Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Else-May Botten, Lillian Hansen, Arne L. Haugen, Ingrid Heggø og lederen Terje Aasland, fra Fremskrittspartiet, Per Roar Bredvold, Harald T. Nesvik og Torgeir Trældal, fra Høyre, Frank Bakke-Jensen, Svein Flåtten og Elisabeth Røbekk Nørve, fra Sosialistisk Venstreparti, Alf Egil Holmelid, fra Senterpartiet, Irene Lange Nordahl, og fra Kristelig Folkeparti, Rigmor Andersen Eide, viser til Dokument 8:149 S (2010–2011).

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmet fra Kristelig Folkeparti, vil påpeke at for å opprettholde og øke den samlede verdiskapingen i Norge er det av vesentlig betydning at vi har et innovativt næringsliv med god omstillingsevne. Forutsigbare og gode rammevilkår er viktig i denne sammenhengen. Flertallet er enig med forslagsstillerne når de skriver:

«I Norge er det såkalte virkemiddelapparatet, med Innovasjon Norge i spissen, et helt sentralt politisk virkemiddel for å nå mål om nyskaping i næringslivet og innovasjon. Med så stor vekt på disse offentlige etatene, som mottar så store bevilgninger, er det av desto større betydning at disse på en best mulig måte bidrar til en god måloppnåelse.»

Komiteen er kjent med at Nærings- og handelsdepartementet har gjennomført evalueringer av Innovasjon Norge og Selskap for Industrivekst (SIVA) for å få svar på om de målene som er satt for Innovasjon Norge og SIVA oppnås på en god og effektiv måte. Begge evalueringer ble ferdigstilt i løpet av andre halvår 2010, og deretter sendt på brede, åpne høringsrunder.

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, mener at evalueringene – og høringsinnspillene – gir viktige innspill til en videre utvikling av disse to virkemiddelaktørene, slik at de i enda større grad enn i dag kan tilpasses næringslivets fremtidige utfordringer – og bidra til å nå målet om nyskaping og lønnsom næringsutvikling.

Flertallet er også kjent med at det er igangsatt flere utredninger i etterkant av at evalueringene ble levert, både en samfunnsøkonomisk analyse av næringspolitiske virkemidler overfor reiselivsnæringen, en evaluering av Innovasjon Norges utevirksomhet og en gjennomgang av den økonomiske bærekraften i SIVAs innovasjonsselskaper.

Videre er flertallet kjent med at det høsten 2010 ble opprettet et nytt system for bedre resultatmåling av midlene som er bevilget til reiseliv over statsbudsjettet.

Flertallet vil peke på at det er viktig at Innovasjon Norge har en målstruktur som gjenspeiler det selskapet faktisk skal gjøre, og at det er oppfyllelsen av disse målene som selskapet faktisk blir målt på.

Flertallet har merket seg at forslagsstillerne tar opp spørsmålet om virkemiddelapparatets evne til å gå inn i ulike typer store, nasjonale satsinger. Flertallet er enig i at dette blir et viktig spørsmål i tiden fremover. Flertallet viser her til Nærings- og handelsministerens svarbrev av 27. juni 2011 (vedlagt) der han sier at vi over tid både må sørge for å ha gode generelle virkemidler som gir den rette stimulansen i de «vanlige tilfellene», og i tillegg ha et system som gir anledning til å mobilisere tilstrekkelige ressurser dersom solide faglige vurderinger tilsier at det i enkelte tilfeller er samfunns- og bedriftsøkonomisk lønnsomt med offentlig støtte til større prosjekter. Flertallet støtter dette.

Flertallet vil peke på at kritikken fra Riksrevisjonen gjaldt spesielt selskapets måloppnåelse mht. vekstkraft i distriktene, samt departementenes oppfølging av måloppnåelse i innovasjonsprogrammene. I evalueringen av SIVA konkluderer evaluator med at SIVAs aktiviteter virker regionalt utjevnende og er i tråd med hovedmålsettingen for selskapet. Evaluator påpeker imidlertid at det er behov for å avklare hvordan finansieringen av selskapets innovasjonsaktiviteter skal organiseres i tiden framover.

Flertallet er kjent med at det nå gjennomføres en supplerende utredning knyttet til organisering og finansiering av ulike typer innovasjonsselskaper som en del av oppfølgingen av evalueringen.

Flertallet ser frem til den bebudede stortingsmeldingen og vil påpeke at kunnskapsinnhenting og evaluering tar tid. Flertallet viser til nærings- og handelsministerens fyldige svar og har ingen ytterligere merknader.

