I dokumentet fremmes følgende forslag:
«I
Stortinget ber regjeringen inkludere ytringsfrihet på
Internett og i sosiale medier som en sentral del av det internasjonale
menneskerettighetsarbeidet.
II
Stortinget ber regjeringen legge frem en strategi for
hvordan Norge vil arbeide for å fremme frihet på Internett og i
sosiale medier i relevante internasjonale fora.
III
Stortinget ber regjeringen foreta en analyse
av hvordan sensur på Internett og av sosiale medier påvirker Norges
og norsk næringslivs interesser i utlandet.»
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Kjell Børre Hansen, Eva Kristin Hansen, Svein Roald Hansen, Sverre
Myrli, Tore Nordtun og Willy Pedersen, fra Fremskrittspartiet, Jan Arild
Ellingsen, Morten Høglund, Siv Jensen, Peter N. Myhre og Karin S. Woldseth,
fra Høyre, Peter Skovholt Gitmark, Ivar Kristiansen og lederen Ine
M. Eriksen Søreide, fra Sosialistisk Venstreparti, Bård Vegar Solhjell, fra
Senterpartiet, Trygve Slagsvold Vedum, og fra Kristelig Folkeparti, Kjell
Arvid Svendsen, vil understreke viktigheten av en fri presse
for et velfungerende demokrati.
Komiteen deler forslagstillernes
bekymring for de demokratibevegelser, menneskerettsforkjempere,
aktivister og journalister som blir sensurert eller nektes å gi
uttrykk for sine politiske og/eller andre meninger.
Komiteen vil videre påpeke at
digitale medier som Internett er en viktig kommunikasjonsplattform
som også bør være fri og ikke undertrykkes av sensur og blokkering.
Internett som medium, har gjennom den teknologiske utvikling blitt
stadig viktigere både som kommunikasjonsmedium og ytringsmedium.
Internett og sosiale medier har, som forslagsstillerne bemerker,
hatt en vesentlig betydning for demokratiutviklingen i en rekke
regimer. Komiteen vil derfor understreke at et norsk
internasjonalt engasjement vil være et viktig bidrag i bekjempelsen
av sensur av ytringer på Internettet av sosiale medier, slik forslagsstillerne
bemerker.
Komiteen viser til det norske
engasjementet i ulike internasjonale fora, hvor ytringsfrihet er
et sentralt tema. Dette engasjementet vises blant annet i Norges
ytringsfrihetsinitiativ i 2008. Initiativet skal bidra til å styrke
Norges innsats for ytringsfrihet i konfliktområder. Dette initiativet har
beredt grunnen for et bredt norsk engasjement for ytringsfriheten
i ulike internasjonale fora. Dette engasjementet er materialisert
i en rekke ulike prosjekter som støtter opp under internasjonale
organisasjoner og demokratiske bevegelser i konfliktområder.
Komiteen har videre merket seg
at Norge støtter et forskningsprosjekt i Egypt som tar for seg rollen
digitale medier hadde for regimeskiftet i Egypt. Et annet eksempel
er Norges støtte til den internasjonale organisasjonen Article 19.
Article 19 jobber sammen med lokale organisasjoner i en rekke land.
Dette arbeidet har til hensikt å styrke medienes uavhengighet og
fjerne sensuren av både digitale og mer tradisjonelle medier. Videre
samarbeider Norge med internasjonale organisasjoner som aktivt søker
å bedre kunnskapen om informasjonsteknologi, fremskaffe sikre kommunikasjonsplattformer
og fremme nye kommunikasjonskanaler som ikke kan blokkeres av ulike
regimer.
Komiteen er tilfreds med at Norge
har økt støtten med 15 mill. kroner til journalister som jobber
under sterkt press, i tillegg til prosjekter som jobber for ytringsfrihet
og frie medier i konfliktområder. Norge har også søkt et tettere
samarbeid med uavhengige internasjonale medieorganisasjoner.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Høyre, mener at
Norge derfor gjennom sitt ytringsfrihetsinitiativ i 2008 har gjort
ytringsfrihet og sosiale medier til en sentral del av det internasjonale
menneskerettighetsarbeidet.
