Samferdselsdepartementet legger i proposisjonen
frem forslag til endringer av vegtrafikkloven 18. juni 1965 nr.
4 § 40 a. Forslaget innebærer en utvidelse av dagens adgang for
departementet til å pålegge fylkeskommunene og Oslo kommune å utarbeide
og gjennomføre trafikksikkerhetstiltak på vegtrafikkområdet, jf. § 40 a
annet ledd.
Samtidig foreslås en ny hjemmel for departementet
til å kunne pålegge kommunene å utarbeide og gjennomføre ulike trafikksikkerhetstiltak
på skoleskyssområdet (jf. § 40 nytt tredje ledd).
De foreslåtte endringer i § 40 a vil blant annet
gi departementet hjemmel til ved forskrift å pålegge fylkeskommunene
og kommunene å sørge for at skyssberettigede skoleelever får sitteplass med
bilbelte ved skoleskyss i buss.
Samferdselsdepartementet har lenge vært opptatt
av trafikksikkerhet knyttet til skoleskyss i buss, og spørsmålet
om bedre sikring av skoleelever i buss har vært til behandling i
Stortinget ved flere anledninger.
Ved behandling av Dokument nr. 8:84 (2006–2009),
jf. Innst S. nr. 16 (2006–2007), ba Stortinget høsten 2006 regjeringen
vurdere behovet for lov- og/eller forskriftsendringer for å sikre elever
forsvarlig skoleskyss. Som ledd i denne vurderingen ga Samferdselsdepartementet
høsten 2007 SINTEF i oppdrag å foreta en utredning av risikoeksponering
og sikkerhet knyttet til transport av skoleelever i buss.
Våren 2008 ba Stortinget, ved behandling av
Dokument nr. 8:28 (2007–2008), jf. Innst. S. nr. 149 (2007–2008),
regjeringen å vurdere muligheten for å innføre påbud om sitteplass
for skolebarn i skoleskyss med buss. Ettersom SINTEF på dette tidspunkt
ikke hadde avsluttet sitt utredningsarbeid, ble det i Stortingets
anmodningsvedtak uttrykkelig påpekt at regjeringen først skulle påbegynne
sitt arbeid når rapporten fra SINTEF var lagt fram for Samferdselsdepartementet.
SINTEFs rapport «Sikkerhet knyttet til skolebarntransport
i buss» ble fremlagt for Samferdselsdepartementet i mai 2008. SINTEF konkluderer
i rapporten med at skaderisikoen for stående passasjerer i buss
er 6–7 ganger høyere enn for sittende passasjerer.
Selv om mange fylkeskommuner de seneste år har
nedlagt et betydelig arbeid for å styrke trafikksikkerheten ved
skoleskyssen, mener departementet likevel at ovennevnte skadepotensial, kombinert
med hensynet til likebehandling av skyssberettigede skoleelever
uavhengig av bosted, tilsier at trafikksikkerheten ved skoleskyssen nå
nærmere bør reguleres i forskrifts form. Departementet mener gjeldende
lovverk ikke gir hjemmel for en forskrift med et slikt innhold,
og at lovendring derfor er nødvendig.
Det følger av det som er opplyst foran at det
er ønsket om å sikre skoleelever bedre i buss som danner den konkrete
foranledningen for lovforslaget. Når departementet i denne proposisjonen
likevel foreslår en forskriftshjemmel rettet mot fylkeskommunene
med et videre nedslagsfelt enn selve skoleskyssområdet, er det fylkeskommunens
sentrale rolle i dagens trafikksikkerhetsarbeid, regjeringens visjon
om at det ikke skal forekomme ulykker med drepte og hardt skadde
i vegtrafikken («nullvisjonen») og hensynet til senere liknende
saker som særlig har vært avgjørende.
Opplæringslova § 13-4 første ledd fordeler ansvaret
for skoleskyssordningen mellom kommunen og fylkeskommunen, og tillegger fylkeskommunen
hovedansvaret for ordningen. Vegtrafikkloven § 40 a regulerer fylkeskommunenes
ansvar for trafikksikkerhetsarbeidet. Departementet er av den oppfatning
at gjeldende bestemmelse kun gir hjemmel for pålegg om trafikksikkerhetstiltak
på det vegnettet som ble overført fylkeskommunene og Oslo kommune
i forbindelse med forvaltningsreformen. Pålegg om sikring av skoleelever
i buss faller således til dels utenfor bestemmelsens anvendelsesområde.
