Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Thomas Breen, Gunvor Eldegard, Irene Johansen, Gerd Janne Kristoffersen,
lederen Torgeir Micaelsen, Dag Ole Teigen og Laila Thorsen, fra
Fremskrittspartiet, Ulf Leirstein, Jørund Rytman, Kenneth Svendsen
og Christian Tybring-Gjedde, fra Høyre, Gunnar Gundersen, Arve Kambe
og Jan Tore Sanner, fra Sosialistisk Venstreparti, Inga Marte Thorkildsen,
fra Senterpartiet, Per Olaf Lundteigen, fra Kristelig Folkeparti,
Hans Olav Syversen, og fra Venstre, Borghild Tenden, viser
til at finansministeren har gitt uttalelse om forslaget i brev av
13. mai 2011 til finanskomiteen. Brevet følger som vedlegg til denne innstillingen.
Komiteens flertall, alle unntatt
medlemmene fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre, tilrår
at forslaget ikke vedtas.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
stiller seg noe undrende til forslagsstillernes utsagn om at det
nå er på tide med en gjennomført omlegging til grønne skatter. Dette
flertallet vil peke på noen av de endringene som har vært
foretatt og som også er kommentert i brevet fra finansministeren. Norge
var tidlig ute med å innføre miljøavgifter. Svovelavgiften ble innført
i 1971, og Norge var et de første land i verden som innførte CO2-avgift
i 1991. Videre viser dette flertallet til at mange
av forslagene fra Grønn skattekommisjon ble drøftet og fremmet av
regjeringen Bondevik I, i St.prp. nr. 54 (1997–1998) Grønne skatter.
Da regjeringen Bondevik I inngikk et forlik med Arbeiderpartiet,
ble flere av forslagene iverksatt som del av en grønn skatteomlegging
fra 1. januar 1999. Fra 2005 ble det innført et begrenset nasjonalt
system for handel med CO2-kvoter. Dette kvotesystemet ble utvidet
og integrert med kvotesystemet i EU fra 1. januar 2008. Fra 2013
vil også prosessindustrien bli omfattet av kvotesystemet. Størstedelen av
klimagassutslippene er da enten omfattet av EUs kvotesystem eller
av CO2-avgiften. De fleste bedrifter og forbrukere står dermed overfor
en pris på sine utslipp.
Dette flertallet vil videre peke
på at regjeringen de siste årene har gjort flere endringer for å styrke
avgifter som virkemiddel for å bedre miljøet. I 2007 ble det innført
NOx-avgift som ble erstattet med en avtale i 2008. Bilavgiftene
er lagt om i mer miljøvennlig retning ved at engangsavgiften avhenger
av CO2-utslipp og ved at årsavgiften har blitt differensiert etter
bilenes miljøegenskaper. Videre innførte regjeringen Bondevik II
avgifter på klimagassene HFK og PFK i 2002. Verken innføring av
NOx-avgiften, CO2-komponent i engangsavgiften eller avgiftene på
HFK og PFK ble i sin tid foreslått av Grønn skattekommisjon. Dette
er viktige avgiftsomlegginger som har bidratt til lavere klimagassutslipp
og til at vi kan nå NOx-forpliktelsen i Gøteborgprotokollen. I tillegg
er CO2-avgiften økt for innenriks luftfart, og grunnavgiften på
fyringsolje, bensinavgiften, og dieselavgiften er økt.
Dette flertallet vil også vise
til Meld. St. 11 (2010–2011) som komiteen nylig har behandlet, hvor
det fremkommer at man har lykkes med å redusere marginal-skatten
på arbeid og fått bedre likebehandling mellom arbeid og kapitalinntekter.
Dette har ført til skattelettelser for brede grupper med lave og
midlere lønnsinntekter.
Dette flertallet mener det er
viktig å balansere hensynet til å redusere utslipp over tid med
hensynet til muligheten for norsk næringsliv å hevde seg i den internasjonale
konkurransen. Det er også viktig å fase inn avgifter gradvis for
å gi folk og næringsliv tid og mulighet til å omstille seg.
Dette flertallet mener at miljøavgifter
er et viktig virkemiddel for å stimulere til miljøvennlig adferd.
Økonomiske virkemidler, som avgifter og omsettelige kvoter, er ofte
best egnet til å oppfylle mål og forpliktelser i miljøpolitikken
til så lave kostnader som mulig. Bruk av miljøavgifter er dessuten
i tråd med prinsippet om at forurenseren betaler. Dette flertallet mener
det er riktig å arbeide kontinuerlig for å få et skatte-system som
stimulerer både til miljøvennlig adferd og til arbeid samtidig som det
sikrer fellesskapet de nødvendige inntekter.
