Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Bendiks H. Arnesen, Marianne Marthinsen, Torstein Rudihagen, Tor-Arne
Strøm og Eirin Sund, fra Fremskrittspartiet, Oskar J. Grimstad,
Ketil Solvik-Olsen og Tor Sigbjørn Utsogn, fra Høyre, Nikolai Astrup,
Bjørn Lødemel og Siri A. Meling, fra Sosialistisk Venstreparti,
Snorre Serigstad Valen, fra Senterpartiet, lederen Erling Sande og
fra Kristelig Folkeparti, Line Henriette Hjemdal, er enige
om at fredede bygninger representerer en meget viktig del av vår
kulturarv. Mange av disse fredede bygningene er i privat eie.
Komiteen viser til at for mange
av eierne av fredede bygninger er oppgaven med å vedlikeholde disse
byggene utfordrende.
Komiteen mener det er helt klart
at uten et stort privat initiativ for å bevare fredede bygninger ville
mange av disse byggene forvitret.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til at i svarbrevet til komiteen 1. april 2011 (vedlagt) skriver statsråd
Erik Solheim bl.a. følgende:
«Jeg vil fremheve at eierne av fredete bygninger er
sammen med det frivillige kulturminnefeltet, noen av Miljøverndepartementets
viktigste samarbeidspartnere. Uten denne kunnskapen de besitter
og den innsatsen de gjør, ville vi kommet mye kortere i kulturminnearbeidet.
Denne erkjennelsen ligger til grunn for at departementet de senere
årene har arbeidet målrettet for å skape bedre og mer forutsigbare
rammebetingelser for eierne.»
Flertallet merker seg at statsråd
Solheim likevel ikke ser det som en mulighet å regnskapslikne fredede
bygninger, slik det er foreslått. Hovedbegrunnelsen kommer fra et
tidligere svar til Stortinget, datert 16. april 2010, fra finansministeren.
I dette svaret framkommer det at en innføring av fradrag av vedlikeholdsutgifter
på bolighus, selv om disse er fredede, vil forsterke dagens skjeve
beskatning av boligkapital.
Flertallet merker seg at statsråd
Solheim i sitt svarbrev til komiteen videre skriver at tilskudd til
eiere av fredede bygninger kan være en mer treffsikker måte å bruke
midlene på enn at det innføres en generell fradragsordning som gjelder alle
eiere av fredede eiendommer. Statsråd Solheim er i tvil om redusert
ligningsverdi for fredede bygninger vil kunne bidra til at fredede bygninger
i større grad blir ivaretatt, slik representantforslaget åpner opp
for.
Komiteen viser videre
til at i brevet fra statsråd Solheim til komiteen 1. april 2011
heter det at for å bidra til å skape en møteplass for eierne, håndverkere
og produsenter av produkter og materialer er det fra oktober 2010
opprettet en nettportal.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til at Miljøverndepartementet bidrar med økonomiske ressurser,
samt kunnskap og kompetanse. Flertallet merker seg
at departementet i tillegg vurderer en modell for å sikre årlige vedlikeholdstilskudd
for fredede bygninger, som nå bare trenger et ordinært vedlikehold.
Flertallet regner med at departementet
arbeider med å finne framtidsrettede løsninger for fredede bygninger. Flertallet er
likevel enige med forslagsstillerne i at det er behov for å gjennomgå
gjeldende rutiner for tilskuddsordninger, herunder rollefordelingen
mellom Riksantikvaren og Norsk kulturminnefond, med sikte på enklere
og klarere tilskuddsregler, slik at en sikrer størst mulig effekt
ut av tilskuddsmidlene i arbeidet med å rehabilitere og vedlikeholde
våre fredede bygninger. Fredede bygninger som blir bevart og kan
benyttes/brukes, er den beste garantien for at framtiden skal forstå
fortiden og datidens bygninger.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti peker på at private eiere
av kulturminner gjør en betydelig innsats og bruker store økonomiske ressurser
på å ta vare på vår felles kulturarv. Uten private eieres innsats
vil ikke samfunnet kunne nå sine mål for ivaretakelse av kulturarven.
Fredede bygninger er pålagt en rekke krav og begrensninger som gjør
vedlikehold av disse bygningene særlig kostbart. I dag eksisterer
det ingen offentlige insitamenter som oppmuntrer til jevnt og godt
vedlikehold av fredede bygg. Snarere opplever mange at de på toppen
av den innsatsen de legger ned for å ta vare på kulturarven, også
må betale skatt på eiendommen.
Disse medlemmer ønsker å gi eiere
av fredede bygninger bedre muligheter til å ta vare på og vedlikeholde
disse bygningene. Bedrede ordninger vil trolig også ha en gunstig
effekt for eiers motivasjon til å ta vare på de fredede bygningene.
Disse medlemmer mener videre
at følgende tiltak bør vurderes:
regnskapsligning
av fredede bygninger
nasjonalt fritak for eiendomsskatt
redusert ligningsverdi for fredede bygg
bedre tilskuddsordninger for eksisterende
vedlikehold
styrking av Norsk kulturminnefond og tilskuddsordninger
gjennom Riksantikvaren
Disse medlemmer tar opp forslaget
i Dokument 8:110 S (2010–2011).
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at ca. 5 700 bygninger er fredet i Norge. Av disse er 2 800
eid helt eller delvis av privatpersoner eller aksjeselskaper. Skal
en klare målsettingen om at alle fredede bygg skal komme opp på
et akseptabelt nivå i 2020 når det gjelder istandsetting, trengs
det minst 800 mill. kroner per år, ifølge Norsk Kulturarv. Dette
står i sterk kontrast til regjeringens bevilgning, som for inneværende
år utgjør ca. 10 pst. av det anslåtte behovet til vedlikehold av
fredede bygninger, via Riksantikvaren og Kulturminnefondet.
Disse medlemmer vil understreke
at det er uakseptabelt å båndlegge privat eiendom og bygninger gjennom
fredning til glede og nytte for fellesskapet, uten at det kompenseres
og/eller tilrettelegges, slik at eier ikke blir økonomisk skadelidende
pga. en slik fredning. Disse medlemmer viser til
at Norsk Kulturarv krever at det gjeninnføres momsfritak for restaurering av
fredede og verneverdige anlegg som verktøy, for å klare målsettinga
om å komme opp på akseptabelt nivå.
Disse medlemmer viser til situasjonen
i for eksempel Møre og Romsdal, som har 150 fredede bygninger der
100 er i privat eie. Hver av disse bygningene trenger i gjennomsnitt
trolig rundt 1 mill. kroner for å bli satt i stand. Det ble for
2011 bevilget 4,5 mill. kroner til sammen til bygg og anlegg for
hele fylket. Dette viser at det er lite samsvar mellom regjeringens
målsetting og faktiske bevilgninger til dette formålet.
Disse medlemmer vil også vise
til eksempelet med Bekkjarvik Gjestgiveri i Hordaland. Stedet ble
bygget på slutten av 1600-tallet og har tatt i mot losjerende i
over tre hundre år. Gjestgiveriet er i dag en hjørnesteinsbedrift,
og nå ønsker eierne å tilpasse bygningsmassen i gammel stil, men
også til en moderne bedrift som tilfredsstiller dagens krav – med
tradisjonsriktig uttrykk inn i en ny tid.
Disse medlemmer vil advare mot
Riksantikvarens og Fylkeskonservators innsigelser, som stopper utvikling
og videreføring av Bekkjarvik Gjestgiveri, som i alle år har vært
et naturlig midtpunkt i Austevoll kommune.