Formålet med denne proposisjonen er å be om Stortingets
godkjenning til å omdanne Luftforsvarets hovedverksted Kjeller (LHK)
til et statsforetak og godkjenning av en økning av kostnadsrammen
for kjøp av nytt forskningsfartøy. Hensikten med omdanning av LHK
til statsforetak er å sette verkstedet i stand til å kunne ta på
seg større vedlikeholdsoppdrag for bl.a. leverandørene av materiell
som det nye kampflyet F-35 og NH-90 helikoptre. Regjeringen har tidligere
informert om arbeidet med omdanningen i Prop. 110 S (2010–2011)
og i Prop. 1 S (2011–2012).
Bakgrunnen for regjeringens forslag om omdanning
av LHK til statsforetak er et ønske om å tilpasse virksomheten til
kommende endringer av vedlikeholdskonsept for fly og helikoptre.
Tiltaket legger til rette for å sikre et konkurransedyktig, relevant
og høykompetent fagmiljø ved virksomheten også på lengre sikt. Omdanningen er
også et uttrykk for regjeringens mål om å forbedre, fornye og omstille
offentlig sektor i samarbeid med de ansatte.
Forslaget om omdanning av LHK til statsforetak innebærer
et klart organisatorisk skille mellom Forsvarets myndighets- og
bestilleroppgaver på den ene siden, og LHK som en produksjonsvirksomhet
på den andre.
En omdanning er påkrevet dersom LHK skal kunne
være med å konkurrere om fremtidige vedlikeholdsoppdrag på luftmilitære
fartøy. Omdanningen til statsforetak vil, etter regjeringens oppfatning,
bidra til å sikre at virksomheten kan opprettholde nødvendige vedlikeholds-
og beredskapsoppgaver knyttet til eksisterende strukturelement som
F-16 kampfly og Sea King helikoptre. Samtidig får virksomheten rammebetingelser
som gjør at den på kommersiell basis kan være med å konkurrere om
fremtidige vedlikeholdsoppdrag, eksempelvis for F-35 og NH-90.
De samfunnsøkonomiske konsekvensene ved å omdanne
LHK til statsforetak ligger hovedsakelig i etablering av et økonomisk
lønnsomt foretak som kan være med å konkurrere om vedlikeholdsoppdrag
for fremtidige luftkapasiteter. På bakgrunn av det forretningsmessige potensialet
som ligger i et omdannet LHK, legges det et godt grunnlag for å
opprettholde kompetansearbeidsplassene og det teknologisk avanserte
miljøet ved verkstedet over tid. Verkstedet vil få nytt navn på
tidspunktet for omdanning til statsforetak.
Dagens organisering av LHK som del av Forsvarets
logistikkorganisasjon, vedlikeholdsdivisjonen (FLO/V), ble etablert
som resultat av Stortingets behandling av Innst. S. nr. 25 (2000–2001),
jf. St.prp. nr. 55 (1999–2000). LHK er ett av fire depotverksteder
i FLO/V. Verkstedene innenfor FLO/V utfører i hovedsak vedlikehold og
materielloppgraderinger for Forsvaret. Virksomheten til LHK er lokalisert
på Kjeller i Skedsmo kommune, men benytter også testfasiliteter
på Rygge.
LHK utfører tyngre vedlikehold som ikke kan eller
skal utføres ved Luftforsvarets egne verksteder. Virksomheten har
i dag ca. 400 ansatte. Oppdragene fra Forsvaret er tildelt uten konkurranse,
og er regulert i interne avtaledokumenter benevnt «leveranseavtaler»
mellom FLO og andre deler av Forsvaret. I 2010 produserte LHK vedlikehold
for Forsvaret for ca. 600 mill. kroner. Forsvaret benytter eksterne
leverandører når det ikke er kapasitet på egne verksteder eller når
dette er økonomisk hensiktsmessig. I 2010 kjøpte Forsvaret flyvedlikehold
av eksterne leverandører for ca. 300 mill. kroner.
