Anslag på regnskap til utgiftsbevilgninger i statsbudsjettet
for 2011 utgjør 1 441,5 mrd. kroner medregnet lånetransaksjoner
og overføringer til Statens pensjonsfond utland. Dette er 57,6 mrd.
kroner høyere enn saldert budsjett 2011. Hovedårsaken til utgiftsøkningen
er høyere anslag på overføringer til Statens pensjonsfond utland
med om lag 53,3 mrd. kroner, jf. nærmere omtale i pkt. 7.1.4 i proposisjonen.
Utenom utgifter til petroleumsvirksomheten, lånetransaksjoner
og overføring til Statens pensjonsfond utland anslås utgiftene 0,2 mrd.
kroner høyere enn i saldert budsjett. I tilknytning til proposisjoner
med bevilgningsforslag som ble fremmet før samleproposisjonen i
forbindelse med revidert nasjonalbudsjett for 2011, ble utgiftene
satt opp med 1,3 mrd. kroner. Dette gjaldt i hovedsak økt bostøtte
til høye energiutgifter, overgangsregler for pensjonistbeskatningen
og investeringstilskudd til omsorgsboliger og sykehjemsplasser.
I forbindelse med revidert nasjonalbudsjett for 2011 ble utgiftene
satt opp med ytterligere 3,6 mrd. kroner. De største utgiftøkningene
gjaldt utgifter til inntekts- og trygdeoppgjøret, pensjonskostnader
for helseforetakene, merverdiavgiftskompensasjon til kommunene,
Statens lånekasse for utdanning, militæroperasjonen i Libya, kompensasjon
til Opplysningsvesenets fond, tiltak for vei og jernbane og kartlegging
av nordområdene. Utgiftene til dagpenger ble satt ned med knapt
0,8 mrd. kroner, men utgiftene gikk også ned på enkelte andre områder,
som planleggingsutgifter til fullskala renseanlegg for CO2 på Mongstad, bostøtte,
arbeidsmarkedstiltak og integreringstilskudd og opplæring i norsk
og samfunnskunnskap for voksne innvandrere. I tillegg ble anslaget
for renteutgifter satt ned med om lag 1,0 mrd. kroner i forbindelse
med revidert nasjonalbudsjett for 2011 uten at det ble fremmet bevilgningsforslag.
I anslag på regnskap 2011 er anslagene for renteutgifter
og dagpenger oppdatert etter revidert nasjonalbudsjett for 2011,
noe som innebærer reduserte utgifter med om lag 4,4 mrd. kroner. Renteutgiftene
anslås nå 4,0 mrd. kroner lavere enn til revidert nasjonalbudsjett
for 2011. Dette skyldes i hovedsak forslagene om omlegging av bevilgningene
til forskningsformål som innebærer at Fondet for forskning og nyskaping
og Nils Henrik Abels minnefond ikke videreføres. Dagpengene anslås
400 mill. kroner lavere enn til revidert nasjonalbudsjett for 2011.
Utover dette er det i anslag på regnskap 2011 lagt til grunn at
tilleggsbevilgninger som fremmes i 2. halvår og som isolert sett
bidrar til å svekke budsjettbalansen, dekkes ved tilsvarende nedsettelse
av øvrige utgifter. Dette gjelder blant annet utgifter knyttet terroranslagene
22. juli, som ble fremmet i egen proposisjon 30. september.
I saldert budsjett ble det bevilget 9,8 mrd.
kroner under kap. 2309 Tilfeldige utgifter. Bevilgningen ble økt
med 2,9 mrd. kroner i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett
for 2011 som følge av høyere forventet lønnsvekst enn lagt til grunn
i saldert budsjett. I anslag på regnskap er det lagt til grunn at
bevilgningene til lønnsoppgjøret i staten og trygdeoppgjøret mv.
dekkes ved reduksjon av kap. 2309 Tilfeldige utgifter. Trygdeoppgjøret
mv. er nå gjennomført, og de bevilgningsmessige konsekvensene av
dette er i anslag på regnskap fordelt på en rekke kapitler og poster.
Dette bidrar til å forklare at nivået på driftsutgiftene er redusert
i forhold til saldert budsjett, ettersom kap. 2309 i sin helhet
er bevilget som driftsutgifter, mens merutgiftene knyttet til trygdeoppgjøret
isolert sett øker overføringene på statsbudsjettet.
