Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
lederen Gunn Karin Gjul, Kåre Simensen, Arild Stokkan-Grande og Lene
Vågslid, fra Fremskrittspartiet, Solveig Horne, Øyvind Korsberg
og Ib Thomsen, fra Høyre, Linda C. Hofstad Helleland og Olemic Thommessen,
fra Sosialistisk Venstreparti, Gina Knutson Barstad, fra Senterpartiet,
Christina Nilsson Ramsøy, og fra Kristelig Folkeparti, Øyvind Håbrekke,
viser til at regjeringen i Prop. 8 L (2011–2012) foreslår endringer
i lov 26. juni 1998 nr. 41 om kontantstøtte til småbarnsforeldre
(kontantstøtteloven). Komiteen viser videre til at
forslagene ble fremmet i Prop. 1 S (2011–2012) Barne-, likestillings-
og inkluderingsdepartementet.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
mener forslagene til endringer medfører en styrking og målretting
av kontantstøtten for ettåringene, samt en forenkling av satsstrukturen
for ettåringer.
Komiteen forutsetter
at forenkling av satsstrukturen også skal omfatte adopterte barn.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til at norske småbarnsfamilier har fått en enklere hverdag med
betydelig økt valgfrihet siden 2005, gjennom økt foreldrepermisjonstid,
endringer i kontantstøtten, samt rett til barnehageplass. Flertallet slutter
seg til regjeringens vurderinger i proposisjonen og støtter regjeringens forslag
til endringer.
Flertallet vil vise til at KS
mener regjeringens anslag for behov for ekstra barnehageplasser som
følge av omleggingen av kontantstøtten, er for lavt. Flertallet legger
til grunn regjeringens anslag og forutsetter at regjeringen vil
legge oppdaterte barnehagetall til grunn, etter søknadene om barnehageplasser
er innlevert 1. mars 2012. Flertallet viser til at
det er regjeringens politikk at alle reformer skal være fullfinansierte. Flertallet vil
forutsette at kommunene vil få økt sine overføringer dersom behovet
for barnehageplasser er høyere enn forutsatt.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti er glad for at regjeringen
styrker kontantstøtten for de yngste barna, men mener regjeringen
tar et feilgrep når den samtidig fjerner retten til kontantstøtte
for barn mellom 2 og 3 år. Disse medlemmer viser
til at kontantstøtten i mange år har vært en viktig ordning for
å sikre barnefamilier god valgfrihet i egen hverdag, og disse medlemmer er
opptatte av å opprettholde denne friheten. Disse medlemmer vil
understreke at trygghet og tid er viktig for barns oppvekstvilkår.
Derfor ønsker disse medlemmer å styrke familien som
barnas viktigste fellesskap. Etter disse medlemmers syn
vil i så måte en opprettholdelse av kontantstøtte for barn mellom
2 og 3 år være viktig, og viser til partienes alternative statsbudsjett
for 2012 hvor disse midlene opprettholdes.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre registrerer at komiteens flertall mener at småbarnsfamiliene
har fått en enklere hverdag med betydelig økt valgfrihet siden 2005. Disse
medlemmer vil ta avstand fra denne påstand og mener at regjeringen
blant annet med sine forslag om å kutte i kontantstøtten og ved
å øke fedrekvoten har gått motsatt vei og innskrenket småbarnsfamilienes
valgfrihet.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti viser til kontantstøttelovens
formål, jf. lovens § 1 der det slås fast at formålet med denne loven er
å bidra til at familiene får mer tid til selv å ta omsorgen for
egne barn, at familiene gis reell valgfrihet når det gjelder omsorgsform
for barn og at det blir mer likhet i overføringene den enkelte familie
mottar til barneomsorg fra staten, uavhengig av hvordan tilsynet
ordnes. Disse medlemmer slutter seg til lovens formålsparagraf.
Disse medlemmer mener at selv
om forslagene medfører en styrking av ordningen for barn opp til
18 måneder, likevel er en betydelig svekkelse av kontantstøtten.
