Samferdselsdepartementet legger i proposisjonen
fram forslag om utbygging og finansiering av E6 på den gjenstående
delstrekningen Minnesund–Skaberud på E6 Gardermoen–Kolomoen i Akershus
og Hedmark. I tillegg presenteres finansieringsopplegget for hele
utbyggingen av E6 på strekningen Gardermoen–Kolomoen.
E6 Gardermoen–Kolomoen, en strekning på til sammen
65 km, omtales i St.meld. nr. 24 (2003–2004) Nasjonal transportplan
2006–2015. Første utbyggingsetappe av prosjektet, delstrekningene Gardermoen
(Hovinmoen)–Dal og Skaberud–Kolomoen ble åpnet for trafikk i oktober
2009, som forutsatt i St.prp. nr. 87 (2006–2007). Anleggsarbeidene
på andre utbyggingsetappe startet høsten 2009, jf. St.prp. nr. 82
(2008–2009). Strekningen Dal–Minnesund ble åpnet for trafikk i november
2011, mens Skaberudkrysset stod ferdig i november 2010.
Det er lagt til grunn et samlet kostnadsoverslag på
om lag 8 350 mill. 2011-kroner ved utbygging av E6 til firefelts
veg på hele strekningen E6 Gardermoen–Kolomoen. Dette er en økning på
vel 850 mill. kroner i forhold til det som ble lagt til grunn ved
behandlingen av St.prp. nr. 82 (2008–2009). Kostnadsøkningen er
i hovedsak knyttet til etappe 3 Minnesund–Skaberud.
Finansieringsopplegg for utbygging av E6 på hele
strekningen Gardermoen–Kolomoen går nærmere fram av pkt. 5 i proposisjonen.
Det er lagt opp til etterskuddsinnkreving av bompenger
i seks automatiske bomstasjoner. Det er ikke forutsatt bomstasjoner
på sidevegnettet. Innkrevingen er forutsatt å starte etter hvert
som delstrekningene blir åpnet for trafikk. Det er i finansieringsanalysen
lagt opp til 15 års innkreving i hver bomstasjon.
Takstene vil føre til en samlet takst på om
lag 111 kroner (om lag 1,70 kroner pr. km) for lette kjøretøyer
og om lag 222 kroner (om lag 3,40 kroner pr. km) for tunge kjøretøyer
som kjører hele strekningen etter åpningen av tredje etappe høsten
2014.
Basert på forutsetningene i proposisjonen er
det beregnet at bompengeinnkrevingen vil dekke om lag 5,85 mrd.
kroner av investeringskostnadene. I tillegg kommer om lag 3,5 mrd.
kroner til å dekke lånerenter og om lag 0,45 mrd. kroner til å dekke
innkrevingskostnader og kostnader ved drift av bompengeselskapet.
Dette gir et samlet bompengebidrag på om lag 9,8 mrd. kroner.
I kostnadsoverslaget er det inkludert om lag
55 mill. kroner til etablering av seks automatiske bomstasjoner
og om lag 75 mill. kroner til avbøtende tiltak (trafikksikkerhetstiltak)
på lokalvegnettet i Ullensaker, Eidsvoll og Stange kommuner siden
bompengeinnkrevingen forventes å gi noe økning av trafikken på dette
vegnettet.
Lokalpolitisk behandling av bompengeopplegget
for E5 går fram av pkt. 3 i proposisjonen.
Trafikkgrunnlag for E6 går nærmere fram av pkt. 4
i proposisjonen. For Østlandsområdet har det vært mindre trafikkvekst
i 2008 og 2009 enn det som var forutsatt i den generelle trafikkprognosen
i St.prp. nr. 82 (2008–2009). Den oppdaterte prognosen er justert
på denne bakgrunn.
I St.meld. nr. 16 (2008–2009) Nasjonal transportplan
2010–2019 er det lagt til grunn samtidig planlegging og utbygging
av ny E6 og ny Dovrebane på strekningen Minnesund/Langset–Skaberud/Kleverud.
