Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet
legger i proposisjonen fram forslag til endringer i lov 26. juni
1998 nr. 41 om kontantstøtte til småbarnsforeldre (kontantstøtteloven).
Forslaget innebærer avvikling av kontantstøtten for toåringene og
forenkling av satsstrukturen for ettåringene. Endringene er en styrking
og målretting av kontantstøtten for ettåringer.
Forslagene ble fremmet i Prop. 1 S (2011–2012) Barne-,
likestillings- og inkluderingsdepartementet. Denne proposisjonen
inneholder de nødvendige lovendringene for gjennomføring av budsjettforslaget.
Departementet viser til at kontantstøtten kan bidra
til at kvinner trekker seg ut av arbeidslivet. Når kontantstøtten
varer helt til barnet fyller tre år, kan perioden utenfor yrkeslivet
bli langvarig, i alle fall hvis kvinnen får flere barn. Kontantstøtten
kan bidra til at kvinner deltar mindre i yrkeslivet enn de ellers
ville gjort og at barn ikke kommer i barnehage. Dette er uheldig
av hensyn til likestilling og integrering.
En forutsetning for at både mødre og fedre skal kunne
delta i yrkeslivet i småbarnsfasen er at det finnes et godt utbygd
barnehagetilbud. Det er innført rett til barnehageplass. Barn som
fyller ett år innen utgangen av august, og som har søkt innen fristen
for hovedopptaket, har rett til barnehageplass fra august samme
år. Barn som fyller ett år fra og med september, har rett til plass
fra august påfølgende år. Alle barn vil altså ha fått rett til barnehageplass
innen de fyller to år.
Regjeringen foreslår på denne bakgrunn å avvikle
kontantstøtten for toåringer. Kontantstøtten utbetales i dag fra
og med kalendermåneden etter at barnet fyller ett år til og med
kalendermåneden før barnet fyller tre år. Stønadsperioden er dermed
på maksimalt 23 måneder. Når kontantstøtten avvikles for toåringene,
vil kontantstøtten bli utbetalt til og med måneden før barnet fyller
to år, det vil si i maksimalt elleve måneder. Kontantstøtten blir
dermed en ordning for ettåringer. Den vil for mange familier fungere
som en ordning for tiden mellom foreldrepengeperioden og barnehagestart.
Også for adopterte barn er stønadsperioden maksimalt
23 måneder. For disse barna utbetales kontantstøtte fra og med kalendermåneden
etter at stønadsperioden for fulle foreldrepenger er utløpt, det
vil si 44 uker etter omsorgsovertakelsen. Da kontantstøtten ble
innført, var det samme aldersgrense for adopterte barn som for andre. Kontantstøtten
ble altså stanset da barnet fylte tre år. I 2005 ble dette endret
etter forslag i Ot.prp. nr. 98 (2004–2005) slik at adoptivbarn nå kan
få kontantstøtte i 23 måneder, selv om barnet er over tre år. Begrunnelsen
for endringen var at adoptivfamilier skulle kunne nyte godt av kontantstøtte
i en like lang periode som alle andre familier. Etter omleggingen
av kontantstøtteordningen faller kontantstøtten bort når barnet
fyller to år; et tidspunkt når alle barn har fått rett til barnehageplass.
Det kunne tale for at den generelle aldersgrensen for rett til kontantstøtte
også skal gjelde for adopterte barn. På den annen side må også disse
familiene forholde seg til at kommunene bare plikter å ha ett hovedopptak
i året. Familien er ikke sikret å få plass før i august. Dersom
foreldrepengeperioden for eksempel avsluttes i februar, vil familien
måtte vente noen måneder på barnehageplass. Departementet foreslår
derfor at stønadsperioden også for adopterte barn skal være maksimalt
elleve måneder, forutsatt at barnet er under skolealder.
I Prop. 1 S (2011–2012) Barne-, likestillings-
og inkluderingsdepartementet er det foreslått aldersdifferensierte
satser for ettåringene. Det er foreslått at barn i alderen 13–18
måneder skal få 5 000 kroner i full kontantstøtte per måned. Barn i
alderen 19–23 måneder skal få 3 303 kroner. Det er i regjeringens
budsjettopplegg lagt til grunn at også adoptivbarn i de første seks månedene
etter at stønadsperioden for fulle foreldrepenger er utløpt skal
få den høyeste satsen og de siste fem månedene den lavere satsen.
