Kulturdepartementet foreslår i denne proposisjonen
en lovendring som vil åpne for å gi Norges idrettsforbund og olympiske
og paralympiske komité en gave i anledning 150-årsjubileet. Denne
gaven skal finansieres gjennom en lottotrekning i regi av Norsk
Tipping. Siden en slik gave vil berøre den lovfestede fordelingsnøkkelen
for overskuddet fra Norsk Tippings spill, er en lovendring nødvendig.
Etter lov om pengespill m.v. § 10 første ledd
skal overskuddet fra spillevirksomheten i Norsk Tipping AS fordeles
med 45,5 pst. til idrettsformål, 36,5 pst. til kulturformål og 18
pst. til samfunnsnyttige eller humanitære organisasjoner.
Departementet mener at én lottotrekning som fordeles
slik at 50 pst. går til fordeling etter den alminnelige tippenøkkelen
og 50 pst. utgjør en gave til Norges idrettsforbund og olympiske
og paralympiske komité (NIF), vil kunne føre til økt oppmerksomhet
på Norsk Tipping som en samfunnsansvarlig pengespilltilbyder og
selskapets rolle knyttet til finansiering av gode formål i Norge.
Av tekniske årsaker vil det være mest hensiktsmessig
å gjennomføre jubileumsgaven som en del av en ordinær trekning.
Denne løsningen kan gjennomføres innenfor det eksisterende rammeverket
både når det gjelder premiestruktur, praktisk gjennomføring av trekningen
og kommisjonærenes system.
En ekstra lottotrekning (i tillegg til den ordinære lottotrekningen)
med NIF som eneste overskuddsmottager, vil kreve omfattende omlegging
av infrastruktur og datasystemer, samt medføre store investeringskostnader.
Departementet mener en ekstra lottotrekning vil være dyrere på lang
sikt enn det alternativet som foreslås i lovendringen.
Etter departementets syn vil en slik jubileumsgave
til NIF ikke sette en uheldig presedens for fremtiden. Det skapes
heller ikke en uforutsigbar situasjon for de øvrige formålene som
mottar utbetalinger fra tippenøkkelen. Samtidig foreligger det særlige
forhold som tilsier at NIF bør få en slik gave.
Norsk Tipping omsetter for ca. 70 mill. kroner
i en ordinær lottoomgang. Etter fradrag for gevinster og andre kostnader
gjenstår normalt ca. 25 mill. kroner til fordeling etter tippenøkkelen.
Departementet foreslår at overskuddet i den
aktuelle lottoomgangen fordeles slik at 50 pst. av overskuddet tilfaller
NIF i gave, mens 50 pst. fordeles etter den ordinære tippenøkkelen.
Beregnet med utgangspunkt i en lottoomgang med normal omsetning,
vil dette gi ca. 18 mill. kroner til idrettsformål (50 pst. av 25
mill. kroner + 45,5 pst. av 12,5 mill. kroner), 4,5 mill. kroner
til kultur (36,5 pst. av 12,5 mill. kroner) og ca. 1,5 mill. kroner
til samfunnsnyttige og humanitære organisasjoner (18 pst. av 12,5
mill. kroner). Det er imidlertid ventet at omsetningen i den aktuelle spilleomgangen
vil bli høyere enn normalomsetningen. Hvor stor omsetningen vil
bli, vil først bli klart når trekningen er avholdt.
Dersom omsetningen i den aktuelle lottoomgangen
øker opp mot 90 mill. kroner, vil idretten kunne motta totalt ca.