I nysalderingsproposisjonen senere i høst vil
det bli gjort rede for fordelingen av lønnsoppgjøret på kapittel
og post, og fremmet forslag om nedsettelse av bevilgningen på kap.
2309.
De samlede inntektene på statsbudsjettet for 2011
anslås nå til 1 378,0 mrd. kroner medregnet lånetransaksjoner og
overføringer fra Statens pensjonsfond utland. Dette er en økning
på 53,6 mrd. kroner i forhold til saldert budsjett 2011. Økningen
skyldes i stor grad at anslagene for inntekter fra petroleumsvirksomheten
er satt opp med 50,3 mrd. kroner i forhold til anslaget i saldert
budsjett 2011. I tillegg er anslagene for skatte- og avgiftsinntekter
fra Fastlands-Norge økt med om lag 21,7 mrd. kroner. I motsatt retning
trekker reduserte overføringer fra Statens pensjonsfond utland til
statsbudsjettet som følge av at det oljekorrigerte budsjettunderskuddet
nå anslås 28,9 mrd. kroner lavere enn i saldert budsjett.
Inntekter utenom petroleumsinntekter, lånetransaksjoner
og overføring fra Statens pensjonsfond utland anslås nå å bli 29,1 mrd.
kroner høyere enn i saldert budsjett. Som nevnt ovenfor utgjør høyere
inntekter fra skatter og avgifter fra Fastlands-Norge 21,7 mrd.
kroner av dette. De reviderte tallene for 2011 er basert på en gjennomgang
av statistikken for innbetalte skatter og avgifter hittil i år,
samt nye anslag for bl.a. sysselsetting, etterspørsel og lønns-
og prisvekst. Anslaget for direkte skatter og folketrygdavgifter
er økt med til sammen 18,7 mrd. kroner. Inntektene fra merverdiavgiften
er økt med om lag 3,5 mrd. kroner, mens øvrige særavgifter og toll
samlet sett er satt opp med 0,5 mrd. kroner.
Siden Stortinget vedtok budsjettet for 2011
i fjor høst er utbyttebetalingene utenom Statoil ASA, økt med 6,7 mrd.
kroner, mens inntektene fra helseforetakenes nedbetaling av driftkreditter
er økt med 1,6 mrd. kroner. Videre er anslaget for renteinntektene
satt ned med 2,3 mrd. kroner siden saldert budsjett 2011.
Tilbakebetalinger på lån mv. forventes nå å
bli 79,3 mrd. kroner, som er 3,1 mrd. kroner høyere enn i saldert
budsjett 2011. Det er i hovedsak tilbakebetalingene til boliglånsordningen
i Statens pensjonskasse som øker, men også tilbakebetalingene til
Statens lånekasse for utdanning og Husbanken øker noe.
Folketrygdens inntekter og utgifter medregnes
i statsbudsjettet. Folketrygdens finansieringsbehov, som framkommer
ved at folketrygdens inntekter bare delvis finansierer folketrygdens utgifter,
dekkes ved et statstilskudd fastsatt gjennom et eget vedtak. Ved
salderingen av statsbudsjettet for 2011 samtykket Stortinget i at finansieringsbehovet
ble dekket.
Tilleggsbevilgninger som er vedtatt hittil i
år og oppdatert anslag for dagpenger, innebærer at utgiftene under
folketrygden øker med 5,3 mrd. kroner. Folketrygdens inntekter fra trygdeavgiften
og arbeidsgiveravgiften anslås å bli 7,4 mrd. kroner høyere enn
lagt til grunn i saldert budsjett.
Folketrygdens finansieringsbehov anslås nå til 94,4
mrd. kroner. I nysalderingsproposisjonen vil det bli fremmet forslag
til vedtak om folketrygdens finansieringsbehov i 2011 basert på anslagsendringer
mv. gjennom året.
Petroleumsvirksomhetens inntekter fratrukket petroleumsvirksomhetens
utgifter danner netto kontantstrømmen fra petroleumsvirksomheten. Inntekts-
og utgiftselementene som inngår i petroleumsvirksomhetens inntekter
og utgifter er fastsatt i § 3 i lov om Statens pensjonsfond.
