Meldingen gjelder tidlig innsats og gode læringsmiljøer
for barn, unge og voksne med særskilte behov, med utgangspunkt i
bl.a. Midtlyngutvalgets utredning, NOU 2009:18 Rett til læring.
I den foreliggende innstillingen behandles bare meldingens kapittel
6 Det statlige støtteapparatet – spesialpedagogisk kompetanse for hele
landet. Sammendraget her er derfor begrenset til det som gjelder
dette kapitlet.
I kapittel 6 Det statlige støtteapparatet ligger hovedvekten
på endringer og mål for det statlige spesialpedagogiske støttesystemet
(Statped). Departementet foreslår Statped omorganisert til én virksomhet
med en tydelig tjenesteprofil og fire flerfaglige regionsentre:
Nord, Midt, Vest og Sørøst. Samisk spesialpedagogisk støtte (SEAD) videreføres
som en del av det flerfaglige Statped. SEAD blir en landsdekkende
oppgave for Statped Nord.
Statped får en sentral ledelse som skal sørge
for at målene for Statped som helhet blir nådd, og at region-sentrene
utvikler seg i samme retning og får en tydelig, felles profil. Departementet
presenterer tre mål i meldingen: Statped skal være en tydelig og
tilgjengelig tjenesteyter av spesialpedagogisk støtte til kommuner
og fylkeskommuner. Statped skal gi tjenester på både individ- og
systemnivå. Alle kommuner skal ha likeverdig tilgang til Statpeds
tjenester.
Departementet legger til grunn at Statped skal
ha spisskompetanse innenfor spesialpedagogiske fagområder og bidra
aktivt til kunnskaps- og kompetansespredning på disse områdene.
Videre skal Statped ha en strategi for prioritering av områder for
forsk-nings- og utviklingsarbeid (FoU-arbeid) og være en samarbeidspart
for universiteter og høyskoler.
Departementet foreslår videre endringer for
utvalgte nasjonale sentre i meldingen. Departementet vil opprette
et nytt senter for læringsmiljø og atferdsforskning med utgangspunkt
i Lillegården kompetansesenter og Senter for atferdsforskning og
avvikle tilknytningen til Statped. Videre vil departementet utvide
mandatene til Nasjonalt senter for matematikk i opplæringen, Nasjonalt
senter for lesing og leseforskning og Nasjonalt senter for flerkulturell
opplæring (NAFO) til også å omfatte PP-tjenesten som målgruppe.
Departementet omtaler endringer på hørselsområdet
særskilt i kapittel 6. Opplæringen på heltid ved tre av fire statlige
hørselsgrunnskoler i Statped skal avvikles på sikt. Samtidig skal
deltidsopplæringen styrkes slik at den både blir bedre, får et større
omfang og når flere. Statpeds støtte og veiledning til kommunene
og fylkeskommunene skal styrkes, slik at de blir i stand til å gi
et godt tilbud til hørselshemmede barn og elever.
Departementet går inn for at Statped skal samordne
og videreutvikle opplæringsprogram for foreldre til barn med hørselshemninger,
synshemninger eller behov for alternativ og supplerende kommunikasjon
(ASK). Departementet vil gradvis redusere gebyrer for tilrettelagte
læremidler som formidles av Statped, for eksempel lydbøker. Departementet
vil avvikle de statlige hørselsgrunnskolene ved kompetansesentrene Statped
Vest (Hunstad skole), Skådalen og Nedre Gausen etter skoleåret 2013–2014.
Hørselsgrunnskolen ved Møller-Trøndelag kompetansesenter og døvblindeskolen
ved Skådalen kompetansesenter videreføres.
Departementet foreslår endringer for skole-
og kompetansesentrene Signo og Briskeby som sikrer fortsatt drift,
tydelig lovforankring av skolevirksomheten og god rettssikkerhet
for elevene ved disse skolene. Forslagene til endret juridisk forankring
og tilknytningsform for Signo og Briskeby innebærer ingen kostnadsendringer.
Statped skal fortsatt arbeide innenfor fagområdet store
sammensatte lærevansker (SLV). Ressursene skal imidlertid målrettes
bedre slik at Statped først og fremst gir støtte og veiledning til kommunene
og fylkeskommunene og bidrar til at det bygges opp kompetanse på
lokalt nivå.
Departementet peker i meldingen på at de store endringene
som skal gjennomføres i Statped vil medføre kostnader til omstilling.
Det kan bli nødvendig med omprioriteringer innenfor departementets
rammer for å kunne gjennomføre denne omstillingen. Ekstra kostnader
til omorganisering og omstilling vil bli behandlet i de årlige forslagene
til statsbudsjett.
Departementet mener en omorganisering av Statped
fra 12 statlige virksomheter til én virksomhet, vil gi en mer effektiv
internforvaltning. Statped har store utgifter til husleie og drift
av bygningsmassen (husleie utgjør over 70 mill. kroner pr. år).
Noe av dette vil kunne spares inn etter omorganiseringen. Departementet
ser det som viktig å bruke disse innsparingene til en god faglig
utvikling i et regionalisert Statped.
Når Statped blir omorganisert til flerfaglige region-sentre,
vil Statped få bedre forutsetninger for å arbeide systematisk og
helhetlig med å bygge opp kompetanse på lokalt nivå, i samarbeid med
kommunene og fylkeskommunene. Et regionsenter vil ha god oversikt
og kunne legge til rette for en god dialog. Behov innenfor og mellom
kommuner vil lettere kunne sees i sammenheng. Meldingen angir for
øvrig at Statped Sørøst skal ha et avdelingskontor i Kristian-sand.
Departementet legger opp til at stillinger knyttet til
Samisk spesialpedagogisk støtte (SEAD) flyttes fra Samisk høgskole
til Statped Nord, men at de ansatte fortsatt kan være lokalisert
ved Samisk høgskole. Departementet tar sikte på å foreslå en økning
i SEADs ressursrammer i de kommende budsjettforslagene.
Etter forslaget blir Lillegården kompetansesenter
(om lag 15 årsverk) ikke lenger en del av Statped. Departementet
tar sikte på at Lillegården inngår i et senter for læringsmiljø
og atferdsforskning sammen med Senter for atferdsforskning (SAF).
Med dette avsluttes også SAFs tilknytning til Statped. Det samme gjelder
nasjonalt senter for lesing og lese-forsk-ning som rendyrkes som
nasjonalt senter. Det nye senteret for læringsmiljø og atferdsforskning vil
ikke medføre ekstra kostnader.
Departementet forutsetter at avvikling av hørselsskolene
ikke reduserer Statpeds samlede faglige innsats. Statped må disponere
ressursene som i dag brukes til heltidstilbud, til blant annet deltidstilbud
og økt støtte og veiledning til kommuner, samt til å understøtte
den flerfaglige profilen i Statped. Styrket deltidsopplæring og
økt støtte til kommuner for oppfølging av hørselshemmede elever
vil bli gjennomført ved en omprioritering av de midlene som i dag
brukes på hørselsfeltet.