Samferdselsdepartementet legger i proposisjonen
fram forslag om finansiering av utbedring av fv. 34 mellom Grime
og Vesleelva i Søndre Land kommune i Oppland fylke.
Prosjektet er omtalt i Oppland fylkeskommunes Handlingsprogram
for fylkesveger 2010–2013. Her er det lagt til grunn utbedring av
fv. 34 Grime–Vesleelva som et delvis bompengefinansiert prosjekt,
med oppstart i planperioden 2010–2013.
Fylkesvei 34 gjennom Oppland fylke er om lag 56
km. Den går på østsiden av Randsfjorden mellom Jaren i Gran kommune
og Svingvoll i Søndre Land kommune.
Dagens fv. 34 mellom Grime og Vesleelva er smal
og svingete og har dårlig vegfundament. Vegbredden varierer mellom
5,5 meter og 7 meter. I perioden 2000–2010 var det i alt 14 ulykker med
personskade på strekningen. Totalt ble en person drept og tre personer
ble hardt skadet i perioden.
Strekningen Grime–Vesleelva er 10,3 km lang. Prosjektet
innebærer utbedring av vegen til tofelts veg med 7,5 meters vegbredde.
Det vil bli bygget om lag 7,1 km ny gang- og sykkelveg langs fv.
34. Videre vil 34 busslommer bli utbedret, og om lag 120 boliger
vil få ny og mer trafikksikker atkomst til vegen. Det vil bli utført støyskjermingstiltak
for om lag 80 boliger. Prosjektet forventes å gi forbedret framkommelighet
og redusert ulykkesrisiko.
Omregnet til 2011-kroner blir kostnadsoverslaget
193 mill. kroner. Netto nytte for prosjektet er beregnet til 25
mill. kroner. Netto nytte pr. budsjettkrone er beregnet til 0,3
og netto nytte over investeringskostnad til 0,1.
Den lokalpolitiske behandlingen går fram av kapittel
3 i proposisjonen.
I forslag til finansieringsplan er det lagt
til grunn 92 mill. kroner i fylkeskommunale midler (47,7 pst.) og
101 mill. kroner i bompenger (52,3 pst.).
I 2010 er det brukt 8,3 mill. kroner i fylkeskommunale
midler til planlegging og grunnerverv. Anleggsarbeidene er forutsatt
å starte opp i 2011 med ferdigstillelse i 2013. I 2011 er det lagt
til grunn at fylkeskommunen bidrar med 30 mill. kroner og at bompengeselskapet
stiller til disposisjon 15 mill. kroner.
Bomstasjonen forutsettes plassert sør på strekningen
som skal utbedres, rett sør for krysset med fv. 138 Hornslivegen.
Finansieringsopplegget bygger på tovegs innkreving med en automatisk
bomstasjon som settes i drift når anlegget åpnes for trafikk. Basisforutsetninger
for finansieringsanalysen går fram av kapittel 5.1 i proposisjonen.
Fylkestinget i Oppland har 24. august 2010 fattet vedtak
om å stille garanti slik at bompengeselskapet kan ta opp lån på
inntil 116 mill. kroner til utbedringen av fv. 34 Grime–Vesleelva.
Samferdselsdepartementet legger til grunn at bomstasjonen
plasseres rett sør for krysset med fv. 138 Hornslivegen, slik Søndre
Land kommune og Oppland fylkeskommune er enige om.
Med de økonomiske forutsetningene som ligger til
grunn, vil prosjektet være nedbetalt i løpet av 15 år. Departementet
slutter seg til det skisserte opplegget for håndtering av en eventuell
kostnadsøkning og endret inntjening, jf. proposisjonen.
Etter at Stortinget har fattet vedtak om finansiering
og utbedring av fv. 34 på strekningen Grime–Vesleelva i Oppland,
vil det bli inngått avtale mellom Vegdirektoratet og bompengeselskapet
i tråd med forutsetningene som er lagt til grunn i proposisjonen.