Det fremmes i dokumentet følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen:
1. Sørge for at det
gjøres en ny og helhetlig risikoanalyse av omstillingsprosessen
ved OUS, som skal lede til en fornyet gjennomføringsplan som er
tilpasset å unngå at prosessen går utover kvalitet og pasientsikkerhet.
2. Pålegge Helse Sør-Øst å styrke den stedlige
ledelse ved de ulike avdelingene i deres underliggende helseforetak.
3. Etablere en statlig finansieringsordning
for IKT-satsning i helsetjenesten, der 10 mrd. kroner stilles til
rådighet for alle regionale helseforetak, i løpet av en periode
på fem år. Beløpet skal gis som et rentefritt lån, som er avdragsfritt de
første fem årene. Valg av IKT-løsninger skal styres nasjonalt, og
det må sikres at systemene fungerer på tvers av helseforetakene
og mellom forvaltningsnivåene.»
Forslagsstillerne viser til at fra og med 1. januar 2009
skulle helseforetakene Rikshospitalet (inkl. Radiumhospitalet),
Aker universitetssykehus og Ullevål universitetssykehus slås sammen
til det nyopprettede helseforetaket Oslo universitetssykehus (OUS),
og at fra 1. januar 2011 skulle det overføres pasienter og opptaksområder
fra OUS til Akershus universitetssykehus HF (Ahus).
Forslagsstillerne mener regjeringen ikke i tilstrekkelig
grad har tatt kompleksiteten og risikoen ved dette på alvor, og
at ansvaret er skjøvet over på Helse Sør-Øst RHF og OUS, når den
er blitt konfrontert med bekymringer fra pasienter og ansatte. Det
framholdes at det også er kommet klare tilbakemeldinger om at det
mangler nødvendig infrastruktur, som for eksempel felles IKT-systemer.
Forslagsstillerne mener det er nødvendig å sørge for
at tilliten mellom ledelse og ansatte gjenopprettes.
Det uttales at tilbakemeldinger og signaler
viser at omstillingsprosessen går i et for raskt tempo, der det
er vanskelig å se at risiko for kvalitet og pasientbehandling tas
tilstrekkelig hensyn til. Forslagsstillerne mener at risikoanalysene
for omstillingsprosessen må ha konsekvenser for gjennomføringen
av omstillingen, og at det kan være nødvendig å utsette og revurdere
enkelte endringer. De mener at risikoanalysen for omstillingsprosessen
også må innebære en vurdering av om de spesialiserte funksjonene fortrenger
lokalsykehusfunksjonene, og om det er tatt tilstrekkelig hensyn
til befolkningsutviklingen.
Forslagsstillerne mener at resultater fra risikovurderingen,
herunder tilbakemeldinger fra de ansatte, skal føre til en fornyet
gjennomføringsplan, der tempo og endringer tilpasses slik at de ikke
går utover sikkerhet og kvalitet i pasientbehandlingen.
Det uttales at dersom regjeringen skulle mene
at en fornyet gjennomgang har betydning for helseforetakenes økonomiske
ramme, må den fremme en sak for Stortinget om dette.
Forslagsstillerne ønsker at Helse Sør-Øst blir pålagt
å styrke den stedlige ledelsen ved de ulike avdelingene.
Det vises til at nivået på IKT-investeringer
i Norge har ligget under det en finner i sammenlignbare land. og
det framholdes at manglende felles IKT-infrastruktur blir et stort
problem når det blir større oppgavedeling mellom sykehusene, og
at det hindrer samhandling mellom de ulike delene av helsetjenesten.
Forslagsstillerne mener helseforetakene ikke alene
kan bære kostnaden med en nasjonal IKT-satsning i helsetjenesten
innenfor dagens system, og at det derfor bør etableres en statlig
finansieringsordning for IKT-satsning i helsetjenesten. Ordningen
skal innebære at det stilles 10 mrd. kroner til rådighet til etablering
av felles IKT-infrastruktur og -tjenester i løpet av en periode
på fem år.