Dette flertallet mener på denne
bakgrunn at det ikke er behov for å sette ned en ny grønn skattekommisjon,
men å jobbe videre med å endre skattesystemet som ivaretar flere
hensyn, som god fordeling, arbeidsinsentiver og miljøet.
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre viser til at forslagsstillerne
mener det er på tide med en gjennomført omlegging fra røde til grønne
skatter. De ønsker å øke miljøavgiftene og at avgiftsunntak og avgiftsreduksjoner
fjernes. Forslagsstillerne ser for seg en samtidig skatte- og avgiftsreduksjon
i person- og bedriftsbeskatningen. Forslagsstillerne mener at det
samtidig må settes et mål om at de grønne skattene skal utgjøre
om lag 25 pst. av alle skatte- og avgiftsinntekter når reformen
er gjennomført, mens de hevder dette utgjør 6 pst. i dag. Forslagsstillerne
mener at en omlegging av skattesystemet med økt vekt på grønne skatter
og avgifter er et viktig langsiktig strategisk valg. De viser også
til den forrige grønne skattekommisjonen som ble oppnevnt i 1994,
utvalgets anbefalinger lagt frem i 1996 og oppfølgingen fremlagt
for Stortinget i 1997 som «Grønn skattekommisjon, St.prp. nr. 54
(1997–1998) Grønne skatter». Det er videre forslagsstillernes syn
at Grønn skattekommisjon ikke på langt nær ble tilstrekkelig fulgt
opp, det er gått 15 år siden forslagene ble fremlagt, miljøutfordringene
har økt og Stortingets klimaforlik forutsetter økt fokus på miljøavgifter
for å nå målet om store utslippsreduksjoner. Forslagsstillerne ber
derfor regjeringen om å sette ned en ny grønn skattekommisjon med
sikte på å utrede en grønn skattereform som kan tre i kraft fra
2016.
Disse medlemmer viser til at
forslagsstillerne lister opp en rekke ulike tiltak som en grønn skattekommisjon
kan arbeide med. Disse medlemmer er av den oppfatning
at saken i denne omgang handler om Stortinget skal be regjeringen
nedsette en skattekommisjon, og foreløpig ikke mandat eller sammensetning
av kommisjonen. På denne bakgrunn finner ikke disse medlemmer det
som formålstjenlig å gå inn på ulike momenter i forslaget.
Disse medlemmer viser også til
Stortingets klimaforlik som forplikter Norge til store utslippsreduksjoner,
og hvor et stort og variert virkemiddelapparat er egnet til å nå
målsettingen.
Disse medlemmer er svært opptatt
av å ha et effektivt skatte- og avgiftssystem i Norge som tar hensyn
til miljøet og gjør det mulig på sikt å nå Norges forpliktelser
innen klimapolitikken nasjonalt og internasjonalt. Bruk av miljøavgifter
er dessuten i tråd med prinsippet om at forurenseren betaler. Samtidig
kan inntektene benyttes til å redusere skatter og avgifter som bidrar
til dårligere ressursbruk i samfunnet. I tillegg til forrige Grønn
skattekommisjon, kan det nevnes at Miljøavgiftsutvalget la fram
sin utredning i NOU 1992:3 Mot en mer kostnadseffektiv miljøpolitikk
i 1990-årene. Av nyere dato er Særavgiftsutvalget sin utredning
i NOU 2007:8 En vurdering av særavgiftene. Også dette utvalget hadde
en relativt grundig gjennomgang av miljøavgiftene. Disse
medlemmer vil også vise til Meld. St. 11 (2010–2011) Evalueringen av
skattereformen 2006 som nylig ble behandlet av Stortinget.
Disse medlemmer mener en av fordelene med
en grønn skattekommisjon er at man får opp mange ulike konkrete
forslag som kan settes i en helhetlig skatte- og avgiftsmessig sammenheng, dersom
det er mandatet for kommisjonen. Dette kan være forslag som kan
samle bred faglig og politisk støtte, men også forslag som ikke
er politisk ønskelig å gjennomføre. Mange av forslagene fra forrige
kommisjon er enten gjennomført eller delvis gjennomført. En kommisjon vil
være bredt sammensatt og vil i mange saker ikke kunne oppnå enstemmighet.
Det vil i så fall reflektere den politiske virkeligheten ettersom Stortinget
må finne en best mulig samfunnsmessig balanse mellom flere gode
tiltak.
