Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Tor Bremer, Svein Gjelseth, Anna Ljunggren, Hadia Tajik, Truls Wickholm
og lederen Marianne Aasen, fra Fremskrittspartiet, Jon Georg Dale, Tord
Lien og Bente Thorsen, fra Høyre, Elisabeth Aspaker, Svein Harberg og
Henning Warloe, fra Sosialistisk Venstreparti, Aksel Hagen, fra
Senterpartiet, Anne Tingelstad Wøien, fra Kristelig Folkeparti,
Dagrun Eriksen, og fra Venstre, Trine Skei Grande, viser til
representantforslaget.
Komiteen viser til at det i samfunnet
stilles stadig høyere krav til økt kompetanse og kunnskap. Statistisk
sentralbyrås fremskrivninger viser at antall arbeidsplasser med
lave eller ingen krav til formell kompetanse er synkende, og at
disse vil representere kun få prosent av de totale arbeidsplassene
fremover. En slik endring av arbeidsmarkedet resulterer i et behov
for en lengre og bedre utdannet arbeidskraft. For å møte disse endringene
må basiskompetansen styrkes slik at flere blir satt i stand til
å fullføre en formalisert fagutdanning eller utdanning ved universitet
og høyskole.
Komiteen mener at for å klare
dette må en både sørge for at den oppvoksende generasjonen får et godt
og kvalitetsmessig utdanningstilbud, samtidig som en må legge til
rette for at deltakerne i dagens arbeidsmarked får mulighet til
å ta videre- og etterutdanning.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre mener dette er en
reell og utfordrende problemstilling hvor arbeidet må igangsettes snarest.
Disse medlemmer mener det er
viktig å få styrket basiskompetansen for å sikre nok arbeidstakere
til å fylle jobbene og for å sørge for at færrest mulig mennesker
faller utenfor arbeidsmarkedet.
Komiteen viser til
at frafallsprosenten i den videregående skolen i dag er høyere enn
det som en kunne ønske. Skal en nå målet om en mer utdannet arbeidsstokk,
må en sørge for at flere klarer å fullføre et videregående løp.
Innsatsen for å redusere frafallet kan ikke settes inn først på
videregående trinn, men må settes inn tidligst mulig i elevenes
skolehverdag fra og med 1. klasse. Grunnleggende leseferdigheter
er viktig i den utdanningspolitiske debatten, og i skolereformen
Kunnskapsløftet har slike ferdigheter fått en sentral plass. Basisferdigheter
handler om å forberede til videre utdanning og yrkeslivet, fremme
demokratisk deltakelse, utvikle og ivareta kulturelle ferdigheter
og bidra til opplevelse og mening for den enkelte. Komiteen vil
understreke det tverrpolitiske engasjementet og enigheten rundt
disse prinsippene og vil arbeide videre med dette.
Komiteen mener samtidig det er
viktig at det ikke bare er opplæringen av barn og unge som bør ha
dette fokuset. I dagens arbeidsmarked er det flere voksne, enten
de står utenfor arbeidsmarkedet eller er i jobb, som ikke innehar
disse grunnleggende ferdighetene. Komiteen mener det
er viktig å tilrettelegge for at disse får tilbud om etterutdanning
for bedre å kunne mestre og ta del i de endringene i arbeidslivet
som vil komme de neste årene. Dette har vært et uttalt ønske fra flere
partier gjennom de siste årene, noe som har resultert i lovfestede
rettigheter knyttet til dette for voksne.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre mener en likevel
må erkjenne at dette tilbudet ikke har vært godt nok og må styrkes. Disse
medlemmer ser i denne sammenheng også grunn til å påpeke
at Kunnskapsdepartementet høsten 2008 fikk sterk kritikk av Riksrevisjonen
for manglende kontroll med og oppfølging av tilbudet til voksne
med mangelfulle grunnleggende ferdigheter.
Komiteen vil peke
på at det i undersøkelser er vist at det i voksenbefolkningen er
store grupper som har svake grunnleggende ferdigheter både i lesing,
regning og digital kompetanse. Dette er et alvorlig problem som
har negative konsekvenser for den enkelte og for samfunnet som helhet.