Flertallet foreslår at forslaget vedlegges protokollen.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti viser til at forslagsstillerne i Representantforslag 149 S (2010–2011) tar opp en del av de problemstillinger som er reist knyttet til det offentlige virkemiddelapparatet og da med særlig fokus på Innovasjon Norge og SIVA (Selskapet for industrivekst). Det vises i den forbindelse blant annet til de kritiske merknader som fremkom i forbindelse med kontroll- og konstitusjonskomiteens behandling av Riksrevisjonens undersøkelse i Dokument nr. 3:4 (2008–2009) og som fremkommer i Innst. S. nr. 152 (2008–2009). I denne undersøkelsen ble det både reist kritikk samt påvist betydelige svakheter som en enstemmig kontroll- og konstitusjonskomité i stor utstrekning sluttet seg til. Disse medlemmer har videre merket seg at forslagsstillerne viser til viktigheten av å ha et virkemiddelapparat som på en best mulig måte sørger for å nå sine mål. I den forbindelse er det grunn til å merke seg hvordan Innovasjon Norge selv uttrykker sin funksjon:

«Innovasjon Norge bidrar til nyskaping i næringslivet, utvikling i distriktene og konkurransedyktige norske bedrifter».

Disse medlemmer mener det er svært viktig at en nå får på plass en grundig evaluering av det offentlige virkemiddelapparatet, herunder Innovasjon Norge og SIVA, slik at en kan føle trygghet for at de store bevilgninger som går via dette virkemiddelapparatet brukes på en så effektiv og målrettet måte som mulig med henblikk på det en forventer å få igjen for pengene. Innovasjon Norge disponerer svært mange milliarder kroner til forskjellige områder. Dette være seg innovasjon-prosjekter fond, tapsfond, såkornfond, reiseliv, forskning og utvikling, lånevirksomhet og mye mer. Det er derfor viktig at man med jevne mellomrom evaluerer om man får igjen det man forventer av disse pengene eller om en også skal se på om det er andre måter å stille disse midlene til rådighet for næringslivet på. Disse medlemmer har merket seg at regjeringen i sin Prop. 1 S (2011–2012) redegjør for det arbeidet en har satt i gang knyttet til evalueringen av Innovasjon Norge. En viser her blant annet til at evalueringen er utført av Econ Pöyry, i samarbeid med Damvad og Agenda Kaupang. Denne evalueringen har sett på selskapets virkeområde og måloppnåelse siden opprettelsen i 2004 og frem til 2009. Dette arbeidet ble ferdigstilt høsten 2010, og har senere blitt sendt ut på det som omtales som en bred, åpen høring med høringsfrist 1. februar 2011. Disse medlemmer har videre merket seg at regjeringen varsler at en vil følge opp dette arbeidet gjennom fremleggelsen av en stortingsmelding i løpet av 2012. I tillegg til å ta for seg evalueringen av Innovasjon Norge vil stortingsmeldingen også ta for seg oppfølgingen av den gjennomførte evalueringen av SIVA. Disse medlemmer ser positivt på at regjeringen nå vil legge frem en egen stortingsmelding om Innovasjon Norge og SIVA i løpet av 2012 og ser frem til at arbeidet med denne meldingen også kan starte i Stortinget så snart denne er fremlagt fra regjeringens side. Disse medlemmer vil be om at en prioriterer dette arbeidet slik at en raskt kan få på plass eventuelle nødvendige endringer i virkemiddelapparatet slik at dette kan bli enda mer målrettet og effektivt. Disse medlemmer vil be om at regjeringen sørger for at den varslede meldingen også ser på om det er andre virkemidler som kunne vært mer effektive enn de som en i dag bruker for å oppnå en mer målrettet effekt. Det er også viktig at man ser på om det er fornuftig å fortsette med alle de bindinger som legges til grunn for å kunne motta støtte. Dette gjelder særlig de distriktsrettede ordningene som blant annet BU-midler.

Disse medlemmer vil på denne bakgrunn fremme følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen legge frem den varslede stortingsmeldingen om oppfølgingen av evalueringen av Innovasjon Norge og SIVA i løpet av vårsesjonen 2012.»

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet og Høyre viser videre til at det i Norge i dag er aktuelt med, og debatt om, flere typer store satsinger. Dette kan gjelde Ironman på Tjeldbergodden i Aure, eller Demo 2020, en arena for test- og demonstrasjonsprosjekter.

Disse medlemmer registrerer at virkemiddelapparatets evne til å gå inn i store, nasjonale satsinger ikke er god nok. Dette kan skyldes ulike forhold, som manglende fleksibilitet, bundne midler og at investeringsbehovet ved enkelte satsinger er meget omfattende.

Disse medlemmer vil understreke betydningen av at stortingsmeldingen omtaler og foreslår tiltak slik at virkemiddelapparatet vårt evner å gå inn i store satsinger på en bedre måte enn i dag når de aktualiserer seg.

På denne bakgrunn fremmes følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen sørge for at stortingsmeldingen redegjør for hvordan virkemiddelapparatet inkludert Innovasjon Norge kan få bedre måloppnåelse, herunder hvordan virkemiddelapparatet kan møte store satsinger på en bedre måte og bidra bedre til innovasjon og nyskaping.»