Departementet foreslår, med henvisning til budsjettforslaget,
at kontantstøtteloven endres slik at kontantstøtten fjernes for
toåringene og at kontantstøtte maksimalt kan utbetales i elleve måneder
per stønadstilfelle.
Kontantstøttens størrelse er avhengig av om
barnet har plass i barnehage og hvor mange timer i uken den avtalte
oppholdstiden utgjør. Hvis barnet ikke har barnehageplass, gis det
full kontantstøtte. Har barnet deltidsplass, gis det delvis kontantstøtte
med henholdsvis 20, 40, 60 eller 80 pst. av full kontantstøtte.
Dersom den avtalte oppholdstiden er på 33 timer eller mer per uke,
gis det ingen kontantstøtte.
Da kontantstøtten ble innført i 1998, var det
fire satser for kontantstøtte. Dagens satsstruktur med fem satser
ble innført i august 1999. Den ble tilpasset satsstrukturen for
det øremerkede statstilskuddet til barnehager som ble utmålt etter
de samme timetallsintervaller som dagens kontantstøttesatser. Etter
at driftstilskuddet ble innlemmet i rammetilskuddet til kommunene
er det mindre grunn til å beholde kontantstøttens finmaskede satsstruktur.
Det er dessuten slik at dagens ordning av enkelte oppleves
som komplisert. Noen foreldre får også mindre kontantstøtte enn
de har forventet.
Departementet foreslår på denne bakgrunn at
det kun skal være to satser for kontantstøtte; full og halv sats.
Dersom barnet ikke bruker barnehage, gis det full kontantstøtte.
Dersom barnet har en avtalt oppholdstid i barnehage på 19 timer
eller mindre i uka, utløser barnet rett til 50 pst. av full sats.
En slik løsning forenkler kontantstøtteordningen. Det ytes ikke
kontantstøtte hvis det er avtalt oppholdstid på 20 timer eller mer
pr. uke.
Departementet viser dessuten til at det i Prop.
1 S (2011–2012) Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet
er foreslått å øke kontantstøttesatsen for barn i alderen 13–18
måneder. Aldersdifferensieringen av satsene vil ikke gå fram av
loven og gir derfor ikke behov for lovendring.
Departementet foreslår i tråd med budsjettforslaget
(Prop. 1 S (2011–2012)) at loven trer i kraft 1. august 2012.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
lederen Gunn Karin Gjul, Kåre Simensen, Arild Stokkan-Grande og Lene
Vågslid, fra Fremskrittspartiet, Solveig Horne, Øyvind Korsberg
og Ib Thomsen, fra Høyre, Linda C. Hofstad Helleland og Olemic Thommessen,
fra Sosialistisk Venstreparti, Gina Knutson Barstad, fra Senterpartiet,
Christina Nilsson Ramsøy, og fra Kristelig Folkeparti, Øyvind Håbrekke,
viser til at regjeringen i Prop. 8 L (2011–2012) foreslår endringer
i lov 26. juni 1998 nr. 41 om kontantstøtte til småbarnsforeldre
(kontantstøtteloven). Komiteen viser videre til at
forslagene ble fremmet i Prop. 1 S (2011–2012) Barne-, likestillings-
og inkluderingsdepartementet.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
mener forslagene til endringer medfører en styrking og målretting
av kontantstøtten for ettåringene, samt en forenkling av satsstrukturen
for ettåringer.
Komiteen forutsetter
at forenkling av satsstrukturen også skal omfatte adopterte barn.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til at norske småbarnsfamilier har fått en enklere hverdag med
betydelig økt valgfrihet siden 2005, gjennom økt foreldrepermisjonstid,
endringer i kontantstøtten, samt rett til barnehageplass. Flertallet slutter
seg til regjeringens vurderinger i proposisjonen og støtter regjeringens forslag
til endringer.