Disse medlemmer mener kontantstøtteordningen
ikke bør fjernes for toåringene.
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti mener at dagens satsstruktur bør videreføres.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti mener regjeringen med sitt
forslag til endringer viser en manglende forståelse for at også
familier med toåringer trenger fleksibilitet og mulighet til å velge
ulike løsninger i hverdagen. Disse medlemmer stiller
seg uforstående til at regjeringen fjerner kontantstøtten for toåringene og
dermed gir småbarnsfamiliene med toåringer mindre valgfrihet og
fleksibilitet i en travel hverdag. Disse medlemmer registrerer
at regjeringen ønsker at flest mulig foreldre velger deres løsning,
altså barnehageplass, for sine barn etter endt foreldrepermisjon. Disse
medlemmer mener dette viser en manglende respekt for foreldrenes
evne til og ønske om, selv å velge omsorgsform for sine barn.
Disse medlemmer vil videre vise
til at fjerning av kontantstøtten, ifølge regjeringens egne beregninger,
vil føre til at en liten andel barn vil gå over fra kontantstøtte
til barnehage. I statsbudsjettet for 2012 er det lagt til grunn
at styrkingen av kontantstøtten for ettåringer vil medføre at det
vil være behov for 1 970 færre barnehageplasser. Avviklingen av
kontantstøtten for toåringer er anslått å øke etterspørselen etter barnehage
med 3 130 plasser. Nettobehovet som følge av endringene i kontantstøtten
blir dermed 1 160 barnehageplasser, ifølge regjeringens beregninger.
Samlet behov for nye barnehageplasser i 2012 blir, ifølge regjeringen,
1 775 heltidsplasser. Disse medlemmer viser til at KS
har bedt Telemarksforskning se på regjeringens anslag av behovet
for barnehageplasser i 2012. De har konkludert med at tallene sannsynligvis
er altfor lave og at behovet er fire ganger større.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti viser til at regjeringen begrunner
kontantstøtteendringene blant annet med integreringshensyn. Disse
medlemmer vil understreke at det er en liten andel av kontantstøttemottakerne
som er dårlig integrert. Av de 32 400 barna som mottok kontantstøtte
i september 2009, hadde 6 000 foreldre som er innvandrere eller
barn av innvandrere fra Afrika, Asia, Latin-Amerika, Oseania utenom
Australia og New Zealand, og Europa utenom EU/EØS. 1 500 barn hadde
foreldre som er første- eller andregenerasjons innvandrere fra EU/EØS,
USA, Canada, Australia og New Zealand. Det betyr at under en firedel
av kontantstøttemottakerne har innvandrerbakgrunn, og blant disse
igjen er det mange som er godt integrert. Det stemmer ikke at de
fleste som bruker kontantstøtten er familier med innvandrerbakgrunn
eller familier som er dårlig integrert i det norske samfunnet.
Disse medlemmer vil videre påpeke
at det er helt andre tiltak enn fjerning av kontantstøtten som er
viktig i integreringsarbeidet.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til Høyres alternative budsjett for 2012 hvor språkopplæring, arbeidstrening
og redusert foreldrebetaling i barnehagen er blant de tiltak som støttes
for å styrke integreringsarbeidet. Disse medlemmer mener
at gratis barnehage for alle som deltar i introduksjonsprogrammet,
økt støtte til norskopplæring og lavere foreldrebetaling i barnehagen
for familier med lav inntekt, vil gi barn og foreldre fra minoritetsfamilier
bedre norskkunnskaper og dermed bedre muligheter til å mestre skolen
og delta i samfunnet. Disse medlemmer mener at målrettede
tiltak som får flere mennesker med minoritetsbakgrunn integrert
i samfunnet er en god integreringspolitikk.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Høyre, vil arbeide
for enda mer gratis kjernetid i barnehagen og språkopplæring både
for barn og voksne, samt arbeidsmarkedstiltak som senker terskelen
og legger til rette for deltakelse i arbeidslivet.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti vil understreke at integreringsutfordringene
må løses med helt andre tiltak enn fjerning av velferdsordninger.
