Innstilling fra familie- og kulturkomiteen om midlertidig endring i pengespilloven (gave til Norges idrettsforbund og olympiske paralympiske komité)

Dette dokument

  • Innst. 79 L (2011–2012)
  • Kildedok: Prop. 15 L (2011–2012)
  • Dato: 29.11.2011
  • Utgiver: familie- og kulturkomiteen
  • Sidetall: 5

Til Stortinget

1. Sammendrag

1.1 Proposisjonens hovedinnhold

Kulturdepartementet foreslår i denne proposisjonen en lovendring som vil åpne for å gi Norges idrettsforbund og olympiske og paralympiske komité en gave i anledning 150-årsjubileet. Denne gaven skal finansieres gjennom en lottotrekning i regi av Norsk Tipping. Siden en slik gave vil berøre den lovfestede fordelingsnøkkelen for overskuddet fra Norsk Tippings spill, er en lovendring nødvendig.

1.2 Jubileumsgave til Norges idrettsforbund og olympiske og paralympiske komité

1.2.1 Gjeldende rett

Etter lov om pengespill m.v. § 10 første ledd skal overskuddet fra spillevirksomheten i Norsk Tipping AS fordeles med 45,5 pst. til idrettsformål, 36,5 pst. til kulturformål og 18 pst. til samfunnsnyttige eller humanitære organisasjoner.

1.2.2 Departementets vurdering

Departementet mener at én lottotrekning som fordeles slik at 50 pst. går til fordeling etter den alminnelige tippenøkkelen og 50 pst. utgjør en gave til Norges idrettsforbund og olympiske og paralympiske komité (NIF), vil kunne føre til økt oppmerksomhet på Norsk Tipping som en samfunnsansvarlig pengespilltilbyder og selskapets rolle knyttet til finansiering av gode formål i Norge.

Av tekniske årsaker vil det være mest hensiktsmessig å gjennomføre jubileumsgaven som en del av en ordinær trekning. Denne løsningen kan gjennomføres innenfor det eksisterende rammeverket både når det gjelder premiestruktur, praktisk gjennomføring av trekningen og kommisjonærenes system.

En ekstra lottotrekning (i tillegg til den ordinære lottotrekningen) med NIF som eneste overskuddsmottager, vil kreve omfattende omlegging av infrastruktur og datasystemer, samt medføre store investeringskostnader. Departementet mener en ekstra lottotrekning vil være dyrere på lang sikt enn det alternativet som foreslås i lovendringen.

Etter departementets syn vil en slik jubileumsgave til NIF ikke sette en uheldig presedens for fremtiden. Det skapes heller ikke en uforutsigbar situasjon for de øvrige formålene som mottar utbetalinger fra tippenøkkelen. Samtidig foreligger det særlige forhold som tilsier at NIF bør få en slik gave.

1.2.3 Økonomiske og administrative konsekvenser

Norsk Tipping omsetter for ca. 70 mill. kroner i en ordinær lottoomgang. Etter fradrag for gevinster og andre kostnader gjenstår normalt ca. 25 mill. kroner til fordeling etter tippenøkkelen.

Departementet foreslår at overskuddet i den aktuelle lottoomgangen fordeles slik at 50 pst. av overskuddet tilfaller NIF i gave, mens 50 pst. fordeles etter den ordinære tippenøkkelen. Beregnet med utgangspunkt i en lottoomgang med normal omsetning, vil dette gi ca. 18 mill. kroner til idrettsformål (50 pst. av 25 mill. kroner + 45,5 pst. av 12,5 mill. kroner), 4,5 mill. kroner til kultur (36,5 pst. av 12,5 mill. kroner) og ca. 1,5 mill. kroner til samfunnsnyttige og humanitære organisasjoner (18 pst. av 12,5 mill. kroner). Det er imidlertid ventet at omsetningen i den aktuelle spilleomgangen vil bli høyere enn normalomsetningen. Hvor stor omsetningen vil bli, vil først bli klart når trekningen er avholdt.

