Forslagsstillerne viser til at fylkesnemndene
for barnevern og sosiale saker i dag fatter vedtak etter lov 17. juli
1992 nr. 100 om barneverntjenester om overtakelse av omsorgen for
barn, fritakelse av foreldreansvar med eventuelt samtykke til adopsjon
og vedtak om tiltak for barn med atferdsvansker. Disse nemndene
er «domstolslignende» statlige forvaltningsorgan, og kan kun overprøves
av domstolene. Disse nemndene arbeider etter lignende mønster som
domstolene, og fatter svært viktige beslutninger i enkeltmenneskers
liv. Vedtak om bruk av tvang overfor barn, rusmisbrukere eller psykisk
utviklingshemmede er høyst inngripende virkemidler.
Forslagsstillerne viser videre til at rettssikkerhet er
et viktig element i Norge, og var også ett av argumentene da fylkesnemndene
ble etablert i 1993. Forslagsstillerne finner derimot grunn til
å stille spørsmål ved nettopp barnas rettssikkerhet i det å ha et
domstolslignende organ utenom det ordinære rettsapparatet. Tvert
imot anser forslagsstillerne det som viktig at beslutninger som
fattes i saker mellom to parter (i tilfellet med fylkesnemndene
en kommune og en privat part) er lagt til rettsapparatet, for å
sikre en mest mulig lik behandling av sakene. Lik saksbehandling
og like rettigheter mener forslagsstillerne er et viktig prinsipp
for å sikre rettssikkerheten til barna.
Forslagsstillerne mener det er prinsipielt viktig at
alle har rett til å få saker som har et så potensielt inngripende
utfall, ført for rettsapparatet.
Forslagsstillerne viser også til at ikke engang
i Norden er det noen generell norm for å ha en nemnd til å utføre
disse oppgavene.
Forslagsstillerne fremmer følgende forslag:
«1. Stortinget ber regjeringen
foreslå de nødvendige lovendringer for å legge ned fylkesnemndene
for barnevern og sosiale saker, og overføre disse nemndenes oppgaver
til de ordinære domstolene.
2. Stortinget ber regjeringen i forbindelse
med statsbudsjettet for 2012 overføre midler for å flytte oppgaver
fra fylkesnemndene til domstolene.»