Flertallet vil vise til at KS
mener regjeringens anslag for behov for ekstra barnehageplasser som
følge av omleggingen av kontantstøtten, er for lavt. Flertallet legger
til grunn regjeringens anslag og forutsetter at regjeringen vil
legge oppdaterte barnehagetall til grunn, etter søknadene om barnehageplasser
er innlevert 1. mars 2012. Flertallet viser til at
det er regjeringens politikk at alle reformer skal være fullfinansierte. Flertallet vil
forutsette at kommunene vil få økt sine overføringer dersom behovet
for barnehageplasser er høyere enn forutsatt.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti er glad for at regjeringen
styrker kontantstøtten for de yngste barna, men mener regjeringen
tar et feilgrep når den samtidig fjerner retten til kontantstøtte
for barn mellom 2 og 3 år. Disse medlemmer viser
til at kontantstøtten i mange år har vært en viktig ordning for
å sikre barnefamilier god valgfrihet i egen hverdag, og disse medlemmer er
opptatte av å opprettholde denne friheten. Disse medlemmer vil
understreke at trygghet og tid er viktig for barns oppvekstvilkår.
Derfor ønsker disse medlemmer å styrke familien som
barnas viktigste fellesskap. Etter disse medlemmers syn
vil i så måte en opprettholdelse av kontantstøtte for barn mellom
2 og 3 år være viktig, og viser til partienes alternative statsbudsjett
for 2012 hvor disse midlene opprettholdes.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre registrerer at komiteens flertall mener at småbarnsfamiliene
har fått en enklere hverdag med betydelig økt valgfrihet siden 2005. Disse
medlemmer vil ta avstand fra denne påstand og mener at regjeringen
blant annet med sine forslag om å kutte i kontantstøtten og ved
å øke fedrekvoten har gått motsatt vei og innskrenket småbarnsfamilienes
valgfrihet.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti viser til kontantstøttelovens
formål, jf. lovens § 1 der det slås fast at formålet med denne loven er
å bidra til at familiene får mer tid til selv å ta omsorgen for
egne barn, at familiene gis reell valgfrihet når det gjelder omsorgsform
for barn og at det blir mer likhet i overføringene den enkelte familie
mottar til barneomsorg fra staten, uavhengig av hvordan tilsynet
ordnes. Disse medlemmer slutter seg til lovens formålsparagraf.
Disse medlemmer mener at selv
om forslagene medfører en styrking av ordningen for barn opp til
18 måneder, likevel er en betydelig svekkelse av kontantstøtten.
Disse medlemmer mener kontantstøtteordningen
ikke bør fjernes for toåringene.
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti mener at dagens satsstruktur bør videreføres.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti mener regjeringen med sitt
forslag til endringer viser en manglende forståelse for at også
familier med toåringer trenger fleksibilitet og mulighet til å velge
ulike løsninger i hverdagen. Disse medlemmer stiller
seg uforstående til at regjeringen fjerner kontantstøtten for toåringene og
dermed gir småbarnsfamiliene med toåringer mindre valgfrihet og
fleksibilitet i en travel hverdag. Disse medlemmer registrerer
at regjeringen ønsker at flest mulig foreldre velger deres løsning,
altså barnehageplass, for sine barn etter endt foreldrepermisjon. Disse
medlemmer mener dette viser en manglende respekt for foreldrenes
evne til og ønske om, selv å velge omsorgsform for sine barn.
Disse medlemmer vil videre vise
til at fjerning av kontantstøtten, ifølge regjeringens egne beregninger,
vil føre til at en liten andel barn vil gå over fra kontantstøtte
til barnehage. I statsbudsjettet for 2012 er det lagt til grunn
at styrkingen av kontantstøtten for ettåringer vil medføre at det
vil være behov for 1 970 færre barnehageplasser. Avviklingen av
kontantstøtten for toåringer er anslått å øke etterspørselen etter barnehage
med 3 130 plasser. Nettobehovet som følge av endringene i kontantstøtten
blir dermed 1 160 barnehageplasser, ifølge regjeringens beregninger.