Et viktig tema i denne sammenhengen er hvordan man kan sikre og
videreutvikle nødvendig lesekompetanse for å kunne opprettholde
et samfunn med deltakelse for alle også i fremtiden. Ifølge tall
fra Lesesenteret i Stavanger har 330 000 voksne svært dårlige lese-
og skriveferdigheter, mens så mange som 950 000 leser dårligere
enn de burde. Over 40 pst. av de som er uføretrygdede, er blant
de med de aller svakeste lese- og skriveferdighetene. Arbeidsledige
har gjennomgående svakere ferdigheter enn de som er i jobb eller
studerer.
Komiteen mener dette viser at
samfunnet må styrke innsatsen for å heve lesekompetansen og sikre
gode grunnleggende basisferdigheter i befolkningen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre vil her peke på at
den lovfestede retten en har i dag har vist seg å ikke være nok
for å heve kompetansenivået og sette landets arbeidstakere eller
mennesker i arbeidsfør alder i stand til å møte de omveltningene
og endringene som vil skje i tiden fremover. Denne innsatsen krever
forsterket innsats, og disse medlemmer mener derfor
at det må komme på plass en nasjonal handlingsplan for å få nedfelt
en felles nasjonal strategi for hvordan denne retten kan sikres
og gjennomføres.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
setter pris på at saken om voksnes læring reises i Stortinget og
har valgt å kommentere de enkelte forslagene:
Når det gjelder forslag 1 om å igangsette en
nasjonal satsing på voksne med svak lesekompetanse, viser flertallet til
at arbeidet for å sikre voksne grunnleggende ferdigheter er trappet
opp de siste åra. Flertallet er enig i at det er
behov for å øke innsatsen ytterligere, og få etablert gode systemer
for en varig bedre ivaretakelse av voksenopplæringen. I tillegg
til å klargjøre og sikre voksnes formelle rettigheter til grunnopplæring,
er det nødvendig å videreutvikle gode og fleksible tilbud som vil
motivere flere voksne til å søke opplæring. Flertallet viser
til St.meld. nr. 44 (2008–2009) Utdanningslinja, hvor regjeringen
gjennomgikk flere utfordringer for voksenopplæringen, og fremmet flere
tiltak som Stortinget ga sin tilslutning til. Særlig viktig mener flertallet det
er å legge bedre til rette for at voksne som har behov for opplæring
i grunnleggende ferdigheter som er nødvendig for å påbegynne eller
sluttføre videregående opplæring, får dette tilrettelagt i sammenheng
med videregående opplæring.
Komiteen viser til
Program for basiskompetanse i arbeidslivet (BKA) som ble opprettet
i 2006 og gir bedrifter og offentlige virksomheter anledning til
å søke om støtte til grunnleggende opplæring i lesing, skriving,
regning og data. I 2011 er tilskuddet til opplæring innenfor BKA på
86,3 mill. kroner. Siden 2006 har om lag 12 900 personer fått opplæring
gjennom BKA, og evalueringer har vist at programmet treffer målgruppen
godt. Komiteen mener dette er et svært viktig supplement
til den kommunale voksenopplæringen.
Komiteen er enig i at det er
behov for informasjonstiltak for å redusere stigmaet knyttet til mang-lende
grunnleggende ferdigheter, slik forslag 2 peker på. Komiteen er
kjent med at departementet i 2010 ga Utdanningsdirektoratet i oppdrag
å
«(...) utarbeide en plan for hvordan direktoratet vil
arbeide for å styrke regelverkskompetansen hos skoleeier og øke
kunnskapen om rettighetene i målgruppen for grunnopplæring for voksne.»
Før en større kampanje kan gjennomføres, er
det imidlertid behov for å sikre at voksne som ønsker det kan få
tilbud om opplæring, og at kommunene har god kjennskap til voksnes opplæringsrettigheter.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til forslag 3 om å sørge for at de som står utenfor arbeidsmarkedet,
og som får hjelp av offentlige etater, automatisk får tilbud om
kartlegging av grunnleggende ferdigheter. Flertallet støtter
intensjonen i dette forslaget og venter at regjeringen kommer tilbake
til Stortinget på egnet måte om hvordan dette kan følges opp.
Når det gjelder forslag 4 om å styrke lærerkompetansen
innenfor voksenpedagogikk, viser komiteen til at
behovet for kompetansehevingstiltak også er pekt på andre steder.