Departementet har i høringsnotatet fremmet forslag
om utvidelse av anvendelsesområdet for forskriftshjemmelen i vegtrafikkloven
§ 40 a annet ledd. Forslaget innebærer at departementet gis en utvidet
adgang til å pålegge fylkeskommunene og Oslo kommune å utarbeide
og gjennomføre trafikksikkerhetstiltak, også slike tiltak som mangler
den vegtilknytning som forutsatt i Ot.prp. nr. 68 (2008–2009) Lov
om overføring av rettigheter og forpliktelser ved omklassifisering
av veg, etter veglov § 62 tredje ledd i forbindelse med forvaltningsreformen. «Departementet
kan gi forskrifter med nærmere bestemmelser om at fylkeskommunen,
i Oslo Oslo kommune, kan pålegges å utarbeide og gjennomføre ulike
tiltak knyttet til trafikksikkerhet, herunder tiltak på vegnettet.»
Høringsinstansenes syn går nærmere fram av pkt.
3.2.2 i proposisjonen.
I likhet med det klare flertall av høringsinstanser som
har uttalt seg, mener departementet at det er et behov for statlige
pålegg om sikring av skyssberettigede skoleelever i buss. Departementet mener
at en praksis under dagens skoleskyssordning hvor en ikke ubetydelig
andel skoleelever står usikret i midtgangen på vei til og fra skolen, kombinert
med det ulykkespotensial denne praksisen innebærer, kan være uheldig.
Departementet mener samtidig at det i dagens lovverk ikke er hjemmel
for en forskrift med pålegg overfor fylkeskommunene om bedre sikring
av skoleelever i buss, og at en lovendring derfor er nødvendig.
Departementet har innarbeidet merknad fra Justis-
og politidepartementet om at anvendelsesområdet for vegtrafikkloven
§ 40 a annet ledd klarere bør angis. Dette er gjort ved en presisering
i bestemmelsen, ved å innta formuleringen «og tiltak i tilknytning
til skoleskyss».
Det er fylkeskommunen som i departementets høringsnotat
foreslås som pliktsubjekt i forhold til de nye foreslåtte reglene.
Kommunen har imidlertid også ansvar for enkelte skyssområder under
opplæringslova/privatskolelova. Skyssberettigede skoleelever som
faller innunder kommunens skyssansvarsområder vil i henhold til
høringsnotatets forslag følgelig ikke – i alle fall ikke direkte
– være omfattet av den foreslåtte regulering.
Departementets avgrensning i høringsnotatet mot
kommunens skyssansvarsområder skyldes dels karakteren av de skoleskyssområder
kommunen har ansvaret for under opplæringslova/privatskolelova,
og dels karakteren av de krav som den foreslåtte forskrift pålegger
fylkeskommunen. Departementet er av den oppfatning at forholdene
samlet sett innebærer at behovet for regulering av kommunens skyssansvarsområder –
ut fra et trafikksikkerhetsståsted – er betydelig mindre enn tilsvarende
regulering av fylkeskommunens skyssansvarsområder.
Til tross for ovennevnte, åpnet departementet
i høringsnotatet for at det kunne bli aktuelt med regulering også
av kommunens skyssansvarsområder.
Høringsinstansenes syn går nærmere fram av pkt.
3.3.2 i proposisjonen.
Ti høringsinstanser har merknader til departementets
problemstilling knyttet til mulig regulering også av kommunens skyssansvarsområder under
opplæringslova/privatskolelova. Av disse mener åtte instanser at
slik regulering bør/må gjennomføres. Det er bare Hordaland fylkeskommune
og NHO Transport som argumenterer imot slik regulering.
Departementet mener trafikksikkerhetshensynet alene
vanskelig kan forsvare en eventuell forskriftsregulering av kommunens
skyssansvarsområder. Dette skyldes for det første at de sikringskrav
som pålegges fylkeskommunene i medhold av den foreslåtte forskriften
i seg selv vil bidra til sikring av skoleelever som også kommunen
har ansvaret for. Videre vil viktige skoleskyssområder også kommunen
har ansvaret for («skyss i skoletiden») normalt måtte finne sted
med egne skolebusser og/eller på tidspunkter utenfor rushtrafikken.
Departementet foreslår i tråd med det klare flertall
av høringsinstansene, at også kommunene og deres skyssansvarsområder
underlegges nærmere forskriftsregulering. Hjemmelen for slik forskrift
foreslås innført som et nytt tredje ledd i vegtrafikk-loven § 40 a.
Departementet legger i proposisjonen også fram forslag
til endring av vegtrafikklovens formelle tittel. Dette fordi vegtrafikklovens
formelle tittel i dag bryter med den normale og langt på vei standardiserte
titteloppbygning som gjelder i lovverket for øvrig. Departementet
foreslår derfor å endre tittelen til å lyde «Lov 18. juni 1965 nr.
