Sammendrag

Det fremmes i dokumentet følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen:

  • 1. Sørge for at det gjøres en ny og helhetlig risikoanalyse av omstillingsprosessen ved OUS, som skal lede til en fornyet gjennomføringsplan som er tilpasset å unngå at prosessen går utover kvalitet og pasientsikkerhet.

  • 2. Pålegge Helse Sør-Øst å styrke den stedlige ledelse ved de ulike avdelingene i deres underliggende helseforetak.

  • 3. Etablere en statlig finansieringsordning for IKT-satsning i helsetjenesten, der 10 mrd. kroner stilles til rådighet for alle regionale helseforetak, i løpet av en periode på fem år. Beløpet skal gis som et rentefritt lån, som er avdragsfritt de første fem årene. Valg av IKT-løsninger skal styres nasjonalt, og det må sikres at systemene fungerer på tvers av helseforetakene og mellom forvaltningsnivåene.»

Forslagsstillerne viser til at fra og med 1. januar 2009 skulle helseforetakene Rikshospitalet (inkl. Radiumhospitalet), Aker universitetssykehus og Ullevål universitetssykehus slås sammen til det nyopprettede helseforetaket Oslo universitetssykehus (OUS), og at fra 1. januar 2011 skulle det overføres pasienter og opptaksområder fra OUS til Akershus universitetssykehus HF (Ahus).

Forslagsstillerne mener regjeringen ikke i tilstrekkelig grad har tatt kompleksiteten og risikoen ved dette på alvor, og at ansvaret er skjøvet over på Helse Sør-Øst RHF og OUS, når den er blitt konfrontert med bekymringer fra pasienter og ansatte. Det framholdes at det også er kommet klare tilbakemeldinger om at det mangler nødvendig infrastruktur, som for eksempel felles IKT-systemer.

Forslagsstillerne mener det er nødvendig å sørge for at tilliten mellom ledelse og ansatte gjenopprettes.

Det uttales at tilbakemeldinger og signaler viser at omstillingsprosessen går i et for raskt tempo, der det er vanskelig å se at risiko for kvalitet og pasientbehandling tas tilstrekkelig hensyn til. Forslagsstillerne mener at risikoanalysene for omstillingsprosessen må ha konsekvenser for gjennomføringen av omstillingen, og at det kan være nødvendig å utsette og revurdere enkelte endringer. De mener at risikoanalysen for omstillingsprosessen også må innebære en vurdering av om de spesialiserte funksjonene fortrenger lokalsykehusfunksjonene, og om det er tatt tilstrekkelig hensyn til befolkningsutviklingen.

Forslagsstillerne mener at resultater fra risikovurderingen, herunder tilbakemeldinger fra de ansatte, skal føre til en fornyet gjennomføringsplan, der tempo og endringer tilpasses slik at de ikke går utover sikkerhet og kvalitet i pasientbehandlingen.

Det uttales at dersom regjeringen skulle mene at en fornyet gjennomgang har betydning for helseforetakenes økonomiske ramme, må den fremme en sak for Stortinget om dette.

Forslagsstillerne ønsker at Helse Sør-Øst blir pålagt å styrke den stedlige ledelsen ved de ulike avdelingene.

Det vises til at nivået på IKT-investeringer i Norge har ligget under det en finner i sammenlignbare land. og det framholdes at manglende felles IKT-infrastruktur blir et stort problem når det blir større oppgavedeling mellom sykehusene, og at det hindrer samhandling mellom de ulike delene av helsetjenesten.

Forslagsstillerne mener helseforetakene ikke alene kan bære kostnaden med en nasjonal IKT-satsning i helsetjenesten innenfor dagens system, og at det derfor bør etableres en statlig finansieringsordning for IKT-satsning i helsetjenesten. Ordningen skal innebære at det stilles 10 mrd. kroner til rådighet til etablering av felles IKT-infrastruktur og -tjenester i løpet av en periode på fem år.