Disse medlemmer er opptatt av
å sikre at norske bedrifter og arbeidsplasser har mest mulig like
betingelser som våre handelspartnere. Det hjelper ikke miljøet at
kraftkrevende industri flytter ut av Norge dersom produksjonen flyttes til
land hvor utslippet enten er likt eller større enn i Norge. Derfor
er det viktig at norsk miljøpolitisk skatte- og avgiftspolitikk
tilpasser seg utviklingen i EU-landene også innen kjøp og salg av
kvoter, kvoteplikt og hvilke næringer som skal inkluderes eller
ikke i systemet for kvotehandel.
Disse medlemmer viser til at
det er over 15 år siden sist en grønn skattekommisjon ble nedsatt av
regjeringen etter initiativ fra Stortinget. Dersom Stortinget ønsker
å nedsette en lignende kommisjon, vil dette skape grunnlag for en
ny og stor miljødebatt med oppmerksomhet på hvordan Norge selv kan
bidra til å redusere våre nasjonale miljøutslipp. Disse medlemmer mener en
bred debatt om dette vil være positivt for miljøet, men på den annen
side vil denne debatten også gå uavhengig av om det nedsettes en grønn
skattekommisjon eller ikke. Pågående internasjonale klimaforhandlinger,
tilpasninger til ulike EU-direktiv, arbeidet med de årlige statsbudsjetter
og ordinære forslag fra storting og regjering vil sørge for at miljødebatten
uansett vil stå høyt på den politiske dagsorden. Regjeringen har
også varslet en helhetlig gjennomgang av bil- og drivstoffavgiftene,
samtidig som arbeidet med rulleringen av nasjonal transportplan gir
gode muligheter for å redusere transportbransjens klimautslipp i
fremtiden med å satse mer på bedre veger, sjøtransport og jernbane.
Flere ulike forslag om å innføre eller å øke enkeltavgifter kommer
også med jevne mellomrom fra både regjering og storting. På denne
bakgrunn mener disse medlemmer at det kan være hensiktsmessig
å sette ned en ny skattekommisjon som får i oppdrag å utarbeide
forslag som kan danne grunnlag for en miljømessig helhetlig skatte-
og avgiftspolitikk
Disse medlemmer fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen snarest sette ned
en ny «grønn skattekommisjon» med sikte på å utrede en grønn skattereform
som kan tre i kraft fra 2016.»
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet ser
ikke noe behov for å nedsette en grønn skattekommisjon. Disse
medlemmer vil heller foretrekke en «blå» skattekommisjon, med
fokus på skattelettelser på lavere og midlere inntekter slik at
det i større grad vil lønne seg å stå i arbeid. Disse medlemmer mener
imidlertid et slikt forslag vil være fåfengt, så lenge det er et
rød-grønt flertall på Stortinget.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti
og Venstre mener at et grønt skatteskifte er avgjørende
viktig for å løse klimautfordringene, men også for å stimulere både borgere
og næringsliv til en omstilling i mer miljøvennlig retning hvor
det skal lønne seg å spare, arbeide og investere i norske bedrifter
og arbeidsplasser, og hvor det skal bli mindre lønnsomt med økt
forbruk, forurensing og miljøfiendtlig adferd.
Disse medlemmer viser til at
representanter fra regjering og regjeringspartier gjentatte ganger
har uttrykt politisk forståelse for, ja sågar politisk vilje til,
et slikt grønt skatteskifte. Finanskomiteens leder, Torgeir Micaelsen,
varslet for eksempel i Dagsavisen 11. februar 2008 at kraftige miljøavgifter
er nødvendig for å redde oss fra klimatrusselen. «Jeg vil ha høyere miljøavgifter
kombinert med lavere inntektskatt», sa Micaelsen til avisen. Dette
er helt i tråd med intensjonene i representantforslaget fra Venstre
og i tråd med tankegangen i en ny grønn skattekommisjon.
Disse medlemmer mener problemet
er at verken regjering eller regjeringspartier i realiteten har
gjort noe som helst for å følge opp disse «lovnadene». Samlet har
regjeringen endret skatte- og avgiftssystemet med om lag 1,5 mrd.
kroner, eller tilsvarende 250 mill. kroner hvert år, i miljøvennlig
retning. Til sammenligning har regjeringen for eksempel økt fagforeningsfradraget
i skattesystemet med over en halv mrd. kroner og varslet ytterligere
økning. Altså er regjeringens samlede bidrag for å få til et grønt
skatteskifte ytterst beskjedent. Spesielt med tanke på at regjeringen
har lovet å holde det samlede skatte- og avgiftsnivået uendret i
mange år, ville et grønt skatteskifte vært både fornuftig og formålstjenlig.
Disse medlemmer konstaterer at
det dessverre er langt fra ord til handling også på dette området.