Forslagsstillerne ønsker at det skal føres en
restriktiv praksis ved elektronisk registrering, kobling, bruk og
omsetning av personopplysninger, og fremmer derfor følgende forslag:
«I
Stortinget ber regjeringen sørge for at informasjon
om inntekt og skatt gjøres offentlig tilgjengelig ved forespørsel,
der forespørrerens navn blir registrert og personen det innhentes
opplysninger om, får varsel (etter dagens modell for innhenting
av kredittopplysninger).
II
Stortinget ber regjeringen sikre at offentlige
registre og opplysningsbanker, slik som helsevesenet og Nav, etablerer
logg for hvem som innhenter informasjon, og at den enkelte får rett til
innsyn i loggen knyttet til sin person.
III
Stortinget ber regjeringen begrense Navs mulighet
til å innhente personopplysninger samt komplette pasientjournaler,
og legger til grunn at den berørte pasient gis kjennskap til at
journalen er utlevert.
IV
Stortinget ber regjeringen sikre at det etableres en
personvernansvarlig ved alle større institusjoner og etater som
har tilgang til sensitive personopplysninger, eksempelvis Nav, helsesektoren
og justissektoren.
V
Stortinget ber regjeringen fremme forslag om fjerning
av Skattedirektoratets hjemmel i ligningsloven til å kreve innsyn
i opplysninger knyttet til konkrete kjøretøy benyttet i næringsvirksomhet
ved elektronisk bompassering.
VI
Stortinget ber regjeringen utarbeide retningslinjer
for å sikre personvernet i forbindelse med innhenting og bruk av
personopplysninger i skolen. Retningslinjene må sikre at personopplysninger
blir behandlet, oppbevart og slettet på forsvarlig vis.
VII
Stortinget ber regjeringen iverksette tiltak
for å skolere barnehageeier og barnehageansatte i personvernloven,
samt innføre en bestemmelse om at innhenting og lagring, samt overførsel
av personopplysninger mellom barnehage og skole, kun skal skje etter
informert samtykke fra foreldre/foresatte.
VIII
Stortinget ber regjeringen endre offentlighetsloven
slik at klasselister kan forbli skolens eiendom, og således begrenses
til den krets som har normal nytte av dem.
IX
Stortinget ber regjeringen sikre at forskrift
om systematisk helse-, miljø- og sikkerhetsarbeid i virksomheter
også tar hensyn til personvernet.
X
Stortinget ber regjeringen pålegge også store
private registre, som i bank og forsikring, å etablere logger for
hvem som innhenter personsensitiv informasjon, og at den enkelte
får rett til innsyn i loggen knyttet til sin person.»
I representantforslaget pekes det på at personvern
handler om å kunne kontrollere informasjon om en selv og hva den
brukes til. Det pekes videre på at personvernet i dag er under press
på nær sagt alle områder i samfunnet. Det enkelte menneske har krav
på beskyttelse av sitt privatliv. Utbredelse av ny teknologi innebærer at
den private sfæren stadig blir mer gjennomsiktig og kontrollerbar.
Forslagsstillerne peker på at det er viktig å beskytte privatlivet,
både når det gjelder private interesser og offentlige etater. Forslagsstillerne
mener at en kombinasjon av den teknologiske utviklingen, ønske om
nye tiltak i bekjempelsen av kriminalitet, informasjon om samfunnsutviklingen
og stadig mer omfattende offentlige etater/organisasjoner gjør at
personvernet gradvis taper.
Forslagsstillerne peker videre på at retten
til privatliv er en grunnleggende verdi i et liberalt demokrati.
Dagens teknologi gjør det mulig å samle inn, lagre, sammenstille
og formidle persondata i nesten ubegrenset omfang. Derfor mener
forslagsstillerne det er nødvendig at politikken trekker grensene
som teknologiske fremskritt har opphevet.
Videre pekes det i forslaget på at rettsstatens
oppgave er å beskytte enkeltmennesker mot overgrep fra hverandre,
men at den også har til oppgave å beskytte oss mot overgrep fra
staten selv. Forslagsstillerne mener derfor at det er avgjørende
at staten er varsom med å samle inn, lagre og sammenstille informasjon
om borgere. I de tilfeller der det likevel er nødvendig å samle inn
informasjon, er det avgjørende at personvernet ivaretas på en god
måte og at sikre rutiner for oppbevaring og sletting følges. Det
gjelder for eksempel ved innsamling av informasjon om trafikkdata,
personlig økonomi og pasienters helsetilstand.
I forslaget pekes det på at personvern er en
helt sentral verdi for at vi skal føle at vi lever i et fritt og
trygt samfunn tuftet på tillit mellom mennesker og mellom individ
og stat. Det pekes i forslaget videre på at en naturlig konsekvens
av et svakt personvern er at borgernes tillit til stat og trygghet
for egen rettssikkerhet blir en trussel mot nødvendig og velbegrunnet
informasjonstilgang i samfunnet.
Forslagsstillerne viser til at personvernopplysningsretten
kan beskrives gjennom noen grunnleggende prinsipper som gjelder
for all behandling av personopplysninger. Prinsippene, som er listet
opp nedenfor, er nærmere beskrevet i representantforslaget:
For øvrig vises det til dokumentet for nærmere redegjørelse
for forslaget.