Brev fra Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet v/statsråden til familie- og kulturkomiteen, datert 21. februar 2011

Dokument 8:39 S (2010-2011) Representantforslag om full fosterhjemsdekning innen 2013

Jeg viser til brev fra Familie- og kulturkomiteen datert 15. februar 2011. I forbindelse med behandling av Dokument nr. 8:39 (2010-2011) Representantforslag om full fosterhjemsdekning innen 2013, ber komiteen om svar på følgende spørsmål:

1. I barne-, likestillings- og inkluderingsminister Tora Aaslands brev til komiteen av 10. februar 2011 med svar på spørsmål fra komiteen i forbindelse med behandling av Dokument nr. 8:39 S (2010-2011), skriver departementet følgende: ” Utgifter per oppholdsdag i fosterhjem tilknyttet private tiltak var per andre tertial 2010 på 3 302 kroner, mens utgiftene per oppholdsdag i statlige beredskaps- og familiehjem var på 1 837 kroner.” Er dette sammenlignbare tall og er de samme kostnadselementene med i beregningene av prisene? Er for eksempel all arbeidsinnsats og ressursbruk knyttet til oppfølging knyttet til oppfølging av det enkelte fosterhjem regnet med i prisen for statlige beredskaps- og familiehjem?”

Utgifter per oppholdsdag i fosterhjem tilknyttet private tiltak omfatter det etaten betaler for tjenesten. Utgiftene til statlige beredskaps- og familiehjem omfatter utgiftsdekning, oppdragsgodtgjørelse, lønn og refusjoner, samt utgifter til særskilt opplæring og veiledning av statlige fosterhjem. Tallene vil ikke være fullstendig sammenlignbare, noe som blant annet skyldes ulik regnskapsføring i statlig og privat virksomhet. Tallene vil likevel være tilnærmet sammenlignbare.

2. Er det riktig tolkning av statsrådens brev til komiteen av 20. januar 2011 og 10. februar 2011 at det er mindre prisgunstig å benytte fosterhjem rekruttert og drevet av ideelle aktører, og at det derfor står på budsjettmidler å få på plass flere fosterhjem? Hvorfor har ikke regjeringen i så fall informert Stortinget om dette og bedt om ytterligere bevilgninger fra Stortinget til dette formål?

Utgifter per oppholdsdag i fosterhjem tilknyttet private tiltak er langt høyere enn utgifter per oppholdsdag i fosterhjem tilknyttet statlige tiltak, noe som betyr at de er mindre prisgunstige. Det har over lang tid vært et klart signal til etaten om å utnytte kapasiteten i statlige tiltak framfor å kjøpe private plasser. Bevilgningsrammen gitt av Stortinget er overordnet og styrende for Bufetat. Det er videre etatens oppgave å sørge for at midlene som Stortinget bevilger brukes slik at man samlet sett oppnår et best mulig barnevern.

Utfordringen med hensyn til å rekruttere nok fosterhjem gjelder først og fremst de kommunale fosterhjemmene. Sannsynligvis ville vi fått rekruttert flere fosterhjem ved å gi bedre vilkår til fosterhjemmene. Som et viktig bidrag til dette, har departementet satt ned en arbeidsgruppe med representanter fra KS, Bufdir, Norsk fosterhjemsforening og Norsk barnevernlederorganisasjon (NOBO). Arbeidsgruppen skal vurdere hvordan oppfølgingen med kommunale fosterhjem kan styrkes.

I fosterhjemsanskaffelsen som Bufdir nå vil sette i gang, vil vi vurdere hvordan man kan sikre best mulig kvalitet på tilbudet til barna og at ressursene kommer barna til gode.