I proposisjonen gjer Arbeidsdepartementet framlegg
om endringar i ordninga med bidragsforskott med sikte på ei betre
ordning for mottakarane med dei lågaste inntektene. Departementet
foreslår å heve inntektsgrensa for å ha rett til fullt bidragsforskott,
slik at grensa vert den same som grensa for når bidragspliktige vert
friteken for å betale bidrag. Dette gir ei heving frå kr 170 900
til kr 217 200. Det vert òg gjort framlegg om å oppheve unnataket
frå inntektsprøving for barn utan oppgitt far og einslege adoptantar
med vidare. Endringa gjer at alle forskottsmottakarar vert inntektsprøvde
etter dei same reglane.
Det er i samband med budsjettet for 2011 utarbeidd
ei endringspakke med utgangspunktet i evalue-ringa av bidragsreforma
av 2003 i St.meld. nr. 19 (2006–2007) jf. Innst. S. nr 185 (2006–2007).
Endringsforslaga i proposisjonen her gjeld forslaga
i stortingsmeldinga til føremon for dei som har den daglege omsorga
for barnet, dvs. endringane i ordninga med forskottering av bidrag, som
rettar seg direkte mot mottakarane med dei lågaste inntektene og
sikrar ei meir rettvis inntektsprøving enn i dag. Ein foreslår at
hevinga av grensa for å få maksimalt forskott og gjennomføringa
av vanleg inntektsprøving for barn utan oppgitt far mv. tek til
å gjelde 1. mai 2011.
Departementet foreslår òg ei heving av inntektsgrensa
for fritak for gebyr ved fastsetjing og endring av barnebidrag til
det same nivået som grensa for å få maksimalt forskott. Denne endringa
vert gjennomført ved endring i forskrift 11. april 2001 nr. 1250
om gebyr for offentlig fastsettelse av barnebidrag.
Forskotteringa av bidrag skal tryggje at barn busette
i Noreg er sikra eit visst pengebeløp frå staten til underhald i
saker der foreldra ikkje bur saman. Bidragsforskott er subsidiært
i høve til underhaldsbidrag frå bidragspliktige, og vert berre betalt
ut om bidraget er lågare enn forskottet eller ikkje vert betalt
i tide. Det er den som har den faktiske omsorga for barnet som er forskottsmottakar.
Ein bidragspliktig som bur aleine vert ikkje
rekna for å ha evne til å betale bidrag dersom inntekta er under
kr 217 200 årleg, medan forskottsmottakarar etter gjeldande regelverk
ikkje får fullt bidragsforskott dersom inntekta hans/hennar er meir
enn kr 170 900. Skilnaden mellom desse grensene synest ikkje logisk
eller rimeleg. Ein einsleg forsytar bør kunne få maksimalt forskott
når inntekta ikkje er høgare enn at forsytaren ville fått fritak
for å betale bidrag.
Arbeidsdepartementet meiner at grensa for å
få fullt forskott og grensa for å betale bidrag bør vere dei same,
og gjer difor framlegg om å heve inntektsgrensa for rett til maksimalt
forskott med kr 46 300 slik at grensene vert like. Dette er ei klar
forbetring i høve til forslaget i stortingsmeldinga, og ein når
difor ei større gruppe av forskottsmottakarar med låg inntekt. Inntektsgrensene
for rett til 75 og 50 prosent forskott vert ikkje endra.
I St.meld. nr. 19 (2006–2007) vart det gjort framlegg
om å endre terminologien i forskottsregelverket. Omleggjinga av
skattereglane i samband med bidragsreforma, der forskottet gikk
frå skattbar til skattefri inntekt, gjorde at 75 prosent forskott
reelt var på nivå med tidlegare fullt forskott. Ein meinte difor
at 75 prosent-satsen burde framstå som normalsatsen og dei to andre
satsane som auka eller redusert sats. Departementet foreslår at
dette vert følgt opp i samband med hevinga av grensa for maksimalt forskott,
slik at:
75 prosent av fullt
forskott vert «forskott».
100 prosent av fullt forskott vert «forhøya
forskott», som svarar til forskott med ordinær sats pluss ein tredel.
50 prosent av fullt forskott vert «redusert
forskott» som svarar til forskott med ordinær sats minus ein tredel.
Endringa av terminologien gjer det naudsynt med
ei omskriving av lovteksten.
Det vises til § 5 i lovforslaget.
Einskilde grupper forskottsmottakarar får etter gjeldande
§ 5 fyrste leddet andre punktumet fullt bidragsforskott inntil inntekta
kjem opp i maksimalgrensa for rett til forskott. Denne bortfallsgrensa
utgjer no kr 441 600 pr. år. Dette gjeld:
I St.meld. nr. 19 (2006–2007) vart det framheva at
det var vanskeleg å argumentere for å halde fram med særbehandlinga
av desse gruppene etter omlegginga av skattereglane, som førte til
at det faktisk skjedde ei reell heving av den maksimale satsen for
forskott. Det kunne da synast rimeleg at den høgaste satsen berre
vert gitt til dei med lågast inntekt, og regelen om unntak frå full
inntektsprøving vart difor foreslått oppheva.