Samlet behov for nye barnehageplasser i 2012 blir, ifølge regjeringen,
1 775 heltidsplasser. Disse medlemmer viser til at KS
har bedt Telemarksforskning se på regjeringens anslag av behovet
for barnehageplasser i 2012. De har konkludert med at tallene sannsynligvis
er altfor lave og at behovet er fire ganger større.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti viser til at regjeringen begrunner
kontantstøtteendringene blant annet med integreringshensyn. Disse
medlemmer vil understreke at det er en liten andel av kontantstøttemottakerne
som er dårlig integrert. Av de 32 400 barna som mottok kontantstøtte
i september 2009, hadde 6 000 foreldre som er innvandrere eller
barn av innvandrere fra Afrika, Asia, Latin-Amerika, Oseania utenom
Australia og New Zealand, og Europa utenom EU/EØS. 1 500 barn hadde
foreldre som er første- eller andregenerasjons innvandrere fra EU/EØS,
USA, Canada, Australia og New Zealand. Det betyr at under en firedel
av kontantstøttemottakerne har innvandrerbakgrunn, og blant disse
igjen er det mange som er godt integrert. Det stemmer ikke at de
fleste som bruker kontantstøtten er familier med innvandrerbakgrunn
eller familier som er dårlig integrert i det norske samfunnet.
Disse medlemmer vil videre påpeke
at det er helt andre tiltak enn fjerning av kontantstøtten som er
viktig i integreringsarbeidet.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til Høyres alternative budsjett for 2012 hvor språkopplæring, arbeidstrening
og redusert foreldrebetaling i barnehagen er blant de tiltak som støttes
for å styrke integreringsarbeidet. Disse medlemmer mener
at gratis barnehage for alle som deltar i introduksjonsprogrammet,
økt støtte til norskopplæring og lavere foreldrebetaling i barnehagen
for familier med lav inntekt, vil gi barn og foreldre fra minoritetsfamilier
bedre norskkunnskaper og dermed bedre muligheter til å mestre skolen
og delta i samfunnet. Disse medlemmer mener at målrettede
tiltak som får flere mennesker med minoritetsbakgrunn integrert
i samfunnet er en god integreringspolitikk.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Høyre, vil arbeide
for enda mer gratis kjernetid i barnehagen og språkopplæring både
for barn og voksne, samt arbeidsmarkedstiltak som senker terskelen
og legger til rette for deltakelse i arbeidslivet.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti vil understreke at integreringsutfordringene
må løses med helt andre tiltak enn fjerning av velferdsordninger.
Disse medlemmer viser til at
svært mange kontantstøttemottakere med etnisk minoritetsbakgrunn
oppgir at de uansett ikke ville valgt barnehage om en fjernet kontantstøtten
(NOU 2010:7). Det er dessuten lite sannsynlig at mødrene til disse
barna vil ta skrittet ut i arbeidslivet som en konsekvens av fjerning
av kontantstøtten. Barnehagedeltakelse for innvandrere er primært
motivert av foreldrenes ønske om at barna skal lære norsk og omgås
andre barn, og mindre knyttet til ønske om tilsyn på grunn av at begge
foreldre arbeider. Inntektstapet av kontantstøtte vil dermed gjerne
ikke veies opp av økte arbeidsinntekt (NOU 2010:7). Disse medlemmer vil
understreke at det ikke er noen automatikk i at minoritetskvinner
og familier med lavinntekt kommer ut i arbeidslivet når kontantstøtten
fjernes. Kristelig Folkeparti mener aktive tiltak er nødvendig for
å få til integrering og inntektsutjevning. Disse medlemmer mener
minoritetskvinner og -menn som er dårlig integrert må få mulighet
til å lære språket, få råd og veiledning om mulige yrker og hva
som trengs av utdanning. Det er viktig at myndighetene gir informasjon
om muligheter, og tilbyr veiledning som senker terskelen og skaper tillit.
Disse medlemmer vil videre understreke
at siden kontantstøtten betyr svært mye for økonomien til familier
med lav inntekt, påpeker inkluderingsutvalget at det er behov for overgangsordninger
som sikrer inntekten deres. Ett virkemiddel utvalget selv foreslår
er økt barnetrygd. Disse medlemmer registrerer med bekymring
at regjeringen i budsjettet for 2012 fjerner kontantstøtten for
toåringer uten å kompensere for inntektstapet for lavinntektsfamilier
og uten å bevilge midler til bygging av barnehageplasser til barna
som mister støtten.
