4.1 Samferdselsdepartementet

4.1.1 Vedtak nr. 402, 13. mars 2008

«Stortinget ber regjeringen vurdere muligheten for å innføre påbud om sitteplass for skolebarn i skoleskyss med buss. Arbeidet starter etter at rapporten om 'Sikkerhet knyttet til transport av skolebarn i buss' er lagt fram for Samferdselsdepartementet.»

Samferdselsdepartementet uttaler i brev 26. august 2008:

«Samferdselsdepartementet mottok rapporten 'Sikkerhet knyttet til transport av skolebarn i buss' i mai 2008. For eventuelt å kunne innføre særlige tiltak for trafikantgruppen skolebarn i buss må det foretas omfattende og kompliserte vurderinger av økonomisk, juridisk og praktisk art. Departementet er nå i gang med å vurdere resultatene i rapporten, og vil i det videre arbeidet gjennomføre nødvendige utredninger for å følge opp Stortingets anmodning. Stortinget vil bli informert om oppfølgingen.»

Samferdselsdepartementet uttaler i brev 19. august 2009:

«Samferdselsdepartementet vil redegjøre for oppfølgingen av vedtaket i Prop. 1 S (2009–2010).»

Samferdselsdepartementet uttaler i brev 20. august 2010:

«I Innst. 122 S (2009–2010) fra kontroll- og konstitusjonskomiteen fremgår det at medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet har merket seg at regjeringen har vurdert, men ikke har planer om å innføre et påbud om sitteplass for skolebarn ved skoleskyss med buss. Medlemmene peker på at formålet med regjeringens vurderinger fortsatt må være å endre dagens praksis. Dette flertallet skriver videre 'Disse medlemmer ber regjeringen vurdere endringer i regelverk for å sikre alle skoleelever rett til sitteplass i skolebussen'. Samferdselsdepartementet vil redegjøre for oppfølgingen av vedtaket i Prop. 1 S (2010–2011).»

I Prop. 1 S (2010–2011) for Samferdselsdepartementet sies det følgende om oppfølging av vedtak nr. 402:

«Oppfølginga av oppmodingsvedtaket er gjort greie for i St.prp. nr. 1 (2008–2009) og Prop. 1 S (2009–2010), jf. St.meld. nr. 4 (2008–2009)/Innst. S. nr. 119 (2008–2009).

I Innst. S nr. 122 (2009–2010) frå kontroll- og konstitusjonskomiteen går det fram at medlemer frå Arbeidarpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet har merka seg at regjeringa har vurdert, men ikkje har planar om å innføre eit påbod om sitjeplass for skulebarn ved skuleskyss med buss. Medlemene peikar på at formålet med regjeringa sine vurderingar framleis må vere å endre dagens praksis. Dette fleirtalet skriv vidare «Disse medlemmer ber regjeringen vurdere endringer i regelverk for å sikre alle skole-elever rett til sitteplass i skolebussen.

Samferdselsdepartementet har i samarbeid med dei departement som dette gjeld, gjort ei utgreiing av spørsmål om trygging av barn ved skuleskyss. Som eit resultat av dette vil Samferdselsdepartementet utarbeide forslag til regelverksendringar for det formål å kunne regulere nærmare forhold som knyter seg til trafikktryggleik ved skuleskyss i buss. Målet for dette lov- og forskriftsarbeidet vil vere å leggje til rette for ei innfasing av krav om sitjeplass og bilbelte ved utlysing og inngåing av nye avtalar knytt til skuleskyss.

Særlege tryggingskrav ved skuleskyss bør i utgangspunktet omfatte all transport som fell inn under opplæringslova. Elevar med skyssrett bør også ha same krav til tryggleik uavhengig av om skuleskyssen skjer med eiga skulerute eller er integrert i det ordinære rutetilbodet, og tryggleikskrava bør gjelde for alle elevar i grunnskulen og på vidaregåande skule. Eit krav om sitjeplass ved skuleskyss i buss bør i praksis forståast som ei plikt for fylkeskommunane til å dimensjonere skysstilbodet ut frå at alle elevar med skyssrett skal ha tilbod om sitjeplass. Fylkeskommunane bør framleis ha eit visst spelerom for lokal tilpassing av tenesta, og til å utforme eit kostnadseffektivt skysstilbod ut frå lokale forhold. Dei nemnde krava til skuleskyss bør av tekniske og praktiske årsaker ikkje omfatte skuleskyss som skjer med klasse I buss (bybuss).

Det mest hensiktsmessige vil vere å innføre eit krav om sitjeplass og bilbelte ved utlysing av nye anbod og ved start av nye kontraktar mellom fylkeskommunane og busselskapa, men seinast innan starten av skuleåret 2015–2016. Å gi lov- og forskriftsendringar tilbakeverkande kraft på avtalar fylkeskommunane alt har inngått med transportselskap, vil medføre økonomiske og juridiske konsekvensar som gjer at dette ikkje er tilrådeleg. Likeeins vil eit generelt krav om ettermontering av bilbelte få eit omfang, og ha praktiske og økonomiske konsekvensar som tilseier at det ikkje bør stillast krav om dette, sjølv om ettermontering kan vere ein mogleg konsekvens for enkelte transportselskap, dersom dei skal kunne oppfylle kravet om bilbelte ved skuleskyss i buss.

Det er fylkeskommunane og kommunane som er ansvarlege for å finansiere skuleskyssordninga. Dei økonomiske konsekvensane og korleis tiltaka eventuelt skal finansierast vil bli nærmare vurdert i samband med det føreståande regelverksarbeidet. Dei økonomiske konsekvensane vil m.a. vere avhengig av omfanget av dei tiltaka som blir innførte, om innføringa skal skje ved å framskunde utfasinga av transportselskapa sin busspark eller ved ettermontering av bilbelte i eldre bussar eventuelt på anna måte, kor lang overgangsperiode som blir gitt til fylkeskommunane for innføring av dei nye krava osv. Det vil bli gjort ei nærmare vurdering av kva meirkostnadar dei nye påboda vil medføre og korleis inndekning av desse skal skje.»

4.1.1.1 Komiteens merknader

Komiteen viser til vedtakets ordlyd hvor Stortinget ber regjeringen vurdere muligheten for å innføre påbud om sitteplass for skolebarn i skoleskyss med buss. Komiteen registrerer at slik vurdering har funnet sted og finner på den bakgrunn at anmodningsvedtaket kan utkvitteres.

Komiteen viser for øvrig til transport- og kommunikasjonskomiteens brev av 25. oktober 2010 til kontroll- og konstitusjonskomiteen vedrørende behandlingen av Meld. St. 4 (2010–2011) hvor det heter «Komiteen tar sikte på å følge opp aktuell sak innen komiteens saksområde i innstillingen til statsbudsjettet for 2011, jf. Innst. 13 S (2010–2011), og vil vise til merknader fra partiene i den forbindelse» og anser saken som avsluttet.