2. Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, lederen Gunn Karin Gjul, Kåre Simensen, Arild Stokkan-Grande og Lene Vågslid, fra Høyre, Linda C. Hofstad Helleland og Olemic Thommessen, fra Sosialistisk Venstreparti, Gina Knutson Barstad, fra Senterpartiet, Christina Nilsson Ramsøy, og fra Kristelig Folkeparti, Øyvind Håbrekke, vil vise til at proposisjonen foreslår en midlertidig endring av pengespilloven som åpner for å gi en gave til Norges idrettsforbund og olympiske og paralympiske komité i anledning 150-årsjubileet. Gaven skal finansieres gjennom en lottotrekning i regi av Norsk Tipping.

Flertallet mener gaven er en flott måte å verdsette arbeidet som Norges idrettsforbund har gjort gjennom 150 år.

Flertallet er enig i at NIF har hatt en særstilling i det norske organisasjonslivet i mange år og dessuten spilt en viktig rolle i arbeidet for en bedre folkehelse og i inkludering.

Et annet flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Høyre, mener gaven vil gi ekstra oppmerksomhet rundt rollen til Norsk Tipping som en ansvarlig spilltilbyder og ikke minst at hele overskuddet går til gode formål i Norge.

Dette flertallet vil vise til at det har vært tette historiske bånd mellom idretten og Norsk Tipping i 50 år, og det faller derfor svært naturlig at jubileumsgaven er en lottotrekning hvor halvparten av overskuddet går kun til Norges idrettsforbund, mens den andre halvparten fordeles etter den vanlige tippenøkkelen.

Dette flertallet er i likhet med departementet ikke redd for at dette vil skape uheldig presedens for fremtiden.

Dette flertallet støtter regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Solveig Horne, Øyvind Korsberg og Ib Thomsen, mener at norsk idrett er svært viktig og spiller en helt avgjørende og sentral rolle i hele det norske samfunnet. Det frivillige engasjement som finnes over hele landet er helt avgjørende for den kvalitet og helhet som norsk idrett utgjør. Grasrota i norsk idrett er selve livsnerven i idretten, og den innsats frivillige gjør tar vare på helheten og på barne-, bredde-, og toppidretten på en utmerket måte.

Disse medlemmer viser til at idretten sliter økonomisk både når det gjelder drift og innvesteringer og at dette har blitt betydelig forverret under denne regjeringen. Disse medlemmer mener idrettens rammevilkår må forbedres gjennom langsiktige, robuste og moderne løsninger og vedtak, og ikke symbolske gaver til NIFs ledelse, slik regjeringen legger opp til i denne sak.

Disse medlemmer viser til Fremskrittspartiets Dokument 8:144 S (2010–2011) om ny fordeling av tippemidlene. Forslaget, som ble behandlet i Stortinget 10. november 2011, gikk ut på ny fordelingsnøkkel for tippemidlene hvor 64 pst. går til idrettsformål, 18 pst. til kulturformål og 18 pst. til samfunnsnyttige eller humanitære organisasjoner som ikke er tilknyttet Norges idrettsforbund og olympiske og paralympiske komité. Med utgangspunkt i Norsk Tippings overskudd for 2010, som ble på 3,2 mrd. kroner, ville en endring av tippenøkkelen til 64 pst. tilført norsk idrett ca. en halv mrd. kroner i økte midler. En slik endring ville ha tilført idretten helt nødvendige midler og ville ha bidratt til å redusere og på sikt fjerne etterslepet når det gjelder midler til idrettsanlegg. En endring ville ha vært en honnør og gitt inspirasjon til alle frivillige som holder norsk idrett i gang.

Disse medlemmer viser til Innst. 31 S (2011–2012), og registrerer med stor skuffelse at forslaget kun fikk Fremskrittspartiets stemmer i Stortinget. At forslaget ikke fikk flertall er disse medlemmer forundret over, siden Arbeiderpartiets landsmøte i 2011 gikk inn for en slik endring, samt at også Senterpartiet og Høyre gjennom media har støttet en slik endring, men vil avvente den bebudede idrettsmeldingen fra regjeringen.