Dersom omsetningen i den aktuelle lottoomgangen øker opp mot 90 mill. kroner, vil idretten kunne motta totalt ca. 25 mill. kroner dersom halvparten fordeles direkte til idretten som en 150-årsgave. Sammenlignet med en ordinær lottoomgang vil gaven dermed kunne utgjøre ca. 14 mill. kroner

2. Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, lederen Gunn Karin Gjul, Kåre Simensen, Arild Stokkan-Grande og Lene Vågslid, fra Høyre, Linda C. Hofstad Helleland og Olemic Thommessen, fra Sosialistisk Venstreparti, Gina Knutson Barstad, fra Senterpartiet, Christina Nilsson Ramsøy, og fra Kristelig Folkeparti, Øyvind Håbrekke, vil vise til at proposisjonen foreslår en midlertidig endring av pengespilloven som åpner for å gi en gave til Norges idrettsforbund og olympiske og paralympiske komité i anledning 150-årsjubileet. Gaven skal finansieres gjennom en lottotrekning i regi av Norsk Tipping.

Flertallet mener gaven er en flott måte å verdsette arbeidet som Norges idrettsforbund har gjort gjennom 150 år.

Flertallet er enig i at NIF har hatt en særstilling i det norske organisasjonslivet i mange år og dessuten spilt en viktig rolle i arbeidet for en bedre folkehelse og i inkludering.

Et annet flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Høyre, mener gaven vil gi ekstra oppmerksomhet rundt rollen til Norsk Tipping som en ansvarlig spilltilbyder og ikke minst at hele overskuddet går til gode formål i Norge.

Dette flertallet vil vise til at det har vært tette historiske bånd mellom idretten og Norsk Tipping i 50 år, og det faller derfor svært naturlig at jubileumsgaven er en lottotrekning hvor halvparten av overskuddet går kun til Norges idrettsforbund, mens den andre halvparten fordeles etter den vanlige tippenøkkelen.

Dette flertallet er i likhet med departementet ikke redd for at dette vil skape uheldig presedens for fremtiden.

Dette flertallet støtter regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Solveig Horne, Øyvind Korsberg og Ib Thomsen, mener at norsk idrett er svært viktig og spiller en helt avgjørende og sentral rolle i hele det norske samfunnet. Det frivillige engasjement som finnes over hele landet er helt avgjørende for den kvalitet og helhet som norsk idrett utgjør. Grasrota i norsk idrett er selve livsnerven i idretten, og den innsats frivillige gjør tar vare på helheten og på barne-, bredde-, og toppidretten på en utmerket måte.

Disse medlemmer viser til at idretten sliter økonomisk både når det gjelder drift og innvesteringer og at dette har blitt betydelig forverret under denne regjeringen. Disse medlemmer mener idrettens rammevilkår må forbedres gjennom langsiktige, robuste og moderne løsninger og vedtak, og ikke symbolske gaver til NIFs ledelse, slik regjeringen legger opp til i denne sak.

Disse medlemmer viser til Fremskrittspartiets Dokument 8:144 S (2010–2011) om ny fordeling av tippemidlene. Forslaget, som ble behandlet i Stortinget 10. november 2011, gikk ut på ny fordelingsnøkkel for tippemidlene hvor 64 pst. går til idrettsformål, 18 pst. til kulturformål og 18 pst. til samfunnsnyttige eller humanitære organisasjoner som ikke er tilknyttet Norges idrettsforbund og olympiske og paralympiske komité. Med utgangspunkt i Norsk Tippings overskudd for 2010, som ble på 3,2 mrd. kroner, ville en endring av tippenøkkelen til 64 pst. tilført norsk idrett ca. en halv mrd. kroner i økte midler. En slik endring ville ha tilført idretten helt nødvendige midler og ville ha bidratt til å redusere og på sikt fjerne etterslepet når det gjelder midler til idrettsanlegg. En endring ville ha vært en honnør og gitt inspirasjon til alle frivillige som holder norsk idrett i gang.