I NOU 2010:7 Mangfold og mestring, heter det bl.a.:
«Lærere på voksenopplæring må gis tilbud om etter-
og videreutdanning innen norsk som andrespråk, flerspråklighet,
flerkulturell pedagogikk og flerkulturell forståelse, samt voksenpedagogikk
generelt.»
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet, viser også til at det i tildelingsbrevet
til Utdanningsdirektoratet for 2011 bl.a. er varslet at direktoratet
i samarbeid med Vox skal utarbeide en samlet plan for etter- og
videreutdanning for lærere i den kommunale voksenopplæringen (grunnskoleopplæring
og opplæring i norsk og samfunnskunnskap for voksne innvandrere).
Dette flertallet er også kjent
med at direktoratet på oppdrag fra departementet har laget en samlet
tiltaksplan for en helhetlig og langsiktig lesesatsing i grunnopplæringen.
Planen inneholder bl.a. tiltak knyttet til kompetanseheving av lærere. Dette
flertallet mener tiltak i denne planen bør kunne sees i
sammenheng med det oppdraget som vil bli gitt til direktoratet.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til forslag 5 om å sørge for at det blir samsvar mellom voksnes opplæringsrett
og opplæringstilbudet til denne gruppen. Flertallet støtter
intensjonen i forslaget og kan vise til at dette allerede følges opp.
Både i 2009 og 2010 ble det gjennomført tilsyn med voksnes rett
til grunnskole og videregående opplæring etter kapittel 4A i opplæringsloven.
Fylkesmannen i Oslo og Akershus (FMOA) og Fylkesmannen i Nord-Trøndelag
(FMNT) førte (etter oppdrag fra Utdanningsdirektoratet) tilsyn med
til sammen to fylkeskommuner og fire kommuner, og det ble avdekket
flere større og mindre avvik. Avvikene var bl.a. knyttet til at
det ikke fantes et tilfredsstillende forsvarlig system for vurdering av
om kravene i opplæringsloven blir oppfylt, saksbehandlingsfeil i
forbindelse med inntak og avslag, samt at enkeltvedtak om spesialundervisning
ikke var i samsvar med kravene i opplæringsloven.
Flertallet er også kjent med
at det i embetsoppdraget til fylkesmannen i 2011 står at det som
et minimum skal gjennomføres 15 tilsyn med voksnes rett til grunnopplæring
i Region Øst (Oslo og Akershus, Buskerud, Telemark, Vestfold og Østfold).
Flertallet viser videre til at
Utdanningsdirektoratet har laget en plan for både å bedre regelverkskompetansen
hos skoleeier og for å bedre kunnskapen om rettighetene til opplæring for
voksne i målgruppa. Det er bl.a. utarbeidet en veileder om regelverk
knyttet til minoritetsspråklige elever og opplæringssituasjonen
til voksne. Direktoratet er i ferd å utarbeide et omfattende rundskriv
til kommunene om voksnes rett til grunnskoleopplæring. Flertallet mener
dette vil bidra til bedre og mer lik regelverksforståelse og praksis
i kommunene.
Et annet flertall,
alle unntatt medlemmene fra Høyre, viser videre til forslag 6 om
å etablere samarbeid med kommuner og fylkeskommuner med spesiell
kompetanse og gi disse et nasjonalt ansvar for å drive opplæringen
for voksne med manglende grunnleggende ferdigheter.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet, støtter ikke konklusjonen i dette forslaget, men
mener intensjonen om å få til bedre samarbeid mellom fylker og kommuner
er god. Alle kommunene og fylkeskommunene har plikt til å gi opplæring
etter opplæringslovens bestemmelser. Det er ikke hensiktsmessig
at dette ansvaret begrenses til enkelte skoleeiere. Flertallet mener
allikevel at dette ansvaret skal forbli nasjonalt.
Flertallet vil imidlertid peke
på at det ikke er noe i veien for at kommunene velger å løse oppgaver
gjennom interkommunalt samarbeid. En del kommuner har i dag valgt
en slik modell for organisering av opplæring for voksne. Dette vil
i mange tilfelle trolig gjøre kommunene i stand til å gi et bedre
tilbud.
Flertallet viser videre til at
det i St.meld. nr. 44 (2008–2009) Utdanningslinja er varslet at
det tas sikte på en utvidelse av fylkeskommunenes ansvar for de
som henvender seg for å ta videregående opplæring, til også å gjelde
tilpasset opplæring på grunnskolens nivå dersom realkompetansevurderingen
viser at de trenger det.