Hovedvekten av arbeidet ved LHK er knyttet til oppgraderinger/modifikasjoner,
komponentgjenvinning samt overhaling og tunge ettersyn knyttet til
Luftforsvarets F-16 kampfly og Sea King helikoptre. Arbeid tilknyttet
disse to strukturelementene utgjør nærmere 80 pst. av virksomheten
ved LHK. Både F-16 og Sea King forventes faset ut rundt 2020.
I dag går ca. 95 pst. av LHKs leveranser til
det norske forsvaret, og er regulert gjennom direkte leveranseavtaler.
LHK har også, som en del av internasjonale samarbeidsavtaler, mindre
oppdrag for andre lands forsvar innenfor fly- og radarvedlikehold.
LHK som leverandør er derfor i stor grad tilpasset leveranser til
det norske luftmilitære markedet, og da rettet mot fly, motorer, komponenter,
kontroll og varsling samt luftvern.
Virksomheten er i dag bygget opp rundt avdelingene
Mekanisk seksjon, Motorseksjonen, Flyseksjonen, Elektronikkseksjonen
og Forsvarets laboratorietjeneste (FOLAT). Forsvarsdepartementet
legger til grunn at FOLAT ikke blir en del av det fremtidige statsforetaket,
da enkelte funksjoner ved FOLAT omfatter eierskapsforvaltning eller
oppgaver som er nært knyttet til eierskapsforvaltningen. Videre
er det totalt sett liten avhengighet mellom de øvrige deler av LHK
og FOLAT. FOLAT utgjør ca. 40 årsverk ved LHK.
Statsforetak er en særskilt organisasjonsform
for statseide virksomheter, regulert i egen lov av 30. august 1991.
Statsforetak ligger nær opp til aksjeselskapsformen når det gjelder
eierstyring, men skiller seg fra den på enkelte punkter. Det er krav
til at staten eier hele foretaket.
Et statsforetak ledes av et styre og en administrerende
direktør som står for den forretningsmessige ledelsen. Statens innflytelse
i foretaket skjer gjennom foretaksmøtet, som er foretakets øverste
myndighet, og hvor statsråden representerer staten som eier.
På grunn av statsforetakets ovennevnte særtrekk, anses
denne organisasjonsformen særlig velegnet der det også ligger sektorpolitiske
målsettinger til grunn for statens eierskap, slik det vil gjøre
i tilfellet med det omdannede LHK.
Statsforetaket vil bygge videre på den kompetanse
og teknologi som LHK har utviklet over flere tiår. Virksomheten
vil fortsatt primært satse på forsvarsmarkedet, og det vil være
en sentral oppgave tidlig å posisjonere virksomheten for å vinne
vedlikeholdskontrakter tilknyttet NH-90-helikopter og F-35-kampfly.
Dette er viktig, ikke minst for å legge til rette for fortsatt betydelig luftmilitær
vedlikeholdsaktivitet ved LHK etter at F-16 og Sea King forventes
å bli faset ut rundt 2020. Prosessene for utlysning av vedlikeholdskontrakter,
og derav også behovet for posisjonering mot aktuelle hovedleverandører,
starter høsten 2011. Ledetid for nye kontrakter i forsvarsmarkedet
er normalt 5–10 år.
Det nye statsforetaket vil få overført de eksisterende
vedlikeholdsoppdrag som er avtalt mellom LHK og øvrige avdelinger
i Forsvaret. Videreføring av eksisterende vedlikeholdsoppdrag er
viktig for å sikre Forsvaret nødvendig vedlikehold på sentralt militært
materiell. Samtidig sikrer det en videreføring av virksomheten ved LHK
i en periode frem til nye vedlikeholdskontrakter kan være vunnet
i konkurranse med andre aktører.
Omfang av oppdrag/avrop under rammeavtalene vil
reduseres over tid og i praksis forsvinne når F-16-kampflyene og
Sea King helikoptrene forventes å bli faset ut rundt 2020. Det er
lagt til grunn en slik varighet på rammeavtalene for at Forsvaret
kan gjøre avrop i den gjenstående levetiden til F-16 og Sea King.