4 om vegtrafikk (vegtrafikkloven)».
Departementet legger i tillegg frem forslag
til en lovteknisk korrigering av lov 17. desember 2010 nr. 91 om
endringer i lov 18. juni 1965 nr. 4 om vegtrafikk relatert til ruspåvirket
kjøring.
De foreslåtte endringer av vegtrafikkloven § 40 a
annet ledd vil i seg selv verken ha økonomiske eller administrative
konsekvenser.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Anne Marit Bjørnflaten, Susanne Bratli, Freddy de Ruiter, Gorm Kjernli,
Magne Rommetveit og Tone Merete Sønsterud, fra Fremskrittspartiet,
Jan-Henrik Fredriksen, Åshild Karoline Haugland, Bård Hoksrud og Arne
Sortevik, fra Høyre, Øyvind Halleraker, Lars Myraune og Ingjerd Schou,
fra Sosialistisk Venstreparti, Hallgeir H. Langeland, fra Senterpartiet,
Janne Sjelmo Nordås, og fra Kristelig Folkeparti, lederen Knut Arild Hareide,
viser til at de foreslåtte endringer i vegtrafikkloven § 40 a innebærer
en utvidelse av dagens adgang for departementet til å pålegge fylkeskommunene
og Oslo kommune å utarbeide og gjennomføre trafikksikkerhetstiltak. Det
forslås også en hjemmel for departementet å kunne pålegge kommunene
å utarbeide og gjennomføre ulike trafikksikkerhetstiltak på skoleskyssområdet.
Komiteen har merket seg at de
foreslåtte endringene vil gi departementet hjemmel til ved forskrift
å pålegge fylkeskommunene og kommunene å sørge for at skyssberettigede
elever får sitteplass med setebelte ved skoleskyss i buss. Dette
er tiltak komiteen har vært opptatt av. Det vises
i denne sammenheng bl.a. til representasjonsforslag, Dokument 8:65 S
(2009–2010), og Innst. 292 S (2009–2010) der komiteen understreker
at debatten og viljen til å sikre alle barn og unge sikker og trygg
skoletransport er viktig, uavhengig av hvor man bor i landet. Komiteen mener
det er uakseptabelt at den enkelte fylkeskommunes prioritering skal
være avgjørende for om den enkelte skoleelev skal få en trygg og
sikker transport til skolen.
Komiteen er fornøyd med at det
nå foreslås nødvendige lovendringer slik at forskrift om sitteplass
og setebelte for skyssberettigede elever kommer på plass.
Komiteen slutter seg til forslaget
proposisjonen.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og
Kristelig Folkeparti, viser til at fokuset på sitteplass
og setebelte ved skoleskyss har vært et aktuelt tema lenge, og er
skuffet over at mange fylkeskommuner ikke har tatt ansvar og innført
dette som krav ved inngåelse av kontrakter om skoleskyss.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet har
en rekke ganger de siste seks årene fremmet forslag om å sikre alle
norske barn som benytter skolebuss med setebelte og tilstrekkelig antall
sitteplasser. Disse medlemmer vil i den forbindelse
påpeke at Prop. 144 L (2010–2011) blant annet bygger på Fremskrittspartiets
representantforslag Dokument nr. 8:84 (2005–2006) fra 10. mai 2006
om sikker og forsvarlig skolebusstransport, Fremskrittspartiets
representantforslag Dokument nr. 8:28 (2007–2008) 2008 om setebeltepåbud
i buss fra 2008, og Fremskrittspartiets representantforslag Dokument 8:65 S
(2009–2010) om innføring av setebeltepåbud i buss og sikker og forsvarlig
skolebusstransport fra 2010.
Disse medlemmer er glad for at
det gradvis har blitt større aksept for Fremskrittspartiets syn. Disse
medlemmer viser til spørretimen den 17. desember 2008 der
stortingsrepresentant Bård Hoksrud stilte et spørsmål til daværende samferdselsminister
Liv Signe Navarsete om sikring av barn i skolebuss. Statsråden svarte
«at det i den søte juletid var lov å ha slike fromme og gode ønsker,
og påpekte samtidig at statsråden ikke var julenissen». Disse
medlemmer er glad for at regjeringen etter hvert har innsett
at dette er en alvorlig problemstilling, og støtter regjeringens
forslag om ny forskriftshjemmel.
