et utgiftsbudsjett på 37,8 mrd. kroner. Departementet
har ansvar for syv virksomheter.
Riksrevisjonen har avgitt seks avsluttende revisjonsbrev
uten merknad og ett avsluttende revisjonsbrev med merknad til Barne-,
ungdoms- og familie-etaten (Bufetat).
Riksrevisjonen er kritisk til at departementet
har feilbudsjettert driftsutgifter til enslige mindreårige asylsøkere.
Praksisen har ført til feil i Bufetats regnskap på 110 mill. kroner
og er i strid med bevilgningsreglementets krav. Riksrevisjonen har
merket seg at departementet vil endre rutinene i forbindelse med
budsjettet for 2011.
Multifunksjonell behandling i institusjon og nærmiljø
(MultifunC) er et spesialisert og kostbart institusjonstilbud som
ble etablert i 2005 for å styrke tilbudet for ungdom i aldersgruppen
14–18 år med alvorlige atferdsvansker. Behandlingstiltaket består
av et tidsbegrenset opphold på institusjon, fulgt av oppfølgingsarbeid
i ungdommens hjem og nærmiljø.
Kapasitetsutnyttelsen i MultifunC har vært lav
i flere år og vesentlig under resultatmålet på 92 prosent. Riksrevisjonen
merker seg at det har vært informasjonsutveksling om MultifunC mellom
departement og direktorat. Riksrevisjonen er kritisk til at departementet
gjennom sin styring av Bufetat ikke har etterlyst tiltak for å utnytte
kapasiteten bedre, og at dette ikke har vært tema i etatsstyringsmøtene.
Riksrevisjonen understreker at styringsdialogen skal dokumenteres.
Riksrevisjonen har merket seg at Barne,- ungdoms- og familiedirektoratet
(Bufdir) vil konkretisere nødvendige tiltak med tidsplan for å heve
kapasitetsutnyttelsen.
Riksrevisjonen ser alvorlig på at kommunal barneverntjeneste
ikke følger opp bekymringsmeldinger fra mottak for mindreårige asylsøkere og
vegrer seg for å gripe inn når omsorgssituasjonen er uavklart. Riksrevisjonen
merker seg at departementet vil informere om og presisere overfor
kommunene barneverntjenestens ansvar og plikter for enslige mindre-årige
asylsøkere i mottak.
Riksrevisjonen finner det kritikkverdig at fylkesmennenes
embetsoppdrag fra departementet knyttet til tilsyn for enslige mindreårige
asylsøkere, er mangelfullt. Tilsynene er verken tilstrekkelige eller
i samsvar med forskriftene og barna får dermed ikke den oppfølgingen
de har krav på.
Riksrevisjonen ser positivt på at departementet vil
følge opp merknadene i styringsdialogen med Statens helsetilsyn
og blant annet presisere krav til antall tilsyn og bruk av tolk
i fylkesmennenes embetsoppdrag for 2011.
Riksrevisjonen er kritisk til at Bufetat ikke
klarer å utnytte kapasiteten i det spesialiserte tilbudet MultifunC
for ungdom i aldersgruppen 14–18 år med alvorlige atferdsvansker.
Kapasitetsutnyttelsen har i flere år variert mellom 44 og 67 prosent
og ligget langt under målkravet på 92 prosent. Riksrevisjonen ser
alvorlig på at tilbudet ikke blir bedre utnyttet slik at ungdom
med alvorlige atferdsvansker og deres familier, uavhengig av geografisk
tilhørighet, kan motta tilbudet.
Med dagens kapasitetsutnyttelse koster multifunksjonell
behandling mellom 12 000 og 18 000 kroner per døgn. Riksrevisjonen
er kritisk til at et så kostbart tilbud ikke blir bedre utnyttet
for å sikre en mer kostnadseffektiv drift.
Riksrevisjonen merker seg at Bufetat i 2010
har iverksatt et forbedringsprogram der målet er økonomisk balanse
og økt faglig måloppnåelse. Riksrevisjonen merker seg videre at
direktoratet skal konkretisere tiltak for å øke kapasitetsutnyttelsen.
Riksrevisjonen merker seg at departementet vil følge utviklingen
tett.
Riksrevisjonen ser alvorlig på de store forskjellene
mellom fagteamene når det gjelder antall plasseringer i MultifunC.
Fagteamenes samarbeid med kommunene er avgjørende for å øke kapasitetsutnyttelsen,
og Riksrevisjonen understreker betydningen av et mer systematisk
samarbeid med kommunene.
Stabil drift er viktig for å få opp kapasitetsutnyttelsen
i MultifunC-institusjonene. Riksrevisjonen finner det uheldig at
utilstrekkelig bemanning og kompetanse periodevis har ført til inntaksstopp.
Riksrevisjonen merker seg at departementet vil vurdere eventuelle
tiltak når rapporten om utvikling og implementering av MultifunC
foreligger. Riksrevisjonen mener det er nødvendig at departementet
vurderer og igangsetter tiltak så snart som mulig.
Riksrevisjonen forutsetter at Bufetat i tillegg
til rapportering på institusjonsdelen, for framtiden også vil rapportere
belegg for oppfølgingsdelen. Dette gir departementet bedre mulighet
til å følge opp kvaliteten og effekten av MultifunC.