25 mill. kroner dersom halvparten fordeles direkte til idretten
som en 150-årsgave. Sammenlignet med en ordinær lottoomgang vil
gaven dermed kunne utgjøre ca. 14 mill. kroner
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, lederen Gunn Karin Gjul, Kåre Simensen, Arild
Stokkan-Grande og Lene Vågslid, fra Høyre, Linda C. Hofstad Helleland
og Olemic Thommessen, fra Sosialistisk Venstreparti, Gina Knutson
Barstad, fra Senterpartiet, Christina Nilsson Ramsøy, og fra Kristelig
Folkeparti, Øyvind Håbrekke, vil vise til at proposisjonen
foreslår en midlertidig endring av pengespilloven som åpner for
å gi en gave til Norges idrettsforbund og olympiske og paralympiske
komité i anledning 150-årsjubileet. Gaven skal finansieres gjennom
en lottotrekning i regi av Norsk Tipping.
Flertallet mener gaven er en
flott måte å verdsette arbeidet som Norges idrettsforbund har gjort
gjennom 150 år.
Flertallet er enig i at NIF har
hatt en særstilling i det norske organisasjonslivet i mange år og dessuten
spilt en viktig rolle i arbeidet for en bedre folkehelse og i inkludering.
Et annet flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Høyre, mener gaven
vil gi ekstra oppmerksomhet rundt rollen til Norsk Tipping som en
ansvarlig spilltilbyder og ikke minst at hele overskuddet går til
gode formål i Norge.
Dette flertallet vil vise til
at det har vært tette historiske bånd mellom idretten og Norsk Tipping
i 50 år, og det faller derfor svært naturlig at jubileumsgaven er
en lottotrekning hvor halvparten av overskuddet går kun til Norges
idrettsforbund, mens den andre halvparten fordeles etter den vanlige
tippenøkkelen.
Dette flertallet er i likhet
med departementet ikke redd for at dette vil skape uheldig presedens for
fremtiden.
Dette flertallet støtter regjeringens
forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Solveig Horne, Øyvind Korsberg og Ib Thomsen, mener at norsk
idrett er svært viktig og spiller en helt avgjørende og sentral
rolle i hele det norske samfunnet. Det frivillige engasjement som
finnes over hele landet er helt avgjørende for den kvalitet og helhet
som norsk idrett utgjør. Grasrota i norsk idrett er selve livsnerven
i idretten, og den innsats frivillige gjør tar vare på helheten
og på barne-, bredde-, og toppidretten på en utmerket måte.
Disse medlemmer viser til at
idretten sliter økonomisk både når det gjelder drift og innvesteringer
og at dette har blitt betydelig forverret under denne regjeringen. Disse
medlemmer mener idrettens rammevilkår må forbedres gjennom
langsiktige, robuste og moderne løsninger og vedtak, og ikke symbolske
gaver til NIFs ledelse, slik regjeringen legger opp til i denne
sak.
Disse medlemmer viser til Fremskrittspartiets
Dokument 8:144 S (2010–2011) om ny fordeling av tippemidlene. Forslaget,
som ble behandlet i Stortinget 10. november 2011, gikk ut på ny
fordelingsnøkkel for tippemidlene hvor 64 pst. går til idrettsformål,
18 pst. til kulturformål og 18 pst. til samfunnsnyttige eller humanitære
organisasjoner som ikke er tilknyttet Norges idrettsforbund og olympiske
og paralympiske komité. Med utgangspunkt i Norsk Tippings overskudd
for 2010, som ble på 3,2 mrd. kroner, ville en endring av tippenøkkelen
til 64 pst. tilført norsk idrett ca. en halv mrd. kroner i økte
midler. En slik endring ville ha tilført idretten helt nødvendige
midler og ville ha bidratt til å redusere og på sikt fjerne etterslepet når
det gjelder midler til idrettsanlegg. En endring ville ha vært en
honnør og gitt inspirasjon til alle frivillige som holder norsk
idrett i gang.
Disse medlemmer viser til Innst.
31 S (2011–2012), og registrerer med stor skuffelse at forslaget
kun fikk Fremskrittspartiets stemmer i Stortinget. At forslaget
ikke fikk flertall er disse medlemmer forundret over,
siden Arbeiderpartiets landsmøte i 2011 gikk inn for en slik endring,
samt at også Senterpartiet og Høyre gjennom media har støttet en
slik endring, men vil avvente den bebudede idrettsmeldingen fra regjeringen.