Flertallet viser til at det f.o.m.
høsten 2010 gjennomføres prosjekter med utvikling av tilpassede
opplæringsmodeller i videregående opplæring for arbeidssøkende voksne
i fire fylkeskommuner (Finnmark, Sogn og Fjordane, Oppland og Oslo).
Disse prosjektene innebærer at fylkeskommunen og Nav i samarbeid
skal utvikle opplæringsmodeller for helhetlige og tilpassede opplæringstilbud
som fører fram til fag- eller svennebrev for voksne arbeidssøkere,
innenfor gjeldende læreplaner og dagens regelverk. Målet er at arbeidssøkere
som er registrert hos Nav i større grad skal gis tilbud om videregående
opplæring i stedet for opplæring som ikke gir formell kompetanse.
Flertallet er kjent med at det
også er mange yrkesaktive voksne, både innenfor privat og offentlig
sektor, som kan ha behov for å ta fag- eller svennebrev. Departementet
er opptatt av hvordan det kan legges bedre til rette for dette.
I forbindelse med prosjektet Ny GIV er departementet i kontakt med
fylkeskommunene i spørsmålet om hvordan vi kan få flere voksne til å
etterspørre videregående opplæring – særlig opplæring som fører
fram til fagbrev. Flertallet mener det er viktig
med erfaringsspredning mellom kommuner og mellom fylkeskommuner.
Flertallet viser til forslag
7 om å opprette et program for basiskompetanse i frivilligheten (BKF). Flertallet kan
ikke se at det er et særlig behov for dette. Flertallet vil
vise til at også opplæringstilbydere, som f.eks. studieforbund, kan
søke om BKA-tilskudd i samarbeid med en eller flere virksomheter.
I 2010 hadde 36 prosent av søknadene til programmet studieforbund
som kurstilbyder.
I 2009 delte Vox ut 6,3 mill. kroner til studieforbund
gjennom en ekstraordinær utlysning. Midlene er til opplæring for
voksne uavhengig av om de er i arbeid eller ikke. Samme år fordelte også
Vox 1,7 mill. kroner til prosjekter rettet mot unge voksne mellom
19 og 30 år som står utenfor utdanning og arbeidsliv.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre ser det som en stor
utfordring å legge til rette for at alle voksne som har behov for kompetanseheving
i lesing, kan få tilbud om dette. For voksne med sviktende lesekompetanse er
det en reell fare for at tilknytningen til arbeidslivet blir svak,
og at evnen til å omstille seg ikke vil være god nok. Disse
medlemmer vil i denne sammenheng peke på at program for
basiskompetanse i arbeidslivet (BKA) har hatt betydelig suksess
og gjort at mange voksne har fått et tilrettelagt opplæringstilbud
gjennom jobben, der den enkelte arbeidstaker gis mulighet til å forbedre
sine grunnleggende ferdigheter. Disse medlemmer mener
det er behov for en langsiktig og systematisk innsats for å høyne
lesekompetansen hos voksne og vil foreslå en forsterket satsing
på lesing som strekker seg over en tiårsperiode frem mot 2021.
Disse medlemmer vil påpeke det
faktum at mange voksne med opplæringsrett fortsatt opplever at de
ikke får det opplæringstilbudet de har behov for. Det bør derfor
stimuleres til tettere samarbeid med fylker og kommuner med særskilt
kompetanse på dette feltet for å sikre flere voksne med manglende
grunnleggende ferdigheter opplæring av høy kvalitet.
Disse medlemmer viser til representantforslaget
og fremmer forslag 1 om nasjonal satsing, forslag 3 om kartlegging
og forslag 5 om samsvar mellom rett og tilbud.
Disse medlemmer vil minne om
at behovet for arbeidskraft er økende i de fleste yrker i årene fremover.
Oppøving av gode leseferdigheter er nøkkelen til å kunne mestre
utdanning og kvalifisere for deltagelse i arbeidslivet. Gode leseferdigheter
er også en forutsetning for best mulig å kunne ivareta sine rettigheter
og utføre sine plikter som samfunnsborger. Det er derfor av stor betydning
både for samfunnet og den enkelte at de som i dag står utenfor arbeidsmarkedet
og som får hjelp av offentlige etater, automatisk får tilbud om
kartlegging av grunnleggende ferdigheter.
