Brev fra Utenriksdepartementet v/miljø- og utviklingsministeren til kontroll- og konstitusjonskomiteen, datert 24. november 2010

Riksrevisjonens rapport om den årlige revisjon og kontroll for budsjettåret 2009 – Dokument 1 (2010–2011)

Jeg viser til Kontroll- og konstitusjonskomiteens brev av 4. november 2010 med spørsmål i forbindelse med Riksrevisjonens rapport om den årlige revisjon og kontroll for budsjettåret 2009 – Dokument 1 (2010–2011). Jeg beklager samtidig sent svar på komiteens henvendelse.

Jeg har følgende svar på henholdsvis pkt. 1 og pkt. 2 i Kontroll- og konstitusjonskomiteens brev:

Spørsmål 1:

”Til tross for mange gode intensjoner om bekjempelse av korrupsjon, konstaterer Riksrevisjonen at antikorrupsjonsarbeidet i liten grad er en del av den løpende dialog med tilskuddsmottakerne. Kan man forvente at Utenriksdepartementet fremover vil følge dette viktige arbeidet på en mer aktiv måte?”

Svar:

Departementet følger opp arbeidet med bekjempelse av korrupsjon og andre former for økonomiske misligheter på en stadig mer aktiv måte. Korrupsjonsbekjempelse har høy prioritet, og etter at Riksrevisjonens undersøkelse ble gjennomført i Etiopia og Malawi, er det iverksatt en rekke tiltak for ytterligere å styrke innsatsen på dette feltet:

  • Nye retningslinjer for håndtering av mistanke om økonomiske misligheter ble innført i desember 2009.

  • Prinsippet om nulltoleranse for korrupsjon er i år utdypet og formidlet til alle avdelinger, stasjoner og underliggende etater.

  • Departementet gjennomfører regelmessige forvaltningsgjennomganger ved stasjonene der et utsendt team med god forvaltningskompetanse kontrollerer og gir opplæring i forvaltning av tilskuddsmidler. Rutinene for forvaltningsgjennomgangene er revidert i 2010. I de nye rutinene legges det større vekt enn tidligere på arbeid for å forebygge, avdekke, rapportere og håndtere økonomiske misligheter. I dette inngår å vurdere hvordan stasjonen følger opp temaet med tilskuddsmottakerne, både på formelle møter og i andre relevante sammenhenger.

  • Kompetansebygging om tilskuddsforvaltning og bekjempelse av økonomiske misligheter i planlegging, gjennomføring og oppfølging av utviklingsprosjekter og –programmer tillegges stor vekt i utenrikstjenesten.

  • Risikostyring er viktig for å forebygge økonomiske misligheter. Et prosjekt er nylig igangsatt med fire hovedmål:

    • Å øke bevisstheten om risikostyring i hele utenrikstjenestens tilskuddsforvaltning,

    • å etablere en mer metodisk og systematisk tilnærming til risikovurdering og -håndtering,

    • å heve kompetansen om risikostyring hos ledelse og den enkelte medarbeider og

    • å styrke integreringen av risikostyring i virksomhetsstyringen.

Spørsmål 2:

”Riksrevisjonen ser det som klart uheldig at Utenriksdepartementet ikke følger opp manglende uttalelse fra bistandsprosjektenes revisor med hensyn til misligheter og korrupsjon, og at prosjektenes revisjonsrapporter avviker fra inngåtte avtaler. Når har Utenriksdepartementet til hensikt å bringe disse forhold i orden?”

Svar:

Det arbeides aktivt med å forbedre begge de to forhold spørsmålet berører. Departementets regler er klare med hensyn til mangelfulle revisorrapporter: dette skal følges opp overfor tilskuddsmottaker. Det gjøres et kontinuerlig arbeid for å lære opp og bevisstgjøre våre saksbehandlere på dette feltet, blant annet under forvaltningsgjennomgangene. Etter at det nye opplegget ble innført tidligere i år, inneholder forvaltningsgjennomgangene som regel et seminar om arbeid med forebygging av økonomiske misligheter.

Ett tiltak for å forbedre praksisen på dette feltet, er at våre ambassader oppfordres til å inngå – og nå stadig oftere inngår – avtaler med anerkjente revisjonsfirmaer, for at disse skal gjennomgå mottatte revisjonsrapporter og påpeke eventuelle mangler og forhold det er grunn til å undersøke nærmere. Funnene tas så opp med tilskuddsmottaker. Ved flere av våre ambassader er det nå også ansatt lokale medarbeidere for å arbeide med oppfølging og kontroll av de økonomiske sidene av prosjektene.

Med hensyn til problemstillingen knyttet til revisjonsrapporters avvik fra avtaler, kan jeg opplyse at nye standardmaler for avtaler med tilskuddsmottakere er under utarbeidelse. I disse vil det inngå en klausul om hvilke krav til revisjon som skal gjelde. I departementets veileder for saksbehandling inngår det en beskrivelse av hvordan revisjonskrav skal håndteres.

Departementet vil fortsette utviklingen av tiltak, verktøy og systemer for å øke kompetansen og oppmerksomheten på risikostyring og bekjempelse av økonomiske misligheter, både i Oslo og på ambassader som forvalter bistandsmidler. Saker der det er varslet om begrunnet mistanke om økonomiske misligheter følges opp i samarbeid mellom ambassaden, fagenhet i Utenriksdepartementet og Sentral kontrollenhet i Utenriksdepartementet.