På denne bakgrunn fremmer disse medlemmer følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen i den varslede idrettsmeldingen endre fordelingsnøkkelen for tippemidlene i tråd med Dokument 8:144 S (2010–2011).»

Disse medlemmer viser også til Innst. 33 S (2011–2012) om statsgaranti og tilsagn om statlig tilskudd for å arrangere olympiske vinterleker for ungdom i 2016. Disse medlemmer viser til at Fremskrittspartiet støttet statsgaranti og statlig tilskudd og i tillegg fremmet forslag om å bevilge midler tilsvarende statsgarantien for ungdoms-OL til investeringer i barne- og ungdomsidretten over hele landet. Forslaget fikk kun Fremskrittspartiets stemmer.

Disse medlemmer mener at en endring i loven slik regjeringen foreslår i denne saken, kan være grunnlag for lignende tilfeller i fremtiden og ønsker fra andre organisasjoner som har jubileum. Hva skal være den faglige grunnen for å si ja til NIF og for eksempel si nei til Redningsselskapet i en tilsvarende situasjon?

Disse medlemmer viser til spørsmål fra komiteen om en ekstra lottotrekning og svar fra statsråden. I svarbrevet til komiteen av 25. november 2011 (vedlegg) fremkommer det at det vil være svært vanskelig, kostnadskrevende og medføre mange ulemper for Norsk Tipping med en ekstra trekning. Om dette medfører riktighet er det etter disse medlemmers syn svært bekymringsfullt at Norsk Tipping, som har monopol på pengespill, ikke henger med i den teknologiske utviklingen, noe som muligens kan skyldes at Norsk Tipping ikke innretter seg etter sentrale bestemmelser i lov og forskrifter om offentlige anskaffelser. Disse medlemmer viser til at Norsk Tipping viser til at selskapets bruk av eldre avtaler som er inngått uten forutgående konkurranse er i strid med regelverket. Det er også brudd på anskaffelsesregelverkets grunnleggende krav om konkurranse og likebehandling av potensielle leverandører. Disse medlemmer viser for øvrig til Dokument 1 (2011–2012) fra Riksrevisjonen hvor det fremkommer følgende:

«Riksrevisjon finner det sterkt kritikkverdig at Kulturdepartementet som eier ikke har gjennomført tilstrekkelige tiltak for å sikre at Norsk Tipping AS fullt ut innretter seg i samsvar med lov og forskrifter om offentlige anskaffelser.»

Dette er en kritikk disse medlemmer støtter, og fremmer følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen sørge for at Norsk Tipping snarest driver sin virksomhet etter de lover og forskrifter som gjelder.»

For øvrig viser disse medlemmer til at det over mange år har fremkommet sterk kritikk av departementets oppfølgning av Norsk Tipping, og viser til Stortingets kontroll- og konstitusjonskomité som også så særlig alvorlig på at det var avdekket brudd på anskaffelsesregelverket i virksomheter under Kulturdepartementets område.

Komiteens medlemmer fra Høyre mener det er viktig å anerkjenne den betydelige rollen idretten spiller i vårt samfunn. Regjeringens gave er et fint initiativ. Disse medlemmer mener imidlertid at det er en uheldig måte regjeringen har valgt å finansiere denne gaven på. Disse medlemmer mener at regjeringen burde ha funnet en måte å finansiere gaven til NIF på som ikke påvirker de øvrige tippemiddelberettigede organisasjonenes inntekter. Disse medlemmer mener at en ekstra spilleomgang slik kulturministeren skisserte under gavetildelingen på Idrettsforbundets jubileumsfeiring 15. mars 2011, ville ha vært et bedre alternativ. Disse medlemmer viser til lovforslaget hvor dette alternativet blir betraktet som uhensiktsmessig. Disse medlemmer mener at gaven da heller burde vært finansiert over statsbudsjettet på annen måte. Høyre vil derfor i forbindelse med nysalderingen av budsjettet for 2011 legge inn 15 mill. kroner som en gave til Norges idrettsforbund i forbindelse med 150-års-jubileet.