Det er med bakgrunn i dette at flertallet mener at
ytringsfrihet på sosiale medier og Internett er inkludert i Norges
internasjonale arbeid, og at ytringsfrihetsinitiativet i 2008 er
en god strategi for dette arbeidet.
Komiteen vil påpeke
alvoret ved et potensielt tap for norske næringsinteresser som følge
av sensur på Internett eller gjennom andre medier, og understreker
at internasjonal konkurranse må skje på like vilkår. Det er derfor
viktig at norsk næringsliv og norske næringsinteresser, som eventuelt
opplever internettsensur, tar dette opp med Nærings- og handelsdepartementet
og andre relevante institusjoner og instanser. Det er komiteens oppfatning
at man gjennom en slik konsultasjon får grunnlag for å fatte målrettede tiltak
som kan bidra til å sikre like konkurransevilkår.
Forslag fra Fremskrittspartiet og Høyre:
Forslag 1
Stortinget ber regjeringen inkludere ytringsfrihet på
Internett og i sosiale medier som en sentral del av det internasjonale
menneskerettighetsarbeidet.
Forslag 2
Stortinget ber regjeringen legge frem en strategi for
hvordan Norge vil arbeide for å fremme frihet på Internett og i
sosiale medier i relevante internasjonale fora.
Forslag 3
Stortinget ber regjeringen foreta en analyse
av hvordan sensur på Internett og av sosiale medier påvirker Norges
og norsk næringslivs interesser i utlandet.
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til representantforslaget og rår Stortinget
til å gjøre slikt
vedtak:
Dokument 8:93 S (2010–2011) – representantforslag
fra stortingsrepresentantene Morten Høglund, Karin S. Woldseth,
Peter N. Myhre og Kari Storstrand om en strategi for Internett og sosiale
medier i et menneskerettighetsperspektiv – vedlegges protokollen.
Jeg viser til brev av 22.02.11 med anmodning om
uttalelse til Dokument 8:93 S, representantforslag fra representantene
Morten Høglund, Karin S. Woldseth, Peter N. Myhre og Kari Storstrand
om en strategi for Internett og sosiale medier i et menneskerettighetsperspektiv.
Dette er et meget omfattende problemkompleks, og
Regjeringen arbeider på ulike måter for å fremme norsk politikk
på dette området.
La meg kommentere og gi utfyllende informasjon
om noen av de spørsmål som forslaget reiser:
Ytringsfrihet er en forutsetning for alle menneskerettighetene
og arbeidet for ytringsfrihet er en sentral del av regjeringens
menneskerettighetsarbeid. Da jeg lanserte Regjeringens ytringsfrihetsinitiativ
i 2008, for å styrke Norges innsats for ytringsfrihet i konfliktområder,
understreket jeg at ytringsfrihet er en kjerneverdi i norsk engasjements-
og menneskerettighetspolitikk. Initiativet fra 2008 har lagt grunnen
for et omfattende norsk engasjement på ytringsfrihetsfeltet internasjonalt.
De siste ukene har vi vært vitne til omfattende endringer
i Midtøsten og Nord-Afrika. Både i Tunisia og Egypt har ikke minst
ungdom, trolig ved hjelp av blant annet Internett og sosiale medier,
med stor effekt mobilisert for krav om maktskifte og demokratiske
rettigheter.
Myndighetene i de aktuelle landene har flere ganger
forsøkt å kutte tilgangen til Internett, men de har bare i kortere
perioder lyktes med det. For unge og andre i denne regionen er Internett
og sosiale medier en viktig kilde til informasjon og kommunikasjon.
Det sterke kravet om fri tilgang til informasjon og kommunikasjon
gjorde at myndighetene i lengden ikke klarte å kontrollere informasjonsflyten.