Riksrevisjonen er kritisk til at Bufetat ikke
i tilstrekkelig grad har klargjort overfor omsorgssentrene hvilke
plikter og ansvar de har for å ivareta enslige mindreårige asylsøkeres
rettigheter i henhold til opplæringslova. Riksrevisjonen konstaterer
at det blant annet mangler sentrale retningslinjer på området. Riksrevisjonen
merker seg at departementet vil iverksette tiltak for å sikre barna
et tilbud i tråd med opplæringslova.
Riksrevisjonen ser med bekymring på at det er uavklart
hva omsorgssentrene skal tilby av omsorg og behandling generelt,
og psykisk helsetilbud i statlige og private omsorgssentre spesielt. Riksrevisjonen
merker seg at departementet vil følge opp dette i styringsdialogen
for blant annet å sikre målsettingen om et likeverdig tilbud.
Riksrevisjonen er kritisk til at Bufetat ikke
har etablert rutiner for samarbeid med kommunene som sikrer et likeverdig
tilbud uavhengig av hvor omsorgssentrene ligger. Riksrevisjonen merker
seg at departementet beskriver et opplegg for samarbeid med kommunene
som i praksis skal følges. Riksrevisjonen understreker betydningen
av at departementet sikrer at omsorgssentrene følger denne praksisen.
Det er uheldig at to av sentrene ikke har tilfredsstillende
kompetanse og bemanning. Riksrevisjonen forventer at det iverksettes
tiltak for å fjerne usikkerhet om hvilke kompetansekrav som gjelder
for ansatte ved omsorgssentrene.
Riksrevisjonen ser alvorlig på at det er uklar
ansvarsfordeling mellom omsorgssentre og hjelpeverge, noe som fører
til at hjelpevergene i varierende grad blir involvert og informert
om barnas skolegang og helse. Riksrevisjonen konstaterer at det
arbeides med et nytt lovforslag om en representantordning for enslige
mindreårige asylsøkere og med ny vergemålslov. Riksrevisjonen understreker
viktigheten av at departementet sikrer at barnas rettigheter blir tilstrekkelig
ivaretatt i påvente av det nye lovverket.
Riksrevisjonen ser alvorlig på at rapporteringen i
Bufetat har dårlig kvalitet, og forutsetter at departementet iverksetter
tiltak for å sikre at det foreligger gyldige og fullstendige styringsdata.
Riksrevisjonen har konstatert at departementet
i styringsdialogen har lagt stor vekt på belegg, kapasitet og økonomi.
Riksrevisjonen er kritisk til at det med unntak av årsrapporten
er lite fokus på kvaliteten ved tjenestene i styringsdialogen. Riksrevisjonen
ser positivt på at Bufdir høsten 2010 setter ned en arbeidsgruppe
for å gjennomgå regelverk og styringsdokumenter for å følge opp de
påpekte svakhetene, og at spørsmålet om forbedret rapportering vil
inngå i arbeidsgruppens mandat.
Riksrevisjonen viser for øvrig til omtale av
tjenestekvalitet for enslige mindreårige asylsøkere mellom 15 og
18 år under Justis- og politidepartementet.
Riksrevisjonen ser alvorlig på at Bufetat har foretatt
anskaffelser i strid med Stortingets vedtak og forutsetninger. Riksrevisjonen
merker seg at departementet vil følge opp saken i styringsdialogen
med Bufdir.
Av tidligere rapporterte forhold er følgende
saker avsluttet:
Følgende forhold vil bli fulgt opp i den løpende revisjonen:
Svakheter i forvaltningen
av tilskudd til tiltak mot fattigdom blant barn og unge i 23 bykommuner
Manglende innføring av risikostyring
Svakheter i styringen av forvaltningsorganer med
særskilte fullmakter
Brudd på anskaffelsesregelverket ved enkeltkjøp utover
faste plasser
Svakheter i forvaltningen av tilskudd til
opplæring i norsk og samfunnskunnskap for voksne innvandrere
Videre oppfølging av følgende saker vil bli
rapportert særskilt neste år:
Riksrevisjonen har siden 2007 hatt merknader
til at Barne,- likestillings- og inkluderingsdepartementet overfor
underliggende virksomheter ikke har fulgt opp arbeidsmiljølovens
krav om utarbeidelse av varslingsrutiner.
Riksrevisjonen har merket seg at departementet vil
følge opp at alle virksomheter har utarbeidet skriftlige varslingsrutiner
innen utgangen av 2010.
Riksrevisjonen finner det kritikkverdig at saksbehandlingstiden
i 88 prosent av barnevernssakene i Fylkesnemndene for barnevern
og sosiale saker fortsatt er på mer enn fire uker.
Riksrevisjonen merker seg at departementet ikke er
fornøyd med at fristen overholdes i kun 12 prosent av barnevernssakene.
Den nye organisasjonsmodellen for Fylkesnemndene
for barnevern og sosiale saker skal etter departementets oppfatning
sikre bedre styring og bidra til en bedre utveksling av ressurser. Riksrevisjonen
forventer at de organisatoriske tiltakene faktisk medfører kortere
saksbehandlingstid.