Disse medlemmer vil understreke
at det er spesielt viktig at barn med minoritetsbakgrunn får et
godt språklig og pedagogisk tilbud før skolestart. Disse
medlemmer viser til at både skolen og barnehagen er viktige
inkluderingsarenaer, og at årene fram mot skolestart er viktige både
for språket og for det sosiale.
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti viser videre til at forsøkene i Oslo med gratis
kjernetid for fire- og femåringer er svært vellykket. Flere barn
rekrutteres til barnehagene som følge av gratis kjernetid, og flere
velger heldagsplass. Tallene viser at i bydelene med gratis kjernetid
går de fleste barna i barnehagen etter kontantstøttealder. Dekningsgraden,
dvs. andel barn med barnehageplass i alderen 3–5 år, er i disse
bydelene på rundt 90 pst. Dette medlem vil understreke
at gratis kjernetid er et virkemiddel som er mye mer treffsikkert
– og ekstremt mye rimeligere og riktigere – enn fjerning av kontantstøtten.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti mener det er urovekkende at etnisitet
stadig oftere fremmes som grunn til å fjerne velferdsordninger,
som for eksempel kontantstøtten. Disse medlemmer viser
til at disse partier mener også familier med minoritetsbakgrunn
må respekteres når de velger kontantstøtte for å være sammen med
egne barn på lik linje med andre familier. Disse partier mener det
er viktig at alle familier kan velge den omsorgsformen som de mener
er best for egne barn. Det innebærer at det må finnes gode alternativer
å velge mellom. Derfor mener disse medlemmer at kontantstøtten
må videreføres og økes, og at alle barn som ønsker det må få tilbud
om barnehageplass og at alle barnehagene må ha høy kvalitet.
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti viser til at Kristelig Folkeparti i sitt alternative
budsjett for 2012 foreslår en styrking av ordningen som innebærer
økning til 5 000 kroner pr. måned for alle ettåringer, videreføring
av kontantstøtte med dagens satser for toåringene, samt at satsstruktur
med fem satser videreføres for å beholde muligheten til tilpasninger
for hver enkelt familie.
Komiteens tilråding fremmes av komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet.
Komiteen viser til
proposisjonen og til sine merknader og rår Stortinget til å gjøre
slikt
vedtak til lov
om endringer i kontantstøtteloven
I
I lov 26. juni 1998 nr. 41 om kontantstøtte til småbarnsforeldre
gjøres følgende endringer:
§ 2 første ledd skal lyde:
Kontantstøtte ytes for barn mellom 1 og 2 år
som er bosatt i riket, og som ikke eller bare delvis gjør bruk av
barnehageplass som det ytes offentlig driftstilskudd for, jf § 7
tredje ledd.
§ 7 tredje ledd skal lyde:
Dersom barnet gjør bruk av barnehageplass som det ytes
offentlig driftstilskudd for, og det er skriftlig avtalt redusert
oppholdstid til og med 19 timer per uke, ytes kontantstøtte
med 50 prosent av full kontantstøtte. Det ytes ikke kontantstøtte
hvis det er avtalt oppholdstid på 20 timer eller
mer per uke.
§ 7 fjerde ledd oppheves. Nåværende femte ledd blir nytt
fjerde ledd.
§ 8 første ledd andre punktum skal lyde:
Kontantstøtte ytes likevel ikke lenger enn til og med kalendermåneden
før barnet fyller 2 år.
§ 10 tredje ledd skal lyde:
Uavhengig av aldersgrensen i § 2 første ledd, kan kontantstøtte
for adopterte barn utbetales i 11 måneder, forutsatt
at barnet er under opplæringspliktig alder og heller ikke har startet
grunnskoleopplæring, jf. opplæringslova § 2-1.
II
Loven trer i kraft 1. august 2012.
Oslo, i , dfamilie- og kulturkomiteenen 6. desember 2011
Gunn Karin Gjul |
Arild Stokkan-Grande |
leder |
ordfører |