I Kystverkets handlingsplan for 2010–2019 er det
lagt til grunn at det skal byggjast fem nye fartøy. Etter anbodskonferansen
vart kostnaden for det første fartøyet 117 mill. kroner. I tillegg
kom oljevernutstyr for 11,5 mill. kroner knytt til fartøyet. I kontrakten
for bygging av det første fartøyet ligg det ein opsjon for bygging
av eit andre fartøy som må utløysast før 31. desember 2011. Dersom
opsjonen ikkje blir utløyst, må det gjennomførast ein ny anbodsrunde.
Kystverket vurderer utgiftene til det andre
fartøyet til totalt 153 mill. kroner, av dette utgjer oljevernutstyr
11,5 mill. kroner. Det er gjort framlegg om ei løyving på 77,9 mill.
kroner til fornying av fartøy i statsbudsjettet for 2012. Byggjetida
for eit slikt fartøy er to år. Fiskeri- og kystdepartementet foreslår
at bestillingsfullmakta under kap. 1062 post 45 i 2011 blir auka
med 134 mill. kroner til 137 mill. kroner.
Som følgje av lønnskompensasjon på kap. 1062 post
1 på avgiftsfinansierte områder på kap. 1062 post 1 må kap. 5575
post 74 aukast med 4,361 mill. kroner. På denne bakgrunn foreslår Fiskeri-
og kystdepartementet å auke kap. 5575 post 74 med 4,361 mill. kroner
i 2011.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Anne Marit Bjørnflaten, Susanne Bratli, Freddy de Ruiter, Gorm Kjernli,
Magne Rommetveit og Tone Merete Sønsterud, fra Fremskrittspartiet,
Jan-Henrik Fredriksen, Ingebjørg Godskesen, Bård Hoksrud og Arne
Sortevik, fra Høyre, Øyvind Halleraker, Lars Myraune og Ingjerd
Schou, fra Sosialistisk Venstreparti, Hallgeir H. Langeland, fra
Senterpartiet, Janne Sjelmo Nordås, og fra Kristelig Folkeparti,
lederen Knut Arild Hareide, viser til proposisjonen og har
ellers ingen merknader.
Stad skipstunnel er omtalt i Nasjonal transportplan
2010–2019. Kystverkets oppdaterte konseptvalutgreiing om Stad skipstunnel
vart lagt fram ved årsskiftet 2010/2011. Kvalitetssikringa blir
gjennomført av Holte Consulting og Econ Pöyry. I løpet av kvalitetssikringa
har det blitt avdekt at tilgjengelegheit til tunnelen i dårleg vêr ikkje
er tilstrekkeleg utgreidd. Kystverket er bedt om å vurdere dette
nærare. Når dette er utgreidd, vil Holte Consulting og Econ Pöyry
kunne ferdigstille rapporten sin. Utgreiinga av prosjektet vil framleis
vere i rute med omsyn til tidsplanen som er skissert i Nasjonal
transportplan.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet viser til at
det nå gjennomføres en kvalitetssikring av utredningene av Stad
skipstunnel, utført av Holte Consulting og Econ Pöyry. Konsulentfirmaene
har påpekt at innseilingsforholdene ved dårlig vær ikke er utredet godt
nok, og Kystverket vil derfor utrede også dette. Utredninga av prosjektet
vil fremdeles være i rute med hensyn til tidsplanen som er skissert
i Nasjonal transportplan.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet har
merket seg orienteringen om Stad skipstunnel. Disse medlemmer registrerer
at tilgjengelighet til tunnelen i dårlig vær ikke er ansett tilstrekkelig
utredet til tross for at det foreligger tidligere utredning fra
Sintef om dette. Så langt disse medlemmer kjenner
konklusjonene av tidligere undersøkelser av bølge-, strøm- og siktforhold,
ble det etter grundige målinger ikke registrert problemer av avgjørende
art. Disse medlemmer har merket seg at Kystverkets
og Fiskeri- og kystdepartementets behandling av prosjektet Stad
skipstunnel har forsinket prosjekt betydelig og skapt stor usikkerhet
om hvorvidt regjeringen faktisk går inn for å gjennomføre dette
viktige prosjektet for å styrke og sikre sjøbasert transport langs
kysten eller ikke. Disse medlemmer legger fortsatt til
grunn at Stad skipstunnel bør bygges, og at prosjektet bør påbegynnes
så snart som mulig og viser til forslag om dette i Fremskrittspartiets
alternative statsbudsjett for 2012. Disse medlemmer viser
også til at stormen med navnet «Berit» i dagene 25.–26. november
2011 har herjet langs kysten av Norge, også ved Stad, og slik at
verken hurtigbåttrafikk eller Hurtigruten kunne passere. Disse
medlemmer har merket seg at det fra meteorologisk hold pekes
på at storm og uvær vil bli hyppigere og kraftigere og derved underbygger
behovet for å bygge Stad skipstunnel.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti viser til at Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti fremmet felles forslag om prosjektering
av Stad skipstunnel i Innst. S. nr. 300 (2008–2009), jf. Innst.
13 S (2009–2010), og i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett
for 2011 i Innst. 350 S (2009–2010). Disse medlemmer viser
til at tunnelen har blitt utredet og prosjektet kvalitetssikret
i over 20 år. Disse medlemmer merker seg at regjeringen
mener tilgjengeligheten til tunnelen i dårlig vær ikke er tilstrekkelig
utredet, noe som etter disse medlemmer mening bidrar
til å så ytterligere tvil om regjeringens reelle vilje til å realisere
prosjektet.
Komiteen viser til
proposisjonen og merknadene og rår Stortinget til å gjøre følgende
vedtak:
I
I statsbudsjettet for 2011 blir det gjort følgjande endringar:
Kap | Post | Formål | Kroner |
5575 | | Sektoravgifter under Fiskeri- og kystdepartementet | |
| 74 | Sektoravgifter Kystverket, blir
auka med | 4 361 000 |
| | frå 708 625 000 til 712 986 000 | |
II
Bestillingsfullmakt
Stortinget samtykkjer i at Fiskeri- og kystdepartementet
i 2011 kan gjere bestillingar ut over gitte løyvingar, men slik
at samla ramme for nye bestillingar og gammalt ansvar ikkje overstig følgjande
beløp:
Kap | Post | Formål | Samla beløp |
1062 | | Kystverket | |
| 45 | Større utstyrskjøp og vedlikehald | 137 mill. kroner |
Oslo, i transport- og kommunikasjonskomiteen, den 30. november 2011
Knut Arild Hareide |
leder og ordfører |