Jernbaneverket og Statens vegvesen har organisert utbyggingen som
et felles prosjekt, Fellesprosjektet E6-Dovrebanen, jf. Prop. 1
S (2010–2011) og Prop. 1 S (2011–2012). I Prop. 13 S (2011–2012)
blir det også redegjort for gjennomføringen av fellesprosjektet, herunder
forslag til styrings- og kostnadsrammer.
Fellesprosjektet E6-Dovrebanen omfatter utbygging
av E6 på den 21 km lange strekningen Minnesund–Skaberud til firefelts
veg og utbygging av dobbeltsporet jernbane på den 17 km lange strekningen
Langset–Kleverud.
Samferdselsdepartementet legger til grunn en styringsramme
for Fellesprosjektet E6-Dovrebanen på 8 500 mill. 2011-kroner og
en kostnadsramme på 10 100 mill. 2011-kroner.
Det legges opp til at prosjektet i størst mulig
grad skal styres som ett felles prosjekt. Samferdselsdepartementet
legger til grunn at dette innebærer innsparinger og videre reduserer
ulempene for innbyggere og trafikanter langs denne strekningen i
anleggs-perio-den.
E6-strekningen Minnesund–Skaberud i Akershus
og Hedmark er 21 km og utgjør tredje utbyggingsetappe. Som det framgår
av St.meld. nr. 16 (2008–2009) har det vært uenighet om trasévalget.
Miljøverndepartementets vedtak av 25. februar 2009 innebærer et
kompromiss mellom kommunenes og Statens vegvesens utgangspunkter.
På E6 skal det bygges tre toløpstunneler, på
om lag 2,3 km, om lag 0,7 km og om lag 0,6 km. Reguleringsplaner
ble godkjent i Eidsvoll og Stange kommuner i november 2010.
Det er lagt opp til anleggsstart på E6-strekningen Minnesund–Skaberud
våren 2012, og det er ventet at strekningen kan åpnes for trafikk
høsten 2014. Det er lagt til grunn en styringsramme på 4 300 mill.
2011-kroner og en kostnadsramme på 5 200 mill. 2011-kroner.
Forslag til finansieringsplan for tredje utbyggingsetappe
er vist i tabellen. Det er foreløpig lagt til grunn at bompengeselskapet
forskutterer om lag 600 mill. kroner av forutsatte statlige midler
til prosjektet.
Finansieringsplan for tredje
utbyggingsetappe
| | | | mill. 2011-kr |
| 2006–2009 | 2010–2013 | 2014–2019 | Sum |
Statlige midler | 0 | 0 | 1 310 | 1 310 |
Bompenger | 80 | 2 140 | 770 | 2 990 |
Sum | 80 | 2 140 | 2 080 | 4 300 |
Akershus og Hedmark fylkeskommuner har fattet
garantivedtak for et maksimalt bompengelån på til sammen 6 900 mill.
kroner i 2011, fordelt med 3 450 mill. kroner på hver av garantistene.
Garantiene stilles som selvskyldnerkausjon. Vedtakene inkluderer
tidligere garantivedtak for første og andre utbyggingsetappe.
Jernbanen får to tunneler på om lag 3,9 km og om
lag 0,7 km. Det gamle jernbanesporet skal bygges om til gang- og
sykkelveg i en lengde på 17 km og inngå i en sammenhengende sykkelveg rundt
hele Mjøsa («Mjøstråkk»).
For utbygging av jernbanen på strekningen Langset–Kleverud
er det lagt til grunn en styringsramme på 4 200 mill. 2011-kroner
og en kostnadsramme på 4 900 mill. 2011-kroner.
Det legges opp til at jernbanens andel av kostnadene
skal dekkes med bevilgninger over kap. 1350 Jernbaneverket.
Gjennom Stortingets behandling av Prop. 1 S (2010–2011)
er det bevilget midler til forberedende arbeider på jernbanen i
2011, for å muliggjøre anleggsstart på fellesprosjektet i 2012 og ferdigstillelse
av jernbanedelen i 2015. I Prop. 1 S (2011–2012) er det foreslått
å avsette 514 mill. 2012-kroner over jernbanebudsjettet til mulig byggestart
i 2012.