«Stortinget ber regjeringen gjennomgå erfaringene
med regjeringens karanteneregler og fremlegge saken for Stortinget
på egnet måte.»
Fornyings-, administrasjons- og kirkedepartementet
uttaler i brev 1. september 2010:
«Vedtaket ble truffet ved behandling av Dokument
8:14 S (2009–2010), jf. Innst. 179 S (2009–2010).
Fornyings-,
administrasjons- og kirkedepartementet har igangsatt arbeidet med
en gjennomgang av bruk av karantene og saksforbud for politikere.
Fornyings-, administrasjons- og kirkedepartementet vil på bakgrunn
av dette arbeidet foreta en vurdering av regelverket. Regjeringen
vil komme tilbake til Stortinget så snart arbeidet er avsluttet.»
Fornyings-, administrasjons- og kirkedepartementet
uttaler i brev 5. september 2011:
«I Fornyings-, administrasjons- og kirkedepartementets
brev til Statministerens kontor 1. september 2010 orienterte departementet
om at arbeidet med en gjennomgang av bruk av karantene var igangsatt,
og at regjeringen ville komme tilbake til Stortinget så snart arbeidet
var avsluttet.
Kontroll- og konstitusjonskomiteen
hadde følgende merknad til dette (Innst. 167 S (2010–2011)):
'Komiteen
viser til Fornyings-, administrasjons- og kirkedepartementets svar
og avventer tilbakemelding til Stortinget før det tas stilling til
om vedtaket kan utkvitteres.'
Det skal opprettes et
utvalg som skal gjennomgå regjeringens karanteneregler. Utvalgets medlemmer
skal ha relevant juridisk og samfunnsvitenskapelig bakgrunn. I tillegg
skal alle politiske partier representert på Stortinget være representert
i utvalget. Det tas sikte på at utvalget oppnevnes i statsråd høsten
2011. Utvalgets arbeid vil pågå også i 2012.»
Komiteen registrerer
at arbeidet med å gjennomgå erfaringene med Regjeringens karantene-regler
vil pågå utover i 2012 og avventer tilbakemelding før anmodningsvedtaket
utkvitteres.
«Stortinget ber regjeringen sørge for at det
etab-leres gode rutiner ved den offentlige tannhelsetjenesten slik
at mistanke om omsorgssvikt rapporteres til rette myndighet.»
Helse- og omsorgsdepartementet uttaler i brev 25. august
2010:
«Vedtaket ble truffet under Stortingets behandling
av Prop. 1 S (2009–2010) om bevilgninger på statsbudsjettet for
2010, jf. Innst. 11 S (2009–2010).
Helse- og omsorgsdepartementet
har i 2010 gitt Helsedirektoratet i oppdrag å bidra til at det etableres
gode rutiner i den offentlige tannhelsetjenesten slik at mistanke
om omsorgssvikt rapporteres til rette myndighet.
Det
vil bli rapport på status for oppfølgingen av oppdraget i Helsedirektoratets
årsmelding fra 2010.»
Helse- og omsorgsdepartementet uttaler i brev 24. august
2011:
«Vedtaket ble truffet under Stortingets behandling
av Prop. 1 S (2009–2010) om bevilgninger på statsbudsjettet for
2010, jf. Innst. 11 S (2009–2010).
Helse- og omsorgsdepartementet
ga i 2010 Helsedirektoratet i oppdrag å bidra til at det ble utarbeidet
gode rutiner i den fylkeskommunale tannhelsetjenesten slik at mistanke
om omsorgssvikt rapporteres til rette myndighet. En kartlegging
fra 2009 viste at de fleste fylkeskommunene hadde fokus på problematikken.
Rundt halvparten av fylkeskommunene oppga på det tidspunkt at de
hadde rutiner for rapportering av mistanke om omsorgssvikt og mishandling.
En ny kartlegging i juni 2011 viste at 17 fylkeskommuner har etablert
rutiner og 15 av disse mener at rutinene er gode eller tilfredsstillende.
Helsedirektoratet
vil i løpet av 2011, i samarbeid med Barneombudet og relevante fagmiljøer, vurdere
hvilke nasjonale tiltak som er nødvendig for å få etablert godt
fungerende rutiner i samtlige fylkeskommuner. Målsettingen er at
alle fylker skal ha godt fungerende rutiner på plass senest innen
juni 2012.»
Komiteen viser til
anmodningsvedtaket og har merket seg opplysningene om at 17 av fylkeskommunene
har etablert rutiner ved den offentlige tannhelsetjeneste slik at
mistanke om omsorgssvikt rapporteres til rette myndighet og at 15
av disse anses som tilfredsstillende.
Komiteen registrerer at målet
er at alle fylker skal ha godt fungerende rutiner på plass senest innen
juni 2012 og venter med å utkvittere anmodningsvedtaket til Stortinget
blir informert om at målet anses nådd.
«Stortinget ber regjeringen fremme forslag som på
egnet måte tydeliggjør den akademiske frihet for forskere ved institusjoner
som ikke omfattes av universitets- og høyskoleloven.»
Kunnskapsdepartementet uttaler i brev 20. august
2010:
«Kunnskapsdepartementet har bedt Forskningsrådet
om en vurdering av hvordan Forskningsrådets tilskuddsvilkår kan
benyttes til å tydeliggjøre den akademiske frihet for forskere ved
institusjoner som ikke omfattes av universitets- og høyskoleloven.
Forskningsrådet ga sitt innspill i juni 2010. Innspillet fra Forskningsrådet
skal sendes på høring. Departementet vil komme tilbake til Stortinget
etter høringsrunden.»
Kunnskapsdepartementet uttaler i brev 23. august
2011:
«Kunnskapsdepartementet har fulgt opp vedtak nr.
171 på to måter. For det første har departementet utarbeidet forslag
til endring av standardkontrakten for forsknings- og utredningsoppdrag.
Forslag til ny standardkontrakt ble sendt på høring med utsatt frist
i mai 2011. Departementet vurderer nå endelig utforming av standardkontrakten,
og tar sikte på å fastsette ny standardkontrakt i løpet av høsten 2011.
Kunnskapsdepartementet
har videre bedt Norges forskningsråd om en vurdering av hvordan Forsk-ningsrådets
tilskuddsvilkår kan benyttes til å tydeliggjøre den akademiske frihet
for forskere ved institusjoner som ikke omfattes av universitets-
og høyskoleloven. Forskningsrådet har på denne bakgrunn utarbeidet
forslag til reviderte tilskuddsvilkår. Disse ble sendt på høring
til organisasjoner, store bedrifter og instituttsammenslutninger
med frist i mai 2011. Høringsinnspillene som Forskningsrådet har mottatt,
er til vurdering i Forskningsrådet. Besluting om nye tilskuddsvilkår
vil bli fattet i løpet av høsten 2011, og departementet vil informere
Stortinget om endelig konklusjon i budsjettproposisjonen for 2013.»
Komiteen har merket
seg at tiltak for å følge opp anmodningsvedtaket til dels er gjennomført og
til dels er under oppfølging. Komiteen registrerer
at fagkomiteen ikke har innvendinger mot oppfølgingen og foreslår
derfor at anmodningsvedtaket utkvitteres.