På denne bakgrunn fremmer disse medlemmer følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen i den varslede idrettsmeldingen
endre fordelingsnøkkelen for tippemidlene i tråd med Dokument 8:144
S (2010–2011).»
Disse medlemmer viser også til
Innst. 33 S (2011–2012) om statsgaranti og tilsagn om statlig tilskudd
for å arrangere olympiske vinterleker for ungdom i 2016. Disse
medlemmer viser til at Fremskrittspartiet støttet statsgaranti og
statlig tilskudd og i tillegg fremmet forslag om å bevilge midler
tilsvarende statsgarantien for ungdoms-OL til investeringer i barne-
og ungdomsidretten over hele landet. Forslaget fikk kun Fremskrittspartiets
stemmer.
Disse medlemmer mener at en endring
i loven slik regjeringen foreslår i denne saken, kan være grunnlag
for lignende tilfeller i fremtiden og ønsker fra andre organisasjoner
som har jubileum. Hva skal være den faglige grunnen for å si ja
til NIF og for eksempel si nei til Redningsselskapet i en tilsvarende
situasjon?
Disse medlemmer viser til spørsmål
fra komiteen om en ekstra lottotrekning og svar fra statsråden.
I svarbrevet til komiteen av 25. november 2011 (vedlegg) fremkommer
det at det vil være svært vanskelig, kostnadskrevende og medføre
mange ulemper for Norsk Tipping med en ekstra trekning. Om dette
medfører riktighet er det etter disse medlemmers syn
svært bekymringsfullt at Norsk Tipping, som har monopol på pengespill,
ikke henger med i den teknologiske utviklingen, noe som muligens
kan skyldes at Norsk Tipping ikke innretter seg etter sentrale bestemmelser
i lov og forskrifter om offentlige anskaffelser. Disse medlemmer viser til
at Norsk Tipping viser til at selskapets bruk av eldre avtaler som
er inngått uten forutgående konkurranse er i strid med regelverket.
Det er også brudd på anskaffelsesregelverkets grunnleggende krav
om konkurranse og likebehandling av potensielle leverandører. Disse medlemmer viser
for øvrig til Dokument 1 (2011–2012) fra Riksrevisjonen hvor det
fremkommer følgende:
«Riksrevisjon finner det sterkt kritikkverdig at Kulturdepartementet
som eier ikke har gjennomført tilstrekkelige tiltak for å sikre
at Norsk Tipping AS fullt ut innretter seg i samsvar med lov og
forskrifter om offentlige anskaffelser.»
Dette er en kritikk disse medlemmer støtter, og
fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen sørge for at Norsk Tipping
snarest driver sin virksomhet etter de lover og forskrifter som
gjelder.»
For øvrig viser disse medlemmer til
at det over mange år har fremkommet sterk kritikk av departementets
oppfølgning av Norsk Tipping, og viser til Stortingets kontroll-
og konstitusjonskomité som også så særlig alvorlig på at det var avdekket
brudd på anskaffelsesregelverket i virksomheter under Kulturdepartementets
område.
Komiteens medlemmer fra Høyre mener det
er viktig å anerkjenne den betydelige rollen idretten spiller i
vårt samfunn. Regjeringens gave er et fint initiativ. Disse
medlemmer mener imidlertid at det er en uheldig måte regjeringen
har valgt å finansiere denne gaven på. Disse medlemmer mener
at regjeringen burde ha funnet en måte å finansiere gaven til NIF
på som ikke påvirker de øvrige tippemiddelberettigede organisasjonenes
inntekter. Disse medlemmer mener at en ekstra spilleomgang slik
kulturministeren skisserte under gavetildelingen på Idrettsforbundets
jubileumsfeiring 15. mars 2011, ville ha vært et bedre alternativ. Disse
medlemmer viser til lovforslaget hvor dette alternativet
blir betraktet som uhensiktsmessig. Disse medlemmer mener
at gaven da heller burde vært finansiert over statsbudsjettet på
annen måte. Høyre vil derfor i forbindelse med nysalderingen av
budsjettet for 2011 legge inn 15 mill. kroner som en gave til Norges idrettsforbund
i forbindelse med 150-års-jubileet.
