Jeg viser til brev fra Familie- og kulturkomiteen datert
23. februar 2011. I forbindelse med behandling av Dokument nr. 8:39
(2010-2011) Representantforslag om full fosterhjemsdekning innen
2013, ber komiteen om svar på følgende spørsmål:
1. Kan statsråden spesifisere
hvordan kostnaden på 1 837 kroner per oppholdsdag i statlige beredskaps-
og familiehjem er beregnet, og hvilke elementer som inngår i denne
kostnaden? Herunder ønskes besvart om følgende elementer er medregnet:
Lønns-
og utgiftsgodtgjøring til avlastningshjem når fosterforeldre har
fri
Utgifter til rekruttering
og opplæring
Alle anvendte arbeidstimer
i det offentlige barnevernet som blir brukt til oppfølging av det
enkelte fosterhjem
Utgift per oppholdsdag på 1 837 kroner er beregnet
ved hjelp av regnskapsførte utgifter til statlige fosterhjem per
2. tertial 2010 delt på registrert antall oppholdsdager i statlige
fosterhjem på samme tidspunkt.
Utgiftene til statlige beredskaps- og familiehjem omfatter
alle utgifter til familiehjem, ungdomshjem og beredskapshjem. Dette
inkluderer utgiftsdekning, oppdragsgodtgjørelse og lønn. Lønns-
og utgiftsgodtgjøring til avlastningshjem når fosterforeldre har
fri, er inkludert. Utgifter til særskilt opplæring og veiledning
av statlige fosterhjem er også inkludert.
Utgifter til fosterhjemstjenesten er ikke inkludert.
Grunnen til dette er at disse utgiftene er knyttet til alle typer
fosterhjem, dvs. statlige, kommunale og tilknyttet private tiltak.
Utgiftene gjelder:
I gjennomsnitt utgjør disse utgiftene ca 300
kroner per oppholdsdag i alle fosterhjem, og må i utgangspunktet
legges til for alle hjemmene – både offentlige og private. For mange
fosterhjem tilknyttet private tiltak inngår imidlertid flere av disse
aktivitetene i tjenestene som Bufetat kjøper. Dersom vi forutsetter
at fosterhjem tilknyttet private tiltak ikke pådrar fosterhjemstjenesten
noen utgifter, vil beregnede utgifter knyttet til fosterhjemstjenesten
per oppholdsdag i statlige og kommunale fosterhjem utgjøre ca 320
kroner.
2. Bufetats bruk av rammeavtaler
påfører ideelle virksomheter en risiko for tomme plasser i deler av
perioden, som disse må ta høyde for. Kan dette være en av forklaringsfaktorene
som øker kostnader på fosterhjem drevet av ideelle virksomheter?
Den første rammeavtalen på fosterhjemsområdet ble
inngått av Region vest høsten 2010. Bruk av rammeavtaler kan derfor
ikke forklare de ulikhetene i utgifter per oppholdsdag som vi har sett
til nå.
3. Det rapporteres stadig
at unger i institusjon ikke får flytte inn i fosterhjem som står
klare, fordi Bufetat er motvillig til at private rekrutterer og
driver fosterhjem. Dette innebærer at disse ungene må vente lenger
enn nødvendig på fosterhjem. Hvordan vurderer statsråden dette i
lys av barnevernlovens § 1.1 og § 4.1?
Det avgjørende for valg av tiltak i barnevernet
er hensynet til barnets beste, og det skal tas utgangspunkt i det
enkelte barns individuelle behov. Målet for en plassering er å gi
barnet en grunnleggende stabilitet, omsorg og oppfølging.
Når barn plassert i institusjon vurderes å ha
behov for et fosterhjem, skal Bufetat finne et egnet hjem. Etaten
skal først utnytte kapasiteten i statlige tiltak. Dersom det ikke
finnes egnet fosterhjem i egen ”fosterhjemsbank” kan etaten kjøpe en
plass i et fosterhjem tilknyttet et privat tiltak.
I resultatrapporteringen for 2009 framgår det
at Bufetat kjøpte fosterhjem fra private aktører (både ideelle og
kommersielle) for 252 mill. kroner.
4. Hva er grunnen til at
den varslede anskaffelsesrunden for fosterhjem fra ideelle organisasjoner
nå er utsatt og tidfestes til ”i løpet av 2011”?
Som tidligere varslet, er Bufdir i gang med
å forberede en anskaffelse av fosterhjemstjenester fra ideelle organisasjoner.
Fram til nå har kjøp av fosterhjemstjenester fra private aktører
i all hovedsak vært enkeltkjøp. Disse har ikke vært anskaffet i
henhold til regelverket om offentlige anskaffelser. Det er først
nå, i 2011 at Bufetat for første gang skal foreta en sentralisert
anskaffelse av fosterhjemstjenester. Det er derfor viktig at det
gjøres et godt forarbeid for å avklare hvilke tjenester i hvilket
omfang det er behov for å anskaffe. Det kan være aktuelt å kjøpe
flere tjenester enn det man tidligere har gjort fra ideelle aktører,
som for eksempel tjenester knyttet til rekruttering, veiledning
og forsterkning.
I et møte med alle godkjente barneverninstitusjoner
den 17. februar informerte Bufdir om status i arbeidet med å utlyse
en anskaffelse. 1. mars hadde Bufdir et møte med Ideelt barnevernforum
om hvordan og på hvilke områder de ideelle organisasjonene kan bidra
for å løse utfordringene på fosterhjemsområdet. 3. mars vil Bufdir
ha møte med regiondirektørene i Bufetat for å diskutere behovet
i regionene. I uke 10 vil det bli avholdt et møte mellom Bufdir
og departementet for å avklare noen oppståtte juridiske problemstillinger
knyttet til anskaffelsen. Dette for å sikre at anskaffelsen skjer
innenfor de rammer som barnevernloven gir anledning til. Direktoratet
vil i nærmeste fremtid også ta kontakt med KS for å få deres tilbakemelding
i forhold til anskaffelsen, spesielt i forhold til behovet for fosterhjem
i kommunene. Etter at ovennevnte er avklart vil kravspesifikasjonen
bli ferdigstilt og utlyst. Det er et felles ønske hos departementet
og Bufdir at anskaffelsen skal gjennomføres så raskt som faglig
forsvarlig og praktisk mulig. Anskaffelsen vil bli utlyst i løpet av
våren og senest innen 1. juni i år.