2. Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Anne Marit Bjørnflaten, Susanne Bratli, Freddy de Ruiter, Gorm Kjernli, Magne Rommetveit og Tone Merete Sønsterud, fra Fremskrittspartiet, Jan-Henrik Fredriksen, Åshild Karoline Haugland, Bård Hoksrud og Arne Sortevik, fra Høyre, Øyvind Halleraker, Lars Myraune og Ingjerd Schou, fra Sosialistisk Venstreparti, Hallgeir H. Langeland, fra Senterpartiet, Janne Sjelmo Nordås, og fra Kristelig Folkeparti, lederen Knut Arild Hareide, viser til at de foreslåtte endringer i vegtrafikkloven § 40 a innebærer en utvidelse av dagens adgang for departementet til å pålegge fylkeskommunene og Oslo kommune å utarbeide og gjennomføre trafikksikkerhetstiltak. Det forslås også en hjemmel for departementet å kunne pålegge kommunene å utarbeide og gjennomføre ulike trafikksikkerhetstiltak på skoleskyssområdet.

Komiteen har merket seg at de foreslåtte endringene vil gi departementet hjemmel til ved forskrift å pålegge fylkeskommunene og kommunene å sørge for at skyssberettigede elever får sitteplass med setebelte ved skoleskyss i buss. Dette er tiltak komiteen har vært opptatt av. Det vises i denne sammenheng bl.a. til representasjonsforslag, Dokument 8:65 S (2009–2010), og Innst. 292 S (2009–2010) der komiteen understreker at debatten og viljen til å sikre alle barn og unge sikker og trygg skoletransport er viktig, uavhengig av hvor man bor i landet. Komiteen mener det er uakseptabelt at den enkelte fylkeskommunes prioritering skal være avgjørende for om den enkelte skoleelev skal få en trygg og sikker transport til skolen.

Komiteen er fornøyd med at det nå foreslås nødvendige lovendringer slik at forskrift om sitteplass og setebelte for skyssberettigede elever kommer på plass.

Komiteen slutter seg til forslaget proposisjonen.

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og Kristelig Folkeparti, viser til at fokuset på sitteplass og setebelte ved skoleskyss har vært et aktuelt tema lenge, og er skuffet over at mange fylkeskommuner ikke har tatt ansvar og innført dette som krav ved inngåelse av kontrakter om skoleskyss.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet har en rekke ganger de siste seks årene fremmet forslag om å sikre alle norske barn som benytter skolebuss med setebelte og tilstrekkelig antall sitteplasser. Disse medlemmer vil i den forbindelse påpeke at Prop. 144 L (2010–2011) blant annet bygger på Fremskrittspartiets representantforslag Dokument nr. 8:84 (2005–2006) fra 10. mai 2006 om sikker og forsvarlig skolebusstransport, Fremskrittspartiets representantforslag Dokument nr. 8:28 (2007–2008) 2008 om setebeltepåbud i buss fra 2008, og Fremskrittspartiets representantforslag Dokument 8:65 S (2009–2010) om innføring av setebeltepåbud i buss og sikker og forsvarlig skolebusstransport fra 2010.

Disse medlemmer er glad for at det gradvis har blitt større aksept for Fremskrittspartiets syn. Disse medlemmer viser til spørretimen den 17. desember 2008 der stortingsrepresentant Bård Hoksrud stilte et spørsmål til daværende samferdselsminister Liv Signe Navarsete om sikring av barn i skolebuss. Statsråden svarte «at det i den søte juletid var lov å ha slike fromme og gode ønsker, og påpekte samtidig at statsråden ikke var julenissen». Disse medlemmer er glad for at regjeringen etter hvert har innsett at dette er en alvorlig problemstilling, og støtter regjeringens forslag om ny forskriftshjemmel.

Disse medlemmer viser til at høringsnotatet om saken fra 23. desember 2010 inneholdt et forslag til forskrift der det er unntak for transportkontrakter inngått forut for ikrafttredelse av forskriften, og som utløper innen oppstart skoleåret 2015/2016. Forskriften har naturlig nok ikke blitt satt i kraft ennå. Disse medlemmer påpeker at det dermed kan ta flere år før alle barn som må benytte skolebuss er tilstrekkelig sikret. Disse medlemmer viser til alle skolebarn kunne ha vært sikret i dag dersom regjeringspartiene hadde stemt for Fremskrittspartiets forslag allerede ved behandlingen av Dokument nr. 8:84 (2005–2006) i 2006. Disse medlemmer vil på denne bakgrunn fremme følgende forslag:

«Stortinget ber Regjeringen sørge for at ingen skolebarn må transporteres i skolebusser uten setebelter eller tilstrekkelig antall sitteplasser etter første 1. januar 2013, og merkostnadene dette medfører innarbeides i statsbudsjettet for 2013.»

Komiteens medlemmer fra Høyre og Kristelig Folkeparti viser til sine forslag i Innst. 292 S (2009–2010), jf. Dokument 8:65 S (2009–2010) om innføring av setebeltepåbud i buss og sikker og forsvarlig skoletransport.

Disse medlemmer understreker videre viktigheten av å sikre fylkeskommunene mulighet for å gjennomføre lovendringen.

Lovtittel mv.

Komiteen har ingen merknader til forslaget om å endre vegtrafikklovens formelle tittel eller til den lovtekniske korrigering av lov 17. desember 2010 nr. 91 om endringer i lov 18. juni 1965 nr. 4 om vegtrafikk relatert til ruspåvirket kjøring.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet registrerer at det oppstod flere feil i vegtrafikkloven etter behandlingen av Prop. 9 L (2010–2011). Disse medlemmer mener at slike inkurier i minst mulig grad skal forekomme og at det er viktig at det lovtekniske arbeidet holder høy kvalitet.