Forslag fra Fremskrittspartiet:
Forslag 1
Stortinget ber regjeringen i den varslede idrettsmeldingen
endre fordelingsnøkkelen for tippemidlene i tråd med Dokument 8:144
S (2010–2011).
Forslag 2
Stortinget ber regjeringen sørge for at Norsk Tipping
snarest driver sin virksomhet etter de lover og forskrifter som
gjelder.
Komiteens tilråding fremmes av medlemmene fra
Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og Kristelig
Folkeparti.
Komiteen viser til
proposisjonen og til sine merknader og rår Stortinget til å gjøre
slikt
vedtak til midlertidig lov
om endring i pengespilloven (gave til Norges idrettsforbund
og olympiske og paralympiske komité)
I
I lov 28. august 1992 nr. 103 om pengespill m.v. skal
§ 10 nytt fjerde ledd lyde:
I 2012 kan det gjennomføres
en spilleomgang for tallspillet Lotto hvor overskuddet fra spilleomgangen fordeles
med 50 % til Norges idrettsforbund og olympiske og paralympiske
komité, og 50 % fordeles etter første ledd tredje punktum.
II
Loven trer i kraft straks og gjelder til og
med 31. desember 2012.
Jeg viser til brev av 25. november 2011 fra
Familie- og kulturkomiteen vedrørende Prop. 15 L (2011-2012) Endring
i pengespilloven. Spørsmålet lyder:
”Familie- og kulturkomiteen
viser til at det i proposisjonen fremkommer; ”En ekstra lottotrekning
(i tillegg til den ordinære lottotrekningen) med NIF som eneste
overskuddsmottager, vil kreve omfattende omlegging av infrastruktur
og datasystemer, samt medføre store investeringskostnader”. Komiteen
ber om å få en konkret oversikt over dette, og ber opplyst om det
tidligere er gjennomført en ekstra lottotrekning”
Norsk Tipping har vurdert muligheten for en egen
trekning i tillegg til den ordinære lottotrekningen med eget navn
og egen profilering, hvor overskuddet skulle gå til Norges Idrettsforbund og
olympiske og paralympiske komité(NIF). En slik løsning har flere
ulemper sammenlignet med løsningen som jeg har foreslått.
Opprettelse av et nytt spill med en egen trekning vil
kreve at det fastsettes en start- og sluttdato for nyutvikling og
salg i Norsk Tippings spillsystemer. Dette er en kompleks prosess
som innebærer omprogrammering av terminalene hos kommisjonærene,
spillapplikasjoner på internett og mobil, interne kontrollsystemer
og database/rapportsystemer. Et slikt arbeid må gjennomføres av
eksterne leverandører, og utviklingstiden for et slikt prosjekt
er estimert til 6-8 måneder fra start til implementering.
For tiden arbeider Norsk Tipping med en oppgradering
av egen infrastruktur og en revitalisering av spillene i selskapets
portefølje. Etablering av en ekstra trekning i tillegg til den ordinære
trekningen vil medføre en nedprioritering av disse prosjektene.
En utsettelse av disse prosjektene, samt utviklingskostnader og markedsførings-
kostnader knyttet til en ekstra trekning, vil på sikt føre til en
redusert formålsandel fra selskapets spill.
Norsk Tipping har ikke tidligere gjennomført
en ekstra trekning som eget spill i tillegg til den ordinære Lotto-trekningen.
Oslo, i familie- og kulturkomiteen, den 29. november 2011
Gunn Karin Gjul |
leder og ordfører |