Utgiftene til petroleumsvirksomhet består av
andelen av investeringer på sokkelen som dekkes av Statens direkte
økonomiske engasjement i petroleumsvirksomheten (SDØE) og utgifter
knyttet til disponering av innretninger på sokkelen.
Utgiftene til petroleumsvirksomheten anslås
nå til om lag 22,0 mrd. kroner i 2011. Dette er 3,0 mrd. kroner
lavere enn i saldert budsjett. Det er utgifter til investeringer
under SDØE som nå anslås å bli 3 mrd. kroner lavere.
Inntektene fra SDØE omfatter i hovedsak driftsresultat,
kalkulatoriske avskrivninger og renter. Inntektene anslås til 139,9
mrd. kroner i 2011. I saldert budsjett var inntektene fra SDØE anslått til
126,3 mrd. kroner, noe som innebærer at anslaget er økt med 13,6
mrd. kroner. Økningen skyldes i hovedsak høyere oljepriser enn tidligere
lagt til grunn. Videre omfatter inntektene fra petroleumsvirksomheten
skatt og avgift på utvinning samt aksjeutbytte fra Statoil ASA.
Staten har i 2011 mottatt utbytte på om lag 13,4 mrd. kroner fra
Statoil ASA. Dette er 0,5 mrd. kroner høyere enn anslått i saldert
budsjett. Betalte skatter og avgifter fra petroleumsvirksomheten
i 2011 anslås til 210,0 mrd. kroner. Anslaget er 36,1 mrd. kroner
høyere enn i saldert budsjett.
Statens pensjonsfond består av Statens pensjonsfond
utland og Statens pensjonsfond Norge. Statsbudsjettets netto kontantstrøm
fra petroleumsvirksomheten overføres i sin helhet til Statens pensjonsfond
utland. Nettoinntektene fra petroleumsvirksomheten i 2011 anslås
å bli 341,3 mrd. kroner, som er 53,3 mrd. kroner høyere enn lagt
til grunn i saldert budsjett.
Samlet overføring fra Statens pensjonsfond utland
til statsbudsjettet er i saldert budsjett fastsatt til 135,0 mrd.
kroner. Det oljekorrigerte underskuddet for 2011 anslås nå til 106,1 mrd.
kroner, som er 28,9 mrd. kroner lavere enn bevilget beløp.
Det er fortsatt usikkerhet knyttet til behovet
for tilleggsbevilgninger i 2. halvår og dermed også anslaget for
det oljekorrigerte underskuddet i 2011. I nysalderingsproposisjonen
vil det bli fremmet oppdaterte anslag for det oljekorrigerte budsjettunderskuddet
i 2011 og eventuelt forslag om endret overføring fra Statens pensjonsfond utland
til statskassen i 2011.
Kapitalen i Statens pensjonsfond utland anslås nå
til 3 115,0 mrd. kroner ved utløpet av 2011, mens kapitalen i Statens
pensjonsfond Norge anslås til 135,1 mrd. kroner. Samlet anslås dermed
kapitalen i Statens pensjonsfond til 3 250,1 mrd. kroner ved utløpet
av 2011.
Statsbudsjettet gjøres opp i balanse etter tilbakeføring
fra Statens pensjonsfond utland. Statsbudsjettets finansieringsbehov
vil derfor være knyttet til netto utlån og gjeldsavdrag på tidligere
opptatte lån utenom overføringer til Statens pensjonsfond utland.
I saldert budsjett 2011 ble brutto finansieringsbehov anslått til 59,5
mrd. kroner. Brutto finansieringsbehov anslås nå til 63,5 mrd. kroner.
Endringen fra saldert budsjett skyldes i hovedsak økte utlån til boliglån
for statsansatte som er satt opp med 5,2 mrd. kroner. I tillegg
er utlånene til Statens lånekasse for utdanning og Husbanken økt
siden saldert budsjett 2011. Tilbakebetalingene fra de samme ordningene
øker også noe.
I proposisjonen er det videre redegjort for statsregnskapet
1. halvår 2011. I proposisjonens kap. 8 er det redegjort for utviklingstrekk
på statsbudsjettets utgiftsside 2003–2011.
Komiteen tar omtalen
til orientering.