Varigheten vil sikre en kontinuitet i tjenesteproduksjonen og en forsvarlig
forrentning av de investeringer som er gjort i LHK for å kunne utføre
vedlikehold på F-16 og Sea King, og som blir overført til det nye statsforetaket.
Statsforetaket vil overta et mindre areal med tilhørende
bygningsmasse på Forsvarets eiendom på Kjeller i Skedsmo kommune.
Flystripen og hoveddelen av arealet på Kjeller vil forbli eiet av
Forsvarsdepartementet. Der statsforetaket eventuelt vil ha behov
for tilgang til andre fasiliteter på Kjeller eller Rygge ifm. vedlikeholdsoppdrag,
vil det inngås leiekontrakt på alminnelige markedsmessige vilkår
med Forsvarsbygg som forvalter eiendom på vegne av Forsvarsdepartementet.
Omdanning til statsforetak vil ikke ha konsekvenser for sivil allmennflyvirksomhet
på Kjeller.
Vedlikeholdskonsept for F-35 er basert på vedlikeholdsprogram
i regi av leverandør (Performance Based Logistics – PBL). For å
holde vedlikeholdskostnadene lavest mulig er det etablert et Best
Value-prinsipp for valg av underleverandører. Dette innebærer at
aktuelle underleverandører må konkurrere seg til vedlikeholdsoppdrag
hos systemenes hovedleverandører. Den samme utviklingen, med større
grad av PBL, gjør seg også gjeldende for NH-90 helikoptrene. Virksomheter
som får vedlikeholdsoppdrag i regi av vedlikeholdsleverandør på
både F-35 og NH-90, vil pga. antatte stordriftsfordeler forventes
å skulle kunne vedlikeholde et større antall enheter enn det antallet
som benyttes av hver enkelt nasjon.
Norges inngåelse av avtale om kjøp av fire F-35 treningsfly
gir mulighetsrom for statsforetaket til tidlig posisjonering for
sentrale vedlikeholdsoppdrag innenfor F-35-programmet. LHK har allerede
et etablert og meget avansert teknologisk miljø som er internasjonalt
anerkjent på flere av sine fagområder. Flere store internasjonale
forsvarsindustriaktører har uttrykt interesse for å kunne benytte
LHK som underleverandør.
Med unntak av noen få befal som vil beholde
sitt tilsettingsforhold i Forsvaret, er personalet ved LHK sivilt
ansatte som vil bli overført til det nye statsforetaket. De sivilt
ansatte er i dag dels statstjenestemenn og dels overenskomstlønnede
arbeidstakere i staten. I et fremtidig statsforetak vil ingen av
de ansatte anses som statstjenestemenn.
Statstjenestemenn har, etter statsforetaksloven § 55
tredje ledd, fortrinnsrett til annen statsstilling og rett til ventelønn
i en viss tid etter omdanning til statsforetak. Det legges til grunn
at disse rettighetene skal gjelde i ett år fra etableringen av foretaket.
Tidspunkt for opphør av rettighetene vil bli angitt i stiftelsesdokumentet
til statsforetaket. Rettighetene gjelder ikke for overenskomstlønnede
ved LHK. Overenskomstlønnede gis imidlertid fortrinnsrett til annen stilling
i Forsvaret i ett år fra etableringstidspunktet, jf. arbeidsmiljøloven
§ 14-2.
For arbeidstakere som overføres til statsforetaket,
legges det til grunn at den enkelte arbeidstakers tilsettingsforhold
løper uavbrutt inn i statsforetaket ettersom foretaket er å anse
som videreføring av eksisterende virksomhet (virksomhetsoverdragelse).
På avtalesiden vil Hovedavtalen og Hovedtariffavtalen
i staten, samt Hovedavtalen LO-NHO med tilpasningsavtale for Forsvaret
og Verkstedoverenskomsten for Forsvaret, bli avløst av avtaler inngått
gjennom den arbeidsgiversammenslutning det nye statsforetaket blir
medlem av.
Forsvarsdepartementet legger i utgangspunktet til
grunn for omdanningen av LHK at alle sivilt ansatte som er tilknyttet
LHK skal overføres til det nye foretaket på omdanningstidspunktet.