Disse medlemmer viser til at
svært mange kontantstøttemottakere med etnisk minoritetsbakgrunn
oppgir at de uansett ikke ville valgt barnehage om en fjernet kontantstøtten
(NOU 2010:7). Det er dessuten lite sannsynlig at mødrene til disse
barna vil ta skrittet ut i arbeidslivet som en konsekvens av fjerning
av kontantstøtten. Barnehagedeltakelse for innvandrere er primært
motivert av foreldrenes ønske om at barna skal lære norsk og omgås
andre barn, og mindre knyttet til ønske om tilsyn på grunn av at begge
foreldre arbeider. Inntektstapet av kontantstøtte vil dermed gjerne
ikke veies opp av økte arbeidsinntekt (NOU 2010:7). Disse medlemmer vil
understreke at det ikke er noen automatikk i at minoritetskvinner
og familier med lavinntekt kommer ut i arbeidslivet når kontantstøtten
fjernes. Kristelig Folkeparti mener aktive tiltak er nødvendig for
å få til integrering og inntektsutjevning. Disse medlemmer mener
minoritetskvinner og -menn som er dårlig integrert må få mulighet
til å lære språket, få råd og veiledning om mulige yrker og hva
som trengs av utdanning. Det er viktig at myndighetene gir informasjon
om muligheter, og tilbyr veiledning som senker terskelen og skaper tillit.
Disse medlemmer vil videre understreke
at siden kontantstøtten betyr svært mye for økonomien til familier
med lav inntekt, påpeker inkluderingsutvalget at det er behov for overgangsordninger
som sikrer inntekten deres. Ett virkemiddel utvalget selv foreslår
er økt barnetrygd. Disse medlemmer registrerer med bekymring
at regjeringen i budsjettet for 2012 fjerner kontantstøtten for
toåringer uten å kompensere for inntektstapet for lavinntektsfamilier
og uten å bevilge midler til bygging av barnehageplasser til barna
som mister støtten.
Disse medlemmer vil understreke
at det er spesielt viktig at barn med minoritetsbakgrunn får et
godt språklig og pedagogisk tilbud før skolestart. Disse
medlemmer viser til at både skolen og barnehagen er viktige
inkluderingsarenaer, og at årene fram mot skolestart er viktige både
for språket og for det sosiale.
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti viser videre til at forsøkene i Oslo med gratis
kjernetid for fire- og femåringer er svært vellykket. Flere barn
rekrutteres til barnehagene som følge av gratis kjernetid, og flere
velger heldagsplass. Tallene viser at i bydelene med gratis kjernetid
går de fleste barna i barnehagen etter kontantstøttealder. Dekningsgraden,
dvs. andel barn med barnehageplass i alderen 3–5 år, er i disse
bydelene på rundt 90 pst. Dette medlem vil understreke
at gratis kjernetid er et virkemiddel som er mye mer treffsikkert
– og ekstremt mye rimeligere og riktigere – enn fjerning av kontantstøtten.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti mener det er urovekkende at etnisitet
stadig oftere fremmes som grunn til å fjerne velferdsordninger,
som for eksempel kontantstøtten. Disse medlemmer viser
til at disse partier mener også familier med minoritetsbakgrunn
må respekteres når de velger kontantstøtte for å være sammen med
egne barn på lik linje med andre familier. Disse partier mener det
er viktig at alle familier kan velge den omsorgsformen som de mener
er best for egne barn. Det innebærer at det må finnes gode alternativer
å velge mellom. Derfor mener disse medlemmer at kontantstøtten
må videreføres og økes, og at alle barn som ønsker det må få tilbud
om barnehageplass og at alle barnehagene må ha høy kvalitet.
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti viser til at Kristelig Folkeparti i sitt alternative
budsjett for 2012 foreslår en styrking av ordningen som innebærer
økning til 5 000 kroner pr. måned for alle ettåringer, videreføring
av kontantstøtte med dagens satser for toåringene, samt at satsstruktur
med fem satser videreføres for å beholde muligheten til tilpasninger
for hver enkelt familie.