Disse medlemmer viser til at
høringsnotatet om saken fra 23. desember 2010 inneholdt et forslag
til forskrift der det er unntak for transportkontrakter inngått
forut for ikrafttredelse av forskriften, og som utløper innen oppstart skoleåret
2015/2016. Forskriften har naturlig nok ikke blitt satt i kraft
ennå. Disse medlemmer påpeker at det dermed kan ta
flere år før alle barn som må benytte skolebuss er tilstrekkelig sikret. Disse
medlemmer viser til alle skolebarn kunne ha vært sikret
i dag dersom regjeringspartiene hadde stemt for Fremskrittspartiets forslag
allerede ved behandlingen av Dokument nr. 8:84 (2005–2006) i 2006. Disse
medlemmer vil på denne bakgrunn fremme følgende forslag:
«Stortinget ber Regjeringen sørge for at ingen skolebarn
må transporteres i skolebusser uten setebelter eller tilstrekkelig
antall sitteplasser etter første 1. januar 2013, og merkostnadene
dette medfører innarbeides i statsbudsjettet for 2013.»
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti viser til sine forslag i Innst.
292 S (2009–2010), jf. Dokument 8:65 S (2009–2010) om innføring
av setebeltepåbud i buss og sikker og forsvarlig skoletransport.
Disse medlemmer understreker
videre viktigheten av å sikre fylkeskommunene mulighet for å gjennomføre
lovendringen.
Komiteen har ingen
merknader til forslaget om å endre vegtrafikklovens formelle tittel
eller til den lovtekniske korrigering av lov 17. desember 2010 nr.
91 om endringer i lov 18. juni 1965 nr. 4 om vegtrafikk relatert
til ruspåvirket kjøring.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet registrerer
at det oppstod flere feil i vegtrafikkloven etter behandlingen av
Prop. 9 L (2010–2011). Disse medlemmer mener at slike
inkurier i minst mulig grad skal forekomme og at det er viktig at
det lovtekniske arbeidet holder høy kvalitet.
Forslag fra Fremskrittspartiet:
Forslag 1
Stortinget ber Regjeringen sørge for at ingen skolebarn
må transporteres i skolebusser uten setebelter eller tilstrekkelig
antall sitteplasser etter første 1. januar 2013, og merkostnadene
dette medfører innarbeides i statsbudsjettet for 2013.
Komiteen viser til
proposisjonen og merknadene og rår Stortinget til å gjøre slikt
vedtak til lov
om endringer i vegtrafikkloven (utvidet adgang til
pålegg om trafikksikkerhetstiltak mv.)
I
I vegtrafikklov 18. juni 1965 nr. 4 gjøres følgende
endringer:
Lovens tittel skal lyde:
Lov 18. juni 1965 nr. 4 om vegtrafikk (vegtrafikkloven)
§ 22 a tredje ledd annet punktum skal lyde:
Blodprøve og spyttprøve kan tas av lege, sykepleier eller
bioingeniør.
§ 40 a annet ledd skal lyde:
Departementet kan gi forskrifter med nærmere bestemmelser
om at fylkeskommunen, i Oslo Oslo kommune, pålegges å utarbeide
og gjennomføre ulike tiltak knyttet til trafikksikkerhet,
herunder tiltak på vegnettet og tiltak i tilknytning til skoleskyss.
§ 40 a nytt tredje ledd skal lyde:
Departementet kan i forskrift gi regler om at kommunen
pålegges å utarbeide og gjennomføre ulike trafikksikkerhetstiltak
i tilknytning til skoleskyss.
II
I lov 17. desember 2010 nr. 91 om endringar i lov 18.
juni 1965 nr. 4 om vegtrafikk (endringar relatert til ruspåverka
køyring m.m.) gjøres følgende endringer i avsnitt I:
Endringen av § 22 skal lyde:
§ 22 Ruspåvirkning av motorvognfører
Ingen må føre eller forsøke å føre motorvogn når han er
påvirket av alkohol eller annet berusende eller bedøvende middel.
Har han større alkoholkonsentrasjon i blodet enn 0,2 promille
eller en alkoholmengde i kroppen som kan føre til så stor alkoholkonsentrasjon
i blodet, eller større alkoholkonsentrasjon i utåndingsluften enn 0,1
milligram per liter luft, regnes han i alle tilfeller for påvirket
av alkohol i henhold til bestemmelsene i loven.
Overstiger konsentrasjon i blodet av annet berusende
eller bedøvende middel grenser fastsatt i forskrift gitt med hjemmel
i loven, eller en mengde slikt middel i kroppen som kan føre til
så stor konsentrasjon av slikt middel i blodet, regnes han i alle
tilfeller for påvirket i forhold til bestemmelsene i loven. Dette gjelder
likevel ikke hvor overskridelsen skyldes legemiddel inntatt i henhold
til gyldig resept.