Fritaket frå vanleg inntektsprøving kan opplevast
som urimeleg gunstig i høve til einslege forsytarar med ein bidragspliktig
som ikkje vil eller kan betale bidrag, Dei sistnemnte forsytarane
får full inntektsprøving, sjølv om kan hende bidragspliktige i realiteten
ikkje bidreg til oppfostringa av barnet. Eksempelvis kan innkrevjing
føre til lite eller ingenting dersom den bidragspliktige bur i eit
land Noreg ikkje har innkrevjingsavtale med. Fritaket frå vanleg
inntektsprøving når bidragspliktige ikkje er kjent mv., er hevda
å kunne verke som eit insentiv for forskottsmottakarar til ikkje
å melde frå kven faren til barnet er.
Gruppene som i dag har fritak frå vanleg inntektsprøving
vil generelt ikkje vere økonomisk verre stilte enn dei andre gruppene
forskottsmottakarar. Til dømes kan einslege adoptantar ofte vere
ressurssterke, godt vaksne personar som gjer eit medvitent val om
å fostre eit barn aleine og som har økonomisk evne til dette. Det
same kan òg gjelde dei som ikkje melder frå kven barnefaren er.
I alle høve vil ein stor del av mottakarane framleis få maksimalt
forskott, mellom anna på grunn av den hevinga av inntektsgrensa som
er foreslått ovenfor. Venteleg vil dette mellom anna gjelde alle
i den vesle gruppa som får forskott av di dei ikkje har rett til
barnepensjon. Felles for desse tre gruppene er at bidragsmottakar
ikkje har nokon bidragspliktig å dele kostnadene til oppfostring
av barnet med.
Departementet meiner etter dette at reglane
om inntektsprøving av forskott bør vere dei same for alle, og foreslår
oppheving av forskotteringslova § 7 sjette leddet om avgrensa inntektsprøving
for forskottsmottakarar med barn utan oppgitt far, einslege adoptantar
mv. Departementet viser til lovforslaget.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
lederen Gunn Karin Gjul, Kåre Simensen, Arild Stokkan-Grande og Lene
Vågslid, fra Fremskrittspartiet, Solveig Horne, Øyvind Korsberg
og Ib Thomsen, fra Høyre, Linda C. Hofstad Helleland og Olemic Thommessen,
fra Sosialistisk Venstreparti, Gina Knutson Barstad, fra Senterpartiet,
Christina Nilsson Ramsøy, og fra Kristelig Folkeparti, Øyvind Håbrekke,
viser til at forskudd av bidrag skal sikre at barn som bor i Norge,
er sikret et visst pengebeløp fra staten til underhold i saker der
foreldrene ikke bor sammen.
Komiteen er positiv til at endringsforslagene
i denne proposisjonen er i tråd med behandlingen om bidragsforskudd
i St.meld. nr. 19 (2006–2007), og viser til at endringene i ordningene med
bidragsforskudd skal gi en bedre ordning for dem med lavere inntekter,
og sikre en mer rettferdig inntektsprøving enn tilfellet er i dag.
Komiteen mener det er fornuftig
å heve inntektsgrensen for å ha rett til fullt bidragsforskudd, slik
at grensen blir den samme som grensen for når bidragspliktige blir
fritatt for å betale bidrag.
Komiteen registrerer at også
unntaket for inntektsprøving for barn uten oppgitt far og enslig
adopterte blir opphevet. Komiteen viser til at fritak
fra vanlig inntektsprøving kan oppleves urimelig gunstig i forhold
til enslige forsørgere, og er derfor positiv til at alle forskuddsmottakere blir
inntektsprøvd etter de samme reglene.
Komiteen viser til proposisjonen
og til komiteens merknader og rår Stortinget til å gjøre slikt
vedtak til lov
om endringar i lov 17. februar 1989 nr. 2 om bidragsforskott
(heving av inntektsgrensa for rett til fullt bidragsforskott mv.)
I
I lov 17. februar 1989 nr. 2 om bidragsforskott vert
gjort følgjande endringar:
§ 5 skal lyde:
§ 5 Forskottets størrelse
Departementet fastsetter det beløp som kan utbetales som
bidragsforskott per barn. Beløpet kan forhøyes
eller reduseres med en tredjedel, avhengig av forskottsmottakers
inntekt. Forhøyet forskott ytes dersom mottakeren ikke
ville ha hatt bidragsevne etter barnelova § 71 første ledd andre
punktum vurdert som enslig uten barn. Redusert forskott ytes dersom mottakerens
inntekt overstiger en grense fastsatt av departementet.
Den som setter fram krav om forskott eller som er tilstått
forskott, skal selv dokumentere sine inntektsforhold i den utstrekning
og på den måte som bidragsfogden bestemmer. Dersom det ikke legges fram
slik dokumentasjon, kan krav om forskott avslås eller tilstått forskott
stanses.
Departementet kan gi forskrift om hva som skal regnes for
inntekt etter paragrafen her og om inntektsgrensen for
å kunne motta forskott med ordinær sats. Inntektsgrensen fastsettes
under hensyn til antall egne barn som forskottsmottakeren bor sammen med
og forsørger og under hensyn til om vedkommende bor alene sammen
med barna eller også har ektefelle eller samboer.
§ 7 sjette leddet vert oppheva.
§ 7 sjuande og åttande leddet vert sjette og sjuande leddet.
II
Lova her tek til å gjelde 1. mai 2011 og får òg verknad
for saker der forskott er gitt eller vert gitt med verknad for tidsrom
før denne datoen.
Oslo, i familie- og kulturkomiteen, den 18. januar 2011
Gunn Karin Gjul |
Solveig Horne |
leder |
ordfører |