Disse medlemmer viser til Innst. 31 S (2011–2012), og registrerer med stor skuffelse at forslaget kun fikk Fremskrittspartiets stemmer i Stortinget. At forslaget ikke fikk flertall er disse medlemmer forundret over, siden Arbeiderpartiets landsmøte i 2011 gikk inn for en slik endring, samt at også Senterpartiet og Høyre gjennom media har støttet en slik endring, men vil avvente den bebudede idrettsmeldingen fra regjeringen.

På denne bakgrunn fremmer disse medlemmer følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen i den varslede idrettsmeldingen endre fordelingsnøkkelen for tippemidlene i tråd med Dokument 8:144 S (2010–2011).»

Disse medlemmer viser også til Innst. 33 S (2011–2012) om statsgaranti og tilsagn om statlig tilskudd for å arrangere olympiske vinterleker for ungdom i 2016. Disse medlemmer viser til at Fremskrittspartiet støttet statsgaranti og statlig tilskudd og i tillegg fremmet forslag om å bevilge midler tilsvarende statsgarantien for ungdoms-OL til investeringer i barne- og ungdomsidretten over hele landet. Forslaget fikk kun Fremskrittspartiets stemmer.

Disse medlemmer mener at en endring i loven slik regjeringen foreslår i denne saken, kan være grunnlag for lignende tilfeller i fremtiden og ønsker fra andre organisasjoner som har jubileum. Hva skal være den faglige grunnen for å si ja til NIF og for eksempel si nei til Redningsselskapet i en tilsvarende situasjon?

Disse medlemmer viser til spørsmål fra komiteen om en ekstra lottotrekning og svar fra statsråden. I svarbrevet til komiteen av 25. november 2011 (vedlegg) fremkommer det at det vil være svært vanskelig, kostnadskrevende og medføre mange ulemper for Norsk Tipping med en ekstra trekning. Om dette medfører riktighet er det etter disse medlemmers syn svært bekymringsfullt at Norsk Tipping, som har monopol på pengespill, ikke henger med i den teknologiske utviklingen, noe som muligens kan skyldes at Norsk Tipping ikke innretter seg etter sentrale bestemmelser i lov og forskrifter om offentlige anskaffelser. Disse medlemmer viser til at Norsk Tipping viser til at selskapets bruk av eldre avtaler som er inngått uten forutgående konkurranse er i strid med regelverket. Det er også brudd på anskaffelsesregelverkets grunnleggende krav om konkurranse og likebehandling av potensielle leverandører. Disse medlemmer viser for øvrig til Dokument 1 (2011–2012) fra Riksrevisjonen hvor det fremkommer følgende:

«Riksrevisjon finner det sterkt kritikkverdig at Kulturdepartementet som eier ikke har gjennomført tilstrekkelige tiltak for å sikre at Norsk Tipping AS fullt ut innretter seg i samsvar med lov og forskrifter om offentlige anskaffelser.»

Dette er en kritikk disse medlemmer støtter, og fremmer følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen sørge for at Norsk Tipping snarest driver sin virksomhet etter de lover og forskrifter som gjelder.»

For øvrig viser disse medlemmer til at det over mange år har fremkommet sterk kritikk av departementets oppfølgning av Norsk Tipping, og viser til Stortingets kontroll- og konstitusjonskomité som også så særlig alvorlig på at det var avdekket brudd på anskaffelsesregelverket i virksomheter under Kulturdepartementets område.

Komiteens medlemmer fra Høyre mener det er viktig å anerkjenne den betydelige rollen idretten spiller i vårt samfunn. Regjeringens gave er et fint initiativ. Disse medlemmer mener imidlertid at det er en uheldig måte regjeringen har valgt å finansiere denne gaven på. Disse medlemmer mener at regjeringen burde ha funnet en måte å finansiere gaven til NIF på som ikke påvirker de øvrige tippemiddelberettigede organisasjonenes inntekter. Disse medlemmer mener at en ekstra spilleomgang slik kulturministeren skisserte under gavetildelingen på Idrettsforbundets jubileumsfeiring 15. mars 2011, ville ha vært et bedre alternativ. Disse medlemmer viser til lovforslaget hvor dette alternativet blir betraktet som uhensiktsmessig. Disse medlemmer mener at gaven da heller burde vært finansiert over statsbudsjettet på annen måte. Høyre vil derfor i forbindelse med nysalderingen av budsjettet for 2011 legge inn 15 mill. kroner som en gave til Norges idrettsforbund i forbindelse med 150-års-jubileet.