Fjernsynsbildene overført av journalister blant annet
fra BBC og Al Jazeera var overveldende og vitnet om de mange som
sto bak kravene om demokratisering. Der de tradisjonelle mediene ikke
fikk slippe til, filmet vanlige folk selv hendelsene med mobiltelefoner
og små, digitale kameraer. Filmene ble lagt ut på YouTube eller vist
av tv-selskapene. Beskjeder ble lagt ut på Facebook og sendt på
SMS og Twitter og dette bidro til å mobilisere store folkemasser
dag etter dag. Når lokale fjernsynsstasjoner f.eks. sendte matprogrammer
eller presidentens taler i stedet for nyheter fra demonstrasjonene,
kunne folk ved hjelp av satellittantenner følge de internasjonale
nyhetssendingene som fulgte det virkelige dramaet tett.
I 2008 økte Norge den økonomiske støtten til ytringsfrihet
og frie medier i konfliktområder, der journalister er under sterkt
press, med 15 millioner norske kroner, samtidig som vi søkte et enda
tettere samarbeid med uavhengige medieorganisasjoner.
I dag gir Norge støtte til en rekke medieprosjekter
og ytringsfrihetsprosjekter i Midtøsten, Afrika og Asia. Ytringsfrihet
på Internett og i sosiale medier er en del av mange av disse prosjektene. Vi
støtter for eksempel et forskningsprosjekt i Egypt i regi av lokale
menneskerettighets- og ytringsfrihetsinstitusjoner. Dette tar for
seg hvilken rolle digitale og sosiale medier hadde i forbindelse
med regimeskiftet.
Som ledd i arbeidet støtter og samarbeider vi med
en rekke av de fremste internasjonale organisasjonene og nettverkene
på området:
Article 19 arbeider
sammen med lokale organisasjoner i en rekke land for å få bedre
medielover, lover som vil styrke medienes uavhengighet og samtidig
motarbeide sensur, både i tradisjonelle medier og på Internett.
Ytringsfrihetsnettverket IFEX sprer
blant annet kunnskap om trygge kommunikasjonsplattformer til befolkningen
i ikke-demokratiske land.
Freedom House og Index on Censorship er blant medlemmene
i IFEX-nettverket og har gjort banebrytende arbeid både når det
gjelder kartlegging av sensur og støtte til menneskerettighetsforkjempere
i autoritære og totalitære stater.
Med UDs støtte arbeider uavhengige organisasjoner
for å skaffe sikre kommunikasjonsplattformer og kanaler for kommunikasjon
mellom folk i vestlige land og folk i ikke-demokratiske land. De
arbeider for å beskytte websider mot cyberangrep som hacking og
datatyveri. De fremmer også kanaler slik at websider som er blokkert
i ikke-demokratiske land, likevel kan nås ved at befolkningen kommer
seg rundt brannmurene som blokkerer trafikken. Ytringsfrihets- og
menneskerettighetsforkjempere i en rekke land har, blant som følge
av norsk støtte, fått tilgang til denne kunnskapen og teknologien de
siste årene.
Dette arbeidet er viktig både for det sivile
samfunnet i autoritære eller totalitære land og for eksilmedier.
Organisasjonene som Norge støtter, arbeider ofte basert på solidaritet
mellom journalister og forfattere i ulike land, mellom ivrige internettbrukere,
etc. Støtten til disse organisasjonenes arbeid er en sentral del
av Regjeringens arbeid for å fremme ytringsfrihet og grunnleggende
menneskerettigheter.
Regjeringen arbeider strategisk for å fremme ytringsfrihet
på Internett og i sosiale medier. I tillegg til å støtte sentrale
organisasjoner, tas disse spørsmålene opp i bilaterale samtaler
med andre land, ikke minst med land der de grunnleggende prinsippene
i Menneskerettighetserklæringen og de bindende forpliktelsene i
FNs konvensjon om sivile og politiske rettigheter brytes.
Som stortingsrepresentantene Høglund, Woldseth,
Myhre og Storstrand peker på, har mange land begrensninger for ytringer
både i det offentlige rom, i massemedier og på Internett. I vestlige
demokratier omfatter dette for eksempel oppfordringer til hat og
vold, ærekrenkelser, formidling av barneprostitusjon, diskriminering
og rasisme. Dette er helt i tråd med FNs Konvensjon om sivile og
politiske rettigheter.