Villfarelse med hensyn til alkoholkonsentrasjonens
størrelse fritar ikke for straff. Det samme gjelder villfarelse
med hensyn til størrelsen av konsentrasjonen av annet berusende
eller bedøvende middel, med mindre slikt middel er inntatt i henhold
til gyldig resept, jf. tredje ledd.
Fører av motorvogn må ikke nyte alkohol eller ta annet
berusende eller bedøvende middel i de første seks timene etter
at han er ferdig med kjøringen, når han forstår eller må forstå
at det kan bli politietterforskning på grunn av kjøringen. Dette
forbudet gjelder likevel ikke etter at blodprøve eller utåndingsprøve
er tatt, eller politiet har avgjort at slik prøve ikke skal tas.
Departementet kan gi forskrift om
grenser for konsentrasjoner i blodet av annet berusende eller bedøvende
middel som nevnt i tredje ledd og § 31 annet ledd.
Endringen av § 31 annet ledd og § 33 nr. 1 nytt tredje ledd
oppheves.
Ny endring skal lyde:
§ 31 skal lyde:
§ 31 Alminnelige straffebestemmelser
Den som forsettlig eller uaktsomt overtrer bestemmelser
gitt i eller i medhold av denne lov, straffes med bøter eller med
fengsel inntil ett år, dersom forholdet ikke går inn under strengere
straffebud. På samme måte straffes overtredelse av vilkår i enkeltvedtak
i medhold av denne lov og brudd på forbud etter §§ 35 og 36. Overtredelse
er forseelse, uansett straffens størrelse. Den som ved bruk av motorvogn uaktsomt
volder betydelig legemsskade eller en annens død, straffes etter
straffeloven § 238 eller § 239.
Den som overtrer § 22 første ledd, straffes som regel
a) med bot ved alkoholkonsentrasjon i blodet til
og med 0,5 promille eller alkoholkonsentrasjon i utåndingsluften
til og med 0,25 milligram per liter luft, eller ved nærmere
bestemt konsentrasjon i blodet av annet berusende eller bedøvende
middel,
b) med bot og betinget eller ubetinget fengsel
ved alkoholkonsentrasjon i blodet over 0,5 til og med 1,2 promille
eller alkoholkonsentrasjon i utåndingsluften over 0,25 til og med 0,6 milligram per
liter luft, eller ved nærmere bestemt konsentrasjon i blodet
av annet berusende eller bedøvende middel,
c) med bot og ubetinget fengsel ved alkoholkonsentrasjon
i blodet over 1,2 promille eller alkoholkonsentrasjon
i utåndingsluften over 0,6 milligram per liter
luft, eller ved nærmere bestemt konsentrasjon i blodet
av annet berusende eller bedøvende middel.
Påvirkningsgraden hos førere som har inntatt legemiddel
i henhold til gyldig resept, vurderes konkret.
Ved utmåling av straffen etter annet ledd tas særlig hensyn
til graden av påvirkning og hvilke farer kjøringen har medført.
Den som overtrer § 22 første ledd, jf. § 31 annet ledd bokstav a,
og som tidligere er straffet etter § 22 første ledd, jf. § 31 annet
eller fjerde ledd, straffes som regel med bot
eller bot og betinget fengsel. Den som overtrer § 22 første ledd,
jf. § 31 annet ledd bokstav b eller c, og som
tidligere er straffet etter § 22 første ledd, jf. § 31 annet eller fjerde ledd,
straffes som regel med bot og ubetinget fengsel.
Den som ellers ville ha blitt idømt bot og ubetinget fengsel
for overtredelse av § 22 første ledd, kan i stedet idømmes bot og
betinget fengsel med vilkår om program mot ruspåvirket kjøring som
nevnt i straffeloven § 53 nr. 3 bokstav e.
Overtredelse av § 22 femte ledd straffes
med bot og fengsel.
For parkeringsovertredelser av regler gitt i medhold av
§ 8 første ledd fastsetter Kongen tilleggsavgift.
Andre parkeringsovertredelser og overtredelser av forbud
mot stans straffes bare dersom parkeringen eller stansen har voldt
eller kunne ha voldt alvorlig trafikkhindring eller fare for person
eller gods. Ellers ilegges gebyr etter § 31 a.
Etter nærmere regler gitt av Kongen kan det ilegges gebyr
istedet for straff også ved overtredelse av andre regler gitt i
eller i medhold av denne lov.
III
Loven trer i kraft straks.
Oslo, i transport- og kommunikasjonskomiteen, den 27. oktober 2011
Knut Arild Hareide |
Susanne Bratli |
leder |
ordfører |