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre mener samtidig det bør gjennomføres
en egen kampanje for å bryte ned stigmaet knyttet til manglende grunnleggende
ferdigheter. Målet må være at langt flere voksne søker hjelp for
sine leseproblemer. Disse medlemmer fremmer forslag
2 i dokumentet om dette.
Disse medlemmer fremmer videre
forslag 4 i dokumentet om å styrke lærerkompetansen innenfor voksenpedagogikk.
Komiteen understreker
behovet for og viktigheten av å heve lesekompetansen og sikre grunnleggende
ferdigheter hos voksne. Gode basisferdigheter og å mestre lesing
og skriving er viktig for å sørge for yrkesdeltakelse både i dag og
for fremtiden, og det er viktig at det gis gode opplæringstilbud
i disse for voksne. Dette har tidligere vært uttalt som et område
med stor tverrpolitisk enighet og resultert i en opplæringsrett for
voksne.
Utfordringen er at en i dag ser at
til tross for denne opplæringsretten er det fremdeles flere som
ikke får tilbud eller et godt nok tilbud til opplæring i disse ferdighetene. Komiteens
medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og
Venstre påpeker behovet for flere og målrettede tiltak for
å sikre ivaretakelsen av denne retten.
Komiteens medlemmer fra Høyre fremmer
forslag 6 i dokumentet om å etablere samarbeid med kommuner og fylkeskommuner
som har spesiell kompetanse i opplæring for voksne.
Når det gjelder forslag 7, viser komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Høyre, Sosialistisk
Venstreparti og Senterpartiet, til at det i dag er et stort
antall og mangfold i utdanningsinstitusjoner og organisasjoner som
tilbyr voksenopplæring. Det finnes 20 godkjente studieforbund som
igjen har over 400 medlemsorganisasjoner. Disse medlemmer mener
noe av utfordringen knyttet til dette er at voksenutdanningen er
noe fragmentert og i noen tilfeller spredt på en ufordelaktig måte. Disse
medlemmer mener således at fokuset nå bør ligge på å etablere
et bedre samarbeid mellom allerede eksisterende studieforbund og
tilbud.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre vil også peke på viktigheten av at de utdanningstilbudene
som gis ender i en formell kompetanse eller annen relevant kompetanse
knyttet til deltakelse i arbeidslivet. Samtidig mener disse
medlemmer at fokuset gjennom etableringen av et bedre samarbeid mellom
organisasjonene kan være å styrke nettopp de grunnleggende ferdighetene
som blant annet lesing og skriving.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Venstre mener det er god grunn til å bygge videre på
de positive erfaringene fra BKA, og vil derfor foreslå å utvikle
en tilsvarende opplæringsmulighet som omfatter voksne som står utenfor
arbeidslivet og som har et leseopplæringsbehov. Disse medlemmer har
merket seg at flere frivillige organisasjoner, eksempelvis Røde
Kors, har organisert leksehjelpaktiviteter for barn og ungdom med
erfarne lærere som hjelpere, og vil foreslå at det opprettes et
nytt program for basiskompetanse i frivilligheten (BKF), som skal
gi landsomfattende frivillige organisasjoner og frivillighetssentraler
mulighet til å søke om støtte til særskilte opplæringsaktiviteter
for voksne medlemmer/brukere med manglende lesekompetanse. Frivillige
organisasjoner og frivillighetssentraler som opplæringsarena vil
bidra til å senke terskelen for å oppsøke grunnleggende leseopplæring
og til at flere kan få et slikt opplæringstilbud.
Disse medlemmer fremmer forslag
7 i dokumentet om et program for basiskompetanse i frivilligheten.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre ser studieforbund,
fjernundervisning og andre frivillige organisasjoner som en uvurderlig
aktør i å øke grunnleggende ferdigheter hos voksne. Disse
medlemmer har merket seg at studieforbund i dag kan søke
om BKA-tilskudd i samarbeid med en eller flere virksomheter. Disse
medlemmer mener imidlertid det er behov for å enda bedre
nyttiggjøre seg av den ressursen frivillige organisasjoner er og
fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen legge bedre til
rette for at studieforbund, fjernundervisning og andre frivillige
organisasjoner kan tilby basiskompetanse for voksne.»