Frihet på Internett og i sosiale medier er derfor
et uttrykk vi håndterer med noe varsomhet. Ytringsfrihet – med de
begrensingene som jeg har nevnt – er noe annet. Ytringsfrihet på
Internett og i sosiale medier tar vi opp i mange relevante internasjonale
fora.
Debattene i FNs menneskerettighetsråd og FNs generalforsamling
om rasisme, religion og ytringsfrihet er av de mest kontroversielle
i den internasjonale menneskerettighetsdebatten akkurat nå. Krav
om å styrke og oppdatere internasjonale instrumenter mot rasisme, fremmedfrykt
og intoleranse, inkludert hatefulle ytringer, nedsettende omtale
av religioner/blasfemi og religiøse symboler og ”cybercrimes”, utgjør
en stadig utfordring for hvor grensene for ytringsfriheten går,
slik den er fastlagt i den internasjonale konvensjonen for sivile
og politiske rettigheter.
Å verne om ytringsfriheten er som nevnt høyt prioritert
fra norsk side. Sammen med andre likesinnede, vestlige land er vi
tydelig på at vi ikke kan akseptere språk som svekker ytringsfriheten,
som vi anser som en av de mest sentrale menneskerettighetene og
helt grunnleggende for et demokratisk samfunn.
USA tok sammen med Egypt i 2009 et nytt initiativ
for å gjenopprette konsensus om en resolusjon om ytringsfrihet i
FNs menneskerettighetsråd etter at den kanadiske resolusjonen for
første gang ble gjenstand for votering året før. Dette lyktes etter
lange og vanskelige forhandlinger. Fra norsk side støttet vi aktivt
opp om dette initiativet.
Norge støtter også arbeidet til FNs spesialrapportør
for menneskerettighetsforkjempere og FNs spesialrapportør for ytringsfrihet.
Sistnevnte arbeider nå med en egen rapport om tilgang til elektronisk
kommunikasjon og ytringsfrihet på Internett. Rapporten vil foreligge
i inneværende år.
I slutten av mars arrangeres et ekspertmøte
om menneskerettigheter og Internett i Sverige. Dette ekspertmøtet
er en del av arbeidet med Spesialrapportørens rapport til Menneskerettighetsrådet.
Som ledd i vårt arbeid i FNs menneskerettighetsråd
bruker vi også mekanismen med landhøringer – Universal Periodic
Review – for å fremme arbeidet for ytringsfrihet. Overfor land med
manglende ytringsfrihet tar vi dette opp og gir anbefalinger som
landene aktivt må forholde seg til og som gir oss en plattform for
å følge opp i etterkant.
Ytringsfrihet på Internett og i sosiale medier
er sentrale prioriteringer også i Organisasjonen for sikkerhet og
samarbeid i Europa (OSSE) og det står høyt på Mediefrihetsrepresentantens
liste. Utfordringene er aktualisert i forbindelse med Toppmøteerklæringen
fra Astana 2010. Teksten innebærer at alle forsøk på å begrense
adgang til Internett eller bruk av sosiale medier i et medlemsland
kan påtales av Mediefrihetsrepresentanten eller av andre medlemsland.
Toppmøteerklæringen er dermed et sentralt fundament også for Norges
internasjonale engasjement for ytringsfrihet på Internett og i sosiale
medier.
OSSEs mediefrihetsrepresentant lanserte 10 prinsipper
for ytringsfrihet og mediefrihet. Prinsippene 5, 6 og 7 tar opp
mediepluralisme med Internett som det første, virkelig globale medium,
og med en direkte oppfordring til medlemslandene om å holde Internett
fritt og om å stoppe all lovgivning som begrenser det. Her slås
det også fast at vi bare er ved begynnelsen av en teknisk revolusjon
og at de samme krav til ytrings- og mediefrihet også må gjelde for
nye måter å formidle og motta informasjon på.
Norge støtter Mediefrihetsrepresentantens satsing
på ytringsfrihet på Internett. På dette grunnlaget har Regjeringen
inkludert ytringsfrihet på Internett og i sosiale medier som en
sentral del av det internasjonale menneskerettighetsarbeidet i OSSE.
