Kommunene kan velge å skrive ut eiendomsskatt
på verk og bruk, herunder kraftproduksjonsanlegg. For store kraftanlegg
er grunnlaget for eiendomsskatten i utgangspunktet anslått nåverdi
av anleggets framtidige nettoinntekter. Imidlertid kan ikke eiendomsskattegrunnlaget
være lavere eller høyere enn henholdsvis 0,95 kroner pr. kWh og
2,35 kroner pr. kWh av anleggets gjennomsnittlige produksjon de
siste syv årene. Disse reglene omtales gjerne som maksimums- og
minimumsreglene. For små kraftanlegg under 10 000 kVA beregnes eiendomsskatten
etter egne regler. Maksimums- og minimumsreglene omfatter ikke slike
anlegg.
Landssamanslutninga av Vasskraftkommunar (LVK)
har i flere henvendelser til Finansdepartementet foreslått å fjerne
maksimumsgrensen i eiendomsskatten for store kraftanlegg. I statsbudsjettet
i fjor ble virkningene av å avvikle maksimums- og minimumsreglene
beskrevet. Samtidig ble det varslet en høring der berørte parter,
først og fremst vertskommuner, eierkommuner og kraftprodusenter
ville bli hørt, og at saken skulle presenteres i statsbudsjettet
for 2012.
I lys av dette sendte departementet på høring
et forslag om å justere maksimums- og minimums-reglene i årene framover.
I høringsnotatet diskuterer departementet også kapitaliseringsrenten som
benyttes ved verdsetting av store kraftanlegg.
Regjeringen foreslår å øke maksimumsgrensen slik
at vertskommunene kan få større inntekter fra eiendomsskatt fra
kraftsektoren. Konkret foreslår regjeringen at maksimumsgrensen
økes med 5 pst. for eiendomsskatteåret 2012. Dette vil øke vertskommunenes
inntekter med om lag 100 mill. kroner i 2012. Regjeringen foreslår
videre å øke maksimumsgrensen ytterligere med 11 pst. for eiendomsskatte-året
2013. I tillegg foreslår regjeringen at kapitaliseringsrenten settes
til 4,5 pst. for inntektsåret 2011 (eiendomsskatteåret 2013). Forslaget
vil øke vertskommunenes inntekter med ytterligere 220 mill. kroner
i 2013. Samlet innebærer regjeringens forslag at vertskommunenes
inntekter øker med om lag 420 mill. kroner når man ser toårsperioden
2012 og 2013 under ett målt i forhold til videreføring av dagens
regler. Departementets beregninger indikerer at alle vertskommuner
vil tjene på den samlede omleggingen sammenlignet med en videreføring
av dagens regler.
Økningen i kapitaliseringsrenten medfører et provenytap
for staten på 15 mill. kroner knyttet til lavere formuesskatt, påløpt
2011 og bokført 2012.
Regjeringen vil ta stilling til spørsmålet om
justering av maksimums- og minimumsreglene og fastsettelsen av kapitaliseringsrenten
for årene etter 2013 i forbindelse med de ordinære budsjettprosessene.
Departementets forslag om oppjustering av maksimumsgrensen
for kraftanlegg med 5 pst. for eiendomsskatteåret 2012 betyr at
dagens grenseverdi i eigedomsskattelova § 8 fjerde ledd økes fra
2,35 til 2,47 kroner pr. kWh. For eiendomsskatteåret 2013 foreslår
departementet en ytterligere økning med 11 pst., som innebærer at maksimumsgrensen
økes til 2,74 kroner pr. kWh.
Departementet viser til forslag til endring
av eigedomsskattelova § 8 fjerde ledd første punktum.
Forutsatt at Stortinget vedtar forslaget om
å øke maksimumsgrensen for kraftanlegg, legger departementet opp
til å endre kapitaliseringsrenten i FSFIN § 18-8-4 slik at rentesatsen
for inntektsåret 2011 blir 4,5 pst. Endringen får effekt for eiendomsskatteåret
2013.
Anlegg med generatorer som i inntektsåret har en
samlet påstemplet merkeytelse under 10 000 kVA, blir ikke påvirket
av departementets forslag.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre anser fastsettelse
av eiendomsverdier på kraftverk som svært viktig både for vertskommune,
eierkommuner (selskaper) og staten. Disse medlemmer er
enige i at maksimums- og minimumsreglene opprettholdes med de justeringer
som regjeringen foreslår. Disse medlemmer mener imidlertid
også at verdifastsettelsen er så sentral at kapitaliseringsrenten
ikke bør være gjenstand for årlige vedtak. Av hensyn til langsiktigheten
og stabiliteten i systemet er det uheldig at det foretas ubegrunnede
endringer i så sentrale forutsetninger som risikopåslaget. Disse
medlemmer er ikke komfortable med at regjeringen skriver
at «det foreslås at kapitaliseringsrenten økes noe for å nærme seg
et riktigere nivå». Selv små endringer i kapitaliseringsrenten gir
store utslag for så langsiktige investeringer som kraftverk, og departementets
omtale er svært uakademisk sett i et slikt perspektiv.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen komme tilbake til Stortinget
med en sak der man analyserer risikotillegg og rentefastsettelse
for kraftverk som grunnlag for en mer transparent, langsiktig fastsettelse
av kapitaliseringsrenten enn i dag.»
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti viser til at vertskommunene ønsker å fjerne maksimumsgrensen
for eiendomsskatt slik at de kan få større inntekter fra kraftsektoren. Dette
medlem mener at dette kan være et rimelig krav, siden vertskommunene
får lokale naturinngrep som følge av kraftutbygging som det bør
kompenseres for.
Dette medlem fremmer derfor følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen vurdere å fjerne maksimumsgrensen
for eiendomsskatt fra kraftsektoren i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett
for 2012.»