3. Forslag fra mindretall

Forslag fra Fremskrittspartiet:

Forslag 1

Stortinget ber regjeringen i den varslede idrettsmeldingen endre fordelingsnøkkelen for tippemidlene i tråd med Dokument 8:144 S (2010–2011).

Forslag 2

Stortinget ber regjeringen sørge for at Norsk Tipping snarest driver sin virksomhet etter de lover og forskrifter som gjelder.

4. Komiteens tilråding

Komiteens tilråding fremmes av medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og Kristelig Folkeparti.

Komiteen viser til proposisjonen og til sine merknader og rår Stortinget til å gjøre slikt

vedtak til midlertidig lov

om endring i pengespilloven (gave til Norges idrettsforbund og olympiske og paralympiske komité)

I

I lov 28. august 1992 nr. 103 om pengespill m.v. skal § 10 nytt fjerde ledd lyde:

I 2012 kan det gjennomføres en spilleomgang for tallspillet Lotto hvor overskuddet fra spilleomgangen fordeles med 50 % til Norges idrettsforbund og olympiske og paralympiske komité, og 50 % fordeles etter første ledd tredje punktum.

II

Loven trer i kraft straks og gjelder til og med 31. desember 2012.

Vedlegg

Brev fra Kulturdepartementet v/statsråden til familie- og kulturkomiteen, datert 25. november 2011

Svar på spørsmål vedrørende Prop. 15 L ( 2011-2012 ) Endring i pengespilloven

Jeg viser til brev av 25. november 2011 fra Familie- og kulturkomiteen vedrørende Prop. 15 L (2011-2012) Endring i pengespilloven. Spørsmålet lyder:

”Familie- og kulturkomiteen viser til at det i proposisjonen fremkommer; ”En ekstra lottotrekning (i tillegg til den ordinære lottotrekningen) med NIF som eneste overskuddsmottager, vil kreve omfattende omlegging av infrastruktur og datasystemer, samt medføre store investeringskostnader”. Komiteen ber om å få en konkret oversikt over dette, og ber opplyst om det tidligere er gjennomført en ekstra lottotrekning”

Svar:

Norsk Tipping har vurdert muligheten for en egen trekning i tillegg til den ordinære lottotrekningen med eget navn og egen profilering, hvor overskuddet skulle gå til Norges Idrettsforbund og olympiske og paralympiske komité(NIF). En slik løsning har flere ulemper sammenlignet med løsningen som jeg har foreslått.

Opprettelse av et nytt spill med en egen trekning vil kreve at det fastsettes en start- og sluttdato for nyutvikling og salg i Norsk Tippings spillsystemer. Dette er en kompleks prosess som innebærer omprogrammering av terminalene hos kommisjonærene, spillapplikasjoner på internett og mobil, interne kontrollsystemer og database/rapportsystemer. Et slikt arbeid må gjennomføres av eksterne leverandører, og utviklingstiden for et slikt prosjekt er estimert til 6-8 måneder fra start til implementering.

For tiden arbeider Norsk Tipping med en oppgradering av egen infrastruktur og en revitalisering av spillene i selskapets portefølje. Etablering av en ekstra trekning i tillegg til den ordinære trekningen vil medføre en nedprioritering av disse prosjektene. En utsettelse av disse prosjektene, samt utviklingskostnader og markedsførings- kostnader knyttet til en ekstra trekning, vil på sikt føre til en redusert formålsandel fra selskapets spill.

Norsk Tipping har ikke tidligere gjennomført en ekstra trekning som eget spill i tillegg til den ordinære Lotto-trekningen.

Oslo, i familie- og kulturkomiteen, den 29. november 2011

Gunn Karin Gjul

leder og ordfører