Europarådet er også en arena hvor Regjeringen arbeider
for å fremme våre interesser når det gjelder frihet på Internett
og for sosiale medier. Europarådet er i ferd med å utarbeide en
strategi for Internett (”Internet Governance”). Et første utkast
til en slik strategi vil sannsynligvis foreligge nå i mars måned.
Strategien skal etter planen behandles i Styringskomiteen for mediespørsmål
i juni og deretter lanseres i høst. Det skal også utarbeides en
anbefaling om retningslinjer vedrørende sosiale medier.
Over 40 land i verden i dag praktiserer sensur
av Internett. Sensuren har ulike former, inkludert blokkering av
websider, blokkering av spesifikke søkeord, sletting av ytringer
som myndighetene vurderer som sensitive, samt trakassering for å
sikre størst mulig grad av selvsensur.
I ”The Geneva Declaration of Principles”, som er
et av sluttdokumentene fra Verdenstoppmøtet om Informasjonssamfunnet
(WSIS I, Geneva 2003), er ytringsfrihet uttrykkelig nevnt som et avgjørende
grunnlag for informasjonssamfunnet. Norge deltok aktivt i arbeidet
med utformingen av sluttdokumentene, spesielt med sikte på å sikre
inkludering av ytringsfrihet.
Jeg vil også understreke at ”frihet på Internett” ikke
kan gjelde ubegrenset og uten rammer.
Det er her tilstrekkelig å peke på behovet for
personvern og vern av opphavsrett og andre immaterielle rettigheter,
samt forbrukerbeskyttelse og rettferdige konkurransevilkår for næringslivet. Som
ellers i samfunnet, må man også på Internett ha slik beskyttelse.
På den annen side begrenser ikke ytringsfrihet
på Internett seg alene til en formell rett til ytringer. Like viktig
er retten til å innhente informasjon som finnes tilgjengelig på
nettet og at den underliggende infrastruktur fungerer. Stabilitet,
sikkerhet og pålitelighet i infrastrukturen er her sentrale elementer.
Det samme gjelder i forhold til handel på nettet og andre sentrale
anvendelsesområder – som offentlig forvaltning, utdanning og helse.
Et annet viktig element, som også er relevant
i forhold til ytringsfrihet på Internett, er nettnøytralitet: at
Internett skal fungere likt for alle.
Post- og teletilsynet har stått i spissen for
det nasjonale arbeidet med nettnøytralitet, og det har i samarbeid
med sentrale aktører og relevante offentlige myndigheter utarbeidet
veiledende retningslinjer for nettnøytralitet, se www.npt.no.
Post- og teletilsynet deltar også som representant for
norske myndigheter for elektronisk kommunikasjon (”ekommyndigheten”)
i ulike internasjonale fora innen FN (Den internasjonale teleunionen,
ITU), i EU/EØS og i mer faglige samarbeidsorganisasjoner i post-
og telesektoren. Beskyttelse av ytringsfrihet og arbeidet for å fremme
et åpent og inkluderende Internett er viktige premisser for tilsynets
arbeid både nasjonalt og internasjonalt.
Internett har gjennom de siste 20 årene utviklet seg
til å bli vår tids viktigste infrastruktur. Generelt vil sensur
kunne bli en barriere for fri konkurranse, og teknologi som kan
omgå sensur er derfor viktig også i et økonomisk perspektiv.
Når det gjelder spørsmålet om hvordan sensur
på Internett og av sosiale medier påvirker Norges og norsk næringslivs
interesser i utlandet, er dette et område som – så vidt jeg har
kunnet bringe på det rene – ikke er kartlagt enda. Det er et relativt
nytt felt og vi vil følge med på utviklingen framover.
Hvis norsk næringslivs interesser i utlandet
er blitt påvirket av sensur på Internett eller av sosiale medier,
vil jeg oppfordre næringslivets organisasjoner til å ta opp dette
og eventuelt vurdere om en analyse ville være nyttig. I så fall vil
også Nærings- og handelsdepartementet og andre relevante institusjoner
og instanser kunne konsulteres.
Oslo, i utenriks- og forsvarskomiteen, den 4. mai 2011
Ine M. Eriksen Søreide |
Willy Pedersen |
leder |
ordfører |