På omdanningstidspunktet vil LHK bestå av ca. 400 ansatte. Ca. 40
ansatte ved LHK har i dag sin stilling i avdelingen Forsvarets laboratorietjenester
(FOLAT). Denne enheten inngår ikke i det nye foretaket, og de ansatte
vil bli videreført som forsvarsansatte.
De som er ansatt ved LHK på omdanningstidspunktet
vil få videreført sitt medlemskap i Statens pensjonskasse (SPK)
som en lukket ordning og fortsette å tjene opp pensjonsrettigheter
uten avbrudd og på samme vilkår som statstjenestemenn. Nytt personell
som blir ansatt av statsforetaket etter omdanning vil ikke bli medlem
i SPK. Statsforetaket vil måtte opprette en egen pensjonsordning
for dette personellet. Når det gjelder pensjonsordning for ledere
i statsforetaket, skal pensjonsgrunnlaget ikke overstige 12 G, jf.
Meld. St. 13 (2010–2011) Aktivt eierskap – norsk statlig eierskap
i en global økonomi.
Særaldersgrensen for flytekniske kontrollører
og kvalitetsleder ved LHK er i dag 65 år og gjelder om lag 20 personer.
Dette personellet har en særaldersgrense av sikkerhetsmessige grunner. Det
er Arbeidsdepartementet som formelt fastsetter særaldersgrensen
for de aktuelle gruppene ved omdanningstidspunktet.
For å sikre nødvendig og forutsigbar tilgang
på personell som kan være aktuelle for deltakelse i militære operasjoner,
vil Forsvaret vurdere om det skal inngås egen avtale med foretaket,
dets parter og enkeltpersoner om tegning av kontrakt for slik tjenestegjøring.
Statsforetaket etableres med en økonomisk og bemanningsmessig
basis som gjør virksomheten i stand til å tilpasse seg markedsmessige
rammevilkår på en best mulig måte og ha betingelser på linje med
konkurrerende virksomheter. Statsforetaket viderefører dagens oppdragsportefølje ved
LHK. Virksomheten vil derfor ha en aktivitet de første årene som
svarer til dagens nivå, noe som også er vesentlig med bakgrunn i
lang ledetid for å få nye kontrakter i forsvarsmarkedet. Det forutsettes
likevel en betydelig omstilling av virksomheten de første driftsårene. Omstillingen
vil omfatte utvikling av organisasjon og kompetanse for å møte krav
og behov som resultat av en ny konkurransesituasjon, herunder betydelige
investeringer i eiendom, bygg og anlegg (EBA) samt utstyr. Kostnadene
ved omstillingen vil finansieres gjennom foretakets drift, og åpningsbalansen
omfatter derfor ingen midler til omstilling eller forpliktelse til
omstilling.
I Prop. 3 S (2011–2012), kapittel 7.1–7.4 er
det gjort nærmere rede for:
Åpningsbalanse
Avkastningskrav og utbyttepolitikk
Regnskapsmessige konsekvenser for Forsvaret
Budsjettmessige konsekvenser
Rettslige rammebetingelser er redegjort for
i proposisjonens kapittel 8.
Prosjektet ble godkjent ved Stortingets behandling
av Innst. 7 S (2010–2011), jf. Prop. 1 S (2010–2011). Prosjektet
omfatter anskaffelse av et nytt forsk-ningsfartøy til erstatning
av det eksisterende fartøyet F/S Marjata III, og ble godkjent med
en kostnadsramme (kap. 1760 post 45) på 1 246 mill. kroner.
Etter at prosjektet ble godkjent er det gjennomført
prekvalifisering av mulige leverandører, og disse ble invitert til
å gi tilbud. Ved tilbudsfristens utløp var det mottatt tilbud fra
ett verft. Kontraktsforhandlinger med dette verftet er nå avsluttet.
Forhandlingsresultatet tilsier at kostnadsrammen må økes for å kunne
videreføre prosjektet.
Prosjektets kostnadsramme (kap. 1760 post 45) foreslås
økt med 133 